Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.461
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    OK, jeg lar meg friste. [emoji4]Her har hverken du eller andre fasit, du vet ikke hva jeg liker å høre på eller hva jeg anser troverdig. Det er helt riktig at jeg ikke kan gjenskape basstung, elektronisk musikk f.eks. på troverdig konsertnivå (om det er det som er troverdig). Men hvorfor skulle jeg det, jeg hører jo ikke på sånt.
    Ikke la deg provosere av The Shy og kos deg med det du spiller på. Han slenger stadig med tastaturet og kritiserer dem som ikke har 20+ elementer, akustikktiltak, helmholtz, tusenvis av watt og dsp i hue og ræva.

    -BB-
    Jeg kritiserte valget av høyttaler på grunnlag av utsagnene i forkant. Føler jeg kan spille de platene uten generende piezo som han kaller det, og det med gode klangfarger og fysisk følelse av lyden. Og en bør ikke veldig høyt i volum heller. Har respekt for godlyd om det så bare skulle ha vært to elementer.

    Jeg provoserer vel ikke noe mer en andre.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    586
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    4-string snakker om musikken, og hvordan dette er innspilt.
    IKKE hvordan det høres ut i hans anlegg, eller andre anlegg.

    ...og hvordan kan du vite hvordan det er innspilt hvis du ikke kan høre det i ditt eller andres anlegg??
    Kanskje du var der når det ble innspilt. Fortell...!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig. Men plata er jo spilt til det kjedsommelige.
    Nei, det er ikke helt riktig. Dette handler om hvordan selve gitaren lyder.
    ...tør vedde på at 95 % av alle "hi-fi" anlegg i verden sliter med denne. Men det kan låte særdeles bra. Spesielt siste del av eks. Keith don't go er vanskelig.
    Helt riktig, fikk ikke den til før jeg lagde skikkelige ht og fikk kontroll på rommet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Når jeg allikevel har sporet av, ta f.eks. Nils Lofgren's Acoustic Live som stadig anbefales som et meget bra opptak av audiophile. Jeg klarer rett og slett ikke høre på det da gitarlyden er fullstendig ødelagt, og låter kun kunstig piezo og har ingenting med akustisk gitarlyd å gjøre. Jeg har en Martin OM-28V ved siden av meg her, den låter tett på det jeg ønsker å høre fra en stålstrenger. MEN, Lofgren låter sikkert som han gjør pga. at han låt sikkert omtrent sånn ut i PA på konserten også - det blir ofte sånn når man skal spille kassegitar høyt for mange mennesker, vanskelig å få til troverdig gitarlyd. Men da er min påstand at Lofgren låter som han gjør pga. begrensningene i live-settingen, gitar med pickup og evt. mic, problemer med feedback osv. ikke fordi hverken han selv, lydmann eller produsent virkelig vil at det skal låte sånn, de får bare ikke til bedre under de gitte forutsetninger. Og hvorfor vi skal behandle et sånt produkt med sånn respekt fatter ikke jeg. :)

    Et annet eksempel - jeg har sett Tommy Emmanuel live, og han hadde den tøffeste gitarlyden jeg noen gang har hørt fra en kassegitar. Veldig høyt og tøft og stort gjennom et skikkelig PA med en veldig bra lydmann. Men fortsatt ikke noe i nærheten av hva en kassegitar egentlig låter som, men det er greit nok da han vil ha det sånn. Så har jeg live-opptak av samme mann (og jeg vet at Tommy E er veldig opptatt av lyd), og på opptakene er gitaren hans redusert til noe flisete og tynt i forhold til det å høre ham på konsert. Så hvilken troverdighet ligger i et sånt opptak? Og hvorfor er det sånn? Sikkert ikke for at han som legger sånn vekt på lyden ønsker det slik, snarere er det nok begrensninger underveis som påvirker resultatet.

    Da skal jeg prøve å takke for meg for jeg kupper hele forumet, beklager til trådstarter. :)
    Dette er jo helt på tryne, plata til Tommy E låter brutalt og ekte så det holder.
    Problemet hos deg er helt sikkert att du ikke har kapasitet nok.
    Men dette er ett problem som er slik når mann ikke har nok å rutte med i dette området(kapasitet), det samme gjelder akustikk.
    Dette handler ikke om at vi med mengder av kapasitet på død og liv spiller grisehøyt.
    Igjen, det er forskjell på opptakene. Og det jeg sikter til er forskjellen mellom et godt mikrofonopptak (som er veldig vanskelig å gjøre live når det spilles høyt) og den forferdelige piezo-lyden. Det handler ikke om kapasitet.

    Jeg finner det smått utrolig at dette skaper diskusjon, men ta en kort kikk på denne youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=D3uLEYWG6yw
    Gå til ca 1 minutt og lån øre til et minutt cirka. Om ikke det er helt åpenbart at piezo (eller direct som det kalles her) låter syntetisk og unaturlig kontra mikrofonen så vet ikke jeg. Og det er nettopp den unaturlige klangen jeg er kritisk til på de opptakene jeg har nevnt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal ikke mange år tilbake i tid før man hevdet ting som at:

    - Selv små mellomtone faseforstyrrelser kan være hørbare på utvalgte signaler
    - Hørbarheten er større i headsett
    - På normal musikk virker det ikke å være hørbart

    Floyd Toole sa blant annet:

    " It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear.. ."

    Jeg tror sannheten er en litt annen. Denne tråden indikerer nok en gang at gamle sannheter kanskje står litt for fall. Men jeg er nok også bare en spurv uten kanon.

    Edit: Griesinger forklarer langt på vei en del aspekter ved hørbarhet og oppfattelse/nærhet basert på fasesammenhengen til overtoner i området 1 til 5 kHz. Det er interessante greier å lese om.
    Jeg snakker her om fase relatert til høyttalere.
    Det er flere aspekter ved dette med fase i høyttalere og det kommer ikke godt frem i boken til Toole akkurat hva konkret han sikter til og har gjort studier på. I tillegg og som Toole selv er inne på så avhenger om faseforholdet i en høyttaler er hørbart av akustikken og refleksjoner. Bader høyttalerne i refleksjoner/kamfiltereffekt fra rommet, så maskeres mye fordi alt er egentlig et ganske stort rot og diffust. Man merker det godt når det er løst.

    Snakker vi om en høyttaler som overhodet ikke har fasefeil i ordets rette betydning, så vil jeg påstå forskjellen er stor sammenlignet med selv en høyttaler med det som mange anser som mindre fasefeil. Det er lett hørbart ved AB testing.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.432
    Antall liker
    16.719
    Sted
    Østfold
    OK, jeg lar meg friste. [emoji4]Her har hverken du eller andre fasit, du vet ikke hva jeg liker å høre på eller hva jeg anser troverdig.

    Det er helt riktig at jeg ikke kan gjenskape basstung, elektronisk musikk f.eks. på troverdig konsertnivå (om det er det som er troverdig). Men hvorfor skulle jeg det, jeg hører jo ikke på sånt.

    Jeg har et nørt forhold til Count Basies Atomic Basie og hørte denne hjemme hos en kompis nylig. Han har både mye kraftigere forsterker enn jeg har, og ikke minst større og nyere høyttalere (Usher, store som f). Veldig artig å høre storband på hans anlegg også, og alle som har sittet nært eller for den saks skyld i et storband vet hvilket trøkk det er. Det som derimot ødela troverdigheten for meg var at kontrabassen plutselig satt i lydbildet omtrent som en el-bass. Mye bass for all del, men mye mer fremtredende i lydbildet enn hva tilfellet var i Count Basies orkester på slutten av femti-tallet. Du kan foretrekke hva du vil, jeg er ikke i tvil om hva jeg velger (og har valgt).

    Uansett, dette handler ikke om hva du eller jeg liker eller har og skjønner ikke vitsen med å møte forsøk på saklig innlegg i debatten med at jeg ikke har anlegg til å skjønne hva det handler om. Om det kan være noen trøst har jeg hørt min andel av utstyr jeg også, men jeg har tatt noen valg jeg er fornøyd med og er klar over at det er mangler og kompromisser. Det er bare at det er irrelevant i denne diskusjonen sånn jeg ser det.
    Det er mulig vi snakker forbi hverandre, men det var et par ting jeg tenkte på.

    For det første, hva mener du med "for mye piezo"? Man miccer da ikke en gitar med piezo?

    Det andre jeg tenkte på er denne innspillingen med Tommy Emmanuel. Dette er jo ekstremt fete innspillinger. Det fungerer kanskje ikke optimalt på anlegget ditt? Du snakker om at anlegget ikke er optimalt til tung elektronisk bass... Jo, ja, men her snakker vi heller om nedre mellomtone, og det har jo alltid vært akilleshælen til Audio Physic. Altså, de er på ingen måte alene om det, og måten The Shy ordla seg på var kanskje litt direkte, men det området du dekker med... 4x6,5? Det dekker han med 6x15, masse effekt, kontrollert spredning og kontrollert akustikk.

    Nå handlet ikke dette om hvem av dere som har mest trøkk i nedre mellomtone, men jeg hørte 4 spor av den plata i bilen (helt ok HK-anlegg) og kan vanskelig forestille meg at de kunne tunet det fetere på noen som helst måte, og det står jo i en viss kontrast til hvordan du beskriver lyden av den innspillingen.

    Derfor var mitt poeng at du kanskje heller beskrev hvordan du oppfatter ditt eget oppsett, og ikke hva som rent faktisk ligger på plata?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Nå er det riktignok 30 år siden jeg holdt på med de beregningene. Det vi imidlertid fikk terpet nøye var at det ikke nytter å regne på teoretiske op-amps. Virkeligheten avviker fra det teoretiske. Spesielt med hensyn på lokal og global feedback. Global feedback ble på den tiden hevdet å gi større faseforskyvning enn lokal.

    10 grader feil vil uansett gi nivåfeil eller forskyvninger i timing. Hvor hørbart det er...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg allikevel har sporet av, ta f.eks. Nils Lofgren's Acoustic Live som stadig anbefales som et meget bra opptak av audiophile. Jeg klarer rett og slett ikke høre på det da gitarlyden er fullstendig ødelagt, og låter kun kunstig piezo og har ingenting med akustisk gitarlyd å gjøre. Jeg har en Martin OM-28V ved siden av meg her, den låter tett på det jeg ønsker å høre fra en stålstrenger. MEN, Lofgren låter sikkert som han gjør pga. at han låt sikkert omtrent sånn ut i PA på konserten også - det blir ofte sånn når man skal spille kassegitar høyt for mange mennesker, vanskelig å få til troverdig gitarlyd. Men da er min påstand at Lofgren låter som han gjør pga. begrensningene i live-settingen, gitar med pickup og evt. mic, problemer med feedback osv. ikke fordi hverken han selv, lydmann eller produsent virkelig vil at det skal låte sånn, de får bare ikke til bedre under de gitte forutsetninger. Og hvorfor vi skal behandle et sånt produkt med sånn respekt fatter ikke jeg. :)

    Et annet eksempel - jeg har sett Tommy Emmanuel live, og han hadde den tøffeste gitarlyden jeg noen gang har hørt fra en kassegitar. Veldig høyt og tøft og stort gjennom et skikkelig PA med en veldig bra lydmann. Men fortsatt ikke noe i nærheten av hva en kassegitar egentlig låter som, men det er greit nok da han vil ha det sånn. Så har jeg live-opptak av samme mann (og jeg vet at Tommy E er veldig opptatt av lyd), og på opptakene er gitaren hans redusert til noe flisete og tynt i forhold til det å høre ham på konsert. Så hvilken troverdighet ligger i et sånt opptak? Og hvorfor er det sånn? Sikkert ikke for at han som legger sånn vekt på lyden ønsker det slik, snarere er det nok begrensninger underveis som påvirker resultatet.

    Da skal jeg prøve å takke for meg for jeg kupper hele forumet, beklager til trådstarter. :)
    Dette er jo helt på tryne, plata til Tommy E låter brutalt og ekte så det holder.
    Problemet hos deg er helt sikkert att du ikke har kapasitet nok.
    Men dette er ett problem som er slik når mann ikke har nok å rutte med i dette området(kapasitet), det samme gjelder akustikk.
    Dette handler ikke om at vi med mengder av kapasitet på død og liv spiller grisehøyt.
    Igjen, det er forskjell på opptakene. Og det jeg sikter til er forskjellen mellom et godt mikrofonopptak (som er veldig vanskelig å gjøre live når det spilles høyt) og den forferdelige piezo-lyden. Det handler ikke om kapasitet.

    Jeg finner det smått utrolig at dette skaper diskusjon, men ta en kort kikk på denne youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=D3uLEYWG6yw
    Gå til ca 1 minutt og lån øre til et minutt cirka. Om ikke det er helt åpenbart at piezo (eller direct som det kalles her) låter syntetisk og unaturlig kontra mikrofonen så vet ikke jeg. Og det er nettopp den unaturlige klangen jeg er kritisk til på de opptakene jeg har nevnt.
    Hva har dette med de to platene som låter dårlig hos deg å gjøre?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.432
    Antall liker
    16.719
    Sted
    Østfold
    Nå er det riktignok 30 år siden jeg holdt på med de beregningene. Det vi imidlertid fikk terpet nøye var at det ikke nytter å regne på teoretiske op-amps. Virkeligheten avviker fra det teoretiske. Spesielt med hensyn på lokal og global feedback. Global feedback ble på den tiden hevdet å gi større faseforskyvning enn lokal.

    10 grader feil vil uansett gi nivåfeil eller forskyvninger i timing. Hvor hørbart det er...
    Da tror jeg at jeg forstår hva du mener. Om du lager 10 buffere uten feedback, hvert av dem dreier fasen i toppen 30 grader, så strapper du på en feedback, og den er sjanseløs. Men du kan fint korrigere 30 grader lokalt i hver buffer. Det er jo i såfall intuitivt.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    OK, jeg lar meg friste. [emoji4]Her har hverken du eller andre fasit, du vet ikke hva jeg liker å høre på eller hva jeg anser troverdig.

    Det er helt riktig at jeg ikke kan gjenskape basstung, elektronisk musikk f.eks. på troverdig konsertnivå (om det er det som er troverdig). Men hvorfor skulle jeg det, jeg hører jo ikke på sånt.

    Jeg har et nørt forhold til Count Basies Atomic Basie og hørte denne hjemme hos en kompis nylig. Han har både mye kraftigere forsterker enn jeg har, og ikke minst større og nyere høyttalere (Usher, store som f). Veldig artig å høre storband på hans anlegg også, og alle som har sittet nært eller for den saks skyld i et storband vet hvilket trøkk det er. Det som derimot ødela troverdigheten for meg var at kontrabassen plutselig satt i lydbildet omtrent som en el-bass. Mye bass for all del, men mye mer fremtredende i lydbildet enn hva tilfellet var i Count Basies orkester på slutten av femti-tallet. Du kan foretrekke hva du vil, jeg er ikke i tvil om hva jeg velger (og har valgt).

    Uansett, dette handler ikke om hva du eller jeg liker eller har og skjønner ikke vitsen med å møte forsøk på saklig innlegg i debatten med at jeg ikke har anlegg til å skjønne hva det handler om. Om det kan være noen trøst har jeg hørt min andel av utstyr jeg også, men jeg har tatt noen valg jeg er fornøyd med og er klar over at det er mangler og kompromisser. Det er bare at det er irrelevant i denne diskusjonen sånn jeg ser det.
    Det er mulig vi snakker forbi hverandre, men det var et par ting jeg tenkte på.

    For det første, hva mener du med "for mye piezo"? Man miccer da ikke en gitar med piezo?

    Det andre jeg tenkte på er denne innspillingen med Tommy Emmanuel. Dette er jo ekstremt fete innspillinger. Det fungerer kanskje ikke optimalt på anlegget ditt? Du snakker om at anlegget ikke er optimalt til tung elektronisk bass... Jo, ja, men her snakker vi heller om nedre mellomtone, og det har jo alltid vært akilleshælen til Audio Physic. Altså, de er på ingen måte alene om det, og måten The Shy ordla seg på var kanskje litt direkte, men det området du dekker med... 4x6,5? Det dekker han med 6x15, masse effekt, kontrollert spredning og kontrollert akustikk.

    Nå handlet ikke dette om hvem av dere som har mest trøkk i nedre mellomtone, men jeg hørte 4 spor av den plata i bilen (helt ok HK-anlegg) og kan vanskelig forestille meg at de kunne tunet det fetere på noen som helst måte, og det står jo i en viss kontrast til hvordan du beskriver lyden av den innspillingen.

    Derfor var mitt poeng at du kanskje heller beskrev hvordan du oppfatter ditt eget oppsett, og ikke hva som rent faktisk ligger på plata?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Joda, jeg tviler ikke på at The Shy har noe helt annet å lytte til, det er ikke det som er saken. Og jeg lar meg ikke fornærme av hva andre mener om oppsettet mitt, men jeg lar meg irritere over det jeg oppfatter som en avsporing.

    Se mitt forrige innlegg og sjekk ut youtube videoen så kanskje det blir tydeligere hva jeg mener. Og jo, det er da så definitivt piezo pickuper i bruk her!
    For å ta en litt annen vinkling - det som skjer i øvre mellomtone er så plagsomt og unaturlig i mine ører at jeg orker ikke å spille på noe som ligner troverdig nivå. Selv ikke på mitt slørete anlegg. :)

    Jeg hører på Tommy Emmanuels siste live-skive nå, og skal moderere meg mht den for den låter faktisk veldig, veldig bra.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.461
    Antall liker
    17.034
    Sted
    Langesund
    Helt riktig. Men plata er jo spilt til det kjedsommelige.
    Nei, det er ikke helt riktig. Dette handler om hvordan selve gitaren lyder.
    ...tør vedde på at 95 % av alle "hi-fi" anlegg i verden sliter med denne. Men det kan låte særdeles bra. Spesielt siste del av eks. Keith don't go er vanskelig.
    Nettopp, og med fylde og varme fra strengene pluss skikkelig kikk når han slår på kassa. Vel og merke et stort lydbilde. 99% av alle hifi-anlegg får stryk på denne
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Når jeg allikevel har sporet av, ta f.eks. Nils Lofgren's Acoustic Live som stadig anbefales som et meget bra opptak av audiophile. Jeg klarer rett og slett ikke høre på det da gitarlyden er fullstendig ødelagt, og låter kun kunstig piezo og har ingenting med akustisk gitarlyd å gjøre. Jeg har en Martin OM-28V ved siden av meg her, den låter tett på det jeg ønsker å høre fra en stålstrenger. MEN, Lofgren låter sikkert som han gjør pga. at han låt sikkert omtrent sånn ut i PA på konserten også - det blir ofte sånn når man skal spille kassegitar høyt for mange mennesker, vanskelig å få til troverdig gitarlyd. Men da er min påstand at Lofgren låter som han gjør pga. begrensningene i live-settingen, gitar med pickup og evt. mic, problemer med feedback osv. ikke fordi hverken han selv, lydmann eller produsent virkelig vil at det skal låte sånn, de får bare ikke til bedre under de gitte forutsetninger. Og hvorfor vi skal behandle et sånt produkt med sånn respekt fatter ikke jeg. :)

    Et annet eksempel - jeg har sett Tommy Emmanuel live, og han hadde den tøffeste gitarlyden jeg noen gang har hørt fra en kassegitar. Veldig høyt og tøft og stort gjennom et skikkelig PA med en veldig bra lydmann. Men fortsatt ikke noe i nærheten av hva en kassegitar egentlig låter som, men det er greit nok da han vil ha det sånn. Så har jeg live-opptak av samme mann (og jeg vet at Tommy E er veldig opptatt av lyd), og på opptakene er gitaren hans redusert til noe flisete og tynt i forhold til det å høre ham på konsert. Så hvilken troverdighet ligger i et sånt opptak? Og hvorfor er det sånn? Sikkert ikke for at han som legger sånn vekt på lyden ønsker det slik, snarere er det nok begrensninger underveis som påvirker resultatet.

    Da skal jeg prøve å takke for meg for jeg kupper hele forumet, beklager til trådstarter. :)
    Dette er jo helt på tryne, plata til Tommy E låter brutalt og ekte så det holder.
    Problemet hos deg er helt sikkert att du ikke har kapasitet nok.
    Men dette er ett problem som er slik når mann ikke har nok å rutte med i dette området(kapasitet), det samme gjelder akustikk.
    Dette handler ikke om at vi med mengder av kapasitet på død og liv spiller grisehøyt.
    Igjen, det er forskjell på opptakene. Og det jeg sikter til er forskjellen mellom et godt mikrofonopptak (som er veldig vanskelig å gjøre live når det spilles høyt) og den forferdelige piezo-lyden. Det handler ikke om kapasitet.

    Jeg finner det smått utrolig at dette skaper diskusjon, men ta en kort kikk på denne youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=D3uLEYWG6yw
    Gå til ca 1 minutt og lån øre til et minutt cirka. Om ikke det er helt åpenbart at piezo (eller direct som det kalles her) låter syntetisk og unaturlig kontra mikrofonen så vet ikke jeg. Og det er nettopp den unaturlige klangen jeg er kritisk til på de opptakene jeg har nevnt.
    Hva har dette med de to platene som låter dårlig hos deg å gjøre?
    Hører ikke du de samme kvalitetene i disse opptakene, spesielt Lofgren? Syns du gitarlyden på den ligger nærmest direct eller mic?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, det er forskjell på opptakene. Og det jeg sikter til er forskjellen mellom et godt mikrofonopptak (som er veldig vanskelig å gjøre live når det spilles høyt) og den forferdelige piezo-lyden. Det handler ikke om kapasitet.

    Jeg finner det smått utrolig at dette skaper diskusjon, men ta en kort kikk på denne youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=D3uLEYWG6yw
    Gå til ca 1 minutt og lån øre til et minutt cirka. Om ikke det er helt åpenbart at piezo (eller direct som det kalles her) låter syntetisk og unaturlig kontra mikrofonen så vet ikke jeg. Og det er nettopp den unaturlige klangen jeg er kritisk til på de opptakene jeg har nevnt.
    Hva har dette med de to platene som låter dårlig hos deg å gjøre?
    Hører ikke du de samme kvalitetene i disse opptakene, spesielt Lofgren? Syns du gitarlyden på den ligger nærmest direct eller mic?
    Hører veldig god kvalitet på opptakene jeg, spesielt på plata til Tommy E.
    Den er jo den beste ang kvalitet.
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Er du da litt enig i at frekvensavhengig faseforskyvning kan gjøre reell ugang i et komplekt signal?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg får litt dårlig samvittighet for Tommy E nå, så prøv å hør på denne: https://open.spotify.com/album/1OhODD5tkohdFl64HAlodB?si=i7Qz_O4sRTmZ0V8iESPD-A
    og sammenlign kvaliteten i selve gitarlyden mot Lofgren.

    Det er i mine ører to ytterpunkter. Og jeg snakker om lyden i gitaren, ikke trøkk eller volak eller generell lyd eller noe som helst annet. Gitarlyden, det er tross alt snakk om innspilling av akustiske instrumenter.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Igjen, det er forskjell på opptakene. Og det jeg sikter til er forskjellen mellom et godt mikrofonopptak (som er veldig vanskelig å gjøre live når det spilles høyt) og den forferdelige piezo-lyden. Det handler ikke om kapasitet.

    Jeg finner det smått utrolig at dette skaper diskusjon, men ta en kort kikk på denne youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=D3uLEYWG6yw
    Gå til ca 1 minutt og lån øre til et minutt cirka. Om ikke det er helt åpenbart at piezo (eller direct som det kalles her) låter syntetisk og unaturlig kontra mikrofonen så vet ikke jeg. Og det er nettopp den unaturlige klangen jeg er kritisk til på de opptakene jeg har nevnt.
    Hva har dette med de to platene som låter dårlig hos deg å gjøre?
    Hører ikke du de samme kvalitetene i disse opptakene, spesielt Lofgren? Syns du gitarlyden på den ligger nærmest direct eller mic?
    Hører veldig god kvalitet på opptakene jeg, spesielt på plata til Tommy E.
    Den er jo den beste ang kvalitet.
    Se det, så når du sier spesielt på plata til Tommy E så antyder du jo at du hører det motsatte i større grad på Lofgren?

    Jeg er klar over at dette er for spesielt interesserte og at jeg er av dem, men husk at dette startet med hvor viktig det er å la produktet være ubesudlet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Snickers, Tommy E har innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, pluss en liten mic på svanehals inni gitaren. Etter eget utsagn kjører han typisk piezo på full guffe, og varierer mengden mic.

    Veldig detaljert her nå, men du er jo teknisk interessert og det er definitivt piezo det er snakk om her. Nå er riktignok dette av de bedre systemene for sånt, skulle likt å vite hva Mr Lofgren brukte. ;)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    586
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    Helt riktig. Men plata er jo spilt til det kjedsommelige.
    Nei, det er ikke helt riktig. Dette handler om hvordan selve gitaren lyder.
    ...tør vedde på at 95 % av alle "hi-fi" anlegg i verden sliter med denne. Men det kan låte særdeles bra. Spesielt siste del av eks. Keith don't go er vanskelig.
    Nettopp, og med fylde og varme fra strengene pluss skikkelig kikk når han slår på kassa. Vel og merke et stort lydbilde. 99% av alle hifi-anlegg for stryk på denne
    ...97% ? ;-)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører veldig god kvalitet som er ganske "ubesudlet" spesielt på plata til Tommy E.
    Orker ikke mer av denne litt tåpelige diskusjonen, blir litt meningsløst for jeg klarer ikke se helt hvor du vill med dette.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    4-string snakker om musikken, og hvordan dette er innspilt.
    IKKE hvordan det høres ut i hans anlegg, eller andre anlegg.

    ...og hvordan kan du vite hvordan det er innspilt hvis du ikke kan høre det i ditt eller andres anlegg??
    Kanskje du var der når det ble innspilt. Fortell...!
    Med den tonen så gidder jeg ikke fortelle noe som helst.
    Du veit heller ingenting om mitt anlegg.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg hører veldig god kvalitet som er ganske "ubesudlet" spesielt på plata til Tommy E.
    Orker ikke mer av denne litt tåpelige diskusjonen, blir litt meningsløst for jeg klarer ikke se helt hvor du vill med dette.
    Fair enough. Jeg tok opp dette som et argument imot å tillegge lydteknikere, produsenter og ferdige produkter altfor stor vekt mht troverdighet og sann gjengivelse, og at man ikke skal være så redd for om anlegget tilfører noe man liker da en stor del av opptakene der ute ikke nødvendigvis har vondt av det.

    Beklager om det var uklart og ved siden av saken, men i min verden er det faktisk relevant at folk som mener seg å ha gode ører, masse lytteerfaring og ikke minst voldsomme anlegg ikke engang stusser over det kunstige i en del opptak. Man er livredd for tilsløringer av alle slag, men at noe låter tilgjort og rart i utgangspunktet hever man ingen øyenbryn over. DET er merkelig og det sier meg en hel del om hvor mange står, og det er milevidt unna min verden.

    Men greit det, vi skal ikke måtte være like.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    586
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    4-string snakker om musikken, og hvordan dette er innspilt.
    IKKE hvordan det høres ut i hans anlegg, eller andre anlegg.

    ...og hvordan kan du vite hvordan det er innspilt hvis du ikke kan høre det i ditt eller andres anlegg??
    Kanskje du var der når det ble innspilt. Fortell...!
    Med den tonen så gidder jeg ikke fortelle noe som helst.
    Du veit heller ingenting om mitt anlegg.
    ...joda. Jeg vet at ditt anlegg ikke er helt egnet til å spille denne plata korrekt. Sorry - men sannheten gjør vondt...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Center Stage er av de bedre, enig i det. Live at Ryman er også bra. Men særlig førstnevnte har altfor mye piezo i seg til at det er troverdig ift virkeligheten, CGP Live One er helt fullstendig ille.

    Jeg kan da få det til å låte høyt og voldsomt jeg også, men hva hjelper det om selve gitarlyden er ubrukelig og uten troverdighet i det hele tatt.
    Når jeg ser hva du har av høyttaler så skjønner jeg at du ikke forstår alt det det blir pratet om her. En sånn høyttaler klarer vel knapt å gjenskape noe som helst troverdig - kun pent og pyntelig
    Hvordan tror du slike utsagn blir oppfattet?
    Ser ut som det ble oppfattet omtrent som forventet
    Hvilke høyttalere har du da?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.421
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    4-string snakker om musikken, og hvordan dette er innspilt.
    IKKE hvordan det høres ut i hans anlegg, eller andre anlegg.

    ...og hvordan kan du vite hvordan det er innspilt hvis du ikke kan høre det i ditt eller andres anlegg??
    Kanskje du var der når det ble innspilt. Fortell...!
    Med den tonen så gidder jeg ikke fortelle noe som helst.
    Du veit heller ingenting om mitt anlegg.
    ...joda. Jeg vet at ditt anlegg ikke er helt egnet til å spille denne plata korrekt. Sorry - men sannheten gjør vondt...
    Hva er det i anlegget hans som gjør det uegnet da?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Snickers, Tommy E har innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, pluss en liten mic på svanehals inni gitaren. Etter eget utsagn kjører han typisk piezo på full guffe, og varierer mengden mic.

    Veldig detaljert her nå, men du er jo teknisk interessert og det er definitivt piezo det er snakk om her. Nå er riktignok dette av de bedre systemene for sånt, skulle likt å vite hva Mr Lofgren brukte. ;)
    Nå datt jeg ut..
    Hva er dette?
    Forklar hva en innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, er for noe?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Snickers, Tommy E har innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, pluss en liten mic på svanehals inni gitaren. Etter eget utsagn kjører han typisk piezo på full guffe, og varierer mengden mic.

    Veldig detaljert her nå, men du er jo teknisk interessert og det er definitivt piezo det er snakk om her. Nå er riktignok dette av de bedre systemene for sånt, skulle likt å vite hva Mr Lofgren brukte. ;)
    Nå datt jeg ut..
    Hva er dette?
    Forklar hva en innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, er for noe?
    Det er en måte å få forsterket lyd på fra en kassegitar. I stedet for å bruke en mikrofon benyttes en pickup i gitarstolen, under sadelen (f.eks).

    Dette benyttes i veldig stor grad i live-sammenheng, men det er av praktiske årsaker da man slipper å håndtere feedback, bleed fra andre instrumenter osv i samme grad som med en mic.

    Jeg tør vedde på at det ikke finnes hverken en eneste musiker eller lydmann som foretrekker noe annet enn mic rent lydmessig, men pickuper blir brukt og er et nødvendig onde i mange sammenhenger.

    Hør på Mark Knopflers siste album og lpta Matchstick Man, et godt eksempel på hvordan en skikkelig oppmikket kassegitar kan låte. Og kontrasten til den nevnte gitarlyden til Lofgren MÅ da være åpenbar for alle! Forskjellen er mer åpenbar enn lav res mp3 vs SACD spør du meg! [emoji4]
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Snickers, Tommy E har innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, pluss en liten mic på svanehals inni gitaren. Etter eget utsagn kjører han typisk piezo på full guffe, og varierer mengden mic.

    Veldig detaljert her nå, men du er jo teknisk interessert og det er definitivt piezo det er snakk om her. Nå er riktignok dette av de bedre systemene for sånt, skulle likt å vite hva Mr Lofgren brukte. ;)
    Nå datt jeg ut..
    Hva er dette?
    Forklar hva en innebygget såkalt under the saddle pickup (piezo) i sin gitar, er for noe?
    Det er en måte å få forsterket lyd på fra en kassegitar. I stedet for å bruke en mikrofon benyttes en pickup i gitarstolen, under sadelen (f.eks).

    Dette benyttes i veldig stor grad i live-sammenheng, men det er av praktiske årsaker da man slipper å håndtere feedback, bleed fra andre instrumenter osv i samme grad som med en mic.

    Jeg tør vedde på at det ikke finnes hverken en eneste musiker eller lydmann som foretrekker noe annet enn mic rent lydmessig, men pickuper blir brukt og er et nødvendig onde i mange sammenhenger.

    Hør på Mark Knopflers siste album og lpta Matchstick Man, et godt eksempel på hvordan en skikkelig oppmikket kassegitar kan låte. Og kontrasten til den nevnte gitarlyden til Lofgren MÅ da være åpenbar for alle! Forskjellen er mer åpenbar enn lav res mp3 vs SACD spør du meg! [emoji4]
    Skal sjekke det ut neste gang jeg hører på anlegget. Dette var jeg ikke klar over.
    Trodde de fleste kjørte elektrisk kassegitar på live.
    Jaja.. Lærte noe nytt da.

    Tror da en snakker omhberandre her da.
    Jeg har da misforstått deg pga manglende kunnskap.

    Men det låter fett nok sånn sett.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ser at dette på en måte er sært og smalt, samtidig er dette noe få om noen musikere eller lydteknikere ville stusse over.

    Og da vi tross alt diskuterer troverdig og engasjerende gjengivelse av musikk så tenkte jeg det kunne være et interessant aspekt.

    Har ingen problemer med at folk liker og koser seg med disse opptakene, og både låter, spilling og sang er veldig bra. Men for meg låter altså gitaren så kunstig og fælt at den like gjerne kunne vært sur, klarer ikke høre på det. [emoji4]

    Edit: hva tenker du på når du sier elektrisk kassegitar? Det du sikter til er nok med all sannsynlighet en kassegitar med piezo pickup (og noen ganger mic i tillegg) og innebygget preamp.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Ser at dette på en måte er sært og smalt, samtidig er dette noe få om noen musikere eller lydteknikere ville stusse over.

    Og da vi tross alt diskuterer troverdig og engasjerende gjengivelse av musikk så tenkte jeg det kunne være et interessant aspekt.

    Har ingen problemer med at folk liker og koser seg med disse opptakene, og både låter, spilling og sang er veldig bra. Men for meg låter altså gitaren så kunstig og fælt at den like gjerne kunne vært sur, klarer ikke høre på det. [emoji4]

    Edit: hva tenker du på når du sier elektrisk kassegitar? Det du sikter til er nok med all sannsynlighet en kassegitar med piezo pickup (og noen ganger mic i tillegg) og innebygget preamp.
    Er ute på dypt vann jeg nå.. Gitar med ledning tilkoblet :p.
    Mer enn det har jeg ikke greie på. Ja og mic under strengene.
    Utenom det du nå forklarte.
    Er det da en forsterker (pre) inni gitaren som sender signalet videre fra piezo picup?

    Link til bilde, så kan jeg lære noe mer her?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Fant ut av det selv..
    Får lese meg opp.


    Kan det tenkes at du mener innspillingskvaliteten og vi andre mente lyden ut av Annlegget?
    Det tenker jeg litt på nå
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Du har helt rett, og det du tenker på er det samme jeg snakker om. [emoji4][emoji1303]

    Disse pickupene trenger en preamp, men finnes i både active (med onboard pre) og passive (da med ekstern pre) versjoner. Pre er ikke rare greiene og er ofte implementert i selve jackpluggen for å spare plass og slippe unna med færre inngrep i gitaren.

    https://ehomerecordingstudio.com/best-acoustic-guitar-pickups/
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Du har helt rett, og det du tenker på er det samme jeg snakker om. [emoji4][emoji1303]

    Disse pickupene trenger en preamp, men finnes i både active (med onboard pre) og passive (da med ekstern pre) versjoner. Pre er ikke rare greiene og er ofte implementert i selve jackpluggen for å spare plass og slippe unna med færre inngrep i gitaren.

    https://ehomerecordingstudio.com/best-acoustic-guitar-pickups/
    Ååååja..
    Takk for info.
    Skal lese meg litt opp :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.404
    Antall liker
    39.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, det er forskjell på opptakene. Og det jeg sikter til er forskjellen mellom et godt mikrofonopptak (som er veldig vanskelig å gjøre live når det spilles høyt) og den forferdelige piezo-lyden. Det handler ikke om kapasitet.

    Jeg finner det smått utrolig at dette skaper diskusjon, men ta en kort kikk på denne youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=D3uLEYWG6yw
    Gå til ca 1 minutt og lån øre til et minutt cirka. Om ikke det er helt åpenbart at piezo (eller direct som det kalles her) låter syntetisk og unaturlig kontra mikrofonen så vet ikke jeg. Og det er nettopp den unaturlige klangen jeg er kritisk til på de opptakene jeg har nevnt.
    Helt enig. Jeg har heller aldri forstått hvorfor Nils Lofgren Acoustic Live skulle være en referanse på noe som helst. Og jeg har nettopp bygget en thinline elektroakustisk nylonstrenger med Highlander piezoelektrisk undersaddle pickup, så jeg vet både hva det er og hvordan en slik låter. Derimot har jeg en viss sans for lyden av piezo-pickupen fra Baldwin i Willie Nelsons gamle Martin nylonstrenger og i min egen Gibson CE. Gikk ut av produksjon for lenge siden, men har en annen klang enn den vanlige piezo-lyden. Men den lurer nok ingen til å tro at det er et mikrofonopptak, den heller. Eller?

    En liten utfordring med troverdig opptak av akustisk gitar er at lyden fra den er nokså retningsbestemt og med frekvensavhengig strålingsmønster. Den går ikke så veldig dypt. Laveste kasseresonans er gjerne like under 100 Hz, laveste tone 82 Hz, og den har ikke så voldsomt mye volum ved noen frekvens, men noen av vibrasjonsmodene for toppen er dipoler som kaster lyd til sidene og ikke rett fremover. Den låter annerledes for den som spiller på den enn for noen som sitter rett foran, og den vil låte ganske forskjellig på opptak alt etter hvor mikrofonen står i forhold til lokket.

    Et eksempel på bra opptak av akustisk (klassisk) gitar er Mats Bergströms innspilling av Bachs «Sei Solo». Jeg synes den låter både bra og naturlig. http://www.matsbergstrom.com/bach-sei-solo/
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Er visst ikke bare fordeler med de der gitt.
    One potential problem though is that they have an excessively large dynamic range, where:
    2x pressure = 4x volume
    1/2 pressure = 1/4 volume
    To compensate, the paired preamps often use a compressor to even-out the levels. Although this compression can be quite audible at times.

    Cheaper models commonly suffer from an annoying artifact known as “piezo quack”.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Fant ut av det selv..
    Får lese meg opp.


    Kan det tenkes at du mener innspillingskvaliteten og vi andre mente lyden ut av Annlegget?
    Det tenker jeg litt på nå
    Absolutt, det er der det ligger, og det er derfor jeg sier at jo bedre (som i mer avslørende) anlegg jo verre låter det. [emoji38]
    Ja da skjønner jeg hva du mener.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.404
    Antall liker
    39.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep. Når jeg spiller på min egen kreasjon har jeg gjerne en kompressor i kjeden og tonekontrollen på forsterkeren dratt nokså langt ned. Derav kan man kanskje tenke et par ting om et anlegg som er satt sammen for å få opptak av Lofgrens piezo-pickup til å låte «bra» eller «naturlig». Den gjør jo ikke det, egentlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn