Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.258
    Antall liker
    4.063
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som sitter med oppdaterte salgstall for det siste halve året?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Dette er virkelig flotte tall. 57% av nybilsalget er helt formidabelt. Håper politikerne har vett til å stå løpet helt ut.
    Jeg lurer fremdeles på hvor lenge vi har Litium til å produsere batterier til elbiler. Spørsmålet besvares aldri og man sier at man vil løse det problemet med de nye batteriteknologiene som er under utvikling. Vel - hvor er de?
    For å lage et 100 kWh - batteri trengs ca 250 kg Litiumkarbonat (2-3 kg Litiumkarbonat pr. kWh - Ref: http://www.meridian-int-res.com/Projects/How_Much_Lithium_Per_Battery.pdf - gammel kilde, men den eneste jeg fant uten å bruke alt for lang tid). For å lage 5 mill elbiler med slike batterier trengs altså 1 250 000 tonn Litiumkarbonat.
    Det selges omtrent 150 000 biler i året i Norge, men hva skjer når andre kommer etter. Kina? India? EU? VW produserer ca 11 mill biler i året, så de trenger veldig mye Litiumkarbonat hvis de skal flytte hele sin produksjon over på elbiler.

    Selv med gjenvinning av brukte batterier vil vi ganske snart gå tom hvis "politikerne har vett til å stå løpet helt ut".

    Hvem vet svaret?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det meste av råvarene til batteriene kommer vel fra gruver i Kongo - litt tvilsom geskjeft i en dokumentar jeg så på CNN for en stund siden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    De største kildene for Lithium er Australia, Chile, Argentina og Kina (i den rekkefølgen). Kun 13% av Lithium kommer fra gruvedrift, for øvrig. Kongo er imidlertid verdens suverent største produsent av Kobolt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man glemmer vel også i regnestykket at disse batteriene kommer tilbake for resirkulering
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Ja, mye Lithium i Sør-Amerika. Men hvor mange batterier kan man lage? Batteriteknologien endrer seg jo, og man snakker om faststoffbatterier, men felles for alle løsningene er at man snakker om dem. Løsningen har vært rett rundt hjørnet lenge. Det er tydeligvis et stort hjørne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Man glemmer vel også i regnestykket at disse batteriene kommer tilbake for resirkulering
    Jeg bare stiller spørsmålet. Jeg vet ikke hvor enkelt det er å gjenvinne lithiumet i gamle batterier til bruk i nye. Det er klart at det er noe man må ta med i regnestykket.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.241
    Antall liker
    18.562
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det er vel ikke så rart, med tanke på at et enormt antall Model 3 endelig har blitt levert ut til kjøpere som har ventet lenge på bilene sine. Dette er jo bestillinger som har samlet seg opp i løpet av lang lang tid som nå endelig blir realisert.
    Statistikken ble satt på fredag, 29/3. Tesla satt og tilleggsregistrerte et stort antall kjøretøy i helgen, som ikke er kommet med i månedsstatistikken. I tillegg registreres ikke bruktimport av elbiler som nybilsalg, selv om bilene har kjørt få kilometer. Så tallet er nok i orden, det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    De største kildene for Lithium er Australia, Chile, Argentina og Kina (i den rekkefølgen). Kun 13% av Lithium kommer fra gruvedrift, for øvrig. Kongo er imidlertid verdens suverent største produsent av Kobolt.
    Det brukes da også kobolt i el biler??
    https://filternyheter.no/3-grafer-som-viser-hvorfor-kobolt-skaper-hodepine-for-elbil-produsentene/
    Ja, det var derfor jeg nevnte at Kongo er store innen kobolt.

    Jeg vet ingen ting om hvor lenge de ulike materialene er tilgjengelig i tilstrekkelige mengder. Teslas tekniske direktør sa at det er mange som har revolusjonerende teknologier, men som kun funker i PowerPoint. De har, i følge han selv, lett over alt i hele verden etter batteriteknologi som er bedre enn den de selv bruker, men uten å finne noe.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er det jeg mener. Det som brukes i batterier er en svært begrenset ressurs, og de nye batteriteknologiene det snakkes om er foreløpig bare prat.
    Hva om vi nå legger om transporten til strøm og så viser det seg om 7 år at det blir tomt for batterier.
    Jeg sier ikke at det er slik, men jeg lurer på hvorfor ingen snakker om det?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det snakkes om det, men holdningen er at det kommer ny teknologi før vi er tomme. Litt som at ny teknologi snart skal redde kloden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Mange jobber med ny batteriteknologi og sier at det fungerer i laboratoriene. Men det stopper der. En ting er å få det til å fungere i liten skala i regulerte omgivelser, men det er noe helt annet enn å sette det i produksjon.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.795
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men likevel så synker prisene på batteriene med 10% pr. år..... og energitettheten øker med 6% pr. år.

    BMW i3 startet med 22kw batteri og har nå 43kw batteri og fysisk størrelse er akkurat det samme...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Batteriene blir bedre, billigere og får lengre rekkevidde for hvert eneste år som går og det er absolutt ingenting som tilsier at dette skal bremse opp med det første. Bedre teknologi, ny teknologi og bruk av andre råvarer vil sikre en videreføring av denne utviklingen. Akkurat som datamaskiner har utviklet seg fra hva de var på 70-tallet til hva de er i dag, og hva de blir i morgen. Katastrofeludditter og eksosentusiaster er ikke noe å bry seg om, hverken her eller på andre felt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.795
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endelig i et innlegg jeg er enig i, nå gjelder det bare at regjeringen holder hva de har lovet ut 2021. Det kommer mange elbiler inn i markedet i 2020. Undertegnede og ca. 70.000 andre får elbilen de har bestilt i løpet av første halvår neste år.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Batteriene blir bedre, billigere og får lengre rekkevidde for hvert eneste år som går og det er absolutt ingenting som tilsier at dette skal bremse opp med det første. Bedre teknologi, ny teknologi og bruk av andre råvarer vil sikre en videreføring av denne utviklingen. Akkurat som datamaskiner har utviklet seg fra hva de var på 70-tallet til hva de er i dag, og hva de blir i morgen. Katastrofeludditter og eksosentusiaster er ikke noe å bry seg om, hverken her eller på andre felt.
    Så om ca 10 år så kjører jeg rundt i en asiatisk bil med 2000km rekkevidde mens andre kjører en Tesla bil med 400km rekkevidde......
    Er vel omtrent som dagens forskjell på batteri og SOT forskjellen på Android og Apple :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.299
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Batteriene blir bedre, billigere og får lengre rekkevidde for hvert eneste år som går og det er absolutt ingenting som tilsier at dette skal bremse opp med det første. Bedre teknologi, ny teknologi og bruk av andre råvarer vil sikre en videreføring av denne utviklingen. Akkurat som datamaskiner har utviklet seg fra hva de var på 70-tallet til hva de er i dag, og hva de blir i morgen. Katastrofeludditter og eksosentusiaster er ikke noe å bry seg om, hverken her eller på andre felt.
    Så om ca 10 år så kjører jeg rundt i en asiatisk bil med 2000km rekkevidde mens andre kjører en Tesla bil med 400km rekkevidde......
    Er vel omtrent som dagens forskjell på batteri og SOT forskjellen på Android og Apple :)
    Jeg tror dette fokuset på rekkevidde er noe overdrevet. Tipper vi vil se det samme som feks megapixel på digitale kameraer. Veldig viktig å ha mest frem til utviklingen medførte at alle uansett hadde mer enn nok. Jeg vil tro at rekkevidde rundt 50 mil er nok for de fleste. Ved ytterligere batteriforbedring vil man nok heller prioritere mindre vekt vs lengre rekkevidde. Et par år til med utvikling vil uansett medføre at rekkevidde ikke lenger er noe tema.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja; iflg Deph bør vi jo alle vente med å kjøpe elbil siden alt bare blir bedre og billigere så ufattelig raskt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Jo, man klarer å gjøre batteriene mer effektive. Man klarer å pakke cellene tettere og få mer ut av mindre batterier. Den rapporten jeg viste til (fra 2010) snakker om 2-3 kg Li2CO3 pr kWh. Nå er vi sikkert nede i 1,5 , men det løser jo ikke det underliggende problemet. Li og Co er svært begrensede ressurser. Det er sikkert en løsning for oss i Norge og evt. i Europa, men det er jo ikke bare oss som skal ha elbiler. Det er jo heller ikke alle elbiler som har så store batterier, så tidshorisonten for å løse problemet blir lenger, men at den er særlig mye lenger enn 10 år kan jeg vanskelig tenke meg hvis de store forurenserne skal ha elbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå går det mindre enn 5 kilo kobolt pr nye Tesla og 63kg lithium i et 70kWh batteri. Det hil si at koboltbruken er redusert med 75% siden Roadster.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja; iflg Deph bør vi jo alle vente med å kjøpe elbil siden alt bare blir bedre og billigere så ufattelig raskt.
    Slik kan man tenke om all teknologi om man vil. Hvorfor kjøpe noe i dag når det om et år eller to kommer noe nedre til samme prisen. PC, Fjernsyn, Telefon, elbil, kamera etc.

    Vet ikke helt hvordan noen har fått det for seg at jeg råder noen til å vente. Selv har jeg kjørt elbil som eneste bil i over 4 år nå, og angrer ikke et sekund på kjøpet, selv om det har skjedd mye på den tiden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.594
    Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Går man på Finn.no ser man at selgere ikke har tatt inn over seg hva Tesla selger innbyttebiler sine for.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.
    Du må jo tilgi ham, han er jo Venstremann og du kjenner slagordet deres:
    "Er du i tvil? Det er vi også -stem Venstre"

    Så ett sted må han få ut skråsikkerheten og det blir da på bil :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
    Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...
    En Tesla går lengre før den er sliten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.
    Du må jo tilgi ham, han er jo Venstremann og du kjenner slagordet deres:
    "Er du i tvil? Det er vi også -stem Venstre"

    Så ett sted må han få ut skråsikkerheten og det blir da på bil :)
    Venstre har jeg gitt opp. De har blitt en gjeng med islamofile dydsposører som kun er opptatt av fjas og uvesentligheter, plastposer, sugerør, bompenger og whatever. Borte er det seriøse liberale partiet de en gang var. Ingen vilje til å gi mer frihet til befolkningen. Kun posering for å få Facebook-likes.

    Jeg kommer kanskje tilbake en gang, men nå får de seile sin egen sjø ned under 2% hvor de inntil videre hører hjemme. Spark Trine og Raja og få inn Rotevatn som leder så... kan kanskje en ny ære begynne for partiet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
    Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...
    En Tesla går lengre før den er sliten.
    Vanskelig å si. De har jo ikke eksistert så veldig lenge. Jeg har eid en gammel 740, og jeg må tilstå at jeg ikke lengter tilbake. Så langt er jeg godt fornøyd med Tesla og har ikke støtt på noen store problemer eller noe som tyder på at noen er like om hjørnet. Ser for meg å ha denne i minst 10 år til, med mindre jeg blir rik og kan kjøpe noe bedre. Dette er vel grensen for hva en ringe arbeider kan unne seg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man har jo Tesloop sine biler med høy kilometerstand samt den nederlandske undersøkelsen som viser snitt på 10% batteridegradering etter 270k kilometer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man har jo Tesloop sine biler med høy kilometerstand samt den nederlandske undersøkelsen som viser snitt på 10% batteridegradering etter 270k kilometer.
    Forventer noe slikt, og det er vel til å leve med og hvorfor det er greit å velge et litt større batteri enn man behøver der og da. Har kjørt min 45K til nå på 4 år, så om jeg opplever 10% frafall i 2039 så skal jeg ikke gråte meg til sengs hver kveld frem til det av den grunn.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn