Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sov de på vakt på Helge Ingstad - krysseren? Til tross for flere meldinger fra trafikksentral og motgående skip holdt de stå kurs rett i fronten på tankskipet som kom i følge med 3 slepebåter... Og antikollisjonssystemet var avslått...

    https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mellom-skipene

    Edit: Alle sov unntatt han som sto til rors og som ikke turte endre kurs før han fikk beskjed av en som måtte vekkes først...Det blir vel høyere skatt på oss alle av dette...
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Sov de på vakt på Helge Ingstad - krysseren? Til tross for flere meldinger fra trafikksentral og motgående skip holdt de stå kurs rett i fronten på tankskipet som kom i følge med 3 slepebåter... Og antikollisjonssystemet var avslått...

    https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mellom-skipene

    Edit: Alle sov unntatt han som sto til rors og som ikke turte endre kurs før han fikk beskjed av en som måtte vekkes først...Det blir vel høyere skatt på oss alle av dette...
    De sov nok ikke, men de pubertale 21 åringene skulle tøffe seg litt. Bare synd de strøk videregående og ikke forstår fysikk. 17 knop. Og bemerk at skaden er på styrbord side, så de har dreid feil vei.

    Legg ned militæret og idiotene som jobber der. La det bli en arbeidsplass for proffene.

    Har forresten flere veddemål på at skuta blir spiker. Etter 5 år med evalueringer betalt med skattekroner.

    Edit; bemerk også at de oppgir feil mannskapsantall ombord; 134 versus 137.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og kanskje sende noen på kurs for å lære seg å styre dem også.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De må ha vært en helt fundamental svikt et sted. Skipet var i trening/øvelse etter det som kommer frem nå. Vet at personell på disse fregattene har forsøkt å få kapteiner/ledelse til å benytte AISen når de går inn i slike farvann - åpenbart uten suxess. Men her har jo fregatten åpenbart vært klar over de andre skipene i rimelig tid så det må være noe som har gått fryktelig feil på fregatten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.724
    Antall liker
    11.785
    ^ Uten å ta stilling til sifre og påstander i artikkelen, synes jeg det mangler et viktig aspekt i den typen innlegg i debatten. Nemlig det at Norge er underlagt en del forpliktelser vi som nasjon ikke bare kan nekte å forholde oss til. Det blir nesten som å si at været koster oss xxx milliarder pr. år, og det vil vi ha en slutt på, vi må holde det utenfor våre breddegrader.

    Situasjonen er som den er, fordi verden er som den er, og det er ikke så veldig mye vi kan gjøre med det, annet enn å melde oss ut av verden. Det også har en tendens til å koste litt. Sett helhetlig, klarer Norge utfordringene og kostnadene som følger med innvandring, ganske bra.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Uten å ta stilling til sifre og påstander i artikkelen, synes jeg det mangler et viktig aspekt i den typen innlegg i debatten. Nemlig det at Norge er underlagt en del forpliktelser vi som nasjon ikke bare kan nekte å forholde oss til. Det blir nesten som å si at været koster oss xxx milliarder pr. år, og det vil vi ha en slutt på, vi må holde det utenfor våre breddegrader.

    Situasjonen er som den er, fordi verden er som den er, og det er ikke så veldig mye vi kan gjøre med det, annet enn å melde oss ut av verden. Det også har en tendens til å koste litt. Sett helhetlig, klarer Norge utfordringene og kostnadene som følger med innvandring, ganske bra.

    Disqutabel
    Hvilke forpliktelser er det du snakker om.....?

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.724
    Antall liker
    11.785
    ^ Uten å ta stilling til sifre og påstander i artikkelen, synes jeg det mangler et viktig aspekt i den typen innlegg i debatten. Nemlig det at Norge er underlagt en del forpliktelser vi som nasjon ikke bare kan nekte å forholde oss til. Det blir nesten som å si at været koster oss xxx milliarder pr. år, og det vil vi ha en slutt på, vi må holde det utenfor våre breddegrader.

    Situasjonen er som den er, fordi verden er som den er, og det er ikke så veldig mye vi kan gjøre med det, annet enn å melde oss ut av verden. Det også har en tendens til å koste litt. Sett helhetlig, klarer Norge utfordringene og kostnadene som følger med innvandring, ganske bra.

    Disqutabel
    Hvilke forpliktelser er det du snakker om.....?

    Mvh
    OMF
    Internasjonale avtaler og samarbeidsordninger.
    Se f.eks.: https://www.regjeringen.no/no/tema/...-samarbeid-om-innvandringspolitikk/id2001684/

    Disqutabel
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De kan både styre og navigere så hva som gikk galt her er foreløpig et mysterium. Men en kan ikke forvente at en slik tanker endre kurs i en fei om noen av de trodde det men ut fra media ser det ut som trafikksentralen har sovet eller gjort feil. Hva fregatten ellers gjorde eller ikke gjorde virker uklart synes jeg. Har ikke lest siste nytt om saken i fall det skulla ha skjedd noe ila dagen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.269
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så mye nytt i dag, men mesteparten av historien ligger vel i skadene på skipene, opptakene av sambandet og radarplottene. For meg ser det ut til at fregattmannskapet hadde tenkt å stryke tett forbi tankeren i høy fart langs dennes styrbord side. Det greide de ikke å kommunisere, og de regnet ikke med at tankeren ville innlede en nødmanøver mot styrbord når dette ble opplevd som kollisjonskurs derfra. Brua på fregatten evnet ikke å forstå og gjøre noe med den situasjonen i tide. Ikke å endre plan ved å dreie til sin styrbord langs land og unngå kollisjonen på den måten, ikke å brekke skarpt mot babord og bruke hastighetsfordelen til å kjøre rundt tankeren, ikke å redusere farten og kjøpe seg mer tid.

    For meg ser dette ut som grunnleggende svikt i sjømannskap og navigasjon på fregatten, og det på en hel drøss med punkter. Det ser ikke ut til at de visste om det var dypt nok til passere på motsatt side av tankeren, de forutså ikke at mannskapet på tankeren ville bli støkt og gjøre en høyst forutsigbar (7 knop!) unnamanøver mot styrbord, de hadde ingen plan B og C, og var tilsynelatende helt handlingslammede til det smalt. Ikke imponert.

    Bladarkivet: 10/2003 - Kurs: Grunnleggende navigasjon - Båtmagasinet.no
    Vikeregler for alle båter

    Når du nærmer deg et annet fartøy, skal du tydelig og i god tid vise hva du har til hensikt å gjøre. I tråd med god sjømannstradisjon skal du passere i trygg avstand aktenfor (bak) den båten du har vikeplikt for. Har du forkjørsrett i en situasjon der du er på kollisjonskurs med et annet fartøy, skal du beholde kurs og fart, men følge nøye med hele tiden. Skulle den situasjonen oppstå at den som har vikeplikt ikke overholder den, skal du selv vike for å unngå sammenstøt. Du har alltid plikt til å forebygge en kollisjon. En manøver for å unngå en kollisjon skal utføres slik at den andre båten passeres på trygg avstand. Eventuelt må man slakke farten eller stoppe helt opp for å unngå farlige situasjoner.
    Vikeregler for motorbåter

    Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge vike litt til styrbord (høyre) i god tid. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre side).

    Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre, og det er fare for sammenstøt, skal den båten vike som har den andre på sin styrbord side. Gå alltid aktenom (bak) den andre båten.
    Ansvaret for å unngå kollisjon er allerede rimelig klart bare ut fra de sjøveisreglene, ref radarplott og skadene på skipene, men når man i tillegg går inn i en trafikkert fjord i høy hastighet, med lav radarsignatur, slukkede lanterner og avslått AIS-transponder er det litt av et tilleggsansvar man påtar seg. Nesten som å kjøre RIB blant fiskebåter i Bohuslän, bare oppskalert på alle måter. :)

    I US Navy ville vaktsjefen på brua (som ikke er en 21-åring) og fartøyssjefen som ikke var på brua begge blitt stilt for krigsrett og avskjediget i unåde, og alle andre som var på den brua ville fått seriøs refs. Det finnes ferske og nokså parallelle eksempler: https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Fitzgerald_and_MV_ACX_Crystal_collision
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Mye rart som foregikk på broen på Helge Ingstad, det er helt sikkert.
    Men; VTS var fryktelig passiv. Selv har jeg seilt som maskinoffiser på div fartøy fra handelsflåten, men har fått med meg noe kommunikasjon mellom oss og VTS. De har vært på hugget på en helt annen måte enn det som ble fremvist her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.269
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, enig. Jeg vet ikke hvor mye som kan forventes fra VTS (får ikke guiding fra en slik når jeg er ute i RIB’en), men hvis Avinor i Røyken eller tårnet på Gardermoen hadde slik mangel på koll og tiltak ville det ligget flyvrak strødd over hele Østlandet.

    Likevel, fartøysjefen og den han har delegert til har ansvaret for alt som skjer og ikke skjer ombord. I tilfellet med USS Fitzgerald var det en defekt radar, men det ble likevel avskjed og rettssak mot de ansvarlige.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Er nok ingen tvil om hvor ansvaret til slutt ligger nei. I senere tid har jeg jobbet mye med hurtigbåter, og drift av slike, fra landsiden. Det er jobbet mye med sikkerhet på sånne hos oss i de siste år. I den forbindelse har vi engasjert en ekstern aktør til å hjelpe oss. Han har bakgrunn som pilot i SAS. Hans tallrike eksempler på fadeser, både i luftfart og til sjøs er tildels utrolige.
    En av de verste og hyppigste er den manglende evnen til å si klart fra når en ser noe gå grundig til helvete.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er nok ingen tvil om hvor ansvaret til slutt ligger nei. I senere tid har jeg jobbet mye med hurtigbåter, og drift av slike, fra landsiden. Det er jobbet mye med sikkerhet på sånne hos oss i de siste år. I den forbindelse har vi engasjert en ekstern aktør til å hjelpe oss. Han har bakgrunn som pilot i SAS. Hans tallrike eksempler på fadeser, både i luftfart og til sjøs er tildels utrolige.
    En av de verste og hyppigste er den manglende evnen til å si klart fra når en ser noe gå grundig til helvete.
    Dette forekommer ofte ved flyulykker og. Ref dokumentarer. 2. pilot/styrmann tør ikke risikere karrieren ved å opponere mot kæptn eller og er fryktelig lavmelt av samme grunn... vel...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Dette forekommer ofte ved flyulykker og. Ref dokumentarer. 2. pilot/styrmann tør ikke risikere karrieren ved å opponere mot kæptn eller og er fryktelig lavmelt av samme grunn... vel...
    Spesiellt utbredt når det er asiatiske flyselskap involvert. Der et dette med "å tape ansikt" så vanskelig at styrmenn holde kjeft og lar skipperen styre flyet i bakken. Å påpeke at: "Nå sjefen, nå går det lukt til Helvete!!" er så totalt utenfor akseptert oppførsel at man sitter der og ser at det "går til Helvete" uten å si et ord.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Spesiellt utbredt når det er asiatiske flyselskap involvert. Der et dette med "å tape ansikt" så vanskelig at styrmenn holde kjeft og lar skipperen styre flyet i bakken. Å påpeke at: "Nå sjefen, nå går det lukt til Helvete!!" er så totalt utenfor akseptert oppførsel at man sitter der og ser at det "går til Helvete" uten å si et ord.
    Nå er kommersielle fly omtrent aldri i ulykker så veldig utbredt kan det ikke være. De fleste ulykker skjer også i ikke-asiatiske selskaper (rimelig nok, siden de fleste fly ikke er flydd av asiatiske selskaper).
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Ikke bare der. Det fins et eksempel fra en fjord på Vestlandet også, hvor to stk navigatører som hadde jobbet sammen i mange år, og langtfra hadde "asiatisk stil" seg imellom. Skipperen kjørte på feil side av en stake på ei rute de hadde kjørt i flere år. Men ble det sagt noe? Nei, ikke før de sto godt oppå et skjær.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Ikke bare der. Det fins et eksempel fra en fjord på Vestlandet også, hvor to stk navigatører som hadde jobbet sammen i mange år, og langtfra hadde "asiatisk stil" seg imellom. Skipperen kjørte på feil side av en stake på ei rute de hadde kjørt i flere år. Men ble det sagt noe? Nei, ikke før de sto godt oppå et skjær.
    Problemet med flyulykker med dødsfall er at de (heldigvis) er så ekstremt sjeldne at det ikke er særlig mye å generalisere over da datapunktene er så få og årsakene ulike og sammensatte. Selv ulykker med null dødsfall men skadede er ekstremt sjeldne. Det er sikkert mange nesten-ulykker og potensielt farlige situasjoner man aldri hører om med mindre man er i bransjen - tar man med de ser det muligens annerledes ut.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tankskipet Sola TS kan ha hatt feil kurs

    En sjøoffiser mener at tankskipet Sola TS kan ha hatt feil kurs i minuttene før sammenstøtet med KNM Helge Ingstad.

    En norsk sjøoffiser har vært i kontakt med mannskapet på KNM Helge Ingstad. Ifølge ham ble besetningen overrasket over at tankskipet Sola TS lå så langt inn i deres del av skipsleiren. De fryktet at de ville grunnstøte om de manøvrerte vest for tankskipet, skriver Aldrimer.no.

    – Sola TS lå i Helge Ingstads del av leia, sier han til nettstedet, som understreker at passeringer til sjøs normalt foregår babord mot babord.

    Tankskipet Sola TS holdt seg til øst i fjorden, mens den andre trafikken i samme retning holdt seg til vest, skriver NRK.

    Kystverket har ikke svart på spørsmål fra NRK om tankskipet fulgte seilingsruten skipet hadde oppgitt før avgang fra oljeterminalen.

    – Jeg vil ikke komme med en kommentar om dette så lenge saken er under etterforskning, sier losdirektør Erik Freberg Blom i Kystverkets lostjeneste til NRK.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men posisjonen til tankskipet kunne da ikke ha vært noen overraskelse for fregattfolka; det ble liksom ikke teleportert ut av intet rett før det sa pang.

    Forstår ikke en meter av dette…
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Ref reportasje i Dagsrevyen var det fortsatt 750 meter igjen til nærmeste skjær, om de hadde passert på riktig side av tankbåten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Men posisjonen til tankskipet kunne da ikke ha vært noen overraskelse for fregattfolka; det ble liksom ikke teleportert ut av intet rett før det sa pang.

    Forstår ikke en meter av dette…
    Det er det jeg ikke skjønner heller. Trodde det var slikt man hadde radar til. Tviler på det er militær doktrine å snike seg innpå med en diger oljetanker. Fregattene er visstnok også svært manøvreringsdyktige til tross dor størrelsen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Tankskipet Sola TS kan ha hatt feil kurs

    En sjøoffiser mener at tankskipet Sola TS kan ha hatt feil kurs i minuttene før sammenstøtet med KNM Helge Ingstad.
    Tøys. Skipet forlot havn med to taubåter, den ene fortsatte som eskorte, skipet var under kommando av en lokal los. At Sola måtte krysse leden sier seg selv. At HI durte på i 17knop rett mot Sola sier sitt. At HI ikke gjorde påbudt kollisjonsavvergende manøver til styrbord, men forsøkte å skyte forbi til babord (noe som skadene bekrefter) er galskap.

    Er vel det første man bør lære etter å ha skjønt seg på pålestikk.

    Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Og.. Hvorfor "sikte" seg inn på ei flytende bombe istedenfor å ta sjansen på å stryke nært land?
    Det kan ikke ha gått opp for dem at det faktisk var et tankskip som lå midt foran dem. Du kjører på hva som helst annet enn noe sånt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skjønner heller ikke dette med at de holdt til øst, de hadde vel omtrent akkurat lagt fra land. Må vel flytte terminalen da for å legge til rette for fregatter i fullt øs
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Merkelige greier. Det er en krysser som skal kunne skifte kurs hurtig og kunne manøvrere taktisk i en krigs situasjon og så håndterer de ikke en tank båt i 7 knop som mulig ikke har kommer over i leia si enda.

    Hva skal vi med kryssere da når vi ikke har mannskap som kan føre et slikt fartøy ?
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Spesiellt utbredt når det er asiatiske flyselskap involvert. Der et dette med "å tape ansikt" så vanskelig at styrmenn holde kjeft og lar skipperen styre flyet i bakken. Å påpeke at: "Nå sjefen, nå går det lukt til Helvete!!" er så totalt utenfor akseptert oppførsel at man sitter der og ser at det "går til Helvete" uten å si et ord.
    Nå er kommersielle fly omtrent aldri i ulykker så veldig utbredt kan det ikke være. De fleste ulykker skjer også i ikke-asiatiske selskaper (rimelig nok, siden de fleste fly ikke er flydd av asiatiske selskaper).
    Dog så ofte at Korean Airlines for noen år tilbake la om hele sitt treningsprogram og rutinene i cockpit etter noen slike ulykker over noen år. Det ble framhevet at kulturen rundt dette med "å miste ansikt" var en meget bidragende årsak til ulykkene som lå foran dette skiftet.

    Men hva vet vel jeg? Har bare lest havarirapporter ( inkludert "nesten" ulykker som endte godt ) fra luftfart i tett på 40 år i yrkessammenheng.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Dog så ofte at Korean Airlines for noen år tilbake la om hele sitt treningsprogram og rutinene i cockpit etter noen slike ulykker over noen år. Det ble framhevet at kulturen rundt dette med "å miste ansikt" var en meget bidragende årsak til ulykkene som lå foran dette skiftet.

    Men hva vet vel jeg? Har bare lest havarirapporter ( inkludert "nesten" ulykker som endte godt ) fra luftfart i tett på 40 år i yrkessammenheng.
    At du kan mye mer enn meg om, luftfart sier seg selv. Jeg skjønner bare ikke hvordan du kan si at det er "spesielt utbredt" som årsak til ulykker når flyulykker omtret aldri skjer i utgangspunktet og av de ekstremt få som faktisk skjer så varierer jo årsakene, subsidiært ikke inkluderer et asiatisk par i cockpit i det hele. Du fremtiller det jo som at asitisk styrmann lar asiatisk kapteinen kræsje, da er det jo en forutsetning at det faktisk kræsjes i det hele, noe som så godt som aldri skjer.

    Men mulig vi har en totalt ulik definisjon av hva "spesielt utbredt" faktisk betyr?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Merkelige greier. Det er en krysser som skal kunne skifte kurs hurtig og kunne manøvrere taktisk i en krigs situasjon og så håndterer de ikke en tank båt i 7 knop som mulig ikke har kommer over i leia si enda.

    Hva skal vi med kryssere da når vi ikke har mannskap ?
    Nå har vi heldigvis flere fregatter enn vi har mannskap til, så dette ordnes med omdisponering!

    Ser at HI hadde 900 meter avstand til nærmeste grunne, på landsiden til Sola. Siden det påstås at disse fregattene har usedvanlig god navigasjonselektronikk vil jeg anbefale at man legger inn sjøkart i denne. Kanskje med litt fargegradering som angir hvor skuta kan gå, så lenge den kan.

    60 sekunder ut var HI 520 meter fra Sola, dersom den holdt 17knop helt inn til sammenstøtet. Tenker på de 43 tause sekundene på sambandet, der losen venter på et konstruktivt forslag fra HI, før han melder at nå er fregatten "farlig nære". Enda ingen reaksjon.

    Losen og skipsoffiserene på tankeren må ha trodd at det var terrorister som hadde overtatt en norsk fregatt, for å skape en katastrofe der vi har mottak og utskiping av olje.

    Skjermbilde 2018-11-13 kl. 08.58.47.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Forklaringen er sikkert den det ofte er i forsvaret: Man følger ordre framfor å tenke selv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er alltid lett å være etterpåklok.

    Vil tro at fregatten drev "visuell" navigasjonstrening - altså at de hadde satt kurser i kartet før de skulle gå nedover (Gjerne gjort av en på opplæring), og har da sektorer på lykter de skal tørne på nedover. Så er det han på opplæring som kjører showet (Beordrer kurser og slikt), mens den som har ansvaret følger med.
    (Ref - "vi har 2 grader styrbord snart....").

    Også har trolig de på broen feiltolket TS Sola. Visuelt - har de i grunn bare topplanterne og babord lanterne, og midt på høstnatten er det mørkt. Og med spiss vinkel slik de hadde - så kan de gjerne ha trodd at det var en mye mindre båt, som gikk mer på tvers. Og når du går visuelt - så er alle andre hjelpemidler kun hjelpemidler. Man tørner ikke en fregatt i 17 knop basert på radar eller andre signaler når man står på bro og kjører visuelt.

    Også er jo gjerne vi mennesker slik at når vi først har gjort oss opp en mening, så skal det mye til for å endre oss (les linken om Korean Airlines lenger opp - Piloten er så irritert på lyden fra varsellampen som sier at landingshjulene ikke er ute, at han ber annenpilot fjerne sikringen, før de selvsagt lander uten å ha tatt ut landingshjul).

    Også skjer ting fort. Det gikk vel et par minutter fra første oppkall til kollisjon. Og det var kun de siste 30 sekundene de trolig skjønte at noe var feil, og siden skaden var på styrbord side, så har de trolig slått hardt babord rett før kolisjon - antakelig fordi de hadde best plass på den siden. De ble vel truffet omtrent midtskips - så hadde de tørnet 10 sekunder før - så hadde de gått klar.

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Kommer ikke langt med etterpåklokskap når man driver navigasjonstrening i en travel skipsled med kritisk infrastruktur og har samband som en fyllik på CB i en dårlig amerikansk spillefilm.

    Det du skriver her er vel det avgjørende:

    Også er jo gjerne vi mennesker slik at når vi først har gjort oss opp en mening, så skal det mye til for å endre oss.
    At ting skjer fort syns jeg ikke er noen unnskyldning. For det første hadde de minutter på seg, for det andre er poenget med marinen at de skal trenes til å takle situasjoner "på sparket". Vanskelig med sjøforklaringer på nett. Nå ligger en fregatt på siden og vi slapp en katastrofe der.

    "Helge Ingstad! DREI!!!"
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Hvis det er sånn at man driver trening med høy risiko på slike fartøyer må man regne med noen milliardsmeller i blant. Flaks denne gangen at liv ikke gikk tapt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kommer ikke langt med etterpåklokskap når man driver navigasjonstrening i en travel skipsled med kritisk infrastruktur og har samband som en fyllik på CB i en dårlig amerikansk spillefilm.

    Det du skriver her er vel det avgjørende:

    Også er jo gjerne vi mennesker slik at når vi først har gjort oss opp en mening, så skal det mye til for å endre oss.
    At ting skjer fort syns jeg ikke er noen unnskyldning. For det første hadde de minutter på seg, for det andre er poenget med marinen at de skal trenes til å takle situasjoner "på sparket". Vanskelig med sjøforklaringer på nett. Nå ligger en fregatt på siden og vi slapp en katastrofe der.

    "Helge Ingstad! DREI!!!"
    Er ikke uenig i at det er mye kritikkverdig her, men det er ikke så lett å handle på sekunder når man ikke har riktig bilde av hva som skjer.


    Var selv maskinmester på Utstein i denne kollisjonen og satt ved maskinkontrollen når det smalt - og selv om beskrivelsen i avisen ikke stemmer helt med det som skjedde - så er det et likhetstrekk at det var "alt normalt" helt til "full nedgang" - før det smalt kun få sekunder etterpå.


    https://www.ba.no/nyheter/nesten-katastrofe/s/1-41-1308258
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn