https://nn.wikipedia.org/wiki/AkronymSkal man pirke på uvesentligheter så er NFB en forkortelse og ikke et akronym.Nei, NFB er eit engelsk akronym, som tyder for "Negative Feed-Back". På norsk heiter det "negativ tilbakekopling. Ein koplar ein nedskalert versjon av utgangssignalet attende til inngangen, og samanliknar med inngangssignalet. Differansen mellom inngangssignalet og det det nedskalerte tilbakekopla utgangssignalet vert så forsterka. Global tilbakekopling tyder at ein hentar tilbakekoplingssignalet frå utgangen. Ikkje alle, men dei fleste, forsterkarar nyttar global tilbakekopling. Alle forsterkarar har lokal tilbakekopling. Emitterfylgjarar, til dømes, har 100 % tilbakekopling; det er det som gjer at emitterfylgjarar ikkje forsterkar spenninga. Tilbakekoplingsfrie forsterkarar finst ikkje. Det som vert kalla tilbakekoplingsfrie forsterkarar er forsterkarar utan global tilbakekopling.Benyttes forkortelsen NNFB også, eller blander vi ganske fritt her? Jeg mener at NFB i mange tilfeller viser til No Feedback-design?NFB = Negative FeedBack. Om den er global eller lokal har ingen ting å si. Matematisk gjør den det samme.
Jepp, vi er enige. NFB er som jeg skrev; ikke et akronym fordi du uttaler bokstavene hver for seg og ikke som et ord.https://nn.wikipedia.org/wiki/AkronymSkal man pirke på uvesentligheter så er NFB en forkortelse og ikke et akronym.Nei, NFB er eit engelsk akronym, som tyder for "Negative Feed-Back". På norsk heiter det "negativ tilbakekopling. Ein koplar ein nedskalert versjon av utgangssignalet attende til inngangen, og samanliknar med inngangssignalet. Differansen mellom inngangssignalet og det det nedskalerte tilbakekopla utgangssignalet vert så forsterka. Global tilbakekopling tyder at ein hentar tilbakekoplingssignalet frå utgangen. Ikkje alle, men dei fleste, forsterkarar nyttar global tilbakekopling. Alle forsterkarar har lokal tilbakekopling. Emitterfylgjarar, til dømes, har 100 % tilbakekopling; det er det som gjer at emitterfylgjarar ikkje forsterkar spenninga. Tilbakekoplingsfrie forsterkarar finst ikkje. Det som vert kalla tilbakekoplingsfrie forsterkarar er forsterkarar utan global tilbakekopling.
Vi uten din kunnskap må vi i den tekniske almuen ta til takke med Kii Three, den stråler heller ikke bakover om jeg har forstått riktig.. Har ikke penger til KII 3, kr går til nytt tak og ny bil...Selv bygde jeg kardioidehøyttalere for å få orden på det der. Hvis høyttaleren ikke sender lyd bakover ved 80-90 Hz er det heller ingen refleksjon og ingen kansellering. Det, subwoofer nær vegg og parametrisk eq ble ikke så verst bass.
Ikke all verdens volumkapasitet med bare to 6,5’’ elementer, men vi er på rask vei mot at DSP og spredningskontrollerte aktive høyttalere blir mainstream.To get started, download the Buchardt App from the App store. When you start the room correction via the Buchardt App, you will hear the speakers do pink noise, and see a countdown from 60 seconds. Doing this countdown, walk around with the phone and try to capture as much of the rooms air as possible with large circular motions with phone, but not closer than roughly 1 meter (40”) from the speakers.
When the time is up, you will be shown your room’s frequency response to really get an idea of where your room modes are, within the frequency band. The phone will then use its horsepower to compile all the gathered data to calculate the perfect bass filter. It's directly tailored to your room and the speakers’ placement. You can now switch between "corrected" and "uncorrected" to instantly hear the difference. For most, this will be one of those WOW situations! We are so proud of how well this actually works!
Det har vært en svært interessant utvikling i Denafrips R2R DAC testen etter at han også målte den i NOS (NON oversampling) modus:Neimen se gutter... en R2R DAC som måler bra:
https://www.audiosciencereview.com/...s/denafrips-ares-ii-usb-r2r-dac-review.11166/
-BB-
Edgy, ja.And now, we come to the crux of the matter… How does the Denafrips Ares II DAC sound?
And the answer, not meaning to be coy about it, is, “it depends.” In my system, and to my ears, the Denafrips Ares II DID sound different from the Sabre DAC built into my OPPO UDP-205 player. The Sabre has a slightly rising treble that, while occasionally irritating, can usually be ameliorated through slight amounts of speaker repositioning (in this case, toe-in or toe-out). The Denafrips Ares II DAC sounded more edgy and crisp than the Sabre. Its sound maintained that characteristic despite volume changes, speaker positioning changes, or even the use of different speakers.
Some will welcome the greater detail of the Denafrips, but others will likely find the sound somewhat bright. If your system has any propensity to sound bright or edgy to begin with, the Ares II will likely exacerbate that.
the coin will drop sooner or later...Øh æh huh? Fatter intet.
Fasinert av dine svar til tider.Øh æh huh? Fatter intet.
Fra Maskiner i Nirvana : Raga Rockers -Tekstene til "Maskiner i Nirvana".Mmmmichael Krohn. Syntes det liknet Raga, men måtte sjekke. Kjente ikke låta.
Helt bevidst dumt ser du.Fasinert av dine svar til tiderØh æh huh? Fatter intet.
Rot i hvilken virkelighet da, og hvem eier den? Det virker som det er her vi aldri blir enige - noen mener å oppleve noe som mer naturlig enn noe annet, mens andre mener å kunne tilbakevise den andres opplevelse.Jeg lar meg ofte fascinere av enkeltes ordbruk. Noen tillater seg å hevde at noe låter mer naturlig enn noe annet, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten.
En DAC som ikke består testen tar et oppgjør med virkeligheten og skaper en ny. Jeg liker virkeligheten som den er.Om man kan koble en ADC og en DAC etter hverandre, og ingen klarer å høre forskjell på det og en kabel, så vil jeg påstå man har en god DAC. Mange av de DAC-ene som blir beskrevet som "ekstra musikalske" eller "ekstra naturlige" ville ikke bestått en slik test, men mange chip-baserte DAC-er, selv de som er basert på "midt på treet"-chipper, ville bestått en slik test rimelig godt
You tell me. Jeg har nemlig hørt kun min egen.Hvis vi snakker om at noen mener å kunne høre forskjeller mellom noenlunde state of the art DAC’er med 120 dB SINAD kan man rolig fastslå at den opplevelsen kanskje er reell, men den har ingen ting med lydkvaliteten eller signalet som kommer ut av boksen å gjøre. Det var dette Snickers viste til i den delen av innlegget som ikke ble sitert.
Din RME ADI-2 vs Benchmark DAC3 vs Topping D90 - hvilken låter «mest naturlig», tror du? Man skal jobbe litt med blindtester etc for å overbevise meg om at det er noen som helst hørbar forskjell mellom dem.
Hvis man påstår at noe låter mer naturlig er det en høyst subjektiv påstand. Hvis man påstår dette fordi man liker en eller annen støy eller forvrengning som tilføres lyden er det ikke bare subjektivt, men også fullstendig feil.Rot i hvilken virkelighet da, og hvem eier den? Det virker som det er her vi aldri blir enige - noen mener å oppleve noe som mer naturlig enn noe annet, mens andre mener å kunne tilbakevise den andres opplevelse.Jeg lar meg ofte fascinere av enkeltes ordbruk. Noen tillater seg å hevde at noe låter mer naturlig enn noe annet, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten.
På tide å la den siden av diskusjonen ligge, det er rom for ulike oppfatninger. Selv om din er feil. [emoji12][emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Her er jeg faktisk helt enig med deg. Men her forveksler man nok opplevelsen noen har om at noe subjektivt sett er bedre med påstand om at det er nærmere virkeligheten. Ingen har vel påstått det siste?Hvis man påstår at noe låter mer naturlig er det en høyst subjektiv påstand. Hvis man påstår dette fordi man liker en eller annen støy eller forvrengning som tilføres lyden er det ikke bare subjektivt, men også fullstendig feil.Rot i hvilken virkelighet da, og hvem eier den? Det virker som det er her vi aldri blir enige - noen mener å oppleve noe som mer naturlig enn noe annet, mens andre mener å kunne tilbakevise den andres opplevelse.Jeg lar meg ofte fascinere av enkeltes ordbruk. Noen tillater seg å hevde at noe låter mer naturlig enn noe annet, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten.
På tide å la den siden av diskusjonen ligge, det er rom for ulike oppfatninger. Selv om din er feil. [emoji12][emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Det finnes faktisk ikke ulike virkeligheter, alternative fakta osv.
Jeg hørte om en lydtekniker som hadde hørt en produksjon gjengitt over et "superanlegg" som visstnok bød på ekstreme musikalske kvaliteter. Hans kommentar var "Her var det mye som ikke ligger på plata".
Man kan ikke i fullt alvor si at det er et vellydende anlegg om det legger til en hel masse som ikke skal være der.
Du kan sikkert også inkludere ‘rundt om i de tusen hjem’.Mange av de DAC-ene som blir beskrevet som "ekstra musikalske" eller "ekstra naturlige" ville ikke bestått en slik test, men mange chip-baserte DAC-er, selv de som er basert på "midt på treet"-chipper, ville bestått en slik test rimelig godt, men neppe fått en like blomstrende test i et hifiunderholdningsmagasin.
Så en dasj 2 ordens og et avvik på 0.5dB på FR så har du plutselig et annet instrument?Man får inntrykk av at gjengivelse av musikk vurderes etter samme kriterier som den gjengitte musikken.
Liker du ikke klarinett? Hva med Saxofon i stedet? Stålstrenger ikke din kopp te? Hva med Nylon (eller de sjeldent innspilte, men ofte hørte grisetarmene)? Synes du ikke Tom Waits høres naturlig ut? Prøv Jan Werner, da vel!
Kjedelig "hifi" eller spennende musikk? Vanskelig valg, altså....Det er kanskje eit paradoks at nøytralt er kjedeleg, medan nokre av dei mest gjevande forsterkarkonstruksjonar er alt anna enn nøytralt.
Eller er det ikkje sånn?
Jeg har hatt tidligere en periode med passive pre , impedanse tilpassing er viktigInteressant. Har nettopp brukt supernøytrale effektforsterkarar saman med to forforsterkarar, den eine passiv, den andre ein 12rørskonstruksjon. Fyrstnemnde var definitivt langt meir nøytral, men også kjedelegare enn den meir fargande rørdingsen, som eg føretrakk. Kanskje det kjem av at effektforsterkaren og høgtalarne har så få avgrensingar, slik at vrenginga er tydeleg og dermed skapar ein betre illusjon av rom og musikarar som er til stades...
Eller kanskje eg tek feil?
Forvirrande.
Blir alt gjengitt i en DAC med brickwall filter?I en tidligere tråd om partikkelhastighet skrev jeg litt om ITD persepsjonen. Jeg viste til lydeksempel hvor to nokså like toner skaper ett "beat" som roterer med differansen. En 7 hz rotasjon mellom en 250 og en 257 hz tone som ett eksempel.
250Hz in one channel and 250.5Hz in the other
http://acousticslab.org/psychoacoustics/PMFiles/PMDownloads/250-250-5.wav
For very small frequency differences (<~4-5Hz) between ears, the resulting IPD modulations give rise to a "rotating" sensation inside the head that can be easily identified as such.
250Hz in one ear and 257Hz in the other
http://acousticslab.org/psychoacoustics/PMFiles/PMDownloads/250-257.wav
For larger frequency differences, (>~4-5Hz), the sensation does resemble loudness fluctuations (beating) that would result if the tones in each ear were allowed to interfere.
https://www.hifisentralen.no/forume...kelhastighet-en-teoritra-d-8.html#post2829766
Nå er slik modulasjon mellom 250 og 257 hz IKKE målbar med målemikrofon. Men den er absolutt hørbar i stereo mellom to høyttalere via ITD.
Om man tenker seg to toner 19,5kz og 21kz blir "beaten" på 1500 hz. Men om dette kommer fra 16/44 CD via DAC, Hvordan vil ulike filtre påvirke dette? Vil dette fjerne eller redusere noe 1500 hz modulasjon? En loudness som skal være der som blir borte på grunn av filtrering?
Veit ikkje det.....Kjedelig "hifi" eller spennende musikk? Vanskelig valg, altså....Det er kanskje eit paradoks at nøytralt er kjedeleg, medan nokre av dei mest gjevande forsterkarkonstruksjonar er alt anna enn nøytralt.
Eller er det ikkje sånn?