Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg trenger litt hjelp her, hvordan skal dette gå...
    Vis vedlegget 531231
    For å svare på spørsmålet; Ikke så veldig bra ser det ut til.
    Mer info om samme tema.

    https://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2017-10-24-01.aspx

    Bl.a.
    Geneva - The International Air Transport Association (IATA) expects 7.8 billion passengers to travel in 2036, a near doubling of the 4 billion air travelers expected to fly this year. The prediction is based on a 3.6% average Compound Annual Growth Rate (CAGR) noted in the release of the latest update to the association’s 20-Year Air Passenger Forecast.

    “All indicators lead to growing demand for global connectivity. The world needs to prepare for a doubling of passengers in the next 20 years. It’s fantastic news for innovation and prosperity, which is driven by air links. It is also a huge challenge for governments and industry to ensure we can successfully meet this essential demand,” said Alexandre de Juniac, IATA’s Director General and CEO.

    Eastward shift, developing market focus.

    The biggest driver of demand will be the Asia-Pacific region. The region will be the source of more than half the new passengers over the next two decades. The point at which China will displace the United States as the world’s largest aviation market (defined as traffic to, from and within the country) has moved two years closer since last year’s forecast. We now anticipate this will occur around 2022, through a combination of slightly faster Chinese growth and slightly reduced growth in the US. The UK will fall to fifth place, surpassed by India in 2025, and Indonesia in 2030. Thailand and Turkey will enter the top ten largest markets, while France and Italy will fall in the rankings to 11th and 12th respectively.

    pax-graph.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Takker for et ærlig og rett svar Terje-A, men som du kanskje forstår var mitt spørsmål retorisk.
    Men til et mer direkte spørsmål, hvordan jeg som en rimelig anstendig og oppegående borger skal forholde meg til denne virkelighet! På formiddagen vedtar våre ansvarlige politikere at utvide Gardermoen hvoretter samme gjeng på ettermiddag reiser på klimatoppmøte hvor vi helhjertet vedtar noen av de mest ambisiøse klimamål ever? Dissonans som bare går meg helt forbi. Har vi egentlig gitt opp bak rattet i den nye Tesla X.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takker for et ærlig og rett svar Terje-A, men som du kanskje forstår var mitt spørsmål retorisk.
    Men til et mer direkte spørsmål, hvordan jeg som en rimelig anstendig og oppegående borger skal forholde meg til denne virkelighet! På formiddagen vedtar våre ansvarlige politikere at utvide Gardermoen hvoretter samme gjeng på ettermiddag reiser på klimatoppmøte hvor vi helhjertet vedtar noen av de mest ambisiøse klimamål ever? Dissonans som bare går meg helt forbi. Har vi egentlig gitt opp bak rattet i den nye Tesla X.
    Tja, si det du.
    Jeg mener at vi må ha politikere som tør å ta upopulære avgjørelser på vegne av miljøet og kommende generasjoner. Derfor bestemte jeg meg for å stemme grønt ved forrige valg. Å få natur og miljø opp og frem på dagsorden er viktig for meg. Med risiko for å få en masse kommentarer om femiposering og annen skittkasting velger jeg likevel å stå frem her. Jeg mener at hvis mange gjør litt så vil det hjelpe, ikke minst på opinionen og da påvirker vi også politikerne, de fleste av de snur kappen etter vinden og merker de et grønt drag så blir de også mer grønne i tankegangen.
    Jeg
    - velger å bo sentralt og forholdsvis smått.
    - går til butikk og kjøpesenter.
    - spiser mindre storfekjøtt.
    - prøver å fly færre turer, men dessverre må jeg en tur til Thailand i år likevel, det er noe business greier som min thailandske kone må ned og ordne opp i.
    - kildesorterer.
    - kjøper gjerne brukt.
    - kjøper jeg nytt er det kvalitet det går i.
    - tar ikke i mot gratisaviser og uadressert reklame.
    Har et generelt lavt forbruk, har de samme klærne til de er utslitt. Ønsker meg et samfunn hvor det er sosialt akseptert å jobbe mindre og dermed ha mer fritid og samtidig ha et lavere forbruk. Koblingen mellom forbruk og lykke er tullete, likedan ordet konsument. Jeg er faen ikke en konsument, jeg er et menneske.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er midt oppe i noe som er så stort at vi fatter det ikke. Det er som å være i tornadoens øye.

    Den sjette store utryddelsen er i gang – biologisk mangfold halvert på 40 år.

    living-planetjpg_edited-1.jpg
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Nå er det vel neppe såen at våre politikere ikke veit hva som må til nå, men de ser vel ingen mulighet for å bli gjenvalgt hvis de gjør det!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det vel neppe såen at våre politikere ikke veit hva som må til nå, men de ser vel ingen mulighet for å bli gjenvalgt hvis de gjør det!
    Jeg tror desverre at mange av de fortsatt lever i en boble basert på at penger løser alle problemer. Det blir tidenes wake up call når de innser at det de lærte på BI ikke lenger fungerer.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Takker for et ærlig og rett svar Terje-A, men som du kanskje forstår var mitt spørsmål retorisk.
    Men til et mer direkte spørsmål, hvordan jeg som en rimelig anstendig og oppegående borger skal forholde meg til denne virkelighet! På formiddagen vedtar våre ansvarlige politikere at utvide Gardermoen hvoretter samme gjeng på ettermiddag reiser på klimatoppmøte hvor vi helhjertet vedtar noen av de mest ambisiøse klimamål ever? Dissonans som bare går meg helt forbi. Har vi egentlig gitt opp bak rattet i den nye Tesla X.
    Tja, si det du.
    Jeg mener at vi må ha politikere som tør å ta upopulære avgjørelser på vegne av miljøet og kommende generasjoner. Derfor bestemte jeg meg for å stemme grønt ved forrige valg. Å få natur og miljø opp og frem på dagsorden er viktig for meg. Med risiko for å få en masse kommentarer om femiposering og annen skittkasting velger jeg likevel å stå frem her. Jeg mener at hvis mange gjør litt så vil det hjelpe, ikke minst på opinionen og da påvirker vi også politikerne, de fleste av de snur kappen etter vinden og merker de et grønt drag så blir de også mer grønne i tankegangen.
    Jeg
    - velger å bo sentralt og forholdsvis smått.
    - går til butikk og kjøpesenter.
    - spiser mindre storfekjøtt.
    - prøver å fly færre turer, men dessverre må jeg en tur til Thailand i år likevel, det er noe business greier som min thailandske kone må ned og ordne opp i.
    - kildesorterer.
    - kjøper gjerne brukt.
    - kjøper jeg nytt er det kvalitet det går i.
    - tar ikke i mot gratisaviser og uadressert reklame.
    Har et generelt lavt forbruk, har de samme klærne til de er utslitt. Ønsker meg et samfunn hvor det er sosialt akseptert å jobbe mindre og dermed ha mer fritid og samtidig ha et lavere forbruk. Koblingen mellom forbruk og lykke er tullete, likedan ordet konsument. Jeg er faen ikke en konsument, jeg er et menneske.
    Kan ikke din kone reise alene, med evt en form for "letter of guarantee" om det er noe business som også angår deg?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takker for et ærlig og rett svar Terje-A, men som du kanskje forstår var mitt spørsmål retorisk.
    Men til et mer direkte spørsmål, hvordan jeg som en rimelig anstendig og oppegående borger skal forholde meg til denne virkelighet! På formiddagen vedtar våre ansvarlige politikere at utvide Gardermoen hvoretter samme gjeng på ettermiddag reiser på klimatoppmøte hvor vi helhjertet vedtar noen av de mest ambisiøse klimamål ever? Dissonans som bare går meg helt forbi. Har vi egentlig gitt opp bak rattet i den nye Tesla X.
    Tja, si det du.
    Jeg mener at vi må ha politikere som tør å ta upopulære avgjørelser på vegne av miljøet og kommende generasjoner. Derfor bestemte jeg meg for å stemme grønt ved forrige valg. Å få natur og miljø opp og frem på dagsorden er viktig for meg. Med risiko for å få en masse kommentarer om femiposering og annen skittkasting velger jeg likevel å stå frem her. Jeg mener at hvis mange gjør litt så vil det hjelpe, ikke minst på opinionen og da påvirker vi også politikerne, de fleste av de snur kappen etter vinden og merker de et grønt drag så blir de også mer grønne i tankegangen.
    Jeg
    - velger å bo sentralt og forholdsvis smått.
    - går til butikk og kjøpesenter.
    - spiser mindre storfekjøtt.
    - prøver å fly færre turer, men dessverre må jeg en tur til Thailand i år likevel, det er noe business greier som min thailandske kone må ned og ordne opp i.
    - kildesorterer.
    - kjøper gjerne brukt.
    - kjøper jeg nytt er det kvalitet det går i.
    - tar ikke i mot gratisaviser og uadressert reklame.
    Har et generelt lavt forbruk, har de samme klærne til de er utslitt. Ønsker meg et samfunn hvor det er sosialt akseptert å jobbe mindre og dermed ha mer fritid og samtidig ha et lavere forbruk. Koblingen mellom forbruk og lykke er tullete, likedan ordet konsument. Jeg er faen ikke en konsument, jeg er et menneske.
    Kan ikke din kone reise alene, med evt en form for "letter of guarantee" om det er noe business som også angår deg?
    Jo, det kunne hun ha gjort, men så er det også slik at hun vil jeg skal være med for å passe på at alt går riktig for seg. Thailand kan være et korrupt gangstervelde når du kommer deg bak turistidyllen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takker for et ærlig og rett svar Terje-A, men som du kanskje forstår var mitt spørsmål retorisk.
    Men til et mer direkte spørsmål, hvordan jeg som en rimelig anstendig og oppegående borger skal forholde meg til denne virkelighet! På formiddagen vedtar våre ansvarlige politikere at utvide Gardermoen hvoretter samme gjeng på ettermiddag reiser på klimatoppmøte hvor vi helhjertet vedtar noen av de mest ambisiøse klimamål ever? Dissonans som bare går meg helt forbi. Har vi egentlig gitt opp bak rattet i den nye Tesla X.
    Tja, si det du.
    Jeg mener at vi må ha politikere som tør å ta upopulære avgjørelser på vegne av miljøet og kommende generasjoner. Derfor bestemte jeg meg for å stemme grønt ved forrige valg. Å få natur og miljø opp og frem på dagsorden er viktig for meg. Med risiko for å få en masse kommentarer om femiposering og annen skittkasting velger jeg likevel å stå frem her. Jeg mener at hvis mange gjør litt så vil det hjelpe, ikke minst på opinionen og da påvirker vi også politikerne, de fleste av de snur kappen etter vinden og merker de et grønt drag så blir de også mer grønne i tankegangen.
    Jeg
    - velger å bo sentralt og forholdsvis smått.
    - går til butikk og kjøpesenter.
    - spiser mindre storfekjøtt.
    - prøver å fly færre turer, men dessverre må jeg en tur til Thailand i år likevel, det er noe business greier som min thailandske kone må ned og ordne opp i.
    - kildesorterer.
    - kjøper gjerne brukt.
    - kjøper jeg nytt er det kvalitet det går i.
    - tar ikke i mot gratisaviser og uadressert reklame.
    Har et generelt lavt forbruk, har de samme klærne til de er utslitt. Ønsker meg et samfunn hvor det er sosialt akseptert å jobbe mindre og dermed ha mer fritid og samtidig ha et lavere forbruk. Koblingen mellom forbruk og lykke er tullete, likedan ordet konsument. Jeg er faen ikke en konsument, jeg er et menneske.
    Kan ikke din kone reise alene, med evt en form for "letter of guarantee" om det er noe business som også angår deg?
    Jo, det kunne hun ha gjort, men så er det også slik at hun vil jeg skal være med for å passe på at alt går riktig for seg. Thailand kan være et korrupt gangstervelde når du kommer deg bak turistidyllen.
    Edit;
    Det finnes i praksis ikke alternativer til fly på interkontinentale reiser. Men på korte turer burde det være realistiske alternativer, les; tog. Her har alle regjeringer etter krigen mye å stå til ansvar for. Dagens regjering bruker mye penger på intercity, men de burde hatt baller nok til å utfordre SAS og Norwegian på rutene mellom de største byene i Skandinavia. Som nevnt tidligere, en øremerket avgift på flybilletter som finansierte hurtigtog mellom byene kunne vært en løsning.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.101
    Antall liker
    19.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vi har et landbruk som tar livet av naturen for å lage mat. Hva annet er å forvente, Terje A?

    https://www.nrk.no/norge/kjente-fuglearter-i-ferd-med-a-forsvinne-1.14436251

    Når alvoret endelig slår inn dørene på all fornektelsen vil det, dessverre, være for sent.

    https://www.nrk.no/dokumentar/xl/norge-smelter-1.14318990
    Det var også en interessant artikkel i ukens A-magasin mht lys-forurensing, og hva slags innvirkning og konsekvenser det har. Et "forurensings"-område mange sikkert ikke er klar over og tenker nevneverdig mye på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessante ting skjer: https://www.washingtonpost.com/busi...f99e8c-3601-11e9-854a-7a14d7fec96a_story.html

    Across the flatlands of Illinois, a new crop is rising among the traditional waves of grain as farmers increasingly make the same calculation as DeBaillie. Hundreds have applied to host acres of solar panels on their property, a move encouraged by a state law requiring that renewable resources provide 25 percent of Illinois power by 2025.

    The shift is controversial, and not just because of how it could alter the pastoral landscape. Taking some of the most fertile soil in the world out of production could have serious consequences for a booming population.

    Yet farmers point to the uncertain economics of their lives and the need to have other income. Prices last year for the state’s most prominent crops were far below original projections, with University of Illinois data showing corn 7 percent lower and soybeans 15 percent lower. The Trump administration’s trade war with China triggered the steep drop in soybean prices.

    Climate change is also spurring some farmers to rent acreage for solar panels, as a way to help combat global warming. “I like to believe I’ve done a small part in trying to slow that process down,” DeBaillie said.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og kombiner sol med batterier så blir det virkelig en gamechanger.

    https://www.theguardian.com/news/20...-why-batteries-are-the-future-of-clean-energy
    Bl.a.
    Why have batteries become important?
    In a world increasingly anxious about climate change, the surge in the generation of renewable energy over the past 20 years offers a sliver of hope. But the variable nature of wind and solar power means that storing energy until consumers need it has become the next big challenge. And so, large-scale battery installations are springing up across electricity grids around the world, to make them more flexible. In 2017, more than 1GW of power storage capacity was added around the world – a record, yes, but still a drop in the ocean of global energy demand.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Og kombiner sol med batterier så blir det virkelig en gamechanger.

    https://www.theguardian.com/news/20...-why-batteries-are-the-future-of-clean-energy
    Bl.a.
    Why have batteries become important?
    In a world increasingly anxious about climate change, the surge in the generation of renewable energy over the past 20 years offers a sliver of hope. But the variable nature of wind and solar power means that storing energy until consumers need it has become the next big challenge. And so, large-scale battery installations are springing up across electricity grids around the world, to make them more flexible. In 2017, more than 1GW of power storage capacity was added around the world – a record, yes, but still a drop in the ocean of global energy demand.
    Ja og nei. Jeg forstår at verdens batteriindustri ønsker at det går den veien, men det finnes langt bedre lagringsmetoder for "on-demand" leveranse av elektrisk strøm til nettverket:

    1. Man kan bruke billig overskuddsstrøm for å pumpe vann opp i reservoarer, for så å kjøre vannkraftverk når strømmen trengs. Dette gjøres allerede, samtidig med at man også driver og bygger "pumped storage hydropower" kraftverk. (Det hender at dansk strøm er så billig, pga vindkraft, at norske kraftverk får betalt for å pumpe vann opp i reservoarene sine).
    2. Man kan bruke billig overskuddsstrøm for å produsere hydrogen, for så å produsere strøm ved å kjøre turbiner med disse. Ikke like effektivt som nummer 1, men enklere å sette opp enn batterier overalt.
    3. Det lagres også energi vha trykkluft. Compressed Air Energy Storage (CAES) i forskjellige modeller.
    4. I tillegg finnes det tyngdekraft-systemer (også med CAES som presser opp vannmengder).

    Alle disse har de fordelene at de kan brukes i mange tiår når de først er på plass og at de ikke forbruker viktige metaller eller mineraler. En batteriløsning som Teslas har fungert i Australia og har kunnet levere strøm på millisekunder når det har vært svikt i energiforsyning pga at man må stenge kullkraftverk i varmen, men dette bør anses som en spesiell løsning på utfordringen.

    Min datter arbeidet fire år i Kathmandu. Der er strømproduksjonen så upålitelig at man har akkumulatorbatteribank i hjemmet som kan brukes for å forsyne utvalgte lamper o.a. ved strømstans. Teslas Powerwall hjemmebatteri er tenkt å kunne gjøre det samme, men er egentlig bare pent innpakkede Li-On batterier av kjent type, som man kan finne i mange norske hytter.

    Fordelen er at man kan, f.eks., lagre egenprodusert vind- og solenergi i slike batterier, dersom man ønsker å være fullstendig uavhengig av strømnettet. (off-grid)
    Selv om verdien av akkurat det er tvilsom i Norge, gitt våre nåværende strømpriser.

    I et klimaperspektiv kan det definitivt bli aktuelt å sikre seg slik, også her hjemme, siden vi slett ikke er garantert jevn vannforsyning til våre reservoarer i årene som kommer.

    Fin artikkel om off-grid i fjellet i Norge - her er det høyst relevant med gode batterier:

    https://www.dn.no/energi/solenergi/...ler-gjor-comeback-pa-norske-hytter/2-1-550197
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Det var også en interessant artikkel i ukens A-magasin mht lys-forurensing, og hva slags innvirkning og konsekvenser det har. Et "forurensings"-område mange sikkert ikke er klar over og tenker nevneverdig mye på.
    Jeg fikk en støkk en tid tilbake da jeg leste om en studie av insektliv i Tyskland og påvirkning fra utendørsbelysning. Dette var en del år før studien om insektdød i reservater i Tyskland. Forskere viste at enorme mengder insekter svirrer seg til døde omkring utendørsbelysning -- i Kiel økte antallet gatelykter fra noen hundre til 20.000, på noen tiår, og en tilsvarende utvikling har skjedd andre steder.
    Meget god forskning i pdf'en under. Vi mennesker vier for lite oppmerksomhet til den gratisinnsatsen (verdt milliarder) som skapninger som insekter og annet mikroliv gjør i vår matproduksjon ...

    PDF: http://wikinight.free.fr/wp-content...-RxAfJh99C8knEXMwgVDtPzwsJnAJFNB0et4dAuUWJ_Tc
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Edit;
    Det finnes i praksis ikke alternativer til fly på interkontinentale reiser. Men på korte turer burde det være realistiske alternativer, les; tog. Her har alle regjeringer etter krigen mye å stå til ansvar for. Dagens regjering bruker mye penger på intercity, men de burde hatt baller nok til å utfordre SAS og Norwegian på rutene mellom de største byene i Skandinavia. Som nevnt tidligere, en øremerket avgift på flybilletter som finansierte hurtigtog mellom byene kunne vært en løsning.

    Mener du 100% seriøst at aktører skal belastes med en øremerket ekstraavgift for å sponse konkurrerende virksomhet?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Meanwhile, in Australia:

    Equinor lærer australierne det grønne skiftet, the Nor-way: https://www.nrk.no/norge/protestene...holder-pa-som-cowboyer-i-australia-1.14437292

    Folk protesterer. Vi må sende Schjøttern down under så de skjønner alvoret.
    Hvor ofte har man hatt utslipp fra norske oljeplattformer som har nådd land?

    Det at man klarer å finne noen nedsnødde aktivister i Australia bør ikke komme som en overraskelse men jeg er sikker på at planene til Equinor med tanke på eventuelle utslipp og beredskap holder mål.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Edit;
    Det finnes i praksis ikke alternativer til fly på interkontinentale reiser. Men på korte turer burde det være realistiske alternativer, les; tog. Her har alle regjeringer etter krigen mye å stå til ansvar for. Dagens regjering bruker mye penger på intercity, men de burde hatt baller nok til å utfordre SAS og Norwegian på rutene mellom de største byene i Skandinavia. Som nevnt tidligere, en øremerket avgift på flybilletter som finansierte hurtigtog mellom byene kunne vært en løsning.

    Mener du 100% seriøst at aktører skal belastes med en øremerket ekstraavgift for å sponse konkurrerende virksomhet?
    Ruta Oslo-Trondheim er en av Europas travleste. I 2017 var det mellom 27 og 32 daglige avganger mellom Gardermoen og Værnes. Det var ca. 2 millioner passasjer i 2017. Og ca. halvparten av disse skal inn til henholdvis Oslo eller Trondheim. Togene går fra sentrum til sentrum og er betydelig mer miljøvennlig. For å greie å overlevere en jord uten klimaflykninger og 1000 andre problemer videre til neste generasjon så må det en "krigsøkonomi" til. Derfor mener jeg at ja, flybillettene må bli dyrere fordi det må bli færre passasjerer som tar fly, og alternativene må bli billigere. Om det er sponsing av konkurrende virksomhet eller ikke er ikke viktig her. Det må handles og helst i går. Vi kan ikke være pirkete med de problemstillingene som nå dukker opp. Ungdommen har skjønt det og engasjerer seg stadig mer. Jeg vil ikke være en siderompa naustgubbe som forsvarer status quo.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Edit;
    Det finnes i praksis ikke alternativer til fly på interkontinentale reiser. Men på korte turer burde det være realistiske alternativer, les; tog. Her har alle regjeringer etter krigen mye å stå til ansvar for. Dagens regjering bruker mye penger på intercity, men de burde hatt baller nok til å utfordre SAS og Norwegian på rutene mellom de største byene i Skandinavia. Som nevnt tidligere, en øremerket avgift på flybilletter som finansierte hurtigtog mellom byene kunne vært en løsning.

    Mener du 100% seriøst at aktører skal belastes med en øremerket ekstraavgift for å sponse konkurrerende virksomhet?
    Ruta Oslo-Trondheim er en av Europas travleste. I 2017 var det mellom 27 og 32 daglige avganger mellom Gardermoen og Værnes. Det var ca. 2 millioner passasjer i 2017. Og ca. halvparten av disse skal inn til henholdvis Oslo eller Trondheim. Togene går fra sentrum til sentrum og er betydelig mer miljøvennlig. For å greie å overlevere en jord uten klimaflykninger og 1000 andre problemer videre til neste generasjon så må det en "krigsøkonomi" til. Derfor mener jeg at ja, flybillettene må bli dyrere fordi det må bli færre passasjerer som tar fly, og alternativene må bli billigere. Om det er sponsing av konkurrende virksomhet eller ikke er ikke viktig her. Det må handles og helst i går. Vi kan ikke være pirkete med de problemstillingene som nå dukker opp. Ungdommen har skjønt det og engasjerer seg stadig mer. Jeg vil ikke være en siderompa naustgubbe som forsvarer status quo.
    Du vet vel at flybilletter allerede er avgiftsbelagt med ganske mange %...........
    Jeg kjenner veldig godt til at det er ekstremt med flyavganger og reisende mellom enkelte norske byer - det har jeg kommentert tidligere i tråden også.
    Og jeg skal være den første som retter kritikk mot både flyselskap og reisende - alle bør tenke seg nøye om.
    Det er noe veldig galt når det koster mer å parkere på Sola enn flybilletten til en europeisk storby.

    Allikevel finner jeg det urimelig at flyselskapene skal "sponse" konkurrerende virksomhet som i det lange løp er med på undergrave deres egen virksomhet.

    Ungdommen? De reiser vel ikke særlig mindre med fly enn det vi naustgubber gjorde da vi var unge - snarere tvert i mot.
    Tilbudet og prisene er selvfølgelig helt annerledes nå, men om de brenner så for miljøet så får de jammen meg vise det ved å fly mindre......
    https://forskning.no/luftfart-trans...fly-selv-om-vi-vet-det-skader-miljoet/1190622
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Flytrafikken som den er i dag må undergraves, vi kan ikke holde på med det vi driver med. På samme måte som vi prøver å få til et miljøvennlig transportsystem på bakken, elektriske busser i Bergen er kjempefint, lufta i Oslo har ikke vært renere siden tidenes morgen:) Det går riktig vei, Kina har snart en million elektriske busser i drift, det legges togskinner i de fleste land i et stort tempo. Det er et stort fokus på miljø nå. Men flyindustrien kan ikke fortsette som om det ikke kommer en dag i morgen. Noen ungdommer og gamlinger støtter oppunder, men vi må få med flere.

    Dette må vi gjøre noe med
    Bp_world_energy_consumption_2016.gif

    Heia ungdommen, de er ikke likegyldige som de fleste andre.
    schoolstrike-1090x729.jpg

    Og noen gamlinger har skjønt det, de tenker vel på barnenbarna.
    besteforeldre_otto-270x270.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Men flyplassene skal bygges ut. Man bygger en ny rullebane på Gardermoen. Avinor ble dritsure da de ikke fikk rasere våtmarksområdet på Sandfærhus for å utvide Værnes. Heldigvis sa politikerne på Stjørdal nei.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Men flyplassene skal bygges ut. Man bygger en ny rullebane på Gardermoen. Avinor ble dritsure da de ikke fikk rasere våtmarksområdet på Sandfærhus for å utvide Værnes. Heldigvis sa politikerne på Stjørdal nei.
    Selvfølgelig. Avinors tax-free er jo deres største inntektskilde. Jo bedre og lengre rullebaner, jo flere mulige operatører og utenlandfsfly, jo mere potensielt tax-free salg. På OSL utvidet de tax-free arealet voldsomt da de bygget ut for x miliarder.
    https://www.nettavisen.no/na24/drar-inn-285-milliarder-pa-taxfree/3423594601.html
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.635
    Antall liker
    4.224
    Torget vurderinger
    4
    Blir dårlig med salg av fisk og tilstrømming av turister uten fly. Tar vel noen år før flya er batteridrevne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir dårlig med salg av fisk og tilstrømming av turister uten fly. Tar vel noen år før flya er batteridrevne.
    Er ikke snakk om å kutte ut fly, men å redusere antallet passasjerer der det er fornuftige alternativer. Legg godvilja til nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.199
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    ^ Trotsky farer omkring i et ganske kult pansertog i den russiske tv-serien som går på Netflix. Det var tider, da man hadde privattog! Eller konfiskerte revolusjonstog.

    Tilbake til emnet -- det begynner å gå opp for mange at akuttiltak vil kreves. Selv i Australia har man våknet - Koalisjonen har levert et bud på klimainnsats, i panikk over rekordflom, rekordtørke og rekordvarme. Morrison har i årevis latterliggjort klimaforskere og motstandere av økte uttak av australsk kull, men nå truer valgtap og da heiser man et nytt flagg.
    I EU har man besluttet å avsette milliarder av euro til klimainnsats, der kjapp nedskalering av bruk av fossilt skal prioriteres.

    Kommer tiltakene tidsnok. Problemet er større enn kun klima. Miljøet trues fra flere fronter. Her er "ikke-lystelig" lesestoff fra IPPR:

    Mainstream political and policy debates have failed to recognise that human impacts on the environment have reached a critical stage, potentially eroding the conditions upon which socioeconomic stability is possible.

    Human-induced environmental change is occurring at an unprecedented scale and pace and the window of opportunity to avoid catastrophic outcomes in societies around the world is rapidly closing. These outcomes include economic instability, large-scale involuntary migration, conflict, famine and the potential collapse of social and economic systems. The historical disregard of environmental considerations in most areas of policy has been a catastrophic mistake.

    In response, this paper argues that three shifts in understanding across political and policy communities are required: of the scale and pace of environmental breakdown, the implications for societies, and the subsequent need for transformative change.
    https://www.ippr.org/research/publications/age-of-environmental-breakdown

    Skjermbilde 2019-02-25 kl. 22.21.50.jpg

    Skjermbilde 2019-02-25 kl. 22.16.48.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Great civilisations are not murdered. Instead, they take their own lives.

    Bl.a.
    Societies of the past and present are just complex systems composed of people and technology. The theory of “normal accidents” suggests that complex technological systems regularly give way to failure. So collapse may be a normal phenomenon for civilisations, regardless of their size and stage.

    We may be more technologically advanced now. But this gives little ground to believe that we are immune to the threats that undid our ancestors. Our newfound technological abilities even bring new, unprecedented challenges to the mix.

    BBC - Future - Are we on the road to civilisation collapse?
    p0715m80.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det spekuleres i om romernes bruk av bly i vannrør og koblingspunkt for vannforsyningen er årsaken til rikets forfall. Ledelsen, som hadde den mest sofistikerte vannforsyningen, forgiftet seg selv og sine barn. I fremtiden kan vi spekulere i hva det medførte at vi kokte kloden med fossil energi, i løpet av små tohundre år.

    On Monday, though, the temperature hit 20.3C in Ceredigion, west Wales: the highest February temperature ever recorded in Britain and the first time the thermometer had breached 20C in winter. The BBC weather account tweeted it out with a gif of the sunshine icon and the same excitable breathlessness with which Springwatch would announce it had found a new type of vole. My response contained a single word, repeated seven times. It began with F.

    www.theguardian.com/commentisfree/2019/feb/26/terrified-warm-weather-global-warming-london?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Det spekuleres i om romernes bruk av bly i vannrør og koblingspunkt for vannforsyningen er årsaken til rikets forfall. Ledelsen, som hadde den mest sofistikerte vannforsyningen, forgiftet seg selv og sine barn. I fremtiden kan vi spekulere i hva det medførte at vi kokte kloden med fossil energi, i løpet av små tohundre år.

    On Monday, though, the temperature hit 20.3C in Ceredigion, west Wales: the highest February temperature ever recorded in Britain and the first time the thermometer had breached 20C in winter. The BBC weather account tweeted it out with a gif of the sunshine icon and the same excitable breathlessness with which Springwatch would announce it had found a new type of vole. My response contained a single word, repeated seven times. It began with F.

    www.theguardian.com/commentisfree/2019/feb/26/terrified-warm-weather-global-warming-london?
    Over 20 grader i februar er heftig, men jeg ser ingen problemer med å nyte det klimaet vi nå ser ut til å få. Vi må bli med på ferden uansett og jeg velger å gjøre det beste ute av det. Grilling i mars kan være en hyggelig syssel, selv om konsekevense av et klima i endring er uoversiktlige og skumle så det holder. We are going for hell of a ride....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ We are, indeed, on a hell of a ride. Om man skal nyte 20 grader i februar? Muligens. Så lenge man er klar over at ungene vil være innelåst i en badstu.

    http://consensusforaction.stanford.edu/see-scientific-consensus/consensus_english_final-2.pdf
    Veldig interessant og depressiv pdf du serverer her. Den burde alle politikere lese minst 2 ganger......

    Og av en eller annen grunn fikk rapporten og den handlingslammelsen som vi ser i verden meg til å tenke på det Jesus sa på korset;

    ¨Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør"
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    ^ We are, indeed, on a hell of a ride. Om man skal nyte 20 grader i februar? Muligens. Så lenge man er klar over at ungene vil være innelåst i en badstu.

    http://consensusforaction.stanford.edu/see-scientific-consensus/consensus_english_final-2.pdf
    Veldig interessant og depressiv pdf du serverer her. Den burde alle politikere lese minst 2 ganger......

    Og av en eller annen grunn fikk rapporten og den handlingslammelsen som vi ser i verden meg til å tenke på det Jesus sa på korset;

    ¨Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør"
    Det er en underlig tid vi lever i. Demokratiet og teknologisk utvikling var begge en funksjon av rasjonalitet og vitenskap. Amerikanernes «founding fathers» hadde store bibliotek og grunnla akademier. Vitenskap og ratio skulle bistå beslutningene.

    Nå har vi politikere som åpent avviser vitenskapen. Også her hjemme. Innbilningen om at alt står bra til trumfer kunnskapen om faktisk tilstand.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ We are, indeed, on a hell of a ride. Om man skal nyte 20 grader i februar? Muligens. Så lenge man er klar over at ungene vil være innelåst i en badstu.

    http://consensusforaction.stanford.edu/see-scientific-consensus/consensus_english_final-2.pdf
    Veldig interessant og depressiv pdf du serverer her. Den burde alle politikere lese minst 2 ganger......

    Og av en eller annen grunn fikk rapporten og den handlingslammelsen som vi ser i verden meg til å tenke på det Jesus sa på korset;

    ¨Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør"
    Det er en underlig tid vi lever i. Demokratiet og teknologisk utvikling var begge en funksjon av rasjonalitet og vitenskap. Amerikanernes «founding fathers» hadde store bibliotek og grunnla akademier. Vitenskap og ratio skulle bistå beslutningene.

    Nå har vi politikere som åpent avviser vitenskapen. Også her hjemme. Innbilningen om at alt står bra til trumfer kunnskapen om faktisk tilstand.
    Og dette har vi vært innom hundrevis av ganger før, vår moderne sivilisasjon er basert på vekst og forbruk og dermed er vi fucked så det holder. Det finnes ingen realistisk løsning, og de som ymter frempå om disse problemstillingene blir bare nebbet ned med ord som vi har fått servert utallige ganger fra naustgubben(e).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn