Ja, det er ingen tvil om at moderne teknologi kan misbrukes/brukes feil. Det han beskriver om det som skjer i Harstad virker som et typisk eksempel på feil.
Jeg hengte meg likevel opp i dette:
"I vår moderne tid er IKT-stikkordene blitt «skytjenester», «plattformuavhengighet» og «fleksibilitet». Men slik er det ikke med barnas læringsbrett. Elevene må bære med seg nettbrettet hjem, fordi det er låst til et lukket operativsystem og innholdet ikke kan nås på hjemmemaskinen. "
Jeg tviler ikke på at det er mulig å gjøre det sånn, men jeg har tilgang på alt jeg gjør på min iPad på Macen min. De er synkronisert slik at hvis et dokument er åpent på Macen og jeg redigerer det på iPaden (eller iPhonen) er det automatisk også oppdatert når jeg kommer hjem og jobber videre med det på Macen. Det funker jo likedan på Chromebooks, og det ville forbause meg mye om det ikke også fungerer sånn på Android?
Ellers finnes det jo mange gode eksempler på god bruk av teknologi i læring. Det er mange som rapporterer at barnb lærer å lese mye tidligere ved bruk av lesebrett enn med tradisjonelle metoder.
Problemet er vel heller at disse teknologiene er totalt fraværende i lærerutdanningene og i de fagdidaktiske kursene rundt omkring, slik at det blir opp til lærerne å finne ut av det selv.
Men det er jo bare å komme på NKUL! Starter på onsdag!