Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.203
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor var det feil å satse på hybrid? De har solgt mye av det i mange år og det er fremdeles større etterspørsmål etter hybrid enn elbiler. Nå er det ikke slik at Toyota ikke har planer og tro på elbiler, men de avventer til nyere batteriteknologi med faststoffbatterier eller til markedet faktisk etterspør det. De har nok gjort sine analyser.

    We have that same mentality as we expand with plugins and fuel cells that use electricity but with onboard charging. And then you go further to the EV. All of these are part of the plan, but doing them in order of the consumer demand. And when you look at it, the demand for electric is less than it is on hybrid. We are continuously working on EV entries. But right now, there is no demand for that.
    Jeg har selv arbeidet for Toyota/Lexus med introduksjonen av den første Lexus SUV-hybriden i Europa og er slik sett veldig subjektivt positiv til selskapet. Det er kloke folk, med evne til langtidstenkning. Men de er også fast i sine valg - og som jeg påpeker er enkelte valg også pålagt dem pga den veldig spesielle keiretsu-strukturen i Japan.

    Hybrid er en overgangsteknologi i en verden som ikke kan fortsette å brenne fossilt og dette vet Toyota. I fremtiden vil biler være mindre og de vil være elbiler, uten symaskinelmotorer.

    Du skal få slippe å ta mitt ord for det. Toyota har et problem -- de har mistet "ledertrøyen" som klimavennlig:

    https://jalopnik.com/toyota-isnt-the-environmentally-friendly-one-1839969117
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal det også sies at Toyota har hatt lavest CO2 utslipp av bilmerkene i flere år. Også i 2018 sammen med Mazda.
    Toyota-Mazda had the lowest CO2 emissions out of all major manufacturer pools in 2018 and was the closest to its 2020/21 limit value
    Det interessante er uansett hva som skjer fremover. Vi har selskaper som utelukkende satser på elbiler, tradisjonelle merker som f.eks VW som satser stort på elbil, BMW som en viss satsning på elbiler og holder døren åpen for hydrogen, noen mindre nye som utelukkende satser på hydrogen, Toyota som avventer og har en forsiktig satsning på hydrogen og elbiler i første omgang, osv.

    Det som er sikkert er noen komme til å bli tapere og andre vinnere. Aldri har det vært mer spennende tider i bilbransjen!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.203
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Lederen for britenes Transport & Environment har fått nok av Sinns rare påstander. Jeg har gjort en hendig uthevelse, som kanskje også forklarer Toyotas bekymringer:

    https://www.theguardian.com/environ...es-really-are-better-than-fossil-fuel-burners

    But this isn’t about Sinn. In fact, whenever you read a newspaper article claiming EVs are worse than diesel or petrol cars, that article will be based on a report that deliberately makes EVs look worse than they are.

    Usually the plot is as follows: a smaller petrol or diesel car is compared with a bigger, more powerful electric car; then the fossil fuel car is assumed to be as efficient as the EU’s official tests portray (in reality its fuel economy is always a lot worse); and finally the electric car is driving in a region with a very dirty electricity mix. Then you assume very high emissions for battery production based on outdated studies and finally you pretend electric cars don’t last very long and that its batteries aren’t reused or recycled.
    There will always be a new study with some flawed assumptions to keep us all busy and we could rebut these until we all drop. The advantage for the oil and diesel industry is that articles and reports, however poor, keep the controversy alive. Discrediting or distorting science is a political strategy, as Naomi Oreskes chronicles so well in Merchants of Doubt.

    So let’s skip the detailed rebuttal and just look at some basic facts. Every year we burn around 275m tonnes of petroleum and diesel in cars, vans and trucks in the EU alone. Petrol and diesel vehicles are hugely inefficient. Around 70% of the energy that goes into a car engine is wasted. Oil that is burned cannot be recovered, reused or recycled. Oil cannot be made clean. Actually, thanks to the rise of unconventional oil, it is getting dirtier.

    So if we want to halt global warming we need vehicles that don’t burn stuff. That’s the unique appeal of electric cars, trains and buses. They’re ultra-efficient and have no tailpipe emissions. And yes, of course, we’ll need clean electricity to run the vehicles and to produce the cars and batteries.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos energieffektivitet: Min Tesla Model S P85DL, 2,5 tonn sedan med firehjulstrekk og 539 hk på en god dag, kjørte fra innerste Sverige og hjem en regnvåt novemberkveld i forrige uke med et gjennomsnittlig energiforbruk tilsvarende mindre enn 0,19 liter dinosaursaft på mila. I stedet kom den energien fra 100 % opprinnelsesgarantert vann- og vindkraft. CO2-utslipp pr kilometer: Ikke veldig mye.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Apropos energieffektivitet: Min Tesla Model S P85DL, 2,5 tonn sedan med firehjulstrekk og 539 hk på en god dag, kjørte fra innerste Sverige og hjem en regnvåt novemberkveld i forrige uke med et gjennomsnittlig energiforbruk tilsvarende mindre enn 0,19 liter dinosaursaft på mila. I stedet kom den energien fra 100 % opprinnelsesgarantert vann- og vindkraft. CO2-utslipp pr kilometer: Ikke veldig mye.
    Hvorfor kaller du det dinosaursaft når olje er dannet av mikroorganismer, plankton og planterester fra havet og fra tidligere hav over områder som nå er tørrlagt, feks i Midtøsten? Biologisk, uforbrent fett fra juratiden er en riktig betegnelse.
    Min Ioniq bruker halvparten av en Tesla, unntatt mod 3, den er mer bærekraftig. Og husk; selv om din Tesla drives av ren fossekraft så dekker ikke ren fossekraft alt kraftbehov. Derfor vil andre som også bruker elektrisk energi bli henvist til feks kullkraft, fordi du/jeg/elbileiere generelt forsyner oss av energipoolen.

    Edit: husk også på at vi med elbiler er mer tilbøyelig til å bruke den fordi vi har fint lite lokalutslipp, (kun dekkslitasje som fører til mikroplast/gummi i naturen, og jeg leste nylig en artikkel om at Tesla har svært høy skeivslitasje, som igjen genererer høyere produksjonstakt- og dermed øket utslipp ved produksjon av bildekk), og vi opptar derfor plass i bilkøene, og bidrar dermed stort til at køer oppstår, og dermed at fossilbilene står mer i saktegående kø med høyt tomgangsutslipp i stedet for å kjøre effektivt med minst mulig forbruk, samt busser som stanger i kollektivfelt som er blokkert av elbiler.
    Det sier seg selv at vi elbilister ikke skal dunke oss altfor hardt på brystet, for selv om akkurat VI ikke slipper ut eksos der vi ferdes med elbilen så bidrar vi til at fossilbilene gjør det i enda større grad i bystrøk fordi vi ikke kjører kollektive tog eller fossilbusser med mer enn 7 reisende.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Asbjørn skrev opprinnelsesgaranti. Da har han sitt på det tørre.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det har jeg også, men igjen: så lenge det produseres en stor andel 'møkkete strøm' med store klimautslipp så spiller det i det store og hele ingen rolle hvem som forsyner seg av den rene delen av kaka. De andre henvises til den møkkete delen når den rene delen brukes av andre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsåvidt, men man må bestemme seg for om man mener opprinnelsesgarantier har noe for seg eller ikke. Om de har det, vel, så kjører jeg på vann- og vindkraft. Om de ikke har det, vel, så er produksjonsmiksen for elektrisitet her oppe i Skandinavia stort sett vann- og vindkraft uansett, og overføringskablene for små til å eksportere hele vår overproduksjon av fornybar elektrisitet til kontinentet, og da kjører jeg på vann- og vindkraft.

    Økt etterspørsel etter fornybar el stimulerer også til økt utbygging f eks av havvind. Det er ikke lønnsomt hvis elektrisiteten nærmest må gis bort på Nordpool pga kraftoverskudd, men kan være interessant hvis det finnes kunder. Med eller uten sertifikater.

    Jeg har forøvrig ikke merket noen skjev slitasje av dekk på Model S, hverken den bakhjulsdrevne eller den firehjulsdrevne.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.187
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå mener jeg nå selv at jeg har i alle fall litt peiling på elektrisitet og elproduksjon, men jeg lurer fortsatt på hvordan kraftselskapene kan garantere miljøvennlig kraft til enkelte forbrukere i en krets, men ikke til alle - med mindre man betaler litt ekstra, selvsagt...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Opprinnelsesgaranti garanterer kun opprinnelsen til kraftproduksjonen, og den garanterer ikke vann og/eller vindkraft alene. Bioanlegg for forbrenning av treverk, flis, kumøkk, meneskeavføring, rivingsmaterialer osv får også sertifisert sin opprinnelse dersom anlegget kan dokumentere renest mulig forbrenning jf dagens tilgjengelige teknologi for CO2-rensing. Slikt anses fornybart og bærekraftig fordi vi har kontinuerlig produksjon av slikt avfall (det tar ikke slutt slik som olje) og det er bedre med energiproduksjon av dette enn å deponere det, men det gir likevel CO2-utslipp. Det forskes intenst på CO2-fangst, og pr i dag koster det 3 ganger mer tilført energi jf energien vi får tilbake av karbonfangsten, men enn så lenge er ikke utslipp fra bioanlegg så rent som det en dag vil bli, så en opprinnelsesgaranti betyr ikke nødvendigvis utslippsfritt, dessverre.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Tesla-eiere: Slår alarm om utslitte dekk
    Pluss content
    Flere Tesla-eiere melder om dekk som slites raskt – men bare på innsiden. Strid om hvem som er ansvarlig for slitasjen, har ført til klager til Forbrukerrådet.

    HANNE HATTREM
    Oppdatert i dag 12:17

    Krever VG+abonnement. Elbilforum har også en tråd om problemet, og da mod 3 tror jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    1.200
    Men kobolt til batteri-produksjon kommer 70 % fra Kongo og store deler av dette er barnearbeid, og farlig i gruvene for de voksne også. Så helt ren samvittighet er ikke stramt knyttet til bruk av el-bil, litt bismak er der. Jeg har dette i tankene mens jeg er i ferd med å vurdere el-bil. Kanskje vente på annen batteri teknologi.?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eller kanskje lese litt mer enn kun overskrifter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.203
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Men kobolt til batteri-produksjon kommer 70 % fra Kongo og store deler av dette er barnearbeid, og farlig i gruvene for de voksne også. Så helt ren samvittighet er ikke stramt knyttet til bruk av el-bil, litt bismak er der. Jeg har dette i tankene mens jeg er i ferd med å vurdere el-bil. Kanskje vente på annen batteri teknologi.?
    Andre batteriteknologier er i utvikling. Og over tid vil det nok gå opp for folk at de ikke trenger en bil på over to tonn, der mesteparten av overskuddsvekten skyldes at man har lyst på insanse-speed, og derfor trenger en helvetes masse batterikapasitet ...

    Fortsatt er antallet elbiler i verden lavt i forhold til biler med forbrenningsmotorer. Veldig lavt. Men bilprodusentene ser hvor det bærer, pga konsekvensene ved å brenne bensin og diesel. Derfor setter de også store midler inn i å finne andre stoff enn kobolt til katoden i batteriene. VW og BMW har investert tungt i utvikling av faststoffbatterier, det samme har Toyota gjort og de regner med å kunne lansere et FS-batteri i 2020, til olympiaden i Tokyo og at de går i produksjon i 2022. (Ledelsen måtte bite i det sure eplet og be om hjelp fra Panasonic).

    Nå som prisen på kobolt også har skutt i været kan man regne med at det blir lønnsomt å bruke maskineri fremfor barnearbeid i utvinning. Hvilket er solid på overtid.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Nå som prisen på kobolt også har skutt i været kan man regne med at det blir lønnsomt å bruke maskineri fremfor barnearbeid i utvinning.
    Finnes det noe empiri som skulle bekrefte dette? Så lenge mengde (unnskyld uttrykket) billig arbeidskraft er næmest utømmelig og prisene på råvaren stiger, så blir avansemulighetene for de øverst i næringskjeden enorme.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.909
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Sørlandet
    At en tung, motorsterk bil sliter dekkene raskere en hva en motorsvak, lett bil gjør burde ikke slå ned som lyn fra en klar himmel. En firehjulskontroll vil raskt også avsløre om det er noe som ikke stemmer med camber, caster og/eller spissing. Sporstlige biler kan ofte ha litt negativ camber for å gjøre dem en smule mer retningsstabil.

    -BB-
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.203
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Nå som prisen på kobolt også har skutt i været kan man regne med at det blir lønnsomt å bruke maskineri fremfor barnearbeid i utvinning.
    Finnes det noe empiri som skulle bekrefte dette? Så lenge mengde (unnskyld uttrykket) billig arbeidskraft er næmest utømmelig og prisene på råvaren stiger, så blir avansemulighetene for de øverst i næringskjeden enorme.
    Bildene man ser av barn som skraper kobolt er gjerne fra illegale eller "uformelle" (informal) gruver og dem finner man en del av, så det er mye for fotografer å ta tak i. Ca 30% av kobolt fra Kongo kommer fra slike. Etter at myndighetene i DR Kongo ga kobolt status som strategisk ressurs har myndighetene begynt å hindre drift av slike gruver, men kobolt er tilgjengelig i store mengder rett under bakken og det er vanskelig å stanse samtlige.
    https://www.reuters.com/article/us-...es-the-stakes-on-illegal-mining-idUSKCN1UC0BS

    Internasjonale batterikunder, fra data til bil, er uinteresserte i at denne nøkkelfaktoren skal skje med barnearbeid og ønsker at mest mulig av produksjonen skal over på tradisjonell gruvedrift (70% nå). Landet står også for 70% av verdens kobolt.

    While the majority of*Congo’s cobalt comes from large mining sites where rock is dug up by trucks from the bottom of deep pits, a growing proportion is coming from an estimated 150,000 “artisanal” or informal miners who dig by hand in Kolwezi.*The unregulated practice is increasingly drawing in children*like Kongolo. And last year accounted*for an estimated 30 per cent of*Congo’s cobalt — the country mines more than 70 per cent of the global total — according to Gecamines, Congo's state-owned miner.*

    https://www.ft.com/content/c6909812-9ce4-11e9-9c06-a4640c9feebb
    Kina kontrollerer syv av de største koboltgruvene i Kongo og der bedriver man utvinning med gigantisk og effektivt maskineri. Dette har økt i senere år pga økt etterspørsel etter metallet og økte priser.
    https://www.nsenergybusiness.com/features/china-cobalt-congo-batteries/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Andre batteriteknologier er i utvikling. Og over tid vil det nok gå opp for folk at de ikke trenger en bil på over to tonn, der mesteparten av overskuddsvekten skyldes at man har lyst på insanse-speed, og derfor trenger en helvetes masse batterikapasitet ...
    Det er nok en misforståelse. Om vi bruker Tesla som eksempel så er batteriene identiske på de forskjellige modellene. Det som skiller standardutgavene fra de raskeste utgavene er kraftigere el-motor og bedre sikringer. Batteriet, og vekten på dette er identisk.

    De store batteriene skyldes målet om lang rekkevidde. Tidligere var elbiler kun egnet som sekundærbil, men de store batteriene endret det bildet for alltid. Men my teknologi vil føre til lettere og mer energitette batterier, og dermed mindre tyngde og lavere forbruk. Det er bare et spørsmål om tid.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    At en tung, motorsterk bil sliter dekkene raskere en hva en motorsvak, lett bil gjør burde ikke slå ned som lyn fra en klar himmel. En firehjulskontroll vil raskt også avsløre om det er noe som ikke stemmer med camber, caster og/eller spissing. Sporstlige biler kan ofte ha litt negativ camber for å gjøre dem en smule mer retningsstabil.

    -BB-
    Offisiell anbefaling fra Tesla er jo forstillingskontroll for hver 20k kilometer. Det at noen er forundret over at den avviker fra en Avensis bør ikke være noen nyhetssak.

    Hadde en SAAB 9-5 med steg 1 map tidligere og den slet mer dekk enn TMS selv om den hadde halve effekten og veide 300 kilo mindre.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.258
    Antall liker
    6.880
    Really? Er bildet fra 95? Seriøst?
    Tror det er fra Goldeneye på Nintendo 64. Sjekka, det kom ut i 97.
    Dette er manipulerte bilder: If you've been on the internet recently, you'll have seen, heard, and read about the Tesla Cybertruck whether you wanted to or not. It's everywhere, and apparently 'everywhere' now includes GoldenEye 007 on the Nintendo 64.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.258
    Antall liker
    6.880
    Litt modifisert med aftermarked deler, så kan det bli beintøft:

    Bosslogic-Cybertruck.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    space.jpg

    Da synes jeg denne fra VW ID ser meget bedre ut. Hadde lett kjøpt en slik med decent rekkevidde.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel sagt at det vil komme en versjon med 110 kWh batteri etter hvert......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tegn i tiden:
    https://e24.no/norsk-oekonomi/i/701...alget-stuper-staten-taper-halv-milliard-i-aar
    Så langt i år er det solgt over 130 millioner liter mindre bensin og diesel enn i fjor. Det påfører staten et inntektstap på rundt 500 millioner kroner.
    – Dette skyldes både flere elbiler, flere hybridbiler og at bilene blir mer drivstoffgjerrige, sier finansminister Siv Jensen (Frp) i en kommentar til NTB.

    – Det er et bevis på at politikken med lavere avgifter for både elbiler, ladbare hybrider og biler med lavere utslipp virker. Nå er sju av ti nye biler lav- og nullutslippsbiler. Utslippene for nye personbiler var på nivå med EU da vi kom til makten i 2013. Nå er vi 40 prosent under EU, sier finansministeren.

    – Dette viser at det er mulig å drive god klimapolitikk med gulrot framfor pisk. Lavere bilavgifter gjør også at flere har råd til å kjøpe en trafikksikker, drivstoffgjerrig og moderne familiebil. Kostnad per kjørte kilometer har gått ned med 10 prosent, avgift på eie og bruk per kjøretøy er i snitt om lag 3.000 kroner lavere, sier Jensen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn