Hvor mange høyeffektive systemer med lav kapasitet og ingen spredningskontroll har du hørt?Jo det er sant! Ikke prøv deg.
Jeg har det opp til 600hz.Hvor mange høyeffektive systemer med lav kapasitet og ingen spredningskontroll har du hørt?Jo det er sant! Ikke prøv deg.
Spredningskontroll kjepphesten får for mye oppmerksomhet synest jeg, beamer da ikke vanlig domer også så en har spredningskontroll der også?
.Ang dette med effektivitet: Akkurat som @Coolio skulle jeg gjerne sett noen ordentlige studier av dette. Sånn intuitivt har jeg veldig vanskelig for å forstå hva som kan være den enorme perseptuelle forskjellen på 115 db spilt med ineffektive elementer og massevis av watt, og 115 db spilt med et høyeffektivt element og bittelite watt
Det sies jo over her at det ligger lite forskningsmateriale på akkurat dette. Litt moro da at jeg stadig høre på to forskjellig oppsett som innfrir denne "problemstillingen" Fra 500 og opp et stykke bruker jeg fire 6" elementer(bro/serie) fra Morel per side, med følsomhet 89db/w. De fores med en forsterker som sparker ut kanskje 1500w peak. Elementene har hver en maks peak belastning på 1000w, så jeg er godt innafor.Ang dette med effektivitet: Akkurat som @Coolio skulle jeg gjerne sett noen ordentlige studier av dette. Sånn intuitivt har jeg veldig vanskelig for å forstå hva som kan være den enorme perseptuelle forskjellen på 115 db spilt med ineffektive elementer og massevis av watt, og 115 db spilt med et høyeffektivt element og bittelite watt.
Derimot er jeg ikke i tvil om at det spiller en rolle hvorvidt høyttalerne lett kan spille 115 db uten å svette. Akustiske instrumenter har ofte et "attack" som er mye høyere enn resten, selv et håndklapp eller et nøkkelknippe som ringler inneholde veldig høye kortvarige peaks. Å kunne gjengi dette innebærer høyere fidelity. Punktum. (så er det en annen sak at disse høye tone-attackene ofte er slipt bort på moderne opptak, dessverre)
Ikke rent få white papers som farer med svada, så det er jo ingen god kilde til noen form for relevant info.Studien gjør en selv ved å sette seg inn i horn, kompresjonsdrivere og dynamiske drivere med høy følsomhet.
Ikke reint få JBL white papers som ligger fritt tilgjengelig på nett, som omhandler saken.
Tja, vetta ikke jeg, vel! Sier bare at jeg synes det er veldig lett å forstå hvorfor det er stort hopp oppover på "virkelighetsnær"-skalaen når anlegget lett kan spille 115 db. Det er ikke noe mystisk ved det. Når det gjelder dette med effektivitet blir argumentet starks mer komplisert å få has på... Men som alltid må man jo lytte og gjøre seg sine erfaringer..Ang dette med effektivitet: Akkurat som @Coolio skulle jeg gjerne sett noen ordentlige studier av dette. Sånn intuitivt har jeg veldig vanskelig for å forstå hva som kan være den enorme perseptuelle forskjellen på 115 db spilt med ineffektive elementer og massevis av watt, og 115 db spilt med et høyeffektivt element og bittelite watt
Kanskje du har rett? Kanskje det ikke er noen forskjell på 115 dB med ineffektive kontra effektive systemer - kanskje faktorenes orden er likegyldig?
Hvorfor skal jeg bruke tid på overtale når du ikke hører etter, har bestemt deg for ståsted allerede, og ikke er villig til å ta til deg informasjon?Ikke rent få white papers som farer med svada, så det er jo ingen god kilde til noen form for relevant info.Studien gjør en selv ved å sette seg inn i horn, kompresjonsdrivere og dynamiske drivere med høy følsomhet.
Ikke reint få JBL white papers som ligger fritt tilgjengelig på nett, som omhandler saken.
Påstanden er at effektivitet i seg selv gjør at 60 dB høres bedre ut på høyeffektivt system enn et vanlig lavt-sensitivt system forutsatt samme frekvensrespons og spredningskontroll. Jeg ser ikke nødvendigvis hvorfor enda lavere forvrengning enn langt lavere enn hørbart vil gjøre opplevd lyd noe bedre. Da må det nødvendigvis være andre ting som kommer inn i bildet, men hva?
Du har misforstått min intensjon/tonen i innlegget mitt. Jeg avfeier ingenting, har på ingen måte bestemt meg for noe som helst og er mer enn villig til å ta til meg informasjon. Jeg leser gjerne white papers hvis det linkes til gode og relevante white papers, men jeg har ingen intensjon om å lese vilkårlige white papers til jeg finner et som støtter en påstand med samme påstand. Det er altfor mange white papers der ute som er skrevet for å selge en idé eller som har tatt ting litt ut av kontekst. Jeg er ikke nødvendigvis i stand til å skille snørr og bart i så måte, så jeg trenger enten hjelp eller andre papers med mer faglig pondus.Hvorfor skal jeg bruke tid på overtale når du ikke hører etter, har bestemt deg for ståsted allerede, og ikke er villig til å ta til deg informasjon?
Du avfeier som svada ting du ikke har sett på en gang.
Til ditt andre innlegg: Benytt drivere innenfor sitt område så dem ikke resonerer.
For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?Det sies jo over her at det ligger lite forskningsmateriale på akkurat dette. Litt moro da at jeg stadig høre på to forskjellig oppsett som innfrir denne "problemstillingen" Fra 500 og opp et stykke bruker jeg fire 6" elementer(bro/serie) fra Morel per side, med følsomhet 89db/w. De fores med en forsterker som sparker ut kanskje 1500w peak. Elementene har hver en maks peak belastning på 1000w, så jeg er godt innafor.Ang dette med effektivitet: Akkurat som @Coolio skulle jeg gjerne sett noen ordentlige studier av dette. Sånn intuitivt har jeg veldig vanskelig for å forstå hva som kan være den enorme perseptuelle forskjellen på 115 db spilt med ineffektive elementer og massevis av watt, og 115 db spilt med et høyeffektivt element og bittelite watt.
Derimot er jeg ikke i tvil om at det spiller en rolle hvorvidt høyttalerne lett kan spille 115 db uten å svette. Akustiske instrumenter har ofte et "attack" som er mye høyere enn resten, selv et håndklapp eller et nøkkelknippe som ringler inneholde veldig høye kortvarige peaks. Å kunne gjengi dette innebærer høyere fidelity. Punktum. (så er det en annen sak at disse høye tone-attackene ofte er slipt bort på moderne opptak, dessverre)
Det andre oppsettet har en TAD 4003 kompresjonsdriver i et radialhorn med følsomhet 115 db/w? og stor nok forsterker.
På 115 db klarer de seg meget bra begge løsningene.
Fett sagt!Virkeligheten? Virkeligheten er i realiteten at de fleste ikke takler virkeligheten!
Fravær av bevis er ikke bevis for fravær. Det er her Toole bommer med sine preferensebaserte lyttetester.Dårlig formulert fra min side. Toole sier at slike ting som størrelse eller effektivitet er uvesentlig i blindtester relativt til andre ting, som frekvensrespons on-axis og off-axis og fravær av resonanser. Uvesentlig som i at det aldri har overskygget de primære tingene nok til å at de måtte se nærmere på egenskapene for å forklare uventede resultater.Har det vært testet? Jeg sjekket Toole, og han håndterte dette bare som en uvedkommende variabel. Derimot er det kjent at dynamisk kompresjon er hørbart. Det vil jo ha en sammenheng med effekt og varmeutvikling.
Det er ikke noe problem å teste det, men man må bestemme seg for om dette er en faktor man vil undersøke eller ikke. Så kan man kontrollere andre faktorer, f eks ved å matche volum og kompensere i DSP for avvik i frekvensgang, og deretter kjøre regresjon på hvor stor andel av opplevd forskjell kan forklares ved forskjell i effektivitet og hvor mye som f eks skyldes forskjell i spredningsmønster eller ulinær forvrengning.
I mine øyne betyr det egentlig bare at effektivitet kun er interessant hvis man har behov for høyere effektivitet, og at det dermed ikke betyr noe som helst så lenge man holder seg innenfor komfortgrensene til utstyret man har. Man kan få inntrykk av at det betyr mer enn det gjør.
Jeg har 6stk. 12’’ utenom sub på 15m2. Tanken at dette skulle være overkill har aldri slått meg.For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?
Svaret er ikke i en kort setning.Du har misforstått min intensjon/tonen i innlegget mitt. Jeg avfeier ingenting, har på ingen måte bestemt meg for noe som helst og er mer enn villig til å ta til meg informasjon. Jeg leser gjerne white papers hvis det linkes til gode og relevante white papers, men jeg har ingen intensjon om å lese vilkårlige white papers til jeg finner et som støtter en påstand med samme påstand. Det er altfor mange white papers der ute som er skrevet for å selge en idé eller som har tatt ting litt ut av kontekst. Jeg er ikke nødvendigvis i stand til å skille snørr og bart i så måte, så jeg trenger enten hjelp eller andre papers med mer faglig pondus.Hvorfor skal jeg bruke tid på overtale når du ikke hører etter, har bestemt deg for ståsted allerede, og ikke er villig til å ta til deg informasjon?
Du avfeier som svada ting du ikke har sett på en gang.
Til ditt andre innlegg: Benytt drivere innenfor sitt område så dem ikke resonerer.
Foreløpig er utsagnet "høy effektivitet låter bedre på lavt volum enn lav effektivitet ved lik respons on og off-axis" en påstand så lenge det ikke finnes noe mer konkret enn synsinger om akkurat det. Hvis det er slik at power compression gjør utslag i hørbare nivåer på 50-60 dB lyttevolum i en 85 dB sensitiv konstruksjon eller at det kan demonstreres at en impuls gjengis bedre på lave nivåer så kan jeg forstå logisk at det er hold i påstanden.
Jeg er heller tvilsom til at ytterlige reduksjon i forvrengning har relevans på så lavt nivå, men er åpen for at jeg tar feil.
Brother from another mother!Du har misforstått min intensjon/tonen i innlegget mitt. Jeg avfeier ingenting, har på ingen måte bestemt meg for noe som helst og er mer enn villig til å ta til meg informasjon. Jeg leser gjerne white papers hvis det linkes til gode og relevante white papers, men jeg har ingen intensjon om å lese vilkårlige white papers til jeg finner et som støtter en påstand med samme påstand. Det er altfor mange white papers der ute som er skrevet for å selge en idé eller som har tatt ting litt ut av kontekst. Jeg er ikke nødvendigvis i stand til å skille snørr og bart i så måte, så jeg trenger enten hjelp eller andre papers med mer faglig pondus.
Foreløpig er utsagnet "høy effektivitet låter bedre på lavt volum enn lav effektivitet ved lik respons on og off-axis" en påstand så lenge det ikke finnes noe mer konkret enn synsinger om akkurat det. Hvis det er slik at power compression gjør utslag i hørbare nivåer på 50-60 dB lyttevolum i en 85 dB sensitiv konstruksjon eller at det kan demonstreres at en impuls gjengis bedre på lave nivåer så kan jeg forstå logisk at det er hold i påstanden.
Jeg er heller tvilsom til at ytterlige reduksjon i forvrengning har relevans på så lavt nivå, men er åpen for at jeg tar feil.
Jo, men mer logisk i det frekvensområdet, enn mellomtonen, hvor Shy altså kjører 4 x 6’’Jeg har 6stk. 12’’ utenom sub på 15m2. Tanken at dette skulle være overkill har aldri slått meg.For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?
OK.Jo, men mer logisk i det frekvensområdet, enn mellomtonen, hvor Shy altså kjører 4 x 6’’Jeg har 6stk. 12’’ utenom sub på 15m2. Tanken at dette skulle være overkill har aldri slått meg.For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?
Ja jeg tenkte det måtte være et greit kompromiss, Selvfølgelig buet så alle elementene er i nøyaktig samme avstand til lytteposisjonen. Og brukt fra 500 hz og opp et stykke.(3500hz)For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?
Da ble det nok en gang mulighet for å høre dette og i dag kjørte vi 5 watt gjennom de, og de tåler visstnok 40 watt og sikkert mer i spiss- Følte 5 watt var nok!!Det andre oppsettet har en TAD 4003 kompresjonsdriver i et radialhorn med følsomhet 115 db/w? og stor nok forsterker.
Ingen problematikk øverst i frekvensområdet disse spiller, i form av «lobinger & sånt» og mindre punktformelighet?Ja jeg tenkte det måtte være et greit kompromiss, Selvfølgelig buet så alle elementene er i nøyaktig samme avstand til lytteposisjonen. Og brukt fra 500 hz og opp et stykke.(3500hz)For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?
Jo, masse, dårlig punktlighetIngen problematikk øverst i frekvensområdet disse spiller, i form av «lobinger & sånt» og mindre punktformelighet?Ja jeg tenkte det måtte være et greit kompromiss, Selvfølgelig buet så alle elementene er i nøyaktig samme avstand til lytteposisjonen. Og brukt fra 500 hz og opp et stykke.(3500hz)For å være helt sikker, for min egen del, du bruker fire 6’’ kun for å by på nok kapasitet?
Det er mange viktige poenger her. Når man skal finne av hvordan en egenskap låter må den isoleres fra andre egenskaper.Her er det jaggu helt opp til 800 Hz for øyeblikket.... dessuten - so what? Et horn/waveguide er i såfall å anse som en nødvendig og integrert del av en høyttaler med kompresjonsdrivere, og avhengig av hornprofilen ikke nødvendigvis med utpreget spredningskontroll heller.