Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    De langt, langt fleste som har elbil ala Tesla finner ganske fort ut at rekkevidde ikke er noe reelt problem og at man ikke trenger kraftig lading hjemme, og det hjelper heller ikke med allverdens batterikapasitet uten tilgang på kraftig lading (som man har nesten uansett hvor man skal med Tesla).

    .
    De aller, aller fleste har ikke vilje eller har ikke mulighet til å bla opp en mill. for en bil. Det er heller ikke så mange som velger å leve av graut for å ha nabolagets mest imponerende bil.
    Nå var poenget rekkevidde, ikke hva rekkevidde koster. 40 mil rekkevidde er 40 mil rekkevidde uansett hva bilen har kostet.

    Tesla Model 3 fås for øvrig fra 440k, nok også billigere om den kommer til Norge uten fiirehjulstrekk. Det er under halvparten av Model S og i alle fall under halvparten av en million. Hyundai Kona har også god rekkevidde og fås for under 400k, selv om den er litt vanskelig å få tak i ny og har liten bagasjeplass.

    Sleng på driftskostnader som er mye lavere enn en fossilbil, nesten ikke veiavgift og fritak for bompenger så er Model 3 sannsynligvis betydelig billigere å eie enn en normal mellomklassebil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.820
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endelig en liten og billig elbil med akseptabel rekkevidde.

    Nå kan du forhåndsreservere elektriske ŠKODA CITIGO

    Forøvrig begynner diskusjonen om batteristørrelse og rekkevidde å bli latterlig. Nå er vi i ferd med å få små bybiler med rekkevidde på 20-30 mil. Et hakk opp i størrelse så er rekkevidden 30-40 og enda litt større biler så snakker vi 40-50 mil. Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Forøvrig begynner diskusjonen om batteristørrelse og rekkevidde å bli latterlig. Nå er vi i ferd med å få små bybiler med rekkevidde på 20-30 mil. Et hakk opp i størrelse så er rekkevidden 30-40 og enda litt større biler så snakker vi 40-50 mil. Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
    Problemet er ikke først og fremst rekkevidde (som uansett er betydelig mindre under normale norske vinterforhold). Det reelle problemet er tilgang på hurtigladere som faktisk virker, er ledige eller har minimal forventet levetid og som står plassert der de bør - dvs langs hovedveiene. Uten stabil tilgang på hurtigladere blir plutselig rekkevidde mer relevant. Tesla har som kjent løst dette, men ingen andre er i nærheten ennå. Og det er ikke så mye som tyder på at det vil ordne seg med det første heller.

    Det er pga Teslas ladenettverk jeg nok ville valgt mindre batteri i dag. Behovet er stort sett å kjøre til neste hurtiglader og de begynner å stå rimelig tett i sør-Norge i alle fall. Jeg har en 22kW kabel i bilen jeg har brukt en gang for å ha litt margin.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.820
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forøvrig begynner diskusjonen om batteristørrelse og rekkevidde å bli latterlig. Nå er vi i ferd med å få små bybiler med rekkevidde på 20-30 mil. Et hakk opp i størrelse så er rekkevidden 30-40 og enda litt større biler så snakker vi 40-50 mil. Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
    Problemet er ikke først og fremst rekkevidde (som uansett er betydelig mindre under normale norske vinterforhold). Det reelle problemet er tilgang på hurtigladere som faktisk virker, er ledige eller har minimal forventet levetid og som står plassert der de bør - dvs langs hovedveiene. Uten stabil tilgang på hurtigladere blir plutselig rekkevidde mer relevant. Tesla har som kjent løst dette, men ingen andre er i nærheten ennå. Og det er ikke så mye som tyder på at det vil ordne seg med det første heller.
    Det popper opp ladere hos McDonalds og på kjøpesentre rundt omkring. Jeg tror det reelle problemet er fordommer og uvitenhet. Og til de ytterst få som kjører langt i områder uten infrastruktur så finnes det fortsatt fossilbiler. En pent brukt dieselpurke vil man nærmest få til gi bort pris de nærmeste årene og steller man pent med den så holder den i mange år. I aktuelle områder er det heller ikke salt på veiene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.179
    Antall liker
    40.645
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
    Enkelte påstår at de gjør det, men 500 km/75 km/t = 6 timer og 40 minutter uten mat-, kaffe- eller tissepause. Anbefales virkelig ikke. For en lastebilsjåfør ville det vært direkte ulovlig. Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal man ta 45 minutters pause ihht kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Jeg synes det er en grei regel for oss andre også, men personlig vil jeg gjerne ha pauser enda litt tettere enn det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Det popper opp ladere hos McDonalds og på kjøpesentre rundt omkring. Jeg tror det reelle problemet er fordommer og uvitenhet. Og til de ytterst få som kjører langt i områder uten infrastruktur så finnes det fortsatt fossilbiler. En pent brukt dieselpurke vil man nærmest få til gi bort pris de nærmeste årene og steller man pent med den så holder den i mange år. I aktuelle områder er det heller ikke salt på veiene.
    Det holder som sagt ikke at det finnes en eller noen få ladere. Folk kjører i flokk i forbindelse med høytider, helger og ferier og med mange biler som er avhengige av å lade så ser sakene helt annerledes ut. Telsa har skjønt basal køteori - det er mye bedre med mange ladeplasser få steder enn få ladeplasser mange steder. Selv om det er fullt hos Tesla blir det som regel ledig innen få minutter. Er det to ladeplasser og begge er opptatte kan du risikere å måtte vente en time. Påliteligheten er visstnok også ganske dårlig på en del av de offentlige laderene. Jeg har ennå ikke opplevd en Tesla-stasjon ute av drift, men en gang i Elverum var fire plasser utilgjengelige grunnet en svær dam som følge av hissig snøsmelting. Da stod det - ironisk nok - fire biler i kø.

    Tesla er også relativt flinke til stadig å utvide med flere ladeplasser på ekisterende lokasjoner i tillegg til å etablere nye lokasjoner. Og de øker også effekten etter hvert.

    Det sagt så synest jeg det alltid er ledig når jeg ser en offentlig ladeplass, men det kan også ha sammenheng med at det ikke er veldig mange som har en annen elbil enn Tesla som bruker den på lengre kjøreturer. Det fermstår noget som en idrett for spesielt interesserte enn så lenge.

    "Free. Forever" som vi som var tidlig ute hadde var en bra slogan og et bra salgstriks, men det har på sikt vist seg dumt. Folk er - utrolig nok - åpenbart villige til å lade for å spare noen kroner kontra å lade hjemme. Visstnok derfor det svært ofte er fullt på laderene utenfor Drammen, der er det mye pendlere som passerer. Heldigvis et sted jeg aldri bruker.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    i min kommune finnes ingen hurtigladere. med dagen store batterier. så blir det dyrt med hjemmelader. 16A holder vel ikke lenger. sånsett er teslas hurtigladere geniale. stor effekt og gratis for de fleste med tesla. jeg solgt min elbil for snart 4år siden. savner komforten til elbilen. har lystpå igjen. men med 3barn er det ikke mye å velge i. amerikaner med apple-tendenser eller varebil. nye audien kunne nok fungert for meg. men blir noe dyr.
    er nye leaf så stor at en kan ha 3barneseter baki?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Ikke en gang Tesla bygger særlig i det nordlige Skandinavia. Om de så gjorde ville det nok være for at Elon Musk skal kunne si at man kan kjøre helt fra Gibraltar til Nordkapp eller Kirkenes, ikke fordi det er så mye butikk i det. Man kommer seg nok strengt tatt til Nordkapp sommerstid med de større batteriene (det er 405km fra nordligste superlader), men ikke tilbake.

    tesla.JPG
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.820
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    i min kommune finnes ingen hurtigladere. med dagen store batterier. så blir det dyrt med hjemmelader. 16A holder vel ikke lenger. sånsett er teslas hurtigladere geniale. stor effekt og gratis for de fleste med tesla. jeg solgt min elbil for snart 4år siden. savner komforten til elbilen. har lystpå igjen. men med 3barn er det ikke mye å velge i. amerikaner med apple-tendenser eller varebil. nye audien kunne nok fungert for meg. men blir noe dyr.
    er nye leaf så stor at en kan ha 3barneseter baki?
    Dyrt med hjemmelader? En lader som lader med 32A koster 10.000,- og det holder lenge. Samme lader kan reguleres til å lade med 16A hvis hovedsikringene er for små. Og som nevnt utallige ganger i tråden her så er behovet for å lade raskt hjemme tilnærmet null.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Jeg lader med 7A. Ikke en gang daglig. Behovet for hurtig lading hjemme er stort sett større jo mindre batteriet er, det er ikke helt intuitivt
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    893
    Ligger vel ca 15 Model S på Finn nå som har fått nytt hovedbatteri. Majoriteten har lav km stand.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hadde det vært bedre om man måtte vente X antall uker/måneder på et reparert batteri? Batteriene sendes ned til Nederland for reparasjon og jeg har forstått det som at det gjerne er andre feil enn på battericeller som er årsak til bytte.

    Batteriene er delt opp i celler og en celle koster fra Grønvold 9500 kroner og ca det dobbelte fra Tesla vil jeg anta (sett at man faktisk får kjøpt det).
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    893
    Poenget mitt var at det ble gitt inntrykk at batteriet var det siste man skulle bekymre seg for ift brukt Tesla. Det er vel ikke helt riktig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.820
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror det er riktig, ev. feil på batteriene kommer tidlig og er da dekket av garantien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Garantien på batteriet (og drive unit) er også 8 år forsåvidt. Men om en av delene ryker er det selvsagt hassle.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Garantien på batteriet (og drive unit) er også 8 år forsåvidt.
    Gjelder denne også dersom du kjøper en brukt Tesla, eller er det en sånn sær teslagreie som sier at de bare forholder seg til opprinnelig kjøper, som alle bare godtar blindt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Endelig en liten og billig elbil med akseptabel rekkevidde.

    Nå kan du forhåndsreservere elektriske ŠKODA CITIGO

    Forøvrig begynner diskusjonen om batteristørrelse og rekkevidde å bli latterlig. Nå er vi i ferd med å få små bybiler med rekkevidde på 20-30 mil. Et hakk opp i størrelse så er rekkevidden 30-40 og enda litt større biler så snakker vi 40-50 mil. Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
    Ja som sagt kjører jeg ofte lenger enn som så. Korte stopp av typen "pisse og kjøpe pølse på Statoil" (5-8 min) kanskje etter 30-40 mil, men stopp for lading av el bil i halvtimesvis? Nei!

    Men her er det en helt klar forskjell i mentalitet mellom folk nordfra og folk sør i landet. Finnmarkinger ( og andre rare dyr ) spiser mil, mange mil! Vi kjører også fort! Det er ikke uvanlig at Kirkenes ungdom på fest i 23 - 23:30 tiden finner ut følgende: "Du Roger du e sjåfør i kveld. Ka dokker sier gutta skal vi dra på Midnattsrokken?" "Minattsrokken" er en festival som foregår i Lakselv, i underkant av 40 mil borte. Da laster man fulle kompiser ombord, fyller opp med ølbokser og kjører! Ankomst 4 timer +/- senere! Festen fortsetter der og utpå formidagen så kjører man hjem igjen!

    Eller man sitter i Berlevåg og oppdager at det er fest på samfunnshuset i Tana. Det er jo bare 13-14 mil borte. Ca halvannen time kjøring over fjellet, ren rutine.

    Eller du har en varebil ( ikke lastebil for de har ferdsskriver!! ) full lastet med reker eller krabbe som skal selges på auksjon i Gøteborg og som derfor MÅ leveres før klokka 05:00 neste morgen, da kjører du det du er kar om, bøtter innpå kaffe og Red Bull og stopper kun for å pisse! Er det ikke kø i kassa på bensinstasjonen kjøper du noen kanelsnurr i Sverige. Er det kø gir du fan! Sove gjør du på hjemturen.

    Når man har kjørt i noen mil og lagt bak seg div. trailere og husbiler som alle har det til felles at det ikke er enkelt å komme forbi grunnet svinger og smale veier, så stopper du for pokker ikke lenger enn absolutt nødvendig slik at du må kjøre forbi de samme bilene en gang til! Må man ikke på do så stoppes det ikke! Man driver ikke turisme, dette er transport!

    Det sagt, så har jeg alltid likt Citigo fra Skoda, og hadde jeg bodd i en større by ville jeg helt sikkert ha kjøpt en som "Til/fra jobb bil", og nå som el-bil med 20-25 il rekkevidde er den suveren som bybil. Men å ha en slik som eneste bil og det å skulle dra på ferie med den? Nei ikke mot betaling!

    Den neste grunn jeg kan tenke meg å dra på ferie med en liten bil måtte være om det var en klassisk roadster, slik som Pinky har. Da er kjøringen målet og ikke lenger et middel for å komme til ett eller annet sted.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er ikke alle en el-bil vil egne seg for, Spiralis.
    Men i det store og hele så er det svært mange fossilbilister som fint kan bytte over til el-bil, spesielt i urbane strøk :)

    Jeg er en av dem - og sitter nå og vurderer ny bil/ny brukt; elbil/hybrid/fossil - eie/leie........
    Mange valg og markedet flyter over av biler :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Finmark ligger ikke spesielt høyt på listen over gjennomsnittelig antall kilometer tilbakelagt pr. år for personbiler. Faktisk nøyaktig på midten. Oslo ligger høyere for eksempel. Aust-Agder er høyest mens Rogland ligger lavest - om vi da ser bort fra Svalbard. Mulig folk i Finmark kjører svært lange turer oftere enn andre, men det er ikke spesielt mye som tyder på at de kjører spesielt mye. Faktisk helt gjennomsnittelig.

    I 2016 var snittkjørelegden i Finmark 12418km, Oslo hadde 12622.
    Ytterpunktene er Rogaland (11512) og Aust-Agder (13254)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er uansett omtrent like mange innbyggere i Finnmark som i et middels borettslag sørpå*, så hva de kjører av biler har strengt tatt svært lite å si for atmosfærens CO2-innhold.

    * "Sørpå" som i at alt mellom 60 og 70 grader nord er "i sør" for enkelte.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Finmark ligger ikke spesielt høyt på listen over gjennomsnittelig antall kilometer tilbakelagt pr. år for personbiler. Faktisk nøyaktig på midten. Oslo ligger høyere for eksempel. Aust-Agder er høyest mens Rogland ligger lavest - om vi da ser bort fra Svalbard. Mulig folk i Finmark kjører svært lange turer oftere enn andre, men det er ikke spesielt mye som tyder på at de kjører spesielt mye. Faktisk helt gjennomsnittelig.

    I 2016 var snittkjørelegden i Finmark 12418km, Oslo hadde 12622.
    Ytterpunktene er Rogaland (11512) og Aust-Agder (13254)
    Kjenner vel ingen her som ikke har forsikring på mer enn 20.000km årlig. Superben har vel rullet ca 25000 i snitt de årene jeg har hatt den, og vi har flere biler i familien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Det er uansett omtrent like mange innbyggere i Finnmark som i et middels borettslag sørpå, så hva de kjører av biler har strengt tatt svært lite å si for atmosfærens CO2-konsentrasjon.
    Ja, det har vi vel også vært inne på før. Den typen resonnementer tilsier at ting bør legges på direkte veiprising i de mest folkerike områdene og/eller direkte på drivstoff, ikke på anskaffelsen av et kjøretøy. Til slutt er det først og fremst faktisk forbruk av drivstoff som er avgjørende og på mer lokalt plan hvor mye det faktisk kjøres.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Kjenner vel ingen her som ikke har forsikring på mer enn 20.000km årlig. Superben har vel rullet ca 25000 i snitt de årene jeg har hatt den, og vi har flere biler i familien.
    Jeg har større tillit til SSB sine tall enn dine anekdoter. For Sør-Varanger kommune (eller i alle fall der eieren er bosatt der) var snittet for 2018 12229 kilometer pr. privatbil. Det er marginalt mer enn Oslo hvor tilsvarende tall er 12123. Selv ligger jeg ganske bang on snittet for Oslo.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Finmark ligger ikke spesielt høyt på listen over gjennomsnittelig antall kilometer tilbakelagt pr. år for personbiler. Faktisk nøyaktig på midten. Oslo ligger høyere for eksempel. Aust-Agder er høyest mens Rogland ligger lavest - om vi da ser bort fra Svalbard. Mulig folk i Finmark kjører svært lange turer oftere enn andre, men det er ikke spesielt mye som tyder på at de kjører spesielt mye. Faktisk helt gjennomsnittelig.

    I 2016 var snittkjørelegden i Finmark 12418km, Oslo hadde 12622.
    Ytterpunktene er Rogaland (11512) og Aust-Agder (13254)
    Er ikke det bare fordi finnmarkinger kjører snøscooter ti måneder i året og bil to da?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    @ Weld,

    En ting til er at de fleste som bor i Finnmark ( Det finnes untak ) har ganske så kort vei til jobben. Vi bor i klynger tett rundt de få sentrene som er. Her i Kirkenes er det nok ikke mange som har mer enn 10-15 km reise til jobben. Så som jobbil funker det vel greit med el-bil. Men skal man reise over noen avstand og ikke har "andre" ( arbeidsgiver, NAV-Pasientreiser, eller andre offentlige opprdagsgivere ) til å betale "det kvite ut av auan" til Widerøe så er bilen det eneste alternativet.

    Og så er det vel en "offentlig hemmelighet" at mange jukser med oppgitt kjørelengde til forsikringen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    @ Weld,

    En ting til er at de fleste som bor i Finnmark ( Det finnes untak ) har ganske så kort vei til jobben. Vi bor i klynger tett rundt de få sentrene som er. Her i Kirkenes er det nok ikke mange som har mer enn 10-15 km reise til jobben. Så som jobbil funker det vel greit med el-bil. Men skal man reise over noen avstand og ikke har "andre" ( arbeidsgiver, NAV-Pasientreiser, eller andre offentlige opprdagsgivere ) til å betale "det kvite ut av auan" til Widerøe så er bilen det eneste alternativet.
    På det sentrale Østland er det relativt vanlig å kjøre 20-25 mil hver vei i helger og ferie for å komme seg på hytta på fjellet eller ved sjøen. Jeg bedriver selv denne øvelsen med elbil noen ganger i året. Vi kjører også Oslo - Sunnmøre - Stjørdal - Oslo i ulike varianter om sommeren med elbil. Det er dagsetapper på 50-60 mil og det er stort sett rene transportetapper. Med elbil. Det krever stort sett ett eller to ladestopp pr. strekning.

    Å kjøre langt med en langrekkevidde elbil er ikke spesielt mye mer tungvindt enn å kjøre med en fossilbil, men over Vidda og i området der funker det jo ikke grunnet mangel på hurtigladere. Finnmark er vel nå det eneste stedet i Norge jeg ikke uten videre kan kjøre med min Tesla - jeg måtte i det minste ha lagt en ganske grundig ladeplan på forhånd og det ville medført en god del ekstra tidsbruk. Så at det ikke funker i dag har jeg få problemer med å skjønne, men hvorfor det ikke skulle funke med greit utbygget hurtigladernett har jeg større problemer med å se.

    Det er for øvrig ett av de få stedene i Norge der folk har rapportert et reelt behov for krafitg ladekurs hjemme. Om man pendler 10 mil hver vei i -30 går det relativt mye strøm på turen og det må lades mye før turen skal gjentas neste dag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner vel ingen her som ikke har forsikring på mer enn 20.000km årlig. Superben har vel rullet ca 25000 i snitt de årene jeg har hatt den, og vi har flere biler i familien.
    Jeg har større tillit til SSB sine tall enn dine anekdoter. For Sør-Varanger kommune (eller i alle fall der eieren er bosatt der) var snittet for 2018 12229 kilometer pr. privatbil. Det er marginalt mer enn Oslo hvor tilsvarende tall er 12123. Selv ligger jeg ganske bang on snittet for Oslo.
    Mulig jeg er noe utafor "normen", men kona sin bil ( Bil nr 2 ) kjører i snitt 15000km pr år. Den har forsikret 16000km årlig. Det er en leasingbil som skal leveres tilbake etter tre år med max 45000 km på klokka. For tiden benyttes den minimalt fordi den skal leveres i Oslo i begynnelsen av Juli. Og vi behøver ca 2000km til turen dit ned. Vi har flere biler også, men det er veteraner som brukes minimalt. Men vi som tilsammen kjører 40.000km pr år er ikke så himla ulike de fleste av naboene når det kommer til bilbruk.

    Det som er poenget er at du ikke kan dele årsforbruk av kilometer på antall dager i året og tro at det tallet blir representativt for bilbrukere pr dag. De fleste her opp kjører nok kortere til/fra jobb i det daglige enn mange lenger sør, men så drar det seg på med kilometer når man skal på lengre turer.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Det er dagsetapper på 50-60 mil og det er stort sett rene transportetapper. Med elbil. Det krever stort sett ett eller to ladestopp pr. strekning.
    Dagsetapper rundt 50 mil betyr at vi må ta første stopp I Rovaniemi. Vi kjører normalt til Luleå, ca 90 mil og overnatter der. Da klarer vi uten anstrengelse å presse på fram til broderen som bor mellom Sundsvall og Østersund. Og da går det neste dag greit å kjøre helt til Hamar som ofte er destinasjonen. Da kjører vi i 3 dager og ikke 5.

    Det samme med turer til Tromsø. Kona må jevnlig på kontroll på UNN og det er en dagstur hver vei. Knappe 80 mil/9-9:30 timer og gjennom ganske ubebodde områder med NULL lademuligheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    14.687
    Mitt forbruk er stort sett noe av det samme. Kjører svært lite, om i det hele til daglig (ingen bruker bilen til jobben) så en stor andel av mine totale kilometer er på turer av en viss lengde. Det går totalt ture/retur 32 mil til den ene hytta og 46 mil til den andre. Før Tesla fikk superlader på Nebbenes nord for Gardermoen ble den første utført uten å lade i det hele da det ikke er innlagt strøm på hytta. Om sommeren kan vi fort kjøre 250-300 mil på turneen til ymse famile, mesteparten av det er rene transportetapper på 50-60 mil. Disse gikk ikke nevneverdig fortere da jeg hadde fossilbil. Tar de med 1-2 ladestopp og det er ikke mer enn vi uansett ville ha stoppet for å spise osv.

    Med ladertetteheten som er i sørlige Norge har dette vært uproblematisk de fire årene jeg har hatt bilen og det har bare blitt enklere i takt med at Tesla har bygget ut. Har en Type-2-kabel i nødstilfelle for å kunne lade på offentligg sted - den har vært brukt en gang utover da jeg sjekket at den faktisk virket, ellers har det ikke vært behov for det. SC underveis og stikkontakt på lokasjon har dekket behovene.

    Hadde jeg bodd i Finmark hadde jeg ikke hatt elbil som eneste bil, det er rimelig åpenbart. Men min påstand er at det er grunnet manglende lademuligheter - ikke fordi turene er så lange.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.820
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endelig en liten og billig elbil med akseptabel rekkevidde.

    Nå kan du forhåndsreservere elektriske ŠKODA CITIGO

    Forøvrig begynner diskusjonen om batteristørrelse og rekkevidde å bli latterlig. Nå er vi i ferd med å få små bybiler med rekkevidde på 20-30 mil. Et hakk opp i størrelse så er rekkevidden 30-40 og enda litt større biler så snakker vi 40-50 mil. Er det virkelig noen som kjører mer enn 40-50 mil i et strekk uten å føle behov for en liten stopp?
    Ja som sagt kjører jeg ofte lenger enn som så. Korte stopp av typen "pisse og kjøpe pølse på Statoil" (5-8 min) kanskje etter 30-40 mil, men stopp for lading av el bil i halvtimesvis? Nei!

    Men her er det en helt klar forskjell i mentalitet mellom folk nordfra og folk sør i landet. Finnmarkinger ( og andre rare dyr ) spiser mil, mange mil! Vi kjører også fort! Det er ikke uvanlig at Kirkenes ungdom på fest i 23 - 23:30 tiden finner ut følgende: "Du Roger du e sjåfør i kveld. Ka dokker sier gutta skal vi dra på Midnattsrokken?" "Minattsrokken" er en festival som foregår i Lakselv, i underkant av 40 mil borte. Da laster man fulle kompiser ombord, fyller opp med ølbokser og kjører! Ankomst 4 timer +/- senere! Festen fortsetter der og utpå formidagen så kjører man hjem igjen!

    Eller man sitter i Berlevåg og oppdager at det er fest på samfunnshuset i Tana. Det er jo bare 13-14 mil borte. Ca halvannen time kjøring over fjellet, ren rutine.

    Eller du har en varebil ( ikke lastebil for de har ferdsskriver!! ) full lastet med reker eller krabbe som skal selges på auksjon i Gøteborg og som derfor MÅ leveres før klokka 05:00 neste morgen, da kjører du det du er kar om, bøtter innpå kaffe og Red Bull og stopper kun for å pisse! Er det ikke kø i kassa på bensinstasjonen kjøper du noen kanelsnurr i Sverige. Er det kø gir du fan! Sove gjør du på hjemturen.

    Når man har kjørt i noen mil og lagt bak seg div. trailere og husbiler som alle har det til felles at det ikke er enkelt å komme forbi grunnet svinger og smale veier, så stopper du for pokker ikke lenger enn absolutt nødvendig slik at du må kjøre forbi de samme bilene en gang til! Må man ikke på do så stoppes det ikke! Man driver ikke turisme, dette er transport!

    Det sagt, så har jeg alltid likt Citigo fra Skoda, og hadde jeg bodd i en større by ville jeg helt sikkert ha kjøpt en som "Til/fra jobb bil", og nå som el-bil med 20-25 il rekkevidde er den suveren som bybil. Men å ha en slik som eneste bil og det å skulle dra på ferie med den? Nei ikke mot betaling!

    Den neste grunn jeg kan tenke meg å dra på ferie med en liten bil måtte være om det var en klassisk roadster, slik som Pinky har. Da er kjøringen målet og ikke lenger et middel for å komme til ett eller annet sted.
    Ungdommer som reiser langt for å komme på fest minner meg om min oppvekst i Oslo for 40 år siden. Det var ikke bare turer til Lillestrøm for å si det slik. Og jeg kan forstå at det fortsatt er sånn det fungerer der oppe.
    Bilkjøring med 2 pisse- og 1 kanelsnurrepause er noe som vil gå over av seg selv i løpet av noen år. Med GPS sporing og veiprising vil slike ting bli slått ned på. Å kjøre i 20 timer i et drag tilsvarer promille på huttetu.:eek:
    Men enn så lenge så er det jo bare for ungdommen og de som har ekstreme behov å kjøre fossilbil. Det noen få gjør betyr lite eller ingenting. Det mange gjør betyr mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn