Det er rett. Men så er det alt der andre da. Kjølesystem med termostater og vannpumpe, olje og oljekjøler, eksosanlegg, bensintank med pumpe og målere, dynano, tenningssystem, mellomaksel, kardang.....En forbrenningsmotor er faktisk ganske rimelig å produsere. Dyreste sak på en bil er normalt girkassen.
Det er nok ikke mange som vil bestride den påstanden angående kvalitet.Innprisen på min ganske velutstyrte Mercedes E220d (med en svært lavutslipps og rentbrennende diesel; ca 0,5 i forbruk på de første 30.000 og knapt nok målbare partikkel og NOx utslipp på ADACs siste RDE tester) er ca 550 tusen før alle avgifter. Langt mer miljøvennlig enn nesten alt som kjører av bensinbiler på veiene.
Legg på 113.000 i engangsavgift + mva og den nærmer seg 800.000. Når det gjelder finish og komfort bør den derfor sammenlignes med elbiler til 550.000 hvis vi tenker på hva slags kvalitet leverandøren bør levere. Batteripakka koster selvsagt, men det gjør jammen alt stashet som en fossilbil må ha også.
Weld har rett i sin kommentar til hva slags kvalitet man bør forvente. EN S500 med mye utstyr, 435 HK og firhjulsdrift koster i Tyskland 125.000 Euro før man evt forhandler på pris. Trekker man fra 8% som var det jeg fikk på min Eklasse i Norge ender man på 115.000 Euro, med 15% tysk mva. Altså 100.000 Euro eks mva - mao sammenlignbar med en avgiftsfri Modell X i Norge. Jeg våger den påstand at mhp kvalitet er det no contest.
Skal ikke sutre mer nå, virker som mange nyter livet i Tesla - med god grunn.Har ikke sett de aktuelle bildene, men min 2013-modell har også fått en runde med justering av karosseriskjøter på Teslas bekostning. Dørene hang litt i hytt og pine til å begynne med, men det ble jo fikset, og på bil #2 hang de riktig fra første dag. Dette er en av de tingene som gjør at jeg påstår at den er bedre nå enn da den var ny.
Aner ikke. Serviceavtale, blant annet fordi jeg tenkte at et veddemål med Tesla om hvorvidt de bremsene kom til å ruste og måtte byttes etter noen år i saltslapset rundt Oslo var et nokså sikkert stikk. De opprinnelige bremsene tok også ganske dårlig når de var våte og kalde, så jeg fikk dem byttet til "Nordic specification". Nå er det bedre bremser på den eldste bilen enn på den nyeste. Verkstedfakturaen har bare nuller nedover i høyre kolonne, og en rad til slutt som sier "Total: NOK 0.00".Lurer litt på hva kostnad er på f.eks. Bremseklosser og slik på TM3P. Det virker å være ganske hissige bremser på den, naturlig nok.
Synes ikke det er noe dårlig resultat med en 2. plass i det selskapet.Ikke alt av tester; her fra siste Autofil; etron 31 poeng, TMX 26 og Jaguar 25 poeng:
Vis vedlegget 535007
Du må gjerne utdype.Hjulstillingen er typisk for problemet.
Med en prisdifferanse på 50 000 til en Leaf 60 så kommer den nok til å selge bra i flere måneder fremover om enn ikke like bra som i Mars.Akkurat det er vel ikke så rart, med tanke på at et enormt antall Model 3 endelig har blitt levert ut til kjøpere som har ventet lenge på bilene sine. Dette er jo bestillinger som har samlet seg opp i løpet av lang lang tid som nå endelig blir realisert.
Dette er virkelig flotte tall. 57% av nybilsalget er helt formidabelt. Håper politikerne har vett til å stå løpet helt ut.Flest elbiler blant nyregistreringer i mars.
https://www.dn.no/motor/bil/statens...egistrerte-biler-i-mars-er-elbiler/2-1-577523
Enig. Endelig en Tesla med greie proporsjoner.På en spasertur gjennom Oslo i går så jeg 5 stk. Model 3. Utseendemessig er det jo en nedskalert versjon av Model S. Endelig har designet fått riktige proporsjoner. Den så slettes ikke så ille ut.
Vel, det skyldes jo som noen har nevnt at det er masseregistrert en haug med biler som har vært bestilt over en lengre periode. Men kudos til Tesla som klarer å levere biler som kan brukes til fornuftige priser.Dette er virkelig flotte tall. 57% av nybilsalget er helt formidabelt. Håper politikerne har vett til å stå løpet helt ut.Flest elbiler blant nyregistreringer i mars.
https://www.dn.no/motor/bil/statens...egistrerte-biler-i-mars-er-elbiler/2-1-577523