Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man merker det på lommeboken, har hovedforfall på forsikringene mine nå 20. mars og premiehopp på 2000 kroner på TMS.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Min gikk en eller annen gang fra litt under 6k da jeg kjøpte bilen til over 10k nå (ikke hatt noen skade).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Gikk fra 8 til 10k nå. Ser jeg kan få den ned til 8.5k ved å endre kilometerstand fra 25 til 20k.
    Mye å betale synes jeg når man er på 75% 4. år på begge bilene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gikk fra 8 til 10k nå. Ser jeg kan få den ned til 8.5k ved å endre kilometerstand fra 25 til 20k.
    Mye å betale synes jeg når man er på 75% 4. år på begge bilene.
    Nå som mange selskaper gir unge høy bonus i oppstart, samt "gratis krasj" så er det ikke rart kostnadene går opp for de som ikke bruker forsikringen også.

    Jeg synes det burde være slik at man må tjene opp bonus fra 35% over tid. Da er man mer ansvarlig for å ikke miste den igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
    Jeg kjører også ganske rimelige biler, men ønsker å ha "relativt" ny bil med godt utstyr på sikkerhetsfronten. Gidder ikke å miste noen i trafikken fordi jeg skulle kjipe meg 100 tusen kroner.

    Og hvis noen i elbil føler de gjør mye for å redde verden - her er fly- og skipstrafikken i verden rett etter lunsj i dag.

    Skjermbilde.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
    Litt avhengig av selskap og hva man betaler men man har gjerne begrensninger på leiebil med både beløp og varighet.

    Leiebil i et halvt år i småbilklassen er <100k NOK.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
    Litt avhengig av selskap og hva man betaler men man har gjerne begrensninger på leiebil med både beløp og varighet.

    Leiebil i et halvt år i småbilklassen er <100k NOK.
    En familiefar tar neppe en eUp eller 1.0 bensin 50hk i erstatning i 6 mnd mens TMSen står på verksted hehe
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
    Jeg kjører også ganske rimelige biler, men ønsker å ha "relativt" ny bil med godt utstyr på sikkerhetsfronten. Gidder ikke å miste noen i trafikken fordi jeg skulle kjipe meg 100 tusen kroner.
    Hva sikkerhetsutstyr sikter du til?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Det har meg bekjent ikke skjedd noen revolusjon på sikkerhetsfronten de siste årene. Elbiler har en prinsipiell fordel siden de ikke trenger et stort mottorrom og kan ha mer omfattende deformasjonssoner der fremme, men ellers har ikke jeg fått med meg noe stort nytt i alle fall - ikke utover mer omfattende automagiske systemer. For øvrig er sannsynligheten for å dø i trafikken svært lav, spesielt om man unngår de mest opplagte tingene som selvmord, kjøre i rus eller generelt ta store sjanser. Og ikke kjøre fryktelig mange kilometer pr. år. Sannsynligheten for å bli (alvorlig) skadet er imidlertid en del høyere.

    I 2018 døde 108 personer i trafikken i Norge. Det er forsvinnede få gitt antall kilometer som blir tilbakelagt. Fra Statens Vegvesen:

    – Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, sier Gustavsen.

    Norske personbiler kjørte i 2016 totalt ca 35 milliarder kilometer (inkludert kjøring i utlandet) så kan hver og en selv regne ut sannsynligheten for å dø i en trafikkulykke med de 10-20k man selv kjører på et år.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
    Litt avhengig av selskap og hva man betaler men man har gjerne begrensninger på leiebil med både beløp og varighet.

    Leiebil i et halvt år i småbilklassen er <100k NOK.
    En familiefar tar neppe en eUp eller 1.0 bensin 50hk i erstatning i 6 mnd mens TMSen står på verksted hehe
    Det er ofte det som er realiteten dersom man ikke betaler ekstra premie. Det er noe med å lese det med liten tekst i avtalen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ang prisøkningen på å forsikre Tesla Model S de siste årene mener jeg også ha lest at det skulle mindre til enn man trodde før bilene kondemneres, altså blir skader som ellers ikke vært SÅ dyre veldig kostbare for forsikringsselskapene.
    På Rich Rebuilds kom det frem at småskader medførte kondemnering, ikke nødvendigvis pga skaden på bilen, men at det tok så lang tid å få fatt i reservedeler at leiebilkostnadene var det som satte spikeren i kista.

    Selv kjører jeg billigbiler og kan være «selvassurandør» (dvs kun lovpålagt ansvar til 1500,- i året)
    Jeg kjører også ganske rimelige biler, men ønsker å ha "relativt" ny bil med godt utstyr på sikkerhetsfronten. Gidder ikke å miste noen i trafikken fordi jeg skulle kjipe meg 100 tusen kroner.
    Hva sikkerhetsutstyr sikter du til?
    Airbags foran, sider, kne, langs sidene bakover. Større bil som tåler mer. Nyere biler har også stadig forbedrede derformasjonssoner.

    Det kommer jo an på hvor gammel bil du har. Det er liten tvil om at biler fra pre 2000-2003 er mindre sikre enn en ny bil. Har man bil fra 2006 ca. så er de bedre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Veldig enig med Weld her. Nye biler skuffer stort siden de ikke byr på noe ekstra enn 20 år gamle biler. Supereksemplet her er Fiat Punto som i 2005 får 5 stjerner for «adult safety» men 0 stjerner i 2017 tross bilen og krasjtesten er uendret. Endel av stjernene røk siden den manglet setebeltevarsel for passasjersetet fremme(!) Snakk om ei røre hvor alle går fem på. Og som prikken over i’en går ulykkerisikoen opp med alle sikkerhetsystemene som nettopp Puntoen manglet.

    Bilmodellen jeg kjører var aktuell i tidsrommet 1999-2005; airbags bortsett fra knærne. Men det tar jeg med knusende ro; det er ikke den som skiller mellom liv og død.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.062
    Antall liker
    3.145
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel model S kanskje den sikreste bilen man kan kjøre, sprengte ikke den skalaen og fikk over 100 poeng? Elbiler har en del fordeler når den mangler fossilmotoren foran der, hele fronten kan designes som en eneste stor støtabsorbent. Baksiden er selvfølgelig at hele fronten deformeres så det holder også ved bare en halvalvorlig smell.

    At forsikringspremiene går i været ikke bare for elbiler, men generelt er jo også et resultat av at vi reparerer opp til nybilstandard uansett. Selv mindre skader på støtfanger og lignende drar seg fort opp i mange titusen før alt er på stell. Ingen reparerer eller fikser på noe lenger, det byttes i nydeler og lakkeres.

    Kanskje kunne man se for seg at man kunne velge litt enklere reparasjoner med brukte deler osv når bilen ikke er helt ny lenger og dermed få rimeligere forsikring?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    En kollega av meg baserer seg på svært enkel bil siden den stort sett kun kjøres til togstasjonen og får svært få km pr år. En av fordelene med en slik bli er at nesten hvilketsomhelst uavhengig verksted kan gjøre jobb som behøves og prisen blir deretter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ingen av mine biler er stort nyere en Y2K. Gjør det jeg gidder å gjøre selv mht vedlikehold. Driftsikre, forutsigbare, billige deler. Aircon er viktigste sikkerhetsfaktor :)

    Liker generelt ikke nye biler, plastikkontainere (gubbekontainere aka gubbkontainer (ref bilmagasinet sverige)). Nei, stiller høyere krav til kjøreglede, kjøreegenskaper og reell komfort enn hva dagens biler gir - samt superrimelig drift og vedlikehold....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det at det er forutsigbart å eie en gammel bil er en sannhet med modifikasjoner. Det mest forutsigbare er å være innenfor garantiperioden men det betaler man mye for.

    Har hatt min andel gamle biler og gjort en god del arbeid selv av typen bremser, dempere, bærearmer, spjeldhus, EVAP feilsøking og enveisventilbytte, veivhusventilasjon osv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Det at det er forutsigbart å eie en gammel bil er en sannhet med modifikasjoner. Det mest forutsigbare er å være innenfor garantiperioden men det betaler man mye for.

    Har hatt min andel gamle biler og gjort en god del arbeid selv av typen bremser, dempere, bærearmer, spjeldhus, EVAP feilsøking og enveisventilbytte, veivhusventilasjon osv.
    Jeg har har eid bil i ca 10 år og kun ett av de har vært utenfor garanti (Skoda Octavia). Eneste utgifter utover rutineservice er følgende:
    - bytteet frontlyker på en Skoda Octavia (3000)
    - nytt batteri til Octaviaen (1000)
    - nye sommerdekk til Teslaen (5500 på finn + få de på felg som jeg ikke har fått utført ennå)
    - 4500 for å få fikset at noen ripet opp Teslaen. Hadde muligens ikke skjedd om det ikke var en Tesla, men vanskelig å vite sikkert)
    - 350 kroner for å få festet et deksel under på Teslaen, ble tatt ifm en garantisak så muligens dyrere ellers

    Har ikke helt bestemt meg om jeg ska beholde Teslaen når garantiperioden går ut, den er fullt fungerende, jeg er svært fornøyd med den osv, men er litt redd for konstandene ved evt reparasjoner + hvor lang tid det faktisk tar å få de utført om behovet skulle være der.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gjør all service og vedlikehold selv så nada verkstedutgifter på den siden. Dessuten har jeg drevet med biler og all slags mekanikk siden tidenes morgen, så, om noe skulle være på gang, noe det så godt som aldri er blir det føre var prinsippet..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Alt blir slitt, støtdempere, bremser og forstillingsdeler holder ikke 200 000 kilometer så på et eller annet tidspunkt må man utføre reparasjoner.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Alt blir slitt, støtdempere, bremser og forstillingsdeler holder ikke 200 000 kilometer så på et eller annet tidspunkt må man utføre reparasjoner.
    Dette gjelder vel uansett fremsdriftssystem............... :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Alt blir slitt, støtdempere, bremser og forstillingsdeler holder ikke 200 000 kilometer så på et eller annet tidspunkt må man utføre reparasjoner.
    Dette gjelder vel uansett fremsdriftssystem............... :)
    Jepp men nå var det vel gammel vs ny som var avsporingen.

    Forøvrig, konebilen kostet 135k ferdig registrert med sommer og vinterdekk i 2014 og med 7 års garanti kan man forvente relativt lave utgifter selv med nyere bil.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alt blir slitt, støtdempere, bremser og forstillingsdeler holder ikke 200 000 kilometer så på et eller annet tidspunkt må man utføre reparasjoner.

    Feil, bare å kjøpe de rette merkene...

    Når de rette bilene (merkene) drar på årene koster delene nada. I dag rimeligere enn noensinne. Bremser, piece of cake...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Feil? Hvilke merker er dette som ikke trenger bytte av slitedeler?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Enkle allmenngyldige svar finnes ikke selv om noen liker å fremstille det slik.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Jobben min innebærer at jeg sitter 95% av tiden på en laptop. Når jeg så skjønte hvor lett bilreparasjoner egentlig er, hvor billige deler er, at man oppnår en timelønn på 1-2000,- dersom man reparerer selv, var ikke veien lang til å kjøpe en løftebukk. Fysisk jobb er deilig for slike som meg.

    Dersom man ikke bedriver havariorientert vedlikehold, men forebyggende vedlikehold, så gir ikke gamle biler noe mer nedetid enn nye. Har aldri fått merknad på EU, og påkoster gjerne utbedringer selvom om det strengt tatt ikke er nødvendig, men fordi man som regel kun gjør det 1 gang ila bilens levetid (feks oljeskift på manuellkasse, oljeskift servo, bærebroer, støtdempere, kjedestrammere til oljepumpe osv)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    Husker faren til samboeren min hadde en tysk bok for Skodaen han hadde. Med den i hånd kunne man, om man absolutt ville, demontere hele bilen ned til sine minste bestanddeler og så sette den sammen igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har reparasjonshåndbøkene for min gamle Citroën DS23. De er veldig franske.

    "L'assemblage est l'inverse du démontage"

    Merci, et merde.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har reparasjonshåndbøkene for min gamle Citroën DS23. De er veldig franske.

    "L'assemblage est l'inverse du démontage"

    Merci, et merde.
    Omtrent som dagens instruksjonsbøker altså. Husk at du kan klemme deg hvis du bruker den elektriske seteinnstillingen og ikke sjekker om noe er i veien.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.488
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snarere motsatt. Når man står der med garasjegulvet fullt av småbiter kunne det vært bra med litt flere tips om hvordan man får sammen tingene igjen enn bare at det er "omvendt av demontering".

    Men elektrisk er den ikke, så det får vi kanskje ta i en annen tråd. Greia med Model S og pålitelighet er tildels at den er ganske amerikansk. Det som betyr noe er grovt overdimensjonert, men det er ikke så nøye med fit & finish. Resultatet er en bil som kan ha en del irritasjonsmomenter, men som holder ganske lenge og tåler en del juling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.764
    Antall liker
    14.386
    ^ mener å ha lest noe med en eller annen del av hjulopphenget som knekker litt oftere enn det strengt tatt burde på TMS. Hos meg har 3 av 4 dørhåndtaker røket, det fremstår som et noe dårlig dimensjonert system. Litt lesing på elbilforum.no indikerer at det er et svært vanlig problem. Forsåvidt kjapt å fikse, men irriterende åkke som. Førerdøren tar de på dagen mens det var noe ventetid på de andre (heldigivs røk to av de nesten samtidig så fikk tatt de på samme verkstedbesøk).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Ja, amerikanske og russiske biler var vel bygd på samme måten - hvis bilen brøt sammen kunne du selv fikse det der og da fordi alt var så enkelt. Hvis du manglet en del kunne du stikke bort til nærmeste bonde og få/ta en del fra traktoren hans... ;)

    Jeg husker at jeg så et amerikansk bilmekkeprogram på TV for noen år siden, der de fikset biler etter kundens ønske. En kom med sin BMW X5. Det eneste de gjorde var å oppgradere stereoanlegget. Resten turte de ikke ta i for det var så komplekst.

    Ellers må jo forstillinger, ramme og hjuloppheng være ekstremt solid på amerikanske biler. Vi ser jo i bilscener på film at biler hopper 30 meter, faller ned fra bruer og alt mulig rart, men de kjører bare videre som om ingen ting har hendt. Selvreparerende er de også - du kan se at når de lander knekker forstillinger og ramme og det meste, men de kjører bare videre. ;)
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ellers må jo forstillinger, ramme og hjuloppheng være ekstremt solid på amerikanske biler. Vi ser jo i bilscener på film at biler hopper 30 meter, faller ned fra bruer og alt mulig rart, men de kjører bare videre som om ingen ting har hendt. Selvreparerende er de også - du kan se at når de lander knekker forstillinger og ramme og det meste, men de kjører bare videre. ;)
    Haha - bra!

    I norske filmer derimot, lar de piggsvin stå for reparasjonen mens de kjører........ Mye mer realistisk :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Stygg som faen, men artig om det virker som det skal.


    The Sion is the first mass-produced electric car that can charge its battery using solar power.
    https://sonomotors.com/en/sion/
    Til og med hengerfeste. Jeg ville dog heller hatt en annen elbil og solcellene på taket koplet mot et bufferbatteri. Evt. solgt strømmen til nettet. Man kan ikke stole på at den lader tilstrekkelig på egenhånd, men uansett er artig konsept.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn