Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Enig med Weld om at her er det viktig å skille mellom svindel og sløsing. Størrelsesorden på begge er indikasjon på alvorlighetsgrad for hver, ikke for sammenlikning de to i mellom.

I første tilfelle handler det om kontroll og sanksjoner. I det andre mer om hvilke incentivsystemer en legger opp til og aksepterer.

Reising på regning er et godt eksempel på sistnevnte, og som tidligere tatt opp. Da vi der jeg jobber fikk truet gjennom reising på regning for et tiår siden ble besparelsene over noen år nærmest dramatiske. Ikke fordi de gjennomførte tjenestereisene ble nevneverdig billigere, men fordi det ble så mye færre av dem. Når vi fjernet muligheten til å «tjene» ikke ubetydelige summer på kassere differansen mellom standard DSA etter FNs satser og kostnaden ved å ta inn på billigste hotell, AirBnB eller endog bo hos venner og kjente, siden det ikke ble avkrevd dokumentasjon for overnattingsutgifter, bare for at man hadde oppholdt seg i land og by i perioden ved å legge ved boardingkort, så ble det stort fall i reiseforespørsler.

Etter å ha gjort en gjennomgang over en femårsperiode fikk jeg bekreftet min hypotese om at fallet var størst dess lavere lønnsnivå de involverte reisende hadde. Med andre ord, incentivet for å generere reiser og dermed ekstra «inntekt» var omvendt proporsjonal med lønnstrinn. Klart, har du 300K i grunnlønn så er fristelsen til å dra hjem 3K ekstra ved å bo på hospits et par netter i Brussel større enn om du har en million.

Også som forventet og vel så interessant, reformen møtte om mulig størst motstand på mellomledernivå. Ikke så mye for egne økonomiske grunner, men fordi vi tok bort et av deres viktigste motivasjons og belønningsverktøy som linjeledere.

Dermed ble det også stort sett slutt på at når de selv dro på tjenestereise så hadde de med seg en assistent eller sekretær som var glad for å ta notater mot et hyggelig tilskudd til husholdningsøkonomien. Selv følte de seg sikkert også noe mer sjefete når de kunne troppe opp i møter med en assistent en halvmeter bak med notisblokken klar, men de dager er omme.

En ting er at vi har spart millioner årlig på dette, viktigere er det faktisk at ved å i stor grad ta bort det personlige økonomiske incentiv så har vi fått et større fokus på den faglige merverdi for organisasjonens reisevirksomhet i henhold til effektiv måloppnåelse. Men det har heller ikke vært uten utfordringer. En del dyktige medarbeidere valgte å forlate organisasjonen etter reformen, og vi fant at vi også mistet konkurransekraft for å tiltrekke oss godt kvalifiserte søkere til de lavere betalte stillingene som en konsekvens.

Men i sum var det ikke bare nødvendig men et gode, vi tiltrekker oss i større grad de som er interessert i jobben og ikke primært hva som kommer med den av økonomiske tilleggsgoder.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det jeg faktisk ikke skjønner med disse reiseregningssakene, er at en institusjon som Stortinget tilsynelatende ikke er underlagt Statens reiseregulativ. Jeg jobber sjøl for et statseid aksjeselskap, - reiseregninger føres via godkjent ekstern enhet (Infotjenester) og internkontrollen hos oss er fullstendig nazi - ingen bilag - ingen refusjon.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Du påsto at for meg kommer den politiske fargen først. Erik Solheim er SV'er og Stoltenberg er AP'er. Hypotesen din er bevist feil.

Jeg har ikke mye til overs for de som tar fra fattige og gir til de rike, eller jobber for å gi de rike sugerør inn i velferdskassa. Dvs... Dagens regjering står ikke høyt i kurs.
    I Norge er det slik at det tas fra de rike og gis til de fattige, grunnlaget for landets unike velferd på denne kloden. Er du helt uenig i det?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det der er vel en sannhet med betydelige modifikasjoner. Med mindre du også er tilhenger av å kutte all uføre- og sosialstønad, så er vel per capita støtte vesentlig større til de rike enn de fattige...

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    DEt jeg faktsik ike skjønner med disse reiseregningsakene, er at en institusjon som Stortinget tilsynelatende ikke er underlagt Statens reiseregulativ. Jeg jobber sjøl for et statseid aksjeselskap, - reiseregninger føres via godkjent ekstern enhet (Infotjenester) og internkontrollen hos oss er fullstendig nazi - ingen bilag - ingen refusjon.
    Du må jo da skjønne at reiseregninger er noe herk. Det har åpenbart våre folkevalgte forstått og kuttet ut hele systemet for egen del. I solidaritetens navn bør vel det samme innføres for pensjonister og uføretrygdede, det vil i praksis si resten av befolkningen. :rolleyes::cool:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Enig med Weld om at her er det viktig å skille mellom svindel og sløsing. Størrelsesorden på begge er indikasjon på alvorlighetsgrad for hver, ikke for sammenlikning de to i mellom.

I første tilfelle handler det om kontroll og sanksjoner. I det andre mer om hvilke incentivsystemer en legger opp til og aksepterer.

Reising på regning er et godt eksempel på sistnevnte, og som tidligere tatt opp. Da vi der jeg jobber fikk truet gjennom reising på regning for et tiår siden ble besparelsene over noen år nærmest dramatiske. Ikke fordi de gjennomførte tjenestereisene ble nevneverdig billigere, men fordi det ble så mye færre av dem. Når vi fjernet muligheten til å «tjene» ikke ubetydelige summer på kassere differansen mellom standard DSA etter FNs satser og kostnaden ved å ta inn på billigste hotell, AirBnB eller endog bo hos venner og kjente, siden det ikke ble avkrevd dokumentasjon for overnattingsutgifter, bare for at man hadde oppholdt seg i land og by i perioden ved å legge ved boardingkort, så ble det stort fall i reiseforespørsler.
    are nødvendig men et gode, vi tiltrekker oss i større grad de som er interessert i jobben og ikke primært hva som kommer med den av økonomiske tilleggsgoder.
    Jeg har jobbet i det private men med statens reiseregulativ. Det er en hel del år siden vi gikk over til regning, men jeg ble overrasket over hvor lukrativt det var. Nå tjente folk hos oss nok til at det neppe var et særlig økonomisk incitament forsåvidt, men som du sier ville "ekstrainntekten" være til dels betydelig om man virkelig gikk inn for å utnytte systemet. Så vidt jeg har blitt fortalt har vanlig praksis i store deler av det offentlige være å betale ut standardsatsene uten krav til fratrekk for påspanderte måltider, noe som effektivt betyr at en unødvendig tur til en europeisk storby betyr dekt fly, hotell, diett og potensielt en god del fri til å være turist.

Husk på at før var fly ganske dyrt. Å få arbeidsgiver til å betale for en flybilett gjorde besparelsen betydelig. Et "møte" på mandag eller fredag i London, Berlin, Paris eller hvor det måtte være og så var store deler av turen betalt.

Jeg er 100% sikker på at om noen tar jobben med virkelig å grave i stortingsrepresentanter eller andres reisevirksomhet så vil man finne en del snusk, om enn ikke noe i samme klasse som FrP-fyren. Det tror og håper jeg var et enkelttilfelle. Men for en pupolasjon på ~170 personer med i praksis blankofullmakt til å reise akkurat når, hvor og hvordan de vil så er det gode mulighter for snusk. Burde være unødvendig gitt lønnsnivå og andre goder, men det er ikke det samme som at det ikke skjer.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    Nå kjappvendte Erna på abortutspillet sitt, tilbakemeldingene var nok ganske harde.

Tja, hva kan man si om Erna? Stelle i eget hus er hun dårlig til.
    De fleste av oss har vel sett bildene fra "Hjemme hos reportasjen"! ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0

are nødvendig men et gode, vi tiltrekker oss i større grad de som er interessert i jobben og ikke primært hva som kommer med den av økonomiske tilleggsgoder.
    Jeg har jobbet i det private men med statens reiseregulativ. Det er en hel del år siden vi gikk over til regning, men jeg ble overrasket over hvor lukrativt det var. Nå tjente folk hos oss nok til at det neppe var et særlig økonomisk incitament forsåvidt, men som du sier ville "ekstrainntekten" være til dels betydelig om man virkelig gikk inn for å utnytte systemet. Så vidt jeg har blitt fortalt har vanlig praksis i store deler av det offentlige være å betale ut standardsatsene uten krav til fratrekk for påspanderte måltider, noe som effektivt betyr at en unødvendig tur til en europeisk storby betyr dekt fly, hotell, diett og potensielt en god del fri til å være turist.

Husk på at før var fly ganske dyrt. Å få arbeidsgiver til å betale for en flybilett gjorde besparelsen betydelig. Et "møte" på mandag eller fredag i London, Berlin, Paris eller hvor det måtte være og så var store deler av turen betalt.

Jeg er 100% sikker på at om noen tar jobben med virkelig å grave i stortingsrepresentanter eller andres reisevirksomhet så vil man finne en del snusk, om enn ikke noe i samme klasse som FrP-fyren. Det tror og håper jeg var et enkelttilfelle. Men for en pupolasjon på ~170 personer med i praksis blankofullmakt til å reise akkurat når, hvor og hvordan de vil så er det gode mulighter for snusk. Burde være unødvendig gitt lønnsnivå og andre goder, men det er ikke det samme som at det ikke skjer.
    Jeg har det meste av mitt yrkesaktive liv jobbet som "slave" av Statens reiseregulativ". Før den tid var Mamma arbeidsgiver, og der var det ikke noen "kjære mor"!;)

Av ymse grunner reiste jeg utrolig mye i min tid som ansatt. Og det første jeg gjorde var å sette meg grundig inn i "Reiseregulativet". Det var ikke vanskelig, men av og til kom man opp i situasjoner som var vanskelige. Hvordan tolke et regelverk som ikke er helt dekkende for den reisen du har gjennomført? Noen av oss er heldige og har en oppegående fagforening som kan hjelpe. Og kan ikke "fagrøysla" hjelpe må man gå til "The horses mouth", - "Direktoratet" som forvalter regelverket. De aller fleste store konsern og statlige forvaltninger har folk som har trukket "den korte fyrstikken" og må svare på telefonhenvendelser. Disse vet gjerne hva de snakker om også.;)

Jeg hadde en meget fornøyelig opplevelse for ganske mange år siden. Skulle fly fra Kirkenes til Alta for å delta i et møte med regional ledelse. For å gjøre historien kort som kom ikke flyet ned i Alta og endte opp i Luleå i Sverige. Overnatting på SAS regning der, Så fløy vi Alta og fortsatte til Kirkenes ( møtet hadde vært tidligere på dagen og var på det tidspunkt avsluttet, så det var bare å reise hjem! ) der vi heller ikke kom ned og så tilbake til Alta der vi igjen ble innlosjert på hotell betalt av SAS. Først neste dag kom vi oss hjem. Denne reisen ble "vanskelig" fordi den ikke passet inn noen "mal" i regulativet og "ingen" hadde peiling.

Ringte "Arbeids og administrasjonsdepartementet" og ba om å få snakke med en som kunne dette med reisereginger. Ble satt over til en hyggelig mann som forklarte at siden jeg dog hadde satt føttene på bakken i Sverige måtte hele reisen ses på på "Utlandsreise i Sverige". Alle tariffer måtte hentes fra Sverige reiser. Fra jeg lukket døra bak meg hjemme til jeg låste den opp et par dager senere. So far so good. Så kom vi til det Weld og Noruegeo er inne på. Overnatting betalt av SAS!? Jo svaret var at hvem som betalte for hotellet "ikke angikk" arbeidsgiveren min!!! Jeg skulle føre "Ulegitimitert overnatting, by, utland, Sverige." Og pussig nok samme sats for overnattingen i Alta. Dette siste overasket meg veldig, men mannen sa at det var en "utlandsreise, Sverige hele tiden" Når det kom til kostgodtgjørelsen så skulle den også betales etter satser for Sverige, minus frokost på hotellene og en middag i Alta som SAS betalte. Nå var jeg sterkt i tvil om dette virkelig kunne stemme og spurte mannen om han virkelig var ekspert??? Jo svarte han, jeg er underdirektør i Arbeidsdirektoratet ( nøyaktig hva de het på det tidspunktet husker jeg ikke i dag ) og jeg, fortsatt han, er leder for Statens delegasjon når vi forhandler om dette med fagforbundene! Så dette kan jeg! Men jeg forstår at du, og sikkert også sjefen din, er usikker på om dette stemmer så du skal få direktenummeret mitt så han sjefen din kan ringe direkte til meg.

Og selvsagt fikk jeg en rasende telefon fra min avdelingssjef, han nektet å tro at jeg hadde ført det riktig, ( En av de få gangene jeg har hatt forståelse for hans synspunkt!:rolleyes: ) Han fikk selvsagt navn og telefonnummer til mannen i Oslo, men da han fikk vite at jeg hadde kjøpt billig kjøtt i Sverige ( det var stor forskjell i pris den gangen ) Og, hold dere fast, Tax free sprit!! i Luleå ( svenskene åpnet tax free butikken for flyet skulle jo til Norge ) begynte han å hikke og slengte på telefonen!;);)

Selvsagt en artig anektoe, men også et eksempel på "bivirkninger" av et ganske rigorøst system som selvfølgelig ikke dekker alle muligheter og derfor gir seg "interessante" utslag.

Men bevisst og overlagt misbruk av systemet kan bare avdekkes gjennom nitidig kontroll, og det synes da som det har vært fraværende i saken med vår "venn fra FrP! Det burde være unødvendig i forhold til stortingspolitikere, for man burde kunne forvente en noe bedre moralsk standard på disse enn av folk som på grunn av lav inntekt kunne forstås å ha større insentiver til å jukse. Men igjen ser vi at moral ikke henger sammen med velstand eller inntekt. Derfor bør "folkets kårne" bli utsatt for mer rigid kontroll enn "folk flest". De som lager systemer og lover må i Guds navn tåle å bli utsatt for det selv! Derfor må det komme en politanmeldelse!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Hvorfor forventer noen at man skal betale for noe som ikke finner sted? https://www.nrk.no/mr/drosjesjafora...passasjerar-for-a-fa-meir-betaling-1.14245699
    Selv i Oslo synest andre selskaper enn Oslo Taxi at det er sånn litt under middels kult å ta turer ut i periferien - som Nordstrand der jeg bor. De andre har ikke en tilstrekkelig velfungerende sentral til at de kan regne med en returtur til sentrum og det er omtrent ingen som praier en taxi på gata. De som skal ha bil for å bli fraktet til sentrum bestiller. Jeg bor ganske nærme en holdeplass så kan finne på å spasere ned dit, men det er ikke gitt at det står noen der.

Den dealen som er inngått beskrevet i artikkelen lukter veldig som den er tenkt ut av noen med begrenset forståelse for næringsstrukturen i området - intuitivt virker det fornuftig at helsevesenet kun betaler for å få pasienten til (eller fra) sykehuset, men i praksis er det fort ikke slik. Om en sjåfør tar en lang tur til sykehuset med en pasient og ikke får med noen tilbake eller må vente lenge på en returtur så blir omsetningen dårlig og dødtiden høy. At det er et system for å få betalt for å kjøre tom tilbake er ikke så urimelig synest jeg, for den som betaler lønn og driftsutgifter er de akkurat de sammen uansett om det er en passasjer med eller ikke. Den dummeste løsningen av alle ser ut til å være den som er valgt - at man MÅ kjøre tilbake til startstedet for å få dekket turen i det hele. Alternativet ville være å ikke få betalt for retur men at turen ble ca dobbelt så dyr.

C

cruiser

Gjest
    Men hvis man ikke MÅ kjøre tilbake tyder det vel på at man har fått en ny tur i nærheten av der man slapp av pasienten. Skal man da få betalt for t/r i tillegg til en ekstra tur?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Jeg tolket det som at man måtte kjøre tilbake for å i det hele få betalt

C

cruiser

Gjest
    Jeg tolket det som at man måtte kjøre tilbake for å i det hele få betalt
    Nei, man får bare betalt for returen hvis man faktisk returnerer. Turen til får man betalt uansett. Tidligere har man fått betalt for returen selv om man ikke returnerer

– Det er klart at enkelte ynskjer at dei skulle fått betalt for returen utan å køyre retur, men sånn er kontrakten og då blir det slik

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Interessann debatt i Klassekampen i går:
    Terje Tvedt forsvarar si bok "Det internasjonale gjennombruddet" frå kritikk av Halvard Tjelmeland, om historien rundt innvandringa her til lands.
    Sidan eg berre les laurdagspapirutgåva om søndagane, har eg ikkje fylgt debatten. Men Tvedt sitt forsvar gjev innsyn i ein del spennande perspektiv. Kanskje einkvan av dei mange ivrige debattantane rundt innvandring her på Sentralen har lese boka? Eller kan fortelje meir om denne debatten?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Terje Tvedt forsvarar si bok "Det internasjonale gjennombruddet" frå kritikk av Halvard Tjelmeland, om historien rundt innvandringa her til lands.
    Sidan eg berre les laurdagspapirutgåva om søndagane, har eg ikkje fylgt debatten. Men Tvedt sitt forsvar gjev innsyn i ein del spennande perspektiv. Kanskje einkvan av dei mange ivrige debattantane rundt innvandring her på Sentralen har lese boka? Eller kan fortelje meir om denne debatten?

Document.no har en anmeldelse av boken, såvel som flere artikler om debatten rundt den.

https://www.document.no/arkiv/?q=Terje Tvedt

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trygve Hegnar

Hareide kledd av
    Løftebrudd er vel like ille som svik?

KrFs leder, Knut Arild Hareide møter lokalpolitikere, fylkespolitikere, sentralstyremedlemmer, partimedlemmer og støttespillere for å diskutere retningsvalget KrF står foran på Kristen videregående skole Trøndelag. (KVT) Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix

I en større artikkel i VG («helomvendingen») blir KrF-leder Knut Arild Hareide fullstendig avkledd. I en serie med intervjuer og uttalelser i august og september i fjor gjør han det klart at det er Erna Solberg han vil ha som statsminister.

Et par eksempler: «Jeg tror at et parti som peker på Erna Solberg som vår statsminister, så vil aldri velgerne forstått om vi hadde fjernet henne etter valget». Og: «Erna Solberg er vår statsministerkandidat. Vi kan ikke da…Vi går ikke til valg for å sette inn Jonas Gahr Støre. Folk ser at det vil være rart når vi har gått til valg med Erna Solberg som statsminister, om noe av det første vi skulle gjøre var å sette inn Jonas Gahr Støre som statsminister».

Det er mye mer, og i intervju etter intervju under forårets valgkamp lover Hareide velgerne at en stemme på KrF vil være en stemme på Erna Solberg som statsminister.

Vi skal ikke nok engang vise til svik og bibelhistorien. Det holder i grunnen lenge at både lederen i KrFU, Martine Tønnessen, og tidligere parlamentarisk leder, Hans Olav Syversen, beskylder Hareide for «løftebrudd».

Vi vet også at Knut Arild Hareide gjennomførte venstresvingen uten å ha ryggdekning i stortingsgruppen og at flertallet i partiledelsen var imot venstresvingen.

Likeledes tok Hareide sitt valg før budsjettet for 2019 var lagt frem, slik at det ikke forelå en spesiell sak eller stridstema som kan forsvare helomvendingen og løftebruddet akkurat nå.

Et komisk element er at KrF i de første dagene etter Hareides valg var stolt av at det kom mange nyinnmeldinger til partiet, som angivelig ønsket og støttet en venstredreining, mens det nå ikke er så morsomt fordi det viser seg at mange nå melder seg inn i partiet (totalt antall nyinnmeldinger er cirka 2.000) for å få Hareide og partiet tilbake i den borgerlige folden.

Avgjørelsen får vi den 2. november, og det er da et par vanskelige spørsmål.

For det første om Knut Arild Hareide kan fortsette som partileder hvis flertallet sier nei til venstresvingen. Hareide selv mener åpenbart ja, men det kan være å overvurdere seg selv.

Hvis flertallet av delegatene vil inn i en regjering med Erna Solberg, må Hareide også inn i regjeringen, og det blir nesten en komedie når Hareide helst vil ha Jonas Gahr Støre i stats*ministerstolen.

Flertallet på landsmøtet kan også vedta at partiet ikke skal gå inn i Solberg-regjeringen, det vil si at partiet fortsetter som i dag, men også det gjør Hareides posisjon vanskelig.

Dagen etter valget i fjor sa Hareide: «Vi sa veldig tydelig til velgerne, før valget, at en stemme på KrF er en stemme til Erna Solberg som statsminister, for en sentrum-høyre-regjering. Men når vi peker på Erna Solberg, så forplikter det oss og etter valget, selv om det ikke blir den regjeringen som vi ønsker.»

Det var Knut Arild Hareides løfte.

Han burde derfor gå av som partileder helt uavhengig av landsmøtevedtaket den 2. november.

Løftebrudd er vel like ille som svik?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jeg ikke på noen måte en fan av Hareide, men jeg må si at deler av kritikken mot ham skyter laangt over mål, imho!

Hvis det var slik at et parti eller en partileder ikke skal kunne revurdere partiets politikk i løpet av en valgperiode, men er spikret fast i veggen på ting som ble sagt før valget, ja da har vi faktisk ikke behov for en nasjonalforsamling der det sitter folk! Det vil holde med en dataoperatør fra hvert parti, datamaskiner foret med partienes politikk, - før valget, og at mandatfordelingen var lagt inn i datamaskinene! INGEN stortingsrepresentanter ville behøves, fordi disse uansett ikke kunne endre synspunkt før i forhold til det som skal skje etter neste valg.

Slik har vi det selvsagt ikke, fordi politikk er dynamisk og ikke statisk som enkelte synes å mene.

Hvis nå "guttungen i KrF" synes at han har fått for dårlig betalt av Erna for å støtte henne så ville han jo måtte være bra blåst om han ikke prøvde å selge seg for en høyere betaling til AP. Det er jo slik politikke fungerer! Og at politikere bryter lovnader gitt til velgerne før valget er da slett ikke noe nytt! Det er da heller regelen enn unntaket.

Prinsippielt mener jeg at det er feil i et opplyst, sekulært demokrati at der finnes politiske partier basert på religiøs overbevisning, men det er en omfattende debatt så det skal jeg la ligge nå.

Jeg er for å være helt ærlig mye mer rystet over Ernas hodeløse tilbud om å kunne endre deler av abortloven som et tilbud til Hareide om han lot henne får fortsette som statsminister. Dette er så hodeløst og totalt frikoblet fra all mulig anstendighet og prinsippfasthet at det burde fått dramatiske konsekvenser for Erna internt i Høyre, men selvsagt, - man er da så dannede i dette partiet at man ikke lager offentlig skittentøyvask. Men jeg tror det er endel høyrekvinner som satte kaffen i halsen og som kanskje ser seg om etter et annet parti å stemme på, håper det i alle fall.

Jeg må si at jeg håper at Hareide får med seg partiet på en overgang til AP. Det vil ha et par interessante følger hvis vi ender opp med et regjeringsskifte. Ap har gått så høyt på banen i Regionreformen at de i regjering bare vil måtte reversere den, hvilket jeg mener er bra. men jeg har en sterk mistanke om at Støre egentlig er for en slik reform og vil åme seg ut av en slik reversering. Og da vil AP tape massivt i Troms og Finnmark ved neste valg. Dessuten tror jeg at en overgang til sosialistisk side vil koste KrF så mye at de blir utradert ved neste valg, og det er også noe jeg ser fram til! Og så er det Høyre da, vil partiet fortsatt satse på Erna om hun blir kastet nå? Er veldig usikker men håper det, håper veldig! Så er det bare å feste sikkerhetsselene og forberede seg på en to tre år med Støre som statsminister, og jeg tror da vil kan overleve det også....?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Document.no har en anmeldelse av boken, såvel som flere artikler om debatten rundt den.

https://www.document.no/arkiv/?q=Terje Tvedt
    Takk for link. Det var då valdsamt...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    Tja.... Høire, og FrP i særdelsehet, har jo absolutt holdt sine valgløfter....
    Så lenge et parti sitter i en mindretalls regjeringskoalisjon kan man saklig sett ikke forvente at de skal kunne gjennomføre så mye av valgløftene. Det gjelder for alle partier! Det er faktisk Stortinget som bestemmer! Nå kan man selvsagt kritisere spesiellt FrP for at de ikke har tatt disensen ut i et tydelig "Morna Erna"! De har nok tapt mange velgere på det. Vi skal ikke glemme at FrP nok har de minst skolerte velgerne, de som forstår minst av hvordan dette fungerer.

Det ville nok vært lønnsomt for partiet å støtte Erna fra opposisjon.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Og de drikker visst ikke like mye lenger heller.
    Mens gamle gubber på min egen alder tyller i seg stadig mer alkohol, og sjikanerer kvinner på Internettet. Mens ungene våre er pragmatikere og vegetarianere, og skyr Facebook, for der legger mamma ut selfies med trutmunn. Hva har gått galt i Norge...??

Disqutabel

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha tilbrakt en god del timer på AUF landsmøte må jeg si meg helt uenig fokus på sosial rettferdighet, ekstremt gode på å tildele merkelapper som hat, høyreekstreme, egoistiske, rasistiske og ikke minst vil alle andre enn dem ha et kaldere samfunn, men argumentasjon var virkelig fraværende.

De var dog skjønt enig i at middelaldrende hvite menn var problemet i Norge i dag dette ble uttalt fra talerstolen flere ganger.

Miljøvern og forbrukersamfunnet var også ett annet hett tema, smått fascinerende når de fleste satt med 2-4 elektroniske enheter av det dyre slaget, og overhørt tale indikerte at flere var fornøyd med helge shopping i London eller sist tur til Barcelona :rolleyes:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Spennande opplysning frå Dagsnytt: Færre og færre norske ungdomar vert høgreekstreme no for tida. Og så røyker dei ikkje heller. Det er gamlingane som er problembarn. Uansett: Det kan vere grunn til å ha god tru om framtida.
    Vel, .... dette er et "ungdomsfenomen" over hele landet, førebu på legalisering. Åpenbart mye hendigere med jointer å sånn.......

Fra DT.NO:

Hjerneforsker advarer mot cannabis: –⁠ I verste fall endrer man personlighet for all fremtid

–⁠ Hasj er blitt en del av ungdomskulturen, her i Drammen er det overalt
    Og som det heter fra forna dar... en god høye "mann" var oftest sosialist i sine yngre dager.....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Spennande opplysning frå Dagsnytt: Færre og færre norske ungdomar vert høgreekstreme no for tida. Og så røyker dei ikkje heller. Det er gamlingane som er problembarn. Uansett: Det kan vere grunn til å ha god tru om framtida.
    Vel, .... dette er et "ungdomsfenomen" over hele landet, førebu på legalisering. Åpenbart mye hendigere med jointer å sånn.......

Fra DT.NO:

Hjerneforsker advarer mot cannabis: –⁠ I verste fall endrer man personlighet for all fremtid

Og som det heter fra forna dar... en god høye "mann" var oftest sosialist i sine yngre dager.....
    Bak betalingsmur.
    Rusmidler er og blir gift. Dette blir litt som om en hjerneforsker advarer mot alkohol, og sier at: - I verste fall kan bli skadet for livet.
    Ja, man kan det. Skadetilfeller der offeret er beruset på alkohol er enormt overrepresentert. Hva angår cannabis, så har det fortsatt et betydelig lavere skadepotenisale enn alkohol. Det betyr ikke at det er ufarlig, det betyr bare at det er mindre farlig enn alkohol, slik at det ikke er like mange som får varige mén av sitt forbruk.

Disqutabel

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Men alkohol er tillatt. Da må alt som er mindre falrig også bli tillatt.

S

Slubbert

Gjest
    Skal det ikke være slik i et fritt samfunn at man bør ha tungtveiende grunner for å forby noe, heller enn tungtveiende grunner for å "tillate" det?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skal det ikke være slik i et fritt samfunn at man bør ha tungtveiende grunner for å forby noe, heller enn tungtveiende grunner for å "tillate" det?
    Det tror jeg kommer helt an på hvem man spør.

Mange vil kanskje sågar påstå at det er tungveiende grunner til å forby rusmidler.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Fra DT.NO:

Bak betalingsmur.
    Rusmidler er og blir gift. Dette blir litt som om en hjerneforsker advarer mot alkohol, og sier at: - I verste fall kan bli skadet for livet.
    Ja, man kan det. Skadetilfeller der offeret er beruset på alkohol er enormt overrepresentert. Hva angår cannabis, så har det fortsatt et betydelig lavere skadepotenisale enn alkohol. Det betyr ikke at det er ufarlig, det betyr bare at det er mindre farlig enn alkohol, slik at det ikke er like mange som får varige mén av sitt forbruk.

Disqutabel
    Det er meget individuelt. Hos en person med latent mentalt helseproblem så kan hasj være særdeles ille. Det kan sende vedkommende inn i en psykose og hva som verre er.

For en vellykket person, etablert med solid sosialt nettverk med trygg rammer som tar en joint for rekreasjon så er det gjerne minimal skaderisiko. Det er sistnevnte som dominerer den offentlige debatten når de sier at hasj er så ufarlig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det virker da som det er mange som er i psykose i den offentlige debatten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771

Fra DT.NO:

Bak betalingsmur.

Disqutabel
    Det er meget individuelt. Hos en person med latent mentalt helseproblem så kan hasj være særdeles ille. Det kan sende vedkommende inn i en psykose og hva som verre er.

For en vellykket person, etablert med solid sosialt nettverk med trygg rammer som tar en joint for rekreasjon så er det gjerne minimal skaderisiko. Det er sistnevnte som dominerer den offentlige debatten når de sier at hasj er så ufarlig.
    Det er korrekt at cannabis kan være utløsende for en latent psykose. Overanstrengelse, mangel på søvn, ekstreme emosjonelle opplevelser etc. kan også utløse latente psykoser. Det er farlig å leve. Det er enda litt farligere om du velger å ruse deg.

Disqutabel

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn