Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husk at prisen på modell X = mer eller mindre prisen på en Mercedes S-klasse om den hadde samme avgifter (mva + utslipp) som en modell X......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke avgifter vil den egentlig møte utover moms med tanke på 0-utslipp og 70kw motoreffekt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Vekt om ikke vekten av batteriet trekkes fra.

    Men det er en bil som før norske særavgifter koster det samme som en relativt premium tysk sak. Vet ikke hva man får for 100.000 eur + mva i Tyskland men antar det er en del å velge mellom da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Innprisen på min ganske velutstyrte Mercedes E220d (med en svært lavutslipps og rentbrennende diesel; ca 0,5 i forbruk på de første 30.000 og knapt nok målbare partikkel og NOx utslipp på ADACs siste RDE tester) er ca 550 tusen før alle avgifter. Langt mer miljøvennlig enn nesten alt som kjører av bensinbiler på veiene.

    Legg på 113.000 i engangsavgift + mva og den nærmer seg 800.000. Når det gjelder finish og komfort bør den derfor sammenlignes med elbiler til 550.000 hvis vi tenker på hva slags kvalitet leverandøren bør levere. Batteripakka koster selvsagt, men det gjør jammen alt stashet som en fossilbil må ha også.

    Weld har rett i sin kommentar til hva slags kvalitet man bør forvente. EN S500 med mye utstyr, 435 HK og firhjulsdrift koster i Tyskland 125.000 Euro før man evt forhandler på pris. Trekker man fra 8% som var det jeg fikk på min Eklasse i Norge ender man på 115.000 Euro, med 15% tysk mva. Altså 100.000 Euro eks mva - mao sammenlignbar med en avgiftsfri Modell X i Norge. Jeg våger den påstand at mhp kvalitet er det no contest.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    En forbrenningsmotor er faktisk ganske rimelig å produsere. Dyreste sak på en bil er normalt girkassen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En forbrenningsmotor er faktisk ganske rimelig å produsere. Dyreste sak på en bil er normalt girkassen.
    Det er rett. Men så er det alt der andre da. Kjølesystem med termostater og vannpumpe, olje og oljekjøler, eksosanlegg, bensintank med pumpe og målere, dynano, tenningssystem, mellomaksel, kardang.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Innprisen på min ganske velutstyrte Mercedes E220d (med en svært lavutslipps og rentbrennende diesel; ca 0,5 i forbruk på de første 30.000 og knapt nok målbare partikkel og NOx utslipp på ADACs siste RDE tester) er ca 550 tusen før alle avgifter. Langt mer miljøvennlig enn nesten alt som kjører av bensinbiler på veiene.

    Legg på 113.000 i engangsavgift + mva og den nærmer seg 800.000. Når det gjelder finish og komfort bør den derfor sammenlignes med elbiler til 550.000 hvis vi tenker på hva slags kvalitet leverandøren bør levere. Batteripakka koster selvsagt, men det gjør jammen alt stashet som en fossilbil må ha også.

    Weld har rett i sin kommentar til hva slags kvalitet man bør forvente. EN S500 med mye utstyr, 435 HK og firhjulsdrift koster i Tyskland 125.000 Euro før man evt forhandler på pris. Trekker man fra 8% som var det jeg fikk på min Eklasse i Norge ender man på 115.000 Euro, med 15% tysk mva. Altså 100.000 Euro eks mva - mao sammenlignbar med en avgiftsfri Modell X i Norge. Jeg våger den påstand at mhp kvalitet er det no contest.
    Det er nok ikke mange som vil bestride den påstanden angående kvalitet.

    Hvis man ser på Tesloop sine regnestykker for deres biler med høy kilometerstand så har de tatt med Lincoln Town CAR og MB GLS for sammenligning mot TMS og TMX og selv uten norske priser er el fordelaktig over tid. Estimerte service og reparasjonskostnader er svært mye høyere for Lincoln og MB og så har man drivstoffkostnadene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men nå var jo poenget hva slags kvalitet man burde forvente ble levert i prissegmentet....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk at "kvalitet" er definert som graden av overenstemmelse mellom kundens forventninger og egenskapene til det leverte produktet.

    Så når jeg la inn bestilling og betalte depositum i 2010 på en elektrisk bil som ennå ikke var ferdig designet fra et nystartet amerikansk firma i Silicon Valley uten noe særlig erfaring fra bilbransjen forventet jeg en del smårusk. Sånn sett synes jeg kvaliteten har vært over forventning, spesielt at batteripakken ennå ikke viser merkbare tegn til kapasitetstap, seks år og 100000 km senere. Det var mer enn nok av profetier om at den bilen ville være moden for skroting nå. Det er den ikke, den er faktisk mye bedre nå enn da jeg hentet den i august 2013. Barnesykdommene er debugget, og det er ingen skrangling eller tegn på slitasje noe sted. Det eneste jeg har betalt for på de årene er ettermontering av elektrisk foldbare speil og noen dekkskift, resten har Tesla selv tatt på sin kappe.

    Hvis jeg hadde forventet fit & finish som på en Lexus og syntes det var viktig for meg, hadde jeg vel kjøpt en Lexus i stedet. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Problemet er vel ikke forventingene, men enkelte av bildene som legges ut er såpass at seriøse forhandlere av 3-5 år gamle bruktbiler hadde vært enige i at de måtte utbedres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sett de aktuelle bildene, men min 2013-modell har også fått en runde med justering av karosseriskjøter på Teslas bekostning. Dørene hang litt i hytt og pine til å begynne med, men det ble jo fikset, og på bil #2 hang de riktig fra første dag. Dette er en av de tingene som gjør at jeg påstår at den er bedre nå enn da den var ny.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har ikke sett de aktuelle bildene, men min 2013-modell har også fått en runde med justering av karosseriskjøter på Teslas bekostning. Dørene hang litt i hytt og pine til å begynne med, men det ble jo fikset, og på bil #2 hang de riktig fra første dag. Dette er en av de tingene som gjør at jeg påstår at den er bedre nå enn da den var ny.
    Skal ikke sutre mer nå, virker som mange nyter livet i Tesla - med god grunn.

    Lurer litt på hva kostnad er på f.eks. Bremseklosser og slik på TM3P. Det virker å være ganske hissige bremser på den, naturlig nok.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En ting er hva du ser i dag, noe annet er hva du ser når bilen har gått i norsk saltsuppe et par år. Forstår det slik at om du rustbehandler bilen så ryker garantien - hva garanterer Tesla ?

    Etter å ha sett noen videoer av innmaten av S og X som har stått dykket i saltvann i statene i noen uker så klarer al karosseriet seg utmerket, men alt av stål er sterkt angrepet. 3'rn bruker vel mye stål og da blir greia en helt annen, spesielt når det rapporteres om så som så med lakk i døren mm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lurer litt på hva kostnad er på f.eks. Bremseklosser og slik på TM3P. Det virker å være ganske hissige bremser på den, naturlig nok.
    Aner ikke. Serviceavtale, blant annet fordi jeg tenkte at et veddemål med Tesla om hvorvidt de bremsene kom til å ruste og måtte byttes etter noen år i saltslapset rundt Oslo var et nokså sikkert stikk. De opprinnelige bremsene tok også ganske dårlig når de var våte og kalde, så jeg fikk dem byttet til "Nordic specification". Nå er det bedre bremser på den eldste bilen enn på den nyeste. Verkstedfakturaen har bare nuller nedover i høyre kolonne, og en rad til slutt som sier "Total: NOK 0.00".

    Det ser ut til at tilsvarende biler annonseres for ca 400k om dagen, og denne kostet 699k som ny i 2013, så det blir vel noe slikt som 9 % verdifall pr år i gjennomsnitt. Ikke så aller verst, det heller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det som er litt artig er det at selv om mange har motforestillinger mot Tesla så gjør de det bra i alt av tester når den blir testet mot Jagur og Audi, senest i går var Tesla testvinner i finansavisens test av Tesla mot Jaguar og Audi. Før det fantes konkurrenter var det jo vanlig å hevde at det kom til å bli tøft NPR konkurrentene kommer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Ikke alt av tester; her fra siste Autofil; etron 31 poeng, TMX 26 og Jaguar 25 poeng:

    D54C0941-D0AE-4985-A735-4CC0034C625B.jpg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Hvor forskjellige man kan være; noen betaler for foldbare sidespeil, jeg hadde betalt for å slippe hehe
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å smyge en Model S inn i et trangt parkeringshus, så ser du fort poenget. Jeg bruker den knappen daglig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    I en Audi A2 rekker du begge speilene fra førersetet; til og med sveive(!) opp vinduet bak begge sider hehe
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en A2 som leiebil fra Kastrup en gang. Holdt på å blåse av Øresundsbroen. Aldri mer. :)

    Nei, hvis bilen er liten nok behøves ikke slike fiksfakserier. Da er det ikke nødvendig å brette inn speilene, hverken elektrisk eller manuelt, for å komme seg inn mellom stolper i parkeringshus og lignende. Ser ikke noe behov for det på MX-5'en heller.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ville ikke lagt noen vekt på noen biltester overhode men det er sikkert ikke urimelig at Teslaen kommer bra ut. Det er jo "øyeblikksverdier" man snakker om, ikke reklamasjoner, ventetid osv. Er ikke overbevist om at ikke en del av de andre dyre alternativene også vil ende opp som "Hangar Queens" og. Bilene virker "Rushet" uten å ta den tiden en bør på å introdusere ny teknologi. Men Tesla har vel grabbet en betydelig del av et potensielt "premiummarked" dette har selvsagt ikke gått upåaktet hen og da gjelder det å smi mens liket er varmt. My Dos Centavos...

    Greit at de kan komme med noen Watt tall osv men biljournalister har faktisk veldig lite peil.

    Utrolig nok er Tesla Bjørn ikke helt borte, han har jo testet stort sett alt med batteri og har nokså bred erfaring fått :) Ikke minst er lade/rekkevidderfaringene hans verdifulle ift mulige problemstillinger på litt lengre turer, sjekk videoene hans om langturer med de forskjellige biltypene til Sverige/Danmark/Tyskland osv.
    Det er jo interessant å se at Teslaene mfl knapt tar lading når batteriet er kaldt. Han "Hammer It" før lading for å få opp tempen.

    Forøvrig kan jeg anbefale kveldens episode av Neste Sommer, det er batteribil å sånn med....
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I løpet av året kommer det smart funksjoner på alle Tesla S og X så de automatisk varmer batteriet før de kjører inn på Supercharger. Selvsagt OTA så bilen blir stadig bedre.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kjente problemer det der. Så en helt ny X på redningsbil med en slik hjulstilling rett etter at X ble introdusert. Gjelder også S.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tretthet/utmattelse av nedre bærearm bak skjer vel ikke rett ut av butikken heller uten at jeg er metallurg. Har sett flere tilfeller på nett på at det har skjedd på Tesla biler men at deler levert av 3. part kommer ferdig utmattet høres søkt ut.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er en designsvaket som sikkert er rettet nå på nyere biler. Snakket med en i bilbransjen som kjente godt til problemet. Han jobber med alle typer biler.

    Men tung bil, alu oppheng, kraftig retardasjon og aksellerasjon, go figure. Er jo gØy å akse ikke sant?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser ikke bort fra at det stemmer med designsvakhet men det kan jo like gjerne være for eksempel luft i støp. Bildene på nett viser et rent brudd.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.258
    Antall liker
    4.063
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det er vel ikke så rart, med tanke på at et enormt antall Model 3 endelig har blitt levert ut til kjøpere som har ventet lenge på bilene sine. Dette er jo bestillinger som har samlet seg opp i løpet av lang lang tid som nå endelig blir realisert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    På en spasertur gjennom Oslo i går så jeg 5 stk. Model 3. Utseendemessig er det jo en nedskalert versjon av Model S. Endelig har designet fått riktige proporsjoner. Den så slettes ikke så ille ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det er vel ikke så rart, med tanke på at et enormt antall Model 3 endelig har blitt levert ut til kjøpere som har ventet lenge på bilene sine. Dette er jo bestillinger som har samlet seg opp i løpet av lang lang tid som nå endelig blir realisert.
    Med en prisdifferanse på 50 000 til en Leaf 60 så kommer den nok til å selge bra i flere måneder fremover om enn ikke like bra som i Mars.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På en spasertur gjennom Oslo i går så jeg 5 stk. Model 3. Utseendemessig er det jo en nedskalert versjon av Model S. Endelig har designet fått riktige proporsjoner. Den så slettes ikke så ille ut.
    Enig. Endelig en Tesla med greie proporsjoner.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er virkelig flotte tall. 57% av nybilsalget er helt formidabelt. Håper politikerne har vett til å stå løpet helt ut.
    Vel, det skyldes jo som noen har nevnt at det er masseregistrert en haug med biler som har vært bestilt over en lengre periode. Men kudos til Tesla som klarer å levere biler som kan brukes til fornuftige priser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn