Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, bevis det, og jeg skal være den første til å kreve riksrettstiltale. Den oppdaterte loven om riksrett er ment å dekke grove tjenesteforsømmelser for regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter, og nepotisme eller korrupsjon vil være midt i det området.

    Det vi så i DAB-saken var en velfinansiert lobby som greide å overtale politikere uten særlig kunnskap på området. Det ble ikke bedre av at NRK selv var part i saken og sto for en mildt sagt skjev dekning. Det er likevel noe helt annet. Idiotisk, men neppe korrupt.

    Alt jeg har sett i luftambulansesaken tyder på at dette var en korrekt gjennomført anbudsprosess, men at man kan diskutere både kriteriene som ble lagt til grunn og gjennomføringen av skiftet. Selv om noen skulle kjenne noen er det vanskelig å instruere underliggende innkjøpskomitéer uten å etterlate bevis. Så bevis det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    tja, er det nå slik at en har misforstått at det ikke var offentlig før heller, men mer måten ting skjedde på?
    Ja, jeg tror misforståelsen om at dette er et eksempel på privatisering er svært utbredt. "Norsk Luftambulanse" høres ganske så statlig ut, "Babcock" gjør det på ingen måte. Hvordan denne tjenesten har fungert før og siden vet offentligheten også svært lite om. I rikspressen har dette ikke vært en sak før Babcock vant anbudet og etterpå har det også vært påfallende stille, spesielt siden det tydeligvis er slik at tjenesten ikke fungerer som tiltenkt og Babcock ikke klarer å levere men må ha hjelp fra forsvaret for å levere det de skulle levere.

    Nå er det ganske mye som tyder på at galt firma vant denne anbudsrunden og det er godt mulig at prosessen var svært uryddig. Imidlertid er Norge et lite land og miljøet som driver med fly og lufttransport enda mindre så det ville ikke overraske meg spesielt om man kan lage lignende illustrasjoner for ganske mye rundomkring i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra teorien om "six degrees of separation" kan man lage et slikt bilde om hvem som helst og hva som helst. Man kunne sikkert lagd et tilsvarende bilde med meg, Donald Trump og Paven om man absolutt ville. Kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen.... se, en skandale!

    Stort sett har den debattformen vært begrenset til visse programledere på Fox News som har lagt frem stadig mer kompliserte diagrammer over hvordan forskjellige folk står i ledtog med hverandre, men jeg ser at det tydeligvis er smittsomt. Det er en insinuasjon, ikke et bevis.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.256
    Antall liker
    12.899
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I luftambulansesaken er det faktisk nok at Helse Nord v. styrleder Marianne Telle var kontraktspart, og at Mariannes Telles eget selskap Bedriftkompetanse allerede ved anbudsutlysingen var antatt for å forestå rekrutteringen for Babcock. Hvis det ikke er å sitte på begge sidene av bordet, så vet ikke jeg....

    Rett nok meldte Telle seg inhabil, og kontrakten mellom Babcock og Bedriftskompetanse ble terminert, men det var først etter at kontrakten ble inngått, og bråket startet...
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...tkompetanse-as-og-babcock-avslutter-samarbeid
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    hva er et helseforetak? en bastard med det verste fra alle verdener?
    Hva det er først.

    Store medisinske leksikon forklarer:

    Helseforetak er en samlebetegnelse på regionale helseforetak (RHF) og helseforetak (HF) som ble opprettet etter at staten tok over ansvaret for spesialisthelsetjenesten fra fylkeskommunene 1. januar 2002.

    Virksomheten til regionale helseforetak og helseforetak reguleres av helseforetaksloven av 2001. Ved statens overtagelse av spesialisthelsetjenestene var det 47 helseforetak i Norge. Antall foretak har siden gått ned: I 2006 til 34 helseforetak, i 2014 til 28 helseforetak.

    I 2019 er det 20 helseforetak som driver med sykehustjenester. I tillegg er det til sammen ti foretak som yter støttetjenester i de ulike regionale helseforetakene og seks som yter fellestjenester på nasjonalt basis.

    De helseforetakene som eies i fellesskap yter blant annet felles innkjøpsservice, luftambulansetjeneste, pasientreiser, nødnett og IKT samt står for bygging av sykehus.

    Eierskap og organisering
    Det er staten gjennom Helse- og omsorgsdepartementet som står som eier av de regionale helseforetakene. Videre er det staten gjennom de regionale helseforetakene som eier helseforetakene. De regionale helseforetakene har et styre utpekt av departementet, og helseforetakene har et styre utpekt av de regionale helseforetakene. Helseforetaksloven krever at både regionale helseforetak og helseforetak ledes av et styre og en daglig leder (administrerende direktør).

    Geografisk inndeling
    Loven gir regjeringen anledning til å dele riket inn i så mange helseregioner som nødvendig. For hver helseregion skal det være et regionalt helseforetak. Ved iverksettingen av ordningen ble det etablert fem regionale helseforetak med geografisk ansvar tilsvarende de tidligere helseregionene.

    De regionale helseforetakene er:

    Helse Nord RHF
    Helse Midt-Norge RHF
    Helse Vest RHF
    Helse Sør-Øst (de tidligere helseforetakene Helse Øst og Helse Sør ble slått sammen 1. juli 2007)
    Det er de regionale helseforetakene som selv fastsetter hvordan de ønsker å fordele tjenesteytingen mellom sine underliggende helseforetak. Organiseringen av disse og arbeidsdelingen mellom dem kan således endres på kort tid.

    Rettslig og økonomisk ansvar
    Økonomisk ansvar og arbeidsform for helseforetakene er definert i helseforetaksloven. På mange måter ligner helseforetakene på aksjeselskaper, med den vesentlige forskjell at eier (staten) hefter ubegrenset for foretakets forpliktelser. Foretakene kan således ikke gå konkurs.

    Foretakene er egne rettssubjekter med egen handlingsevne, rettslig og økonomisk, og med arbeidsgiveransvar for sine ansatte. Et helseforetak kan bestå av flere institusjoner, sykehus og andre virksomheter, men hver av disse representerer ikke egen virksomhet etter helseforetaksloven.

    Helsetjenester
    De tjenestemessige forpliktelsene for foretakene fremkommer av helsetjenestelovgivningen og da særlig spesialisthelsetjenesteloven. Etter denne er det de regionale helseforetakene som skal sørge for at befolkningen får dekket sitt behov for spesialisthelsetjenester, mens de underliggende helseforetakene forutsettes å besørge tjenesteytingen i samsvar med kravene i lovgivningen og de rammer som settes av de regionale helseforetakene.

    De regionale helseforetakene og helseforetakene kan på avgrensede områder inngå avtale med andre offentlige eller private utøvere om tjenesteyting.

    Departementets styringsverktøy
    Departementets muligheter til styring av de regionale helseforetakene ut over det som fremkommer gjennom krav i lovgivningen, ligger i det vesentlige i foretaksmøtet og de årlige styringsdokumentene som utarbeides med grunnlag i budsjettvedtak i Stortinget.

    Departementets formelle styringsmuligheter i forhold til de underliggende helseforetakene, går gjennom de regionale helseforetakene.

    Historikk
    Helseforetakloven ble fremmet for Stortinget av daværende helseminister, statsråd Tore Tønne (Ap) våren 2001 etter at Arbeiderpartiet bare få uker tidligere hadde gått inn for statlig overtakelse av spesialisthelsetjenesten. Forslaget fikk bred tilslutning i Stortinget, og etter regjeringsskiftet høsten 2001 overtok koalisjonsregjeringen med statsråd Dagfinn Høybråten (KrF) som helseminister ansvaret for gjennomføringen av omleggingen.

    ...

    Når vi er sams om såpass.. så er det kanskje tid for hva kritikken handler om og hva som ses som en bedre modell.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    Husk også at da luftambulanse-saken pågikk så var det først og fremst en sak om arbeids- og lønnsvilkår for pilotene og alt som kom av utspill i den ene eller andre retningen må forstås med bakgrunn i det.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Overforenklinger både her og klimadebatten gjør at man rykker tilbake til start hver gang. Det er ikke verken eller. Vi trenger effektivisering og styring i staten men vi trenger også å ha med oss de gode verdiene i gjennomføringen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    Om noen husker tilbake så var det mye snakk da Rune Bjerke ble toppsjef for DNB. Han kjente Stoltenberg siden helt fra AUF-tiden, var forlover for Jens Stoltenberg og Rune Bjerke er gift med Line Rieber-Moen som var en av Stoltenbergs statssekretærer. Bjerke hadde også vært partisekretær i Oslo AP og finansbyråd i Oslo under Runer Gerhardsen.

    Når Bjerke ganske nylig sluttet i stillingen etterlater han seg en av de mest veldrevne bankene i Europa som har levert gode resultater år etter år så enhver antydning om at han ikke burde fått jobben, ikke var kvalifisert og ble ansatt kun fordi partiboka var av riktig farge fremstår i ettertid som komikk på svært høyt nivå og rimelig nok har det vært fullstendig stille fra enhver kritiker på den fronten i årevis.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.256
    Antall liker
    12.899
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^^ Det er også helt riktig, og jeg ser ikke bort fra at deler av problemet nå beror på en slags aksjon, dog med dekning i lov og regler. Likevel er det selskapets og ikke pilotenes ansvar nå det stadig vekk oppstår situasjoner hvor man plutselig ikke har fly tilgjengelig som kan lande på kortbanenettet. Babcock baserte seg nemlig i hovedsak på en litt annen flytype enn Lufttransport.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.256
    Antall liker
    12.899
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ Det er vel sjelden det er kvalifikasjonene det står på. Å ansette ukvalifiserte personer på bekjentskaper er regelrett stupdumt, - men å ansette selv kvalifiserte personer til offentlige stillinger, basert på nære bekjentskaper, er å be om bråk....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan virke som historien om manglende evne til å fly kortbane er en bløff som har blitt gjentatt og gjentatt til den har festet seg. Jeg har ikke finlest anbudsdokumentene, men det er jo et helt opplagt krav å stille. Og oppfylle. Her et avisoppslag fra i sommer: https://www.ifinnmark.no/feil-om-ambulansefly-pa-kortbane/s/5-81-1008694
    Alle de 10 nye Beech 250 ambulanseflyene kan lande på kortbane. Det nye jetflyet kan ikke det, men avlaster kortbaneflyene ved å utføre de lange transportene. Beech 250 er en ny variant av det samme flyet tjenesten har brukt de ti siste årene, bare med bedre og mer moderne instrumenter i cockpit, og noe kraftigere motor.
    De ekstra flyene kan ikke lande på kortbane. I Nord-Norge går ca. 60 prosent av alle oppdrag med ambulansefly mellom to store flyplasser. Ved å bruke disse flyene på lange oppdrag, herunder fra Svalbard til fastlandet, skjermes kortbaneflyene.
    Hvis man har fakta mot seg er det jo en kjent taktikk å heve stemmen og slå om seg med emosjonelle anekdoter i stedet, eventuelt å finne opp sine egne «fakta». Man kan til og med bli president i USA på den måten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.290
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2
    Til info så har luftambulansen i Norge aldri noensinne vært offentlig drevet. Det er overraskende mange som tror det var statlig før Babcock tok over.
    Derfor jeg tok med konkurranseutsetting i utblåsningen. Det finnes ting som kan både privatiseres og konkurranseutsettes. Men man skal tenke seg godt om når det gjelder offentlige tjenester. Problemet med Babcock er at de ikke har råd til å levere tjenesten regionen trenger. Taperen hadde sannsynligvis et realistisk ( men barbert ) budsjett. Vinneren skaper nå problemer for seg selv og for dem som vil ha konkurranseutsetting. Det er skapt et elendig eksempel på hvor galt det kan gå.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    husker da babcock-saken gikk... det ble jo hyllet som en massiv innsparing fra de blå her på forumet. at det gamle flådde oss. det var jo massiv innsparing. Viser seg jo at tilbudet var for godt til å være sant og staten nå må inn og dekke opp. Hvem tar helikopter-regningen? Hvem tar søksmålet når førstemann dør av manglende beredskap?

    privatize the profit, socialize the risk. Klassisk høyre-politikk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    Kontraktens størrelse for denne perioden var ca 100 millioner kroner mer pr år enn i perioden før så et stort spareprogram var det neppe i utgangspunktet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.290
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2
    Men, med denne regjeringen vokser offentlig sektor så det knaker i fjellet. Kanskje Erna har en hemmelig plan? Kanskje er vi irrasjonelle som klager over privatisering.

    F60A0883-34F3-45C1-AE73-30200BA16879.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    Det begynner også å bli vel lenge siden de har opprettet en ny ministerpost.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hva tilsier at denne tjenesten ikke skulle kunne vært statsdrevet?

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...ertesykt-barn-maatte-vente-19-timer-paa-hjelp
    Det kunne den, og jeg ser ingen grunnleggende hindringer mot det, men da snakker vi nasjonalisering av en tjeneste som alltid har vært utført av private.

    Til nå har det fungert ganske bra under forskjellige selskaper, fra Viggo Widerøe via Norving til Lufttransport. Det ser ikke ut til at Babcock har like heldig hånd med det, men det er kanskje litt vanskelig å skylde på flyselskapet eller anbudsprosessen når de nå har problemer med motorsvikt på Beech-flyene. Det er samme produsent som da Lufttransport hadde kontrakten.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    hva tilsier at denne tjenesten ikke skulle kunne vært statsdrevet?

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...ertesykt-barn-maatte-vente-19-timer-paa-hjelp
    Det er vel ingen som har sagt at den ikke kunne vært det, men i Norge har man valgt å ikke drive den i statlig regi og slik har det vært helt siden tjenesten ble opprettet. Jeg tviler på at den norske stat i utgangspunktet er spesielt sugne på å i praksis drive et lite flyselskap med alt det medfører. Det er heller ikke slik at alt av problemer ved ren magi forsvinner fordi noe er offentlig drevet, ei heller at det plutselig gir uendelige budsjetter å drive for. Det har tilsynelatende funket i noen tiår uten at staten har drevet med det og uten at det har vært særlig mas om å nasjonalisere tjenesten. Så lenge ting funker hisser man seg gjerne ikke opp så mye, men når noe går galt (som det åpenbart gjør nå) så får det rimelig nok større oppmerksomhet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    vi har da statlig drevet ambulansetjeneste på hjul. er det så vanskelig å tenke seg det samme på vinger?
    Nei, det er forsåvidt ikke vanskelig å tenke seg det. Men det er heller ikke så lett å se hva man skulle oppnå med det rent praktisk. Nøyaktig de samme pilotene ville flydd nøyaktig de samme flyene mest sannsynlig. Det er heller ikke slik at luftambulansetjeneste ville være et område i det offentlige hvor tjenesten skulle være så omfattende som mulig koste hva det koste vil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    men det er kanskje litt vanskelig å skylde på flyselskapet eller anbudsprosessen når de nå har problemer med motorsvikt på Beech-flyene. Det er samme produsent som da Lufttransport hadde kontrakten.
    SV vil ha en granskning av teknikken hos Babcock. Det er litt artig om de faktisk forventer at en eller annen statlig kommisjon kjapt skal finne ut noe revolusjonerende om overgangen fra motor til propellene som ikke teknikerene eller produsentene av fly eller motor ser ut til å få taket på ,samt få det fikset raskt. Det burde være ganske åpenbart at ingen av de involverte har noen særlig egeninteresse av at flyene blir satt på bakken så man må nesten anta at de gjør hva de kan for å finne ut av hva problemet er.

    Det er ikke så lett å se for seg at dette problemet ikke hadde oppstått subsidiært blitt ordnet mye raskere om det var staten som eide og driftet flyene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derimot er det lett å se for seg at Larsons holdning ville vært at "pyttsan, det er da fem kortbanefly fortsatt tilgjengelig pluss helikoptre pluss jetmaskinene, så dette er da virkelig ingen ting å bry seg om." Hvis det var under en rød regjering, vel å merke. Om det hadde blitt nasjonalisert av de blåblå og flyene likevel fikk motortrøbbel ville det derimot vært et sikkert tegn på de blåblås inkompetanse. Slik ser det ut i Larsons verden, har vi lagt merke til.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.256
    Antall liker
    12.899
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette blir for tøvete, med politisk motiverte kommentarer fra både blå og rød side. Faktum er at Babcock vant konkurransen med et 10% lavere anbud, men med absoutt dårligst score på kvalitet - færre fly, piloter og flyteknikere. I tillegg måtte omtrent alle piloter ha ny trening og utsjekk på den nye flytypen. Det reises nå kritikk fra alle politiske sider, - untatt H og FRP, hvor Erna i kjent stil tilogmed har prestert å uttale " Tjenesten er nå MYE bedre enn før". Situasjonen er faktisk svært alvorlig. Operative fly er stort sett eneste logiske mulighet i mange tilfeller, med de værforhold som gjelder i nord.
    Denne regjeringen driter nå på draget på så mange områder at det er regelrett skremmende.
    Hilsen ex H-velger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    Det var veldig små forskjeller i «kvalitet» på de ulike anbudene. Selv det dårligste scoret svært høyt. Det var såpass jevnt at pris måtte vært nesten uvesentlig før babcock ikke hadde vunnet (altså nesten ingen vekting av pris). Det er mulig anbudsopplwgget var dårlig, men ingen anbud hadde lav score på kvalitet og det var nesten ingen forskjell så «klart dårligst» beskriver ikke hva som faktisk ble evalueringen av de ulike tilbyderene.

    Og uansett var planen at kvalitet skulle bli høyere enn den var før (mer omfattende tjeneste). Staten bruker mer penger nå enn i forrige periode - ca 100 millioner pr år. Så at kvalitet ikke har hatt noe å eller vært et kriterie er billig retorikk relativt fjernt fra faktiske forhold.

    Det er mulig dette går åt helvete. Men om så skjer var det i alle fall ikke planen, noe det omtrent fremstilles som.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    hva tilsier at denne tjenesten ikke skulle kunne vært statsdrevet?

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...ertesykt-barn-maatte-vente-19-timer-paa-hjelp
    Det kunne den, og jeg ser ingen grunnleggende hindringer mot det, men da snakker vi nasjonalisering av en tjeneste som alltid har vært utført av private.

    Til nå har det fungert ganske bra under forskjellige selskaper, fra Viggo Widerøe via Norving til Lufttransport. Det ser ikke ut til at Babcock har like heldig hånd med det, men det er kanskje litt vanskelig å skylde på flyselskapet eller anbudsprosessen når de nå har problemer med motorsvikt på Beech-flyene. Det er samme produsent som da Lufttransport hadde kontrakten.
    Samtidig sier de at de ikke har de samme problemene på flyene som brukes i Sverige. Så flyene som brukes i Norge har problemer (alle sammen?), mens ingen av flyene i Sverige (som er av den samme typen) har problemer. Underlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    for ikke å nevne at babcock på "mystisk vis" fikk tilgang på forgjengerens anbud og kunne dermed by lavere på pris.

    Det var ønsket at babcock skulle vinne anbudet. Da er det ekstra flaut når babcock ikke er i stand til å levere. At det er personlige knytninger der blant avgjørselstakerne gjør at hele saken stinker. Norge er velkjent for "I rub your back, you rub mine"-korrupsjon, selv om vi liker å tro at "Norge er best i verden. ingenting galt hos oss".

    Mens høyre og Høie bare drar en komiske Ali. "Kvaliteten har gått opp". "dere bare sutrer".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig sier de at de ikke har de samme problemene på flyene som brukes i Sverige. Så flyene som brukes i Norge har problemer (alle sammen?), mens ingen av flyene i Sverige (som er av den samme typen) har problemer. Underlig.
    Men ikke på alle flyene. Det er merkelig, og de får komme til bunns i det. Det kan tenkes å ha noe med vedlikeholdsrutiner å gjøre, men det kan like gjerne være en produksjonsfeil på akkurat de flyene. Vanskelig å begynne å dele ut ansvar og skyld før man vet hva feilen består i og hva årsaken er.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Derimot er det lett å se for seg at Larsons holdning ville vært at "pyttsan, det er da fem kortbanefly fortsatt tilgjengelig pluss helikoptre pluss jetmaskinene, så dette er da virkelig ingen ting å bry seg om." Hvis det var under en rød regjering, vel å merke. Om det hadde blitt nasjonalisert av de blåblå og flyene likevel fikk motortrøbbel ville det derimot vært et sikkert tegn på de blåblås inkompetanse. Slik ser det ut i Larsons verden, har vi lagt merke til.
    Greit med litt ad hominem når man vet at man ikke har en sak å diskutere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du er kanskje ikke helt fri for den selv heller. :)

    Det var litt fristende å minne om din holdning til alle bruddene på arbeidsmiljøloven i Oslo kommune. Det var visst ikke så farlig så lenge det var offentlig ansatte under et rødgrønt styre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.095
    Antall liker
    10.645
    Samtidig sier de at de ikke har de samme problemene på flyene som brukes i Sverige. Så flyene som brukes i Norge har problemer (alle sammen?), mens ingen av flyene i Sverige (som er av den samme typen) har problemer. Underlig.
    Men ikke på alle flyene. Det er merkelig, og de får komme til bunns i det. Det kan tenkes å ha noe med vedlikeholdsrutiner å gjøre, men det kan like gjerne være en produksjonsfeil på akkurat de flyene. Vanskelig å begynne å dele ut ansvar og skyld før man vet hva feilen består i og hva årsaken er.
    Jeg tror ikke at man på mirakuløst vis skal oppdage at det er samme produksjonsfeil på de "norske" flyene, en feil som ingen andre fly har. Det er mest nærliggende å tro at det er dårlige vedlikeholdsrutiner, enten det nå er inkompetanse eller økonomi som ligger bak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil jo vise seg etterhvert, men det får man finne ut av. Så vidt jeg vet gjøres det daglige vedlikeholdet av en norsk underleverandør på Eggemoen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Samtidig sier de at de ikke har de samme problemene på flyene som brukes i Sverige. Så flyene som brukes i Norge har problemer (alle sammen?), mens ingen av flyene i Sverige (som er av den samme typen) har problemer. Underlig.
    Men ikke på alle flyene. Det er merkelig, og de får komme til bunns i det. Det kan tenkes å ha noe med vedlikeholdsrutiner å gjøre, men det kan like gjerne være en produksjonsfeil på akkurat de flyene. Vanskelig å begynne å dele ut ansvar og skyld før man vet hva feilen består i og hva årsaken er.
    Det skortet ikke på varsler rundt skiftet av flytype.

    det var insigelser på vedlikehold (skulle jo flys til sverige for vedlikehold av svenske teknikere).
    det var insigelser på lastekapasiteten.
    og mer til.


    Men jeg skjønner jo Høyres strategi her. Vi skal sette ned x antall granskningskommisjoner som skal bruke lang tid slik at Norge glemmer det hele. "Ikke rokke-båten"-Erna glemmer at hun er statsminister for hele Norges befolkningen. Tittelen er ikke stasminister slik hun liker å tro.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ja, du er kanskje ikke helt fri for den selv heller. :)

    Det var litt fristende å minne om din holdning til alle bruddene på arbeidsmiljøloven i Oslo kommune. Det var visst ikke så farlig så lenge det var offentlig ansatte under et rødgrønt styre.
    Selvsagt er det gøy å minne på dette.

    Hvordan sto det til med bruddene på arbeidsmiljøloven i Oslo Kommune før de rødgrønne tok over. Har bruddene gått opp eller ned siste 5 år?
    Hvordan står det til med bruddene på arbeidsmiljøloven i Helseforetakene? Du vet den der Høie er sjef.

    Er du sikker på at du egentlig ønsker å minne oss på disse bruddene? For du legger jo enda flere steiner til børen på Høies skuldre, hvis du faktisk mener det og det ikke bare er ren whataboutisme.


    Også festlig at du liker å sammenlikne dette med situasjoner hvor liv og helse er reelt truet. Barn med potensielt hjerneslag måtte vente timesvis. Hjertepasient med oksygenmetning nede på 80 % måtte vente nesten et døgn på å komme til sykehus. Dette er 2 saker hvor det kunne vært 2 begravelser hvis omstendighetene var litt anerledes.

    Potensielle livstruende situasjoner med manglende beredskap sammenliknes altså med Kari som må ta en ekstravakt på lørdag grunnet sykdom og det følgelig blir registrert som 3-4 brudd på arbeidsmiljøloven.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.661
    For øvrig har jeg litt problemer med å se politikken i dette. Anbudskriterier, vekting og alt det andre er satt av offentlig ansatte byråkrater i Luftambulansen HF, eventuelt med noe ekstern assistanse fra firmaer som spesialiserer seg på denslags. Dette er ikke folk som byttes ut hver gang det er valg. Presumtivt er det en eller annen fagavdeling som driver med innkjøp som står for slikt. Enhver som har sett dokumenter for et anbud for noe stort og komplekst skjønner relativt fort at det ligger særdeles mye jobb bak å utforme noe slikt. Jeg tipper de samme folkene ville laget de samme anbudsdokumentene og valgt de samme kriteriene og den samme vektingen av de realtivt uavhengig av hvem som styrer det aktuelle departementet til enhver tid - og når anbudskriteriene er satt og de ulike punktene er evalutert er den endelige beslutningen stort sett matematikk - kriteriene og vektingen av de er kjent på forhånd og er en del av anbudsprosessen. Og de fleste politikere, utenom når de skal samle stemmer og vise seg frem, skjønner at den reelle muligheten til å overprøve en slik runde er et sted ganske nærme null.

    Å velge å ha noe i offentlig regi eller kjøpe tjenesten fra private er en politisk beslutning. Hvem som velges ut til å gjøre det er det sjelden. Staten inngår et lass av store kontrakter jevnlig og det blir ytterst sjelden (parti)politikk utav det, noe det heller ikke bør være noen grunn til. Sist denne tjenesten var oppe til politisk behandling var i 1988 (Brundtland II) da det ble bestemt å videreføre å kjøpe den av private tilbydere. Om dette ikke ordner seg er det selvsagt en høyst reell mulighet at den kommer opp på nytt og eventuelt blir nasjonalisert - det vil da være en politisk beslutning som tas av et eller annet politisk flertall.

    Om man mener at kriteriene var satt feil og evalueringen av de var beheftet med alvorlige mangler så er det også litt underlig at Lufttransport AS fikk så høy score - det var jo brukt de samme kriteriene i evalueringen av alle anbudene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn