Fortsatt ledige billetter fre/lør/sønJeg er i Risør fredag til søndag og håper noen restbilletter er tilgjengelig. Det har vært for mye usikkerhet til at vi har kunnet forhåndsbestille som vi har pleid, og jeg har trøstet meg med at vi har festivalpass til kammermusikkfestivalen i Rosendal i august.
Bestilt etter dette innlegget, ankommet og avspilt.Onslow seiler heldigvis i god medvind på HFS: Et søk gir faktisk fin fangst. Bra at du holder ham varm, ch.
Lutoslawski er også en komponist som ikke bør støve ned. Det finnes en del innspillinger å velge i, og her er en som stiller i fremste rekke:
Vis vedlegget 545150
Lintu og hans finske radiosymfonikere slutter aldri å imponere. (Han slutter som sjefdirigent for FRSO i 2021, etter sigende for å dirigere mer opera - fremdeles i hjemlandet.) Denne CD'en gir innblikk i Lutoslawskis utvikling. Spennende enten det er første eller siste symfoni, der særlig sistnevnte har kolossal dybde. Stort, sterkt og moderne, men slett ikke utilgjengelig. Lintu tar oss med inn i en mangfoldig klangverden, og det faller ham - og dermed oss - like naturlig som Mozart eller Sibelius.
Og funker det da? Må innrømme å ha hørt lite Orff ut over det åpenbare.I min runde med å spille gjennom innkjøpte bokser er jeg kommet til CD 41-43 i den store Kubelík-boksen - Orffs opera Oedipus der Tyrann.
Det gleder meg å se igjen denne anbefalingen idag, i landingen etter lang ferie som ble avsluttet med kammermusikkfestival i Rosendal.Fint å se at Lutoslawski falt i smak, ch. Klangrikdommen er spektakulær, og kommer til sin rett hvis avspillingsutstyret tåler dynamikken og samtidig fanger opp mylderet av store og små hendelser. Det samme skjer i Sibelius, Bartok, Prokofiev og Messiaen fra den kanten. Jeg lurte en stund på om SACD var viktig i så måte, men ny CD-spiller i sommer forteller i grunnen at vanlig CD holder i massevis hvis opptaket og spilleren er bra nok. I alle fall i mine ører og mitt rom og utstyr.
I morges var jeg ved veis ende i en full runde med Shostakovich-kvartetter. Ingen happy ending der i gården. En slik tur krever riktignok en viss mental fordøyelsesevne, men byr til gjengjeld på sterke, meningsfylte opplevelser. I en vestlig, fredelig velstandstilværelse som er overfylt av billig, nesten kvelende underholdningsindustri, er en slik forståelseshorisont frigjørende. En er fullt til stede i noe ekte, svimlende begavet og substansielt.
Reisefølget har vært Quatuor Danel:
Vis vedlegget 546032
Disse opptakene, fra 2001 til 2005 og utgitt i et samarbeid mellom Bayersk radio og Alphaclassics/Outhere Music, er blant det beste som er å få. Det veldige uttrykksregisteret i musikken og hos utøverne skulle gi de fleste av oss mer enn nok å tygge på, vil jeg tro.
Vi var tett på i flere dager, jeg hadde full pakke, så sannsynligvis ja.Traff du erato da, ottone?
Takk for tipset! Flotte komposisjoner og flott musisert. Har kost meg i flere timer i dag.Spot on, otare. von Weber er viktigere for utviklingen enn de fleste er klar over. Det gjelder form og innhold i musikken, musikkdrama som sjanger og idemessig i forhold til romantikkens virkelighetsforståelse. Disse amoralske ekstatikerne markererer begynnelsen og slutten på det vi kanskje kunne kalle den ekstreme romantikken. Med begavelse og gjennomføringsevne søker de grenseoverskridende hendelser og skikkelser som dras mot det ville, farlige og grenseløse, koste hva det koste vil.
Jeg har blitt lokket langt inn i Gabriel Faures verden de siste dagene. Han kunne uttrykke sjelelige tilstander så dypt, nært og intenst, særlig i de senere verkene, at en blir tatt med på en lang mental reise bort fra den konkrete, nærværende virkeligheten. Underlig. En kan være mer der enn her lenge etter musikken. Og aller mest så med klaverkvintetten op. 115. Mitt reisefølge:
Vis vedlegget 550135
Ingen spiller Faure bedre enn Quatuor Ebene i mine ører, her sammen med Eric Le Sage. Han spiller piano for musikkens skyld.