Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Man trenger vel ikke pedagogikk som fag, men pedagogisk seminar kreves vel for fast stilling (kanskje for midlertidige stillinger også).
    Ped.Sem. har gått ut for lengst. PPU, eller Praktisk Pedagogisk Utdanning har erstattet det og er dobbelt så stort i antall studiepoeng (vekttall).
    Ja, jeg er klar over det, men ped. sem. ligge liksom i fingrene mine selv om jeg har undervist på PPU (selv har jeg bare ped. sem. ;). )
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel heller regelen enn unntaket, at det du jobbar med, vert noko anna enn det du utdanna deg til. Eg har ein kollega med 60 stp i musikk som aldri har hatt ein musikktime, i motsetnad til meg, som underviser musikk på både barne- og ungdomstrinn med 15 stp. Engelsk har eg også hatt, bortsett frå i eiga utdanning.
    Ein av mine mentorar underviste i absolutt alle fag (einaste fagutdanna på skulen) i starten på si karriere. Han vart svært fornøgd då eg tilbaud meg å ta musikkfaget.
    Kunst og handverk har eg også undervist i, utruleg nok, med elendig karakter frå ungdomsskulen som einaste formalkompetanse....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger vel ikke pedagogikk som fag, men pedagogisk seminar kreves vel for fast stilling (kanskje for midlertidige stillinger også).
    Ped.Sem. har gått ut for lengst. PPU, eller Praktisk Pedagogisk Utdanning har erstattet det og er dobbelt så stort i antall studiepoeng (vekttall).
    Ja, jeg er klar over det, men ped. sem. ligge liksom i fingrene mine selv om jeg har undervist på PPU (selv har jeg bare ped. sem. ;). )
    Har man Ped.Sem. så godkjennes det selvsagt. Bakgrunnen for at studiet ble endret til det som er PPU lå i at "noen" mente det var for begrenset som pedagogisk grunnlag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Det kan sikkert stemme selv om jeg mener å huske at vi hadde det samme som man har på PPU nå (fagdidaktikk, pedagogisk teori, praktisk undervisningstrening med videoopptak, samt praksis i skolen), men man får jo mer tid til praksis på et år enn på et semester. Ped. sem. fokuserte vel også på et fag (undervisningsfaget ditt - for min del kjemi), mens i PPU skal du ha fagdidaktikk og praksis i 2 emner.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir smått kvalm av å lese disse «bortforklaringene» hva angår arbeidsinnsats:

    «Han er Aps skolepolitiske talsperson på Stortinget. Nylig la han inn forslag om å styrke lærerutdanningen med mer praksisnært innhold.

    Hverken han eller Hoda Imad, som snart er ferdig med lektorutdanningen på Universitetet i Oslo, synes lærerne kan være bekjent av at de bruker minst tid på studiene.

    – Er det ikke kvaliteten som teller?

    – Jo, men regjeringen har ikke brukt muligheten til å fylle utdanningen med mer innhold og kvalitet. Dette handler om at storting og regjering må ha større forventninger til lærerutdanningen. Det er flinke studenter her, studentene vil bruke mer tid på egne studier dersom forventningene er tydeligere, svarer Henriksen.»

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...er-minst?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.746
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg blir smått kvalm av å lese disse «bortforklaringene» hva angår arbeidsinnsats:

    «Han er Aps skolepolitiske talsperson på Stortinget. Nylig la han inn forslag om å styrke lærerutdanningen med mer praksisnært innhold.

    Hverken han eller Hoda Imad, som snart er ferdig med lektorutdanningen på Universitetet i Oslo, synes lærerne kan være bekjent av at de bruker minst tid på studiene.

    – Er det ikke kvaliteten som teller?

    – Jo, men regjeringen har ikke brukt muligheten til å fylle utdanningen med mer innhold og kvalitet. Dette handler om at storting og regjering må ha større forventninger til lærerutdanningen. Det er flinke studenter her, studentene vil bruke mer tid på egne studier dersom forventningene er tydeligere, svarer Henriksen.»

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...er-minst?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
    Sånne "Se&hør-oppslag" er ikke noe som er spesielt for lærerstudenter. Det gjelder over hele fjøla i Noreg.
    Sammenlikner man med tilsvarende studier i andre land, oppdager en raskt følgende:
    - nivået er høyere
    - pensum er atskillig større

    Kanskje regjeringen skulle starte med å gjøre noe med de to punktene?

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Er det regjeringen som lager faglig opplegg ved landets studiesteder?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    I tillegg starter studentene senere på universitetet i utlandet. Da min sønn gikk på LSE var han 2-3 år eldre enn de andre studentene på kullet. Han kunne fortelle om et helt annet arbeidspress enn det vi ser f.eks. på NTNU (som gjerne anses som å ha større arbeidspress enn andre universiteter i Norge).
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.746
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det regjeringen som lager faglig opplegg ved landets studiesteder?
    Det er jeg jaggu ikke sikker på.
    Men uansett burde regjeringen/stortinget gjøre sitt for å kvalitetssikre slikt, for det er jaggu litt av hvert ifht studiesteders kvaliteter rundt omkring......
    Og det burde jo ikke være verre enn at regjeringen/stortinget sørger for å produsere et rammeverk for høyere utdanning, slik de gjør for grunnskolen.
    Har det siste året tatt etterutdanning i matte, og innholdet i DET studiet er ikke forankret på noe som helst sted ifht realitetene i hverdagen i grunnskolen.
    Har til og med lurt litt på hvordan de fagansvarlige har fått oppgaven, samt hvorfor de er satt til den oppgaven.
    Kan det være at det har blitt blitt luftet i kollegiet, og at noen har sagt: "Ja, jeg kan ta oppgaven, men da vil jeg......"
    På den måten får de jo muligheten til å forelese om emner som muligens interesserer dem, eller som de har spesiell kompetanse innen - men som er VERDILØS i grunnskolehverdagen.......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.746
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I tillegg starter studentene senere på universitetet i utlandet. Da min sønn gikk på LSE var han 2-3 år eldre enn de andre studentene på kullet. Han kunne fortelle om et helt annet arbeidspress enn det vi ser f.eks. på NTNU (som gjerne anses som å ha større arbeidspress enn andre universiteter i Norge).
    Nettopp!
    Og en kan jo spørre hvor mange studenter som velger å ta "ekstra" fag underveis i utdanningsløpet? Det bør jo være fullt mulig, så lenge de ikke bruker mer tid pr uke på studiene sine.....
    Selv tok jeg en halvtårsenhet lokalhistorie på si i løpet av et studieår - selv om forelesningene foregikk på torsdagskvelder og lørdagsformiddager.....
    Jeg har også tidligere videreutdannet meg på si - ved siden av full jobb.

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Må rette opp. De norske studentene starter senere på universitetet ENN de gjør i utlandet.
    Ellers gir ikke forrige innlegg fra meg særlig mening.

    (Kunne redigert innlegget, men det var allerede sitert)

    PS: I min stilling har jeg vært med å vurdere studier fra en del universiteter i Norge, og jeg har til tider vært sjokkert over hva man har fått studiepoeng for (og hvor mange studiepoeng man har fått. Arbeidsmengden har sikkert vært OK, men det faglige innholdet har til tider vært magert).
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.746
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Må rette opp. De norske studentene starter senere på universitetet ENN de gjør i utlandet.
    Ellers gir ikke forrige innlegg fra meg særlig mening.

    (Kunne redigert innlegget, men det var allerede sitert)
    Skjønte hva du mente, for norske studenter har jo fullt opp med å realisere seg selv og sine "drømmer" FØR de blir studenter...... :rolleyes:;)

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Det gjalt litt for min sønn. Han tok et år i Tokyo for å lære seg japansk etter vgs, så han var 3 år eldre enn sine studiekamerater på LSE.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.746
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det gjalt litt for min sønn. Han tok et år i Tokyo for å lære seg japansk etter vgs, så han var 3 år eldre enn sine studiekamerater på LSE.
    DET kaller jeg ikke "å realisere seg selv" på linje med å reise jorden rundt et år, gjøre alt som står på en persons bucket list osv.
    Å bruke et år på å lære seg et språk, kan jo være fruktbart så det holder for fremtiden.

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er ingen tvil om at moderne teknologi kan misbrukes/brukes feil. Det han beskriver om det som skjer i Harstad virker som et typisk eksempel på feil.
    Jeg hengte meg likevel opp i dette:

    "I vår moderne tid er IKT-stikkordene blitt «skytjenester», «plattformuavhengighet» og «fleksibilitet». Men slik er det ikke med barnas læringsbrett. Elevene må bære med seg nettbrettet hjem, fordi det er låst til et lukket operativsystem og innholdet ikke kan nås på hjemmemaskinen. "

    Jeg tviler ikke på at det er mulig å gjøre det sånn, men jeg har tilgang på alt jeg gjør på min iPad på Macen min. De er synkronisert slik at hvis et dokument er åpent på Macen og jeg redigerer det på iPaden (eller iPhonen) er det automatisk også oppdatert når jeg kommer hjem og jobber videre med det på Macen. Det funker jo likedan på Chromebooks, og det ville forbause meg mye om det ikke også fungerer sånn på Android?

    Ellers finnes det jo mange gode eksempler på god bruk av teknologi i læring. Det er mange som rapporterer at barnb lærer å lese mye tidligere ved bruk av lesebrett enn med tradisjonelle metoder.
    Problemet er vel heller at disse teknologiene er totalt fraværende i lærerutdanningene og i de fagdidaktiske kursene rundt omkring, slik at det blir opp til lærerne å finne ut av det selv.
    Men det er jo bare å komme på NKUL! Starter på onsdag! :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er slik på Android også, men det fordrer at barna har en egen konto på brettet dem bruker på skolen. Slik er det ikke over alt.

    I trondheimsskolen bruker de chromebooks med unike brukere, fungerer sømløst mellom skolen og hjemmet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Ja, så akkurat det har ikke noe med teknologien å gjøre, men måten den organiseres på av skolen. Så det blir litt feil å skylde på teknologien, og det var hele mitt poeng.
    Det er sikkert mange ting å kritisere teknologien for, men akkurat dette er jo ikke en av dem.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Databruk er vel og bra, berre det gjerast med forstand. Eg er meir uroleg fordi lærarutdanninga har endra seg. I mi tid vart vi utdanna til almennlærarar, med undervisningskompetanse frå 1 - 9.klasse (hadde ikkje tiande før 97 - då utvida vi skuletilbodet med eitt ekstra år, noko som slett ikkje har hatt positiv innverknad på elevane si læring), der læraren i prinsippet kunne undervise i det meste, iallfall der ein hadde VK-kurs eller kvartårseining (tilsvarar 15 stp). Eg har såleis fått prøve meg på (nesten) alle fag og aldersnivå i laupet av mi yrkeskarriere, med større eller mindre hell.
    Det som er planlagt etter 22, er at alle (iallfall i ungdomsskulen) lærarar må ha minst 30, helst 60 stp for å få lov til å undervise i eit fag. Det betingar at du treng lærarar med tilsvarande mastergrad i alle fag. Sjølv vil eg då vere diskvalifisert frå å undervise i ungdomsskulen i andre fag enn samfunnsfag og naturfag. På min skule kjem vi då til å mangle svært mykje kompetanse.

    Samstundes som dei fleste skulepolitikarar ynskjer å sette sitt preg på norsk skule, og overgår kvarandre i reformiver, ser vi at resultata til elevane ikkje vert særleg betre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Det er bare fordi dere ikke måler Facebook-, SnapChat-, og Instagram-kompetansen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.248
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er vel at våre politikere i selvoppnevnt totalkunnskap og revisjonslyst forandrer på det aller meste helt uten å bry seg om hva fagfolk mener.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Og de eneste fagfolka verdt å lytte til er de som vil at alt skal være som før. Riktignok er ikke all utvikling fremskritt, men jeg er jaggu glad for at det ikke bare er dinosaurene som får sette dagsorden. Den negative innstillingen til alt som kan minne om noe som helst endringer fra siste taler er ganske gjennomgående i de fleste tråder.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, det er ingen tvil om at moderne teknologi kan misbrukes/brukes feil. Det han beskriver om det som skjer i Harstad virker som et typisk eksempel på feil.
    Jeg hengte meg likevel opp i dette:

    "I vår moderne tid er IKT-stikkordene blitt «skytjenester», «plattformuavhengighet» og «fleksibilitet». Men slik er det ikke med barnas læringsbrett. Elevene må bære med seg nettbrettet hjem, fordi det er låst til et lukket operativsystem og innholdet ikke kan nås på hjemmemaskinen. "

    Jeg tviler ikke på at det er mulig å gjøre det sånn, men jeg har tilgang på alt jeg gjør på min iPad på Macen min. De er synkronisert slik at hvis et dokument er åpent på Macen og jeg redigerer det på iPaden (eller iPhonen) er det automatisk også oppdatert når jeg kommer hjem og jobber videre med det på Macen. Det funker jo likedan på Chromebooks, og det ville forbause meg mye om det ikke også fungerer sånn på Android?

    Ellers finnes det jo mange gode eksempler på god bruk av teknologi i læring. Det er mange som rapporterer at barnb lærer å lese mye tidligere ved bruk av lesebrett enn med tradisjonelle metoder.
    Problemet er vel heller at disse teknologiene er totalt fraværende i lærerutdanningene og i de fagdidaktiske kursene rundt omkring, slik at det blir opp til lærerne å finne ut av det selv.
    Men det er jo bare å komme på NKUL! Starter på onsdag! :)
    Vet, det er utrolig mye bra som gjøres, men mange skole jeg kjenner til kjøper inn nettbrett uten å ha tenkt igjennom:

    - Hvordan skal brettene settes opp og administreres?
    - Hvordan skal bruken organiseres?
    - Hva skal gjøres på brettene?
    - Hvordan skal det følges opp? Få oversikt.
    - Kan pedagogene nok om dette?
    - Finnes det noen standarder vi bør følge?
    - Hva bør IKKE skje på PC/nettbrett?

    Hos oss bruker vi Office 365 med OneDrive-integrasjon og for mange elever er det mer enn krevende nok bare å skjønne hvordan filer lagres der og å ha en fornuftig mappestruktur/oversikt.

    Noen må skape klarhet i alt det over før noe skal skje med nettbrett etter min mening, og ofte blir brettene kjøpt inn før man vet helt hva man trenger dem til, eller hva som er matnyttig bruk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Gode spørsmål. Akkurat slike vi ønsker å sette fokus på på NKUL.

    Spesielt er det viktig at lærerne vet hvordan de skal organisere læringsmiljøene (jeg unngår helt bevisst ordet klasserommet her) slik at teknologien blir brukt på en fornuftig måte. Det er vanskelig, og jeg har en sterk mistanke om at dette berøres i veldig liten grad i lærerutdanningen.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Gode spørsmål. Akkurat slike vi ønsker å sette fokus på på NKUL.
    Ja, det virker som det er mye god kompetanse nordover på dette. Det blir litt langt for oss i sør.

    Det er en etisk side ved dette også. Det som skjer i klasserommet skal ha høy kvalitet og være god bruk av ressursene. Det være seg barnas levetid, nettbrettene og ellers det økonomiske som blir investert i å få allmenndannede borgere ut i andre enden av kverna. Da tenker jeg vi må sikte høyere enn "nå kan dere holde på med nettbrettene litt". Heldigvis er mange forbi den perioden nå.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Alltid undret meg over at til tross for alle pedagogiske (og andre) forbedringer så er ikke onga bedre når de kommer til meg på universitetet. Hva er da poenget?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    På universitetet blir vel minstestandarden stadig satt ned slik at tilstrekkelig mange skal bestå for å å finansiert morroa? Siste ståkarakter på universitetet er i praksis "fravære av totalt faglig mørke".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Hvis vi strøk de som fortjener å stryke ville det bli førstesideoppslag i alle avisene. Vi har gjort det før og da ble det skriverier. SÅ nå får vi ikke lov lenger :(
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Altså; han får en standpunkt og en eksamen, og de fremstår som karakterer på to forskjellige (=selvstendige) fag? 2xmatte?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Litt avhengig av antall tellende karakterer og nivå så betyr vel ikke den ene karakteren så mye mer enn litt skjerping i et par talentfag?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.248
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig det har vært en annen ordning i en midlere tid, men på alle mine vitnemål står det to karakterer i alle fag som hadde eksamen...
    Og skrekk og gru for at noen kommer opp til eksamen i noe.... på det gamle gymnaset hadde vi fem skriftlige eksamener i to uker før 17.mai, og en uttrukket muntlig eksamen ila et par uker etterpå...
    Jeg tilhører antageligvis et av de aller siste årskullene som gikk realskole, - samme ulla der...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det har vært en annen ordning i en midlere tid, men på alle mine vitnemål står det to karakterer i alle fag som hadde eksamen...
    Og skrekk og gru for at noen kommer opp til eksamen i noe.... på det gamle gymnaset hadde vi fem skriftlige eksamener i to uker før 17.mai, og en uttrukket muntlig eksamen ila et par uker etterpå...
    Jeg tilhører antageligvis et av de aller siste årskullene som gikk realskole, - samme ulla der...
    I dag ville slikt medført nedsmelting av alle psykologitjenester og krisesentre fra det høye nord til det tafatte sør.

    Det er ikke en genetisk mutasjon som har skjedd; ren kultur!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om noe burde det være avgangseksamen i samtlige fag. Men det er nok litt for ressurskrevende å gjennomføre slik systemet fungerer i dag med bruk av tilfeldige lausarbeidere og pensjonister som sensorer.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Altså; han får en standpunkt og en eksamen, og de fremstår som karakterer på to forskjellige (=selvstendige) fag? 2xmatte?
    Dette er da i ungdomsskolen. Blir han trukket i matematikk får han standpunktkarakter i faget fra faglærer, samt en eksamenskarakter fra skriftlig som kommer fra eksterne sensorer. (2 personer retter prøvene separat og kommer sammen mot slutten av retteperioden for å diskutere)

    Jeg er forsåvidt med på at det ikke er "rettferdig" i ytterste konsekvens, men hvis man skal ha en eksamen så burde man heller hatt i alle 3 kjernefag (norsk/engelsk/matematikk) for alle, og alle elever opp. Det ville dog vært ressurskrevende i forhold til å få rettet alt.

    ----

    Et poeng i denne sammenheng som jeg synes er mer interessant er følgende:

    - Hvis en elev får spesialundervisning så kan foresatte i samråd med eleven i de fagene eleven får spes.undervisning velge om det skal gis vurdering med eller uten karakter. Det betyr i praksis at foresatte kan velge bort de svakeste fagene til eleven på vitnemålet ut fra 10. trinn og dermed løfte snittet. (Det må være færre en halvparten av fagene for å kunne søkes inn ordinært til VGS) (Det vil antakeligvis være en bjørnetjeneste mot eleven å komme inn på linjer på VGS som de ikke egentlig har karakterer til, men et poeng uansett.)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Om noe burde det være avgangseksamen i samtlige fag. Men det er nok litt for ressurskrevende å gjennomføre slik systemet fungerer i dag med bruk av tilfeldige lausarbeidere og pensjonister som sensorer.
    I ungdomsskolen her lokalt bruker man aldri eksterne vakter, det er som regel lærere på eget trinn som ikke har faget det eksamineres i selv, eller ansatte på andre trinn som står for vaktholdet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn