Hardingfele
Æresmedlem
Jeg har selv arbeidet for Toyota/Lexus med introduksjonen av den første Lexus SUV-hybriden i Europa og er slik sett veldig subjektivt positiv til selskapet. Det er kloke folk, med evne til langtidstenkning. Men de er også fast i sine valg - og som jeg påpeker er enkelte valg også pålagt dem pga den veldig spesielle keiretsu-strukturen i Japan.Hvorfor var det feil å satse på hybrid? De har solgt mye av det i mange år og det er fremdeles større etterspørsmål etter hybrid enn elbiler. Nå er det ikke slik at Toyota ikke har planer og tro på elbiler, men de avventer til nyere batteriteknologi med faststoffbatterier eller til markedet faktisk etterspør det. De har nok gjort sine analyser.
We have that same mentality as we expand with plugins and fuel cells that use electricity but with onboard charging. And then you go further to the EV. All of these are part of the plan, but doing them in order of the consumer demand. And when you look at it, the demand for electric is less than it is on hybrid. We are continuously working on EV entries. But right now, there is no demand for that.
Hybrid er en overgangsteknologi i en verden som ikke kan fortsette å brenne fossilt og dette vet Toyota. I fremtiden vil biler være mindre og de vil være elbiler, uten symaskinelmotorer.
Du skal få slippe å ta mitt ord for det. Toyota har et problem -- de har mistet "ledertrøyen" som klimavennlig:
https://jalopnik.com/toyota-isnt-the-environmentally-friendly-one-1839969117