Hvem er de blågrå? Jeg kjenner til de blålysebrunegul-grønneDistriktene er da vel fullstendig uinteressant for de blågrå?
Jeg regner med at det beskriver den politiske og hårets farge. Rekkefølgen er her likegyldig.Hvem er de blågrå? Jeg kjenner til de blålysebrunegul-grønneDistriktene er da vel fullstendig uinteressant for de blågrå?
Retting av skriftlegeksamen vert overlete til fagleg kompetente, som vert kursa før dei skrid til verket. Munnleg eksamen får ein ikkje kurs på, men det er stort sett frivilleg, slik at du kan avstå om du ikkje føler deg kompetent nok.Om noe burde det være avgangseksamen i samtlige fag. Men det er nok litt for ressurskrevende å gjennomføre slik systemet fungerer i dag med bruk av tilfeldige lausarbeidere og pensjonister som sensorer.
Dette temaet gir helt klart grunn til bekymring. Mitt inntrykk er at grunskolen er lagt opp på en slik måte at det favoriserer jenter. Nå har det pågått så lenge at det har gitt tydelige resultater i poengsum og deretter studievalg. "Alle" synes jo det er flott at kvinner kommer seg "opp og frem", men hvordan blir dette fremover når det de neste årene er en kraftig kvinneovervekt av nyutdannede leger, psykologer, lærere og advokater? Joda, det vil ta tid før dette gjenspeiles i arbeidslivet, men da er det også alt for sent å gjøre enkle tiltak.Så brennpunkt på NRK her om dagen og der kom det fra en veldig viktig punkt:
Nasjonale prøver viser at det ikke er forskjell på kunnskapen i fag til jenter og gutter - her er eleven bare et tall som ikke kan identifiseres som gutt eller jente. Skole karakterene viser dog at jenter stort sett er bedre enn gutter i de fleste fag, noe som tyder på at trynefaktoren forsatt gjelder eller at jenter løftes fram av en kvinnedominert skole ? Resultatet er at jenter i større grad enn gutter kommer inn på høyere utdanning mens guttene kanskje faller ut av skolesystemet.
I samme program kom det fram at ved 120 utdannelser gis jenter fortrinn mens det tilsvarende for gutter er 5 utdannelser. Var en del av debatten om at likestilling kanskje har kommet litt for langt. Stoltenberg dama som hadde ledet denne undersøkelsen, som tallene og karakternivåene er hentet fra, nevnte ikke disse punktene med et ord...
Høres slett ikke bra ut for fremtiden. Vi gutta har tapt på hjemmefronten, nå taper vi i arbeidslivet og !
Livsmestring er ihvertfall på gang nå. I år har vi fått utlevert et stort lass med jodtabletter som barna skal få i tilfelle radioaktiv stråling eller en liten atomkrig.Ære være krenk i det høyeste.....
Etter å ha jobbet i noen år nå, lurer jeg på når det evt kommer en paragraf som også ivaretar lærerne mht dette aspektet.
Tror folk ville fått bakoversveis, dersom de ante noe om alt det lærere utsettes for, både fra elever og foresatte.
Noen ganger kan det faktisk fremkalle litt "x-files"-følelse.....
Arbeidet mot mobbing og for sosial kompetanse er viktig, bevares, men vi er samtidig i ferd med å få en generasjon som på mange områder er like skjøre som størknet sukker. Skal jo bare et vindkast til, så brekker de i to....
Ikke til å undres over at der er skolering i livsmestring på trappene........
mvh
Proffen
Fantastisk! Ubetalelig.......Livsmestring er ihvertfall på gang nå. I år har vi fått utlevert et stort lass med jodtabletter som barna skal få i tilfelle radioaktiv stråling eller en liten atomkrig.Ære være krenk i det høyeste.....
Etter å ha jobbet i noen år nå, lurer jeg på når det evt kommer en paragraf som også ivaretar lærerne mht dette aspektet.
Tror folk ville fått bakoversveis, dersom de ante noe om alt det lærere utsettes for, både fra elever og foresatte.
Arbeidet mot mobbing og for sosial kompetanse er viktig, bevares, men vi er samtidig i ferd med å få en generasjon som på mange områder er like skjøre som størknet sukker. Skal jo bare et vindkast til, så brekker de i to....
mvh
Proffen
https://www.fylkesmannen.no/contentassets/366f33d3990a43d6bc887705ecd3ba58/jod-infobrosjyre.pdf
Håper de kommer med mintsmak etterhvert... 8)
Det er faktisk ikke en urealistisk problemstilling. En kjernefysisk konflikt mellom India og Pakistan vil faktisk få globale følger. En atomulykke på Kola kan få følger for oss som bor i nærområdet.Fantastisk! Ubetalelig.......Livsmestring er ihvertfall på gang nå. I år har vi fått utlevert et stort lass med jodtabletter som barna skal få i tilfelle radioaktiv stråling eller en liten atomkrig.Ære være krenk i det høyeste.....
mvh
Proffen
https://www.fylkesmannen.no/contentassets/366f33d3990a43d6bc887705ecd3ba58/jod-infobrosjyre.pdf
Mvh
Proffen
If you say so....Det er faktisk ikke en urealistisk problemstilling. En kjernefysisk konflikt mellom India og Pakistan vil faktisk få globale følger. En atomulykke på Kola kan få følger for oss som bor i nærområdet.Fantastisk! Ubetalelig.......Livsmestring er ihvertfall på gang nå. I år har vi fått utlevert et stort lass med jodtabletter som barna skal få i tilfelle radioaktiv stråling eller en liten atomkrig.Ære være krenk i det høyeste.....
mvh
Proffen
Mvh
Proffen
Poenget er at det er bedre å være forberedt enn ikke, på visse problemstillinger. Atomulykker har vi hatt, og det finnes plenty med A-våpen her oppe og langs kysten under vannet...If you say so....Det er faktisk ikke en urealistisk problemstilling. En kjernefysisk konflikt mellom India og Pakistan vil faktisk få globale følger. En atomulykke på Kola kan få følger for oss som bor i nærområdet.Fantastisk! Ubetalelig.......
Mvh
Proffen
Har nok et atskillig mer avslappet forhold til akkurat den typen krisemaksimering!
mvh
Proffen
Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....Poenget er at det er bedre å være forberedt enn ikke, på visse problemstillinger. Atomulykker har vi hatt, og det finnes plenty med A-våpen her oppe og langs kysten under vannet...If you say so....Det er faktisk ikke en urealistisk problemstilling. En kjernefysisk konflikt mellom India og Pakistan vil faktisk få globale følger. En atomulykke på Kola kan få følger for oss som bor i nærområdet.Fantastisk! Ubetalelig.......
Mvh
Proffen
Har nok et atskillig mer avslappet forhold til akkurat den typen krisemaksimering!
mvh
Proffen
En gang hadde HV fullers jord liggende i oppakningene sammen med gassmaskene hjemme.
Jeg tror nok at voksengenerasjonen går i den samme fella som den alltid har gjort, og formaner de unge samtidig som man klager på den oppvoksende generasjonen.Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....Poenget er at det er bedre å være forberedt enn ikke, på visse problemstillinger. Atomulykker har vi hatt, og det finnes plenty med A-våpen her oppe og langs kysten under vannet...If you say so....
mvh
Proffen
En gang hadde HV fullers jord liggende i oppakningene sammen med gassmaskene hjemme.
Tror mye kunne blitt annerledes, dersom de f x fikk litt opplæring i kunsten å gi litt mer f.... i sosiale medier.
Det er jo ikke måte på hvor skadelidende enkelte blir av sånt......
Det kunne også vært interessant i å se hvordan resultatene ville blitt, dersom de fikk litt oppseding ifht det å ta ut sitt fulle potensiale faglig.... Ikke bare gå rundt og være fornøyd med middels resultater, lissom....
mvh
Proffen
Jeg er enig i at beredskap er viktig og tar det seriøst. Men må innrømme at jeg syntes det var litt snodig å få et lass med jodtabletter levert. "Are the nukes flying?"Poenget er at det er bedre å være forberedt enn ikke, på visse problemstillinger. Atomulykker har vi hatt, og det finnes plenty med A-våpen her oppe og langs kysten under vannet...If you say so....Det er faktisk ikke en urealistisk problemstilling. En kjernefysisk konflikt mellom India og Pakistan vil faktisk få globale følger. En atomulykke på Kola kan få følger for oss som bor i nærområdet.Fantastisk! Ubetalelig.......
Mvh
Proffen
mvh
Proffen
Jeg tror mange skoler allerede er på ballen der, men for de av elevene som sliter med å stå i det når ting krever litt så er det ofte foreldrestøtten, eller foreldrepresset som mangler. "Det er normalt å oppleve dette, ikke gi deg."Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....Poenget er at det er bedre å være forberedt enn ikke, på visse problemstillinger. Atomulykker har vi hatt, og det finnes plenty med A-våpen her oppe og langs kysten under vannet...If you say so....
mvh
Proffen
Tror mye kunne blitt annerledes, dersom de f x fikk litt opplæring i kunsten å gi litt mer f.... i sosiale medier.
Det kunne også vært interessant i å se hvordan resultatene ville blitt, dersom de fikk litt oppseding ifht det å ta ut sitt fulle potensiale faglig.... Ikke bare gå rundt og være fornøyd med middels resultater, lissom....
mvh
Proffen
Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.Jeg tror mange skoler allerede er på ballen der, men for de av elevene som sliter med å stå i det når ting krever litt så er det ofte foreldrestøtten, eller foreldrepresset som mangler. "Det er normalt å oppleve dette, ikke gi deg."Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....Poenget er at det er bedre å være forberedt enn ikke, på visse problemstillinger. Atomulykker har vi hatt, og det finnes plenty med A-våpen her oppe og langs kysten under vannet...If you say so....
mvh
Proffen
mvh
Proffen
BjørnH over er innpå noe. Nytter ikke å kjefte på at ungene sitter klistret på telefonen når man selv gjør det samme.
Du må ha en god, velfortjent ferie snart ihvertfall!Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.Jeg tror mange skoler allerede er på ballen der, men for de av elevene som sliter med å stå i det når ting krever litt så er det ofte foreldrestøtten, eller foreldrepresset som mangler. "Det er normalt å oppleve dette, ikke gi deg."Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....
mvh
Proffen
BjørnH over er innpå noe. Nytter ikke å kjefte på at ungene sitter klistret på telefonen når man selv gjør det samme.
Viktig å være gode rollemodeller som forelder. Selv har jeg god samvittighet der.
Ifht hva som skal til for å få foreldrene på banen, har jeg ikke noe fasitsvar - jeg aner bare at noe må skje snart.....
mvh
Proffen
Jeg tror du bekymrer deg for mye. Dagens unge røyker lite, drikker ikke så mye som "før", deltar lite i konfrontasjoner med politiet og gjør det jevnt over godt på skolen. Ryktene vil ha det til at de gjør det bedre på skolen i snitt enn sin foreldregenerasjon.Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.Jeg tror mange skoler allerede er på ballen der, men for de av elevene som sliter med å stå i det når ting krever litt så er det ofte foreldrestøtten, eller foreldrepresset som mangler. "Det er normalt å oppleve dette, ikke gi deg."Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....
mvh
Proffen
Viktig å være gode rollemodeller som forelder. Selv har jeg god samvittighet der.
Ifht hva som skal til for å få foreldrene på banen, har jeg ikke noe fasitsvar - jeg aner bare at noe må skje snart.....
mvh
Proffen
Jawohl. Så om de røyker lite, drikker mindre enn før, så skal jeg ikke være bekymret når frk nærpoliti forteller om at det ALDRI tidligere har vært så mye narkotika i omløp og bruk blant ungdommen som i dag..... Og casual gjengoppgjør bekymrer meg heller ikke, for da har jo ungdommen noe å gjøre på. Og de gjør det jevnt over godt på skolen, fordi kravene suksessivt har blitt senket. Da må jeg jo bare være kapitalt uenig med deg ifht siste setning. Mulig karakterene er bedre, men lærer de mer og bedre nå enn før? Think not.....Jeg tror du bekymrer deg for mye. Dagens unge røyker lite, drikker ikke så mye som "før", deltar lite i konfrontasjoner med politiet og gjør det jevnt over godt på skolen. Ryktene vil ha det til at de gjør det bedre på skolen i snitt enn sin foreldregenerasjon.Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.Jeg tror mange skoler allerede er på ballen der, men for de av elevene som sliter med å stå i det når ting krever litt så er det ofte foreldrestøtten, eller foreldrepresset som mangler. "Det er normalt å oppleve dette, ikke gi deg."Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....
mvh
Proffen
mvh
Proffen
Takk det samme, Cyber!Du må ha en god, velfortjent ferie snart ihvertfall!Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.Jeg tror mange skoler allerede er på ballen der, men for de av elevene som sliter med å stå i det når ting krever litt så er det ofte foreldrestøtten, eller foreldrepresset som mangler. "Det er normalt å oppleve dette, ikke gi deg."Ville nå any day foretrukket at innholdet i livsmestring kom til syne på andre områder, som i større grad påvirker og har ringvirkninger i de unges liv....
mvh
Proffen
mvh
Proffen
Det du sier baseres subjektivt på det du opplever. At det er høy omsetning av narko stemmer, men voksne er en kjøpesterk gruppe. Jeg betviler at 13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika, sloss i gjenger på hjørnet og presterer dårligere i skolen enn før, all den tid da det har foregått skjerping av det teoretiske i skolen i de senere år gjennom stadig endringer i læreplanen.Jawohl. Så om de røyker lite, drikker mindre enn før, så skal jeg ikke være bekymret når frk nærpoliti forteller om at det ALDRI tidligere har vært så mye narkotika i omløp og bruk blant ungdommen som i dag..... Og casual gjengoppgjør bekymrer meg heller ikke, for da har jo ungdommen noe å gjøre på. Og de gjør det jevnt over godt på skolen, fordi kravene suksessivt har blitt senket. Da må jeg jo bare være kapitalt uenig med deg ifht siste setning. Mulig karakterene er bedre, men lærer de mer og bedre nå enn før? Think not.....Jeg tror du bekymrer deg for mye. Dagens unge røyker lite, drikker ikke så mye som "før", deltar lite i konfrontasjoner med politiet og gjør det jevnt over godt på skolen. Ryktene vil ha det til at de gjør det bedre på skolen i snitt enn sin foreldregenerasjon.Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.
mvh
Proffen
mvh
Proffen
Jeg presenterer ikke bare subjektive opplevelser. Bl a kan jo ikke utsagn fra politi som tar pulsen på kidsa, anses for å være en subjektiv opplevelse. Jada, voksne er en kjøpesterk gruppe. Men jeg skriver jo tydelig at det gjelder ungdommen. Jeg skriver ikke at det gjelder "13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika" - men at det ALDRI tidligere har florert mer narko blant ungdom, både i form av misbruk og handel. Dette hører jeg også fra ungdommene selv, som utmerket godt vet hva som rører seg. Jeg snakker også med voksne i ulike sammenhenger og fra ulike miljøer, og trenden er den samme okke som, i ulike deler av en såpass stor by som Bergen.Det du sier baseres subjektivt på det du opplever. At det er høy omsetning av narko stemmer, men voksne er en kjøpesterk gruppe. Jeg betviler at 13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika, sloss i gjenger på hjørnet og presterer dårligere i skolen enn før, all den tid da det har foregått skjerping av det teoretiske i skolen i de senere år gjennom stadig endringer i læreplanen.Jawohl. Så om de røyker lite, drikker mindre enn før, så skal jeg ikke være bekymret når frk nærpoliti forteller om at det ALDRI tidligere har vært så mye narkotika i omløp og bruk blant ungdommen som i dag..... Og casual gjengoppgjør bekymrer meg heller ikke, for da har jo ungdommen noe å gjøre på. Og de gjør det jevnt over godt på skolen, fordi kravene suksessivt har blitt senket. Da må jeg jo bare være kapitalt uenig med deg ifht siste setning. Mulig karakterene er bedre, men lærer de mer og bedre nå enn før? Think not.....Jeg tror du bekymrer deg for mye. Dagens unge røyker lite, drikker ikke så mye som "før", deltar lite i konfrontasjoner med politiet og gjør det jevnt over godt på skolen. Ryktene vil ha det til at de gjør det bedre på skolen i snitt enn sin foreldregenerasjon.Sant nok, Cyber - både pkt 1 og 2.
mvh
Proffen
mvh
Proffen
Forventningspresset er høyt på dagens unge, og mye kan nok skyldes mediene: https://www.utdanningsnytt.no/helse...ss-og-stress-oker-saerlig-blant-jenter/152221
Generelt er det forsket på dette: https://forskning.no/psykiske-lidel...lom-skolepress-og-psykiske-helseplager/334970
Ellers har jeg rett i det jeg sier: https://forskning.no/partner-barn-og-ungdom-forebyggende-helse/dette-er-ungdommen-na-til-dags/402476 og det gjelder også i forhold til narkotika: https://forskning.no/skole-og-utdan...barn-og-ungdom/ungdommen-blir-snillere/783119
Ellers er det viktig å huske på at ungdom er individer i aldersgruppen 10-18 år regnes som ungdom. Tenåringer er i alderen 13-19 år. Ung voksen er i alderen 19-30 år.
Du mener at forskningen som ligger til grunn for artiklene her er dårlig eller "usann"? Du får lese hvem som har produsert og finansiert artiklene. Det står øverst i artiklene publisert hos forskning.no. Ellers så kan du lese at forskning.no er en nettavis med norske og internasjonale forskningsnyheter. UNG.forskning.no er nyheter om forskning for barn og unge. Helt nederst står det hvem samarbeidspartnerne til forskning.no er.Jeg presenterer ikke bare subjektive opplevelser. Bl a kan jo ikke utsagn fra politi som tar pulsen på kidsa, anses for å være en subjektiv opplevelse. Jada, voksne er en kjøpesterk gruppe. Men jeg skriver jo tydelig at det gjelder ungdommen. Jeg skriver ikke at det gjelder "13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika" - men at det ALDRI tidligere har florert mer narko blant ungdom, både i form av misbruk og handel. Dette hører jeg også fra ungdommene selv, som utmerket godt vet hva som rører seg. Jeg snakker også med voksne i ulike sammenhenger og fra ulike miljøer, og trenden er den samme okke som, i ulike deler av en såpass stor by som Bergen.Det du sier baseres subjektivt på det du opplever. At det er høy omsetning av narko stemmer, men voksne er en kjøpesterk gruppe. Jeg betviler at 13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika, sloss i gjenger på hjørnet og presterer dårligere i skolen enn før, all den tid da det har foregått skjerping av det teoretiske i skolen i de senere år gjennom stadig endringer i læreplanen.Jawohl. Så om de røyker lite, drikker mindre enn før, så skal jeg ikke være bekymret når frk nærpoliti forteller om at det ALDRI tidligere har vært så mye narkotika i omløp og bruk blant ungdommen som i dag..... Og casual gjengoppgjør bekymrer meg heller ikke, for da har jo ungdommen noe å gjøre på. Og de gjør det jevnt over godt på skolen, fordi kravene suksessivt har blitt senket. Da må jeg jo bare være kapitalt uenig med deg ifht siste setning. Mulig karakterene er bedre, men lærer de mer og bedre nå enn før? Think not.....
mvh
Proffen
Forventningspresset er høyt på dagens unge, og mye kan nok skyldes mediene: https://www.utdanningsnytt.no/helse...ss-og-stress-oker-saerlig-blant-jenter/152221
Generelt er det forsket på dette: https://forskning.no/psykiske-lidel...lom-skolepress-og-psykiske-helseplager/334970
Ellers har jeg rett i det jeg sier: https://forskning.no/partner-barn-og-ungdom-forebyggende-helse/dette-er-ungdommen-na-til-dags/402476 og det gjelder også i forhold til narkotika: https://forskning.no/skole-og-utdan...barn-og-ungdom/ungdommen-blir-snillere/783119
Ellers er det viktig å huske på at ungdom er individer i aldersgruppen 10-18 år regnes som ungdom. Tenåringer er i alderen 13-19 år. Ung voksen er i alderen 19-30 år.
At vi har ulikt syn på tingenes tilstand, får heller stå sin prøve. Vi får leve i hver vår villfarelse....
Når det gjelder artiklene du linker til, lurer jeg på hvor kildekritisk du har vært. Hvem har "bestilt" undersøkelsene? Og hvorfor? Kan noen ha "tjent" på resultatene som presenteres?
mvh
Proffen
Jeg mener ikke noe som helst, annet enn at man ikke alltid skal stole blindt på alt man leser - til og med når det virker troverdig. Det har jo skjedd før at der bestilles en spesifisert undersøkelse, hvor spesifiseringen nesten garanterer et gitt resultat, som i sin tur medfører økt pengesekk neste kalenderår for bestillers del.Du mener at forskningen som ligger til grunn for artiklene her er dårlig eller "usann"? Du får lese hvem som har produsert og finansiert artiklene. Det står øverst i artiklene publisert hos forskning.no. Ellers så kan du lese at forskning.no er en nettavis med norske og internasjonale forskningsnyheter. UNG.forskning.no er nyheter om forskning for barn og unge. Helt nederst står det hvem samarbeidspartnerne til forskning.no er.Jeg presenterer ikke bare subjektive opplevelser. Bl a kan jo ikke utsagn fra politi som tar pulsen på kidsa, anses for å være en subjektiv opplevelse. Jada, voksne er en kjøpesterk gruppe. Men jeg skriver jo tydelig at det gjelder ungdommen. Jeg skriver ikke at det gjelder "13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika" - men at det ALDRI tidligere har florert mer narko blant ungdom, både i form av misbruk og handel. Dette hører jeg også fra ungdommene selv, som utmerket godt vet hva som rører seg. Jeg snakker også med voksne i ulike sammenhenger og fra ulike miljøer, og trenden er den samme okke som, i ulike deler av en såpass stor by som Bergen.Det du sier baseres subjektivt på det du opplever. At det er høy omsetning av narko stemmer, men voksne er en kjøpesterk gruppe. Jeg betviler at 13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika, sloss i gjenger på hjørnet og presterer dårligere i skolen enn før, all den tid da det har foregått skjerping av det teoretiske i skolen i de senere år gjennom stadig endringer i læreplanen.Jawohl. Så om de røyker lite, drikker mindre enn før, så skal jeg ikke være bekymret når frk nærpoliti forteller om at det ALDRI tidligere har vært så mye narkotika i omløp og bruk blant ungdommen som i dag..... Og casual gjengoppgjør bekymrer meg heller ikke, for da har jo ungdommen noe å gjøre på. Og de gjør det jevnt over godt på skolen, fordi kravene suksessivt har blitt senket. Da må jeg jo bare være kapitalt uenig med deg ifht siste setning. Mulig karakterene er bedre, men lærer de mer og bedre nå enn før? Think not.....
mvh
Proffen
At vi har ulikt syn på tingenes tilstand, får heller stå sin prøve. Vi får leve i hver vår villfarelse....
Når det gjelder artiklene du linker til, lurer jeg på hvor kildekritisk du har vært. Hvem har "bestilt" undersøkelsene? Og hvorfor? Kan noen ha "tjent" på resultatene som presenteres?
mvh
Proffen
Vi snakker ikke om "fake news" her. Men anvendt forskning på saksfeltene.
Jeg "stoler ikke blindt på alt man leser". Jeg jobber innen utdanning ved en høyere utdanningsinstitusjon, og driver med "forskning". Det eksisterer en forestilling om "rask utdatering" av kunnskap flere steder. Kunnskap utdateres sjeldnere i dag, men det hender det kommer inn nyanser over tid som endrer bildet noe, eller at man oppdager noe man ikke var klar over.Jeg mener ikke noe som helst, annet enn at man ikke alltid skal stole blindt på alt man leser - til og med når det virker troverdig. Det har jo skjedd før at der bestilles en spesifisert undersøkelse, hvor spesifiseringen nesten garanterer et gitt resultat, som i sin tur medfører økt pengesekk neste kalenderår for bestillers del.Du mener at forskningen som ligger til grunn for artiklene her er dårlig eller "usann"? Du får lese hvem som har produsert og finansiert artiklene. Det står øverst i artiklene publisert hos forskning.no. Ellers så kan du lese at forskning.no er en nettavis med norske og internasjonale forskningsnyheter. UNG.forskning.no er nyheter om forskning for barn og unge. Helt nederst står det hvem samarbeidspartnerne til forskning.no er.Jeg presenterer ikke bare subjektive opplevelser. Bl a kan jo ikke utsagn fra politi som tar pulsen på kidsa, anses for å være en subjektiv opplevelse. Jada, voksne er en kjøpesterk gruppe. Men jeg skriver jo tydelig at det gjelder ungdommen. Jeg skriver ikke at det gjelder "13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika" - men at det ALDRI tidligere har florert mer narko blant ungdom, både i form av misbruk og handel. Dette hører jeg også fra ungdommene selv, som utmerket godt vet hva som rører seg. Jeg snakker også med voksne i ulike sammenhenger og fra ulike miljøer, og trenden er den samme okke som, i ulike deler av en såpass stor by som Bergen.
mvh
Proffen
Slikt er overhodet ikke vanskelig å få til. Slike undersøkelser publiseres jevnlig, uten at folk leer på øyenbrynet et sekund. Men får stole på at dine artikler holder vann. Dette selv om den ene er ca 8 år gammel og KAN være utdatert. Trender i samfunnet har en tendens til å skje raskere enn "ekspertisen" klarer å registrere....
mvh
Proffen
Hva du regner med, er vel i grunnen irrelevant? Skulle slett ikke forbauset meg om OsloMet fikk økte bevilgninger for å "forske videre" på hvorfor resultatene er som de er, og/eller for å finne svar på hva som skal til for at ting skal utvikle seg i positiv retning.....Jeg "stoler ikke blindt på alt man leser". Jeg jobber innen utdanning ved en høyere utdanningsinstitusjon, og driver med "forskning". Det eksisterer en forestilling om "rask utdatering" av kunnskap flere steder. Kunnskap utdateres sjeldnere i dag, men det hender det kommer inn nyanser over tid som endrer bildet noe, eller at man oppdager noe man ikke var klar over.Jeg mener ikke noe som helst, annet enn at man ikke alltid skal stole blindt på alt man leser - til og med når det virker troverdig. Det har jo skjedd før at der bestilles en spesifisert undersøkelse, hvor spesifiseringen nesten garanterer et gitt resultat, som i sin tur medfører økt pengesekk neste kalenderår for bestillers del.Du mener at forskningen som ligger til grunn for artiklene her er dårlig eller "usann"? Du får lese hvem som har produsert og finansiert artiklene. Det står øverst i artiklene publisert hos forskning.no. Ellers så kan du lese at forskning.no er en nettavis med norske og internasjonale forskningsnyheter. UNG.forskning.no er nyheter om forskning for barn og unge. Helt nederst står det hvem samarbeidspartnerne til forskning.no er.Jeg presenterer ikke bare subjektive opplevelser. Bl a kan jo ikke utsagn fra politi som tar pulsen på kidsa, anses for å være en subjektiv opplevelse. Jada, voksne er en kjøpesterk gruppe. Men jeg skriver jo tydelig at det gjelder ungdommen. Jeg skriver ikke at det gjelder "13-15-åringer ungdomsskolen generelt driver med narkotika" - men at det ALDRI tidligere har florert mer narko blant ungdom, både i form av misbruk og handel. Dette hører jeg også fra ungdommene selv, som utmerket godt vet hva som rører seg. Jeg snakker også med voksne i ulike sammenhenger og fra ulike miljøer, og trenden er den samme okke som, i ulike deler av en såpass stor by som Bergen.
mvh
Proffen
Slikt er overhodet ikke vanskelig å få til. Slike undersøkelser publiseres jevnlig, uten at folk leer på øyenbrynet et sekund. Men får stole på at dine artikler holder vann. Dette selv om den ene er ca 8 år gammel og KAN være utdatert. Trender i samfunnet har en tendens til å skje raskere enn "ekspertisen" klarer å registrere....
mvh
Proffen
Jeg regner med at OsloMet ikke bedriver "bestiller undersøkelser" som passer inn i en sammenheng med et bestemt, eller la oss bare si "ønsket resultat". Det er ikke slik seriøs forskning drives her i landet. Som oftest er det et stort fagfelt som driver på med forskning innen det samme feltet, og det feltet er et av flere internasjonale akademisk felt der det forskes på ting som dette. Og det er prosjekter som pågår over flere år med standardiserte og høye krav til kvaliteten på studiene. Det sitter altså ikke noen individer på ett eller flere kontorer og koker ihop noe som er hentet ut av løse lufta.