Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hurtigladet 6 ganger forrige helg (kjørt 150 mil) og til tross for at jeg har 75 batteri som lader tregere enn øvrige Tesla med 96kW maks så synes jeg ikke det har vært noen ulempe. Fylle kaffe, pisse, sjekke sentralen og Facebook så kjører man igjen. Men det gjelder å forstå hvordan man lader ved å ikke dele last og komme inn med riktig restkapasitet på bilen.

    De fleste spørsmål knyttet til elbil er rundt lading fordi folk ikke forstår seg på det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    De fleste spørsmål knyttet til elbil er rundt lading fordi folk ikke forstår seg på det.
    Nei, det er frodi elbileiere må pisse for ofte. Folk som ikke må pisse så ofte har et helt annet syn på det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Man har forskjellige behov. Jeg har skjønt at vi finner elbil-fantastene 2 steder: På det sentrale østlandet der man definerer en lang tur som en tur på ca 20 mil, eller på vestlandet der man har mange dyre bomstasjoner i nærområdet. Noen av oss bor ikke der og har andre behov.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
    ikke gjør det så jævlig snusfornuftig. for mange er det gøy
    Gøy ? Jo, i et par sekunder er det deilig. Men det er er bokstavelig talt en kortvarig fornøyelse, og det blir for harry og krampeaktig for meg. Er nok blitt for gammel og snusfornuftig:)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og en liten bibemerkning; siden det er så viktig å kunne kjøre forbi straks og spare 15 sekunder (det var elbileierne som brakte temaet på bane, ikke meg), så er det snodig at ingen snakker om elefanten i rommet, behovet for å pisse i 30 minutter i stedet for i 3. Snodig hvordan perspektiver påvirkes av det man har valgt å tro på, ref også Trumptråden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Og en liten bibemerkning; siden det er så viktig å kunne kjøre forbi straks og spare 15 sekunder (det var elbileierne som brakte temaet på bane, ikke meg), så er det snodig at ingen snakker om elefanten i rommet, behovet for å pisse i 30 minutter i stedet for i 3. Snodig hvordan perspektiver påvirkes av det man har valgt å tro på, ref også Trumptråden.
    For min del handler forbikjøring så godt som aldri om å komme fortere frem - det utgjør i de fleste tilfeller omtrent ingen forskjell på en tur. Det er stort sett kun for å slippe å ligge bak noen som enten ligger systematisk under fartsgrensen eller holder ujevnt tempo. Altså å redusere irritasjon.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Er fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
    ikke gjør det så jævlig snusfornuftig. for mange er det gøy
    Gøy ? Jo, i et par sekunder er det deilig. Men det er er bokstavelig talt en kortvarig fornøyelse, og det blir for harry og krampeaktig for meg. Er nok blitt for gammel og snusfornuftig:)
    jeg kjører Citroen C1, det er ingen rakett, tro meg. Den er snusfornuftig om ikke annet
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Og en liten bibemerkning; siden det er så viktig å kunne kjøre forbi straks og spare 15 sekunder (det var elbileierne som brakte temaet på bane, ikke meg), så er det snodig at ingen snakker om elefanten i rommet, behovet for å pisse i 30 minutter i stedet for i 3. Snodig hvordan perspektiver påvirkes av det man har valgt å tro på, ref også Trumptråden.
    For min del handler forbikjøring så godt som aldri om å komme fortere frem - det utgjør i de fleste tilfeller omtrent ingen forskjell på en tur. Det er stort sett kun for å slippe å ligge bak noen som enten ligger systematisk under fartsgrensen eller holder ujevnt tempo. Altså å redusere irritasjon.
    Det er da virkelig ikke noe stort problem? Ja, det er irriterende å ligge bak disse som konsekvent ligger under fartsgrensen, men forbikjøringsmulighetene er da ikke så dårlige? Selv min bil med 0-100 tid på ca 7 sekunder har aldri noen problemer. Jeg må vel ha noe lenger strekning enn en Tesla, men det utgjør ikke mye, hverken i strekning, tid eller irritasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    De fleste spørsmål knyttet til elbil er rundt lading fordi folk ikke forstår seg på det.
    Nei, det er frodi elbileiere må pisse for ofte. Folk som ikke må pisse så ofte har et helt annet syn på det.
    Det er ikke det at de må pisse så ofte, det er heller det at de må pisse så lenge. Jeg gjør meg ferdig på et par minutter, men elbileierne trenger minimum 20 minutter hver 3. time! ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.444
    Antall liker
    6.862
    De fleste spørsmål knyttet til elbil er rundt lading fordi folk ikke forstår seg på det.
    Nei, det er frodi elbileiere må pisse for ofte. Folk som ikke må pisse så ofte har et helt annet syn på det.
    Det er ikke det at de må pisse så ofte, det er heller det at de må pisse så lenge. Jeg gjør meg ferdig på et par minutter, men elbileierne trenger minimum 20 minutter hver 3. time! ;)
    Folk med prostataproblemer kjører Tesla.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Det er da virkelig ikke noe stort problem? Ja, det er irriterende å ligge bak disse som konsekvent ligger under fartsgrensen, men forbikjøringsmulighetene er da ikke så dårlige? Selv min bil med 0-100 tid på ca 7 sekunder har aldri noen problemer. Jeg må vel ha noe lenger strekning enn en Tesla, men det utgjør ikke mye, hverken i strekning, tid eller irritasjon.
    Problem? Ytterst sjelden. Det er derimot mye morsommere med en Tesla. Med unntak av å kjøre forbi vogntog og lignende opp bratte fjelloverganger så går det som regel fint med en hvilkensomhelst bil.

    En av de merkeligere påstandene jeg har sett på elbilforum.no er folk som snakker om å "aksellerere ut av farlige situasjoner" - da er det muligens på tide å gå i seg selv...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Morsomt hvordan man endrer syn på ytelse. James Bonds Aston Martin DB5 har dårligere ytelse enn en Passat GTE (ytelse - ikke stil). Jeg havnet innom programmet Wheeler Dealers her om dagen der de fikset opp en Pontiac GTO. "Fantastisk ytelse" V8 med 330 hk og 0-100 på 7 sekunder! WOW!!! Nå er jo dette biler fra 60-tallet, så for sin tid var det jo raske biler, men i dag? Omtrent som min GTE (som folk her har påstått er en sløv bil med dårlig ytelse - jeg synes 0-100 på 7 sek og toppfart på 230 km/t ikke er så ille).
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.444
    Antall liker
    6.862
    Det er da virkelig ikke noe stort problem? Ja, det er irriterende å ligge bak disse som konsekvent ligger under fartsgrensen, men forbikjøringsmulighetene er da ikke så dårlige? Selv min bil med 0-100 tid på ca 7 sekunder har aldri noen problemer. Jeg må vel ha noe lenger strekning enn en Tesla, men det utgjør ikke mye, hverken i strekning, tid eller irritasjon.
    Problem? Ytterst sjelden. Det er derimot mye morsommere med en Tesla. Med unntak av å kjøre forbi vogntog og lignende opp bratte fjelloverganger så går det som regel fint med en hvilkensomhelst bil.

    En av de merkeligere påstandene jeg har sett på elbilforum.no er folk som snakker om å "aksellerere ut av farlige situasjoner" - da er det muligens på tide å gå i seg selv...


    Tja, det går an. Jeg så i speilet en gang en bil som kom bak i alt for stor fart til at han hadde mulighet til å unngå å kjøre på meg. Da akselererte jeg ut av en farlig situasjon. Men det er neppe det de mener. Hvis du i en forbikjøring kommer i tidsnød er det kjekt å ha litt å gå på. Det er ikke alltid nedbremsing er det beste i en slik situasjon, siden bilen som blir forbikjørt ofte bremser også når det oppstår.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den store fordelen med litt akselerasjon i vanlig trafikk er når man skal gjennom rundkjøringer eller skal krysse veien for å kjøre av. Da trenger man mye kortere luker enn med mere sedate biler. Ikke at man på noen måte trenger teslaakselerasjon for dette og det er sikkert et par år siden jeg har tråkket pedalen helt i bunn, men er noe som jeg tror de fleste med en noenlunde oppegående elbil erfarer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den store fordelen med litt akselerasjon i vanlig trafikk er når man skal gjennom rundkjøringer eller skal krysse veien for å kjøre av. Da trenger man mye kortere luker enn med mere sedate biler. Ikke at man på noen måte trenger teslaakselerasjon for dette og det er sikkert et par år siden jeg har tråkket pedalen helt i bunn, men er noe som jeg tror de fleste med en noenlunde oppegående elbil erfarer.
    Enig. Der akselerasjon virkelig er en trygghetsfaktor, er ved innkjøring og fletting på veier med tett og hurtig trafikk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Gøy ? Jo, i et par sekunder er det deilig. Men det er er bokstavelig talt en kortvarig fornøyelse
    Du slipper i det minste å ligge i skje og diskutere nye gardiner etterpå.....
    Å diskutere gardiner er da mye mer fornuftig enn å diskutere audiofile nettverkskabler.....
    Ja, men jeg ville diskutere hvilke frekvenser gardinene dempet og Molton teppe kunne jeg bare glemme..... ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gøy ? Jo, i et par sekunder er det deilig. Men det er er bokstavelig talt en kortvarig fornøyelse
    Du slipper i det minste å ligge i skje og diskutere nye gardiner etterpå.....
    Å diskutere gardiner er da mye mer fornuftig enn å diskutere audiofile nettverkskabler.....
    Ja, men jeg ville diskutere hvilke frekvenser gardinene dempet og Molton teppe kunne jeg bare glemme..... ;)
    Sikkerhetsnåler i gardinene gjør susen her.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.703
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Back on Topic.
    Her har vi broren til Peugeot 208 som skal komme til Norge i løpet av noen måneder. Samme batteripakke og motor, sannsynligvis basert på samme plattform fra PSA konsernet. Prisen skal starte på ca.300.000 for innstegsmodellen (som har mye utstyr) DS3 Crossback e-tense
    1599px-ds3_crossback_e-tense_paris_motor_show_2018_img_0697.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Jeg prøvesatt en DS en gang (noen år siden). Fikk ikke plass - stanget hodet i taket. Er de nye DS-modellene bedre?
    Jeg synes fremdeles Polestar 2 er den som ser mest spennende ut.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.509
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    En kompis av meg hadde en Panamera Turbo S. Så ble det innkjøpt en (nesten ny) Tesla. Må si det var hysterisk moro med Panamera når den dro på - Tesla ikkeno' moro. Nå er begge solgt.

    Plutselig ble han "gubbe" og kjøpte seg en Q7 som bruksbil - jaja
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det har han jo vært tydelig på lenge. Er produktet bra nok selger det seg selv uten butikker og annonser.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    425 000 NOK for TM3 long range vs 63 000 USD for Polestar 2.

    Møtt flere TM3 i trafikken, ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder IMO.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    425 000 NOK for TM3 long range vs 63 000 USD for Polestar 2.

    Møtt flere TM3 i trafikken, ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder IMO.
    Polestar 2 kommer i tilsvarende rimeligere versjon litt etterhvert.

    Pris på Polestar 2

    Polestar har annonsert at startprisen på Polestar 2 blir 39.900 euro. Det tilsvarer om lag 390.000 kroner etter dagens kurs.

    Det første året er det imidlertid kun den toppspekkede lanseringsmodellen som blir tilgjengelig, og denne koster en god del mer: 59.900 euro -rundt 580.000 kroner.

    Dette er samtidig priser for det tyske markedet. Her i Norge slipper vi foreløpig unna merverdiavgift på elbil, og dermed kan norsk pris på Polestar 2 bli lavere.

    Det skal også være mulig å abonnere på bilen og få én regning for hele bilholdet i måneden. Prisen for et slikt abonnement er ikke klart.
    https://www.ta.no/nyheter/volvo/elbil/her-er-pris-og-rekkevidde-pa-volvos-nye-elbil/s/5-50-702763
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    425 000 NOK for TM3 long range vs 63 000 USD for Polestar 2.

    Møtt flere TM3 i trafikken, ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder IMO.
    Tesla 3 koster foreløbig fra 465000 i Norge.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    425 000 NOK for TM3 long range vs 63 000 USD for Polestar 2.

    Møtt flere TM3 i trafikken, ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder IMO.
    Tesla 3 koster foreløbig fra 465000 i Norge.
    Har blitt redusert nå med mindre utstyr. Strippet med to sett hjul uten metallic kommer den på 455 tusen.
    Ok, jeg hadde et av de laveste kønummerne i Norge og fikk tilbudet rett før jul på 455000 i tillegg til de 10000 jeg hadde betalt i plassreservasjon. Synes den ble for dyr og ga bort plassen til en god kollega.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    425 000 NOK for TM3 long range vs 63 000 USD for Polestar 2.

    Møtt flere TM3 i trafikken, ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder IMO.
    Tesla 3 koster foreløbig fra 465000 i Norge.
    Har blitt redusert nå med mindre utstyr. Strippet med to sett hjul uten metallic kommer den på 455 tusen.
    Ok, jeg hadde et av de laveste kønummerne i Norge og fikk tilbudet rett før jul på 455000 i tillegg til de 10000 jeg hadde betalt i plassreservasjon. Synes den ble for dyr og ga bort plassen til en god kollega.
    Skjønner. Var jo unødvendig hele køsystemet. Da det først ble åpnet kunne jo hvem som helst få levering ca. samme måned som de som hadde ventet i flere år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er tydelig at VAG er "all in" på elbiler nå. De lanserer modeller på MEB-plattformen fra alle volummerker samtidig. Seat, Skoda, VW, Audi. Kort etter kommer PPE plattformen for premium-modeller fra Audi, Porsche og Bentley, og så SPE-plattformen for sport-modeller fra Porsche og Lamborghini. Det burde dekke det aller meste. Når vi nærmer oss 2025 vil fossilbiler allerede være retro-teknologi for salg i u-land, på samme måte som Bobla ble produsert i Mexico og Brasil lenge etter at den hadde forsvunnet fra Europa og USA.
    https://www.motorauthority.com/news/1106151_production-vw-id-hatchback-to-look-like-concept
    https://www.motorauthority.com/news...audi-and-porsches-ppe-platform-coming-in-2021
    https://www.motorauthority.com/news...atform-for-future-vw-group-electric-supercars
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er tydelig at VAG er "all in" på elbiler nå. De lanserer modeller på MEB-plattformen fra alle volummerker samtidig. Seat, Skoda, VW, Audi. Kort etter kommer PPE plattformen for premium-modeller fra Audi, Porsche og Bentley, og så SPE-plattformen for sport-modeller fra Porsche og Lamborghini. Det burde dekke det aller meste. Når vi nærmer oss 2025 vil fossilbiler allerede være retro-teknologi for salg i u-land, på samme måte som Bobla ble produsert i Mexico og Brasil lenge etter at den hadde forsvunnet fra Europa og USA.
    https://www.motorauthority.com/news/1106151_production-vw-id-hatchback-to-look-like-concept
    https://www.motorauthority.com/news...audi-and-porsches-ppe-platform-coming-in-2021
    https://www.motorauthority.com/news...atform-for-future-vw-group-electric-supercars
    Det er Dieselgate som har fremtvunget dette ellers hadde de knapt "lea ræva". Slik er det med alt tysk i smmenlignbare situasjoner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn