Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Likner jo på de kurvene jeg fikk med Linn romoptimalisering i sinn tid. :D

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    NFB = Negative FeedBack. Om den er global eller lokal har ingen ting å si. Matematisk gjør den det samme.
    Benyttes forkortelsen NNFB også, eller blander vi ganske fritt her? Jeg mener at NFB i mange tilfeller viser til No Feedback-design?
    Nei, NFB er eit engelsk akronym, som tyder for "Negative Feed-Back". På norsk heiter det "negativ tilbakekopling. Ein koplar ein nedskalert versjon av utgangssignalet attende til inngangen, og samanliknar med inngangssignalet. Differansen mellom inngangssignalet og det det nedskalerte tilbakekopla utgangssignalet vert så forsterka. Global tilbakekopling tyder at ein hentar tilbakekoplingssignalet frå utgangen. Ikkje alle, men dei fleste, forsterkarar nyttar global tilbakekopling. Alle forsterkarar har lokal tilbakekopling. Emitterfylgjarar, til dømes, har 100 % tilbakekopling; det er det som gjer at emitterfylgjarar ikkje forsterkar spenninga. Tilbakekoplingsfrie forsterkarar finst ikkje. Det som vert kalla tilbakekoplingsfrie forsterkarar er forsterkarar utan global tilbakekopling.
    Skal man pirke på uvesentligheter så er NFB en forkortelse og ikke et akronym.
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Akronym

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Nei, NFB er eit engelsk akronym, som tyder for "Negative Feed-Back". På norsk heiter det "negativ tilbakekopling. Ein koplar ein nedskalert versjon av utgangssignalet attende til inngangen, og samanliknar med inngangssignalet. Differansen mellom inngangssignalet og det det nedskalerte tilbakekopla utgangssignalet vert så forsterka. Global tilbakekopling tyder at ein hentar tilbakekoplingssignalet frå utgangen. Ikkje alle, men dei fleste, forsterkarar nyttar global tilbakekopling. Alle forsterkarar har lokal tilbakekopling. Emitterfylgjarar, til dømes, har 100 % tilbakekopling; det er det som gjer at emitterfylgjarar ikkje forsterkar spenninga. Tilbakekoplingsfrie forsterkarar finst ikkje. Det som vert kalla tilbakekoplingsfrie forsterkarar er forsterkarar utan global tilbakekopling.
    Skal man pirke på uvesentligheter så er NFB en forkortelse og ikke et akronym.
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Akronym
    Jepp, vi er enige. NFB er som jeg skrev; ikke et akronym fordi du uttaler bokstavene hver for seg og ikke som et ord.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.313
    Torget vurderinger
    2
    Selv bygde jeg kardioidehøyttalere for å få orden på det der. Hvis høyttaleren ikke sender lyd bakover ved 80-90 Hz er det heller ingen refleksjon og ingen kansellering. Det, subwoofer nær vegg og parametrisk eq ble ikke så verst bass.
    Vi uten din kunnskap må vi i den tekniske almuen ta til takke med Kii Three, den stråler heller ikke bakover om jeg har forstått riktig.. Har ikke penger til KII 3, kr går til nytt tak og ny bil...
    (Artig at jeg har målt og lyttet med frem til at 154cm fra bakvegg er best kompromiss, så ditt råd om å trekke høyttalere ut er riktig.)
    Med høyttaler klint inntil vegg og nærfeltslytting ble det fortsatt tynt og null bass under 50Hz
    Capture.JPG

Capture.jpg

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.551
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Buchardt ser også ut til å ha noen smarte løsninger:
    https://www.buchardtaudio.com/products/a500-walnut-bundle
    https://www.buchardtaudio.com/a500-detailed-description
    To get started, download the Buchardt App from the App store. When you start the room correction via the Buchardt App, you will hear the speakers do pink noise, and see a countdown from 60 seconds. Doing this countdown, walk around with the phone and try to capture as much of the rooms air as possible with large circular motions with phone, but not closer than roughly 1 meter (40”) from the speakers.

When the time is up, you will be shown your room’s frequency response to really get an idea of where your room modes are, within the frequency band. The phone will then use its horsepower to compile all the gathered data to calculate the perfect bass filter. It's directly tailored to your room and the speakers’ placement. You can now switch between "corrected" and "uncorrected" to instantly hear the difference. For most, this will be one of those WOW situations! We are so proud of how well this actually works!
    Ikke all verdens volumkapasitet med bare to 6,5’’ elementer, men vi er på rask vei mot at DSP og spredningskontrollerte aktive høyttalere blir mainstream.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.016
    Sted
    Sørlandet

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    ‘ So if you are itching to have an R2R/custom boutique DAC, the ARES II makes a good candidates‘
    - Ehhhh - og hvordan låt den?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.551
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de som bare ikke vil forstå grafer er det en rent subjektiv beskrivelse her:
    https://hometheaterhifi.com/reviews/dac/denafrips-ares-ii-dac-review/
    And now, we come to the crux of the matter… How does the Denafrips Ares II DAC sound?

And the answer, not meaning to be coy about it, is, “it depends.” In my system, and to my ears, the Denafrips Ares II DID sound different from the Sabre DAC built into my OPPO UDP-205 player. The Sabre has a slightly rising treble that, while occasionally irritating, can usually be ameliorated through slight amounts of speaker repositioning (in this case, toe-in or toe-out). The Denafrips Ares II DAC sounded more edgy and crisp than the Sabre. Its sound maintained that characteristic despite volume changes, speaker positioning changes, or even the use of different speakers.

Some will welcome the greater detail of the Denafrips, but others will likely find the sound somewhat bright. If your system has any propensity to sound bright or edgy to begin with, the Ares II will likely exacerbate that.
    Edgy, ja.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er et virkelighetsspark fra, øh, virkeligheten;

Klipsch RP160m før og etter dsp for å korrigere for frekvensgang;

Forskjell 0,5m on-axis med og uten EQ.jpg

Og slik ser det ut i lytteposisjonen før og etter nærfelts-eq;

Forskjell i LP - med og uten EQ klipsch.jpg

DSP vs ubesudlet frekvensgang 1-0 :D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    ^ En reduksjon og tilsløring av detaljene forskjønner «virkeligheten». Jeg er ikke helt sikker på hvor overførbart det er til lyd, men en viss overføring er det nok, og mange subjektive evalueringer av lyd roterer rundt avarter av skjønnhet.

Skjønnhet
    Du er et produkt
    av far din sine penger
    og av din mors karosseri
    Du er industri
    Skjønnhet

Du er nåtidsidealet
    Klar til befruktning
    Legg deg ned baby
    og vis dine kunster
    Det vakreste dyret
    får den høyeste pris

Brun kropp, hvitt smil
    Ingen sorger, ingen tvil
    Blå øyne, ren hud
    Halvt menneske, halvt gud
    Skjønnhet, skjønnhet
    Vi vil ha skjønnhet
    Skjønnhet, Sieg Heil
    Vi vil ha skjønnhet

Du er nåtidsidealet
    Ung og discofil
    Umettelig ungdom
    Velkommen i kværna
    Klask litt maling på fasaden og smil
    Skjønnhet​

mvh
    KJ

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmmmichael Krohn. Syntes det liknet Raga, men måtte sjekke. Kjente ikke låta.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.732
    Sted
    Østfold
    Jeg lar meg ofte fascinere av enkeltes ordbruk. Noen tillater seg å hevde at noe låter mer naturlig enn noe annet, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten.

DAC-er er i så måte interessant. Om man kan koble en ADC og en DAC etter hverandre, og ingen klarer å høre forskjell på det og en kabel, så vil jeg påstå man har en god DAC. Mange av de DAC-ene som blir beskrevet som "ekstra musikalske" eller "ekstra naturlige" ville ikke bestått en slik test, men mange chip-baserte DAC-er, selv de som er basert på "midt på treet"-chipper, ville bestått en slik test rimelig godt, men neppe fått en like blomstrende test i et hifiunderholdningsmagasin.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.291
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg lar meg ofte fascinere av enkeltes ordbruk. Noen tillater seg å hevde at noe låter mer naturlig enn noe annet, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten.
    Rot i hvilken virkelighet da, og hvem eier den? Det virker som det er her vi aldri blir enige - noen mener å oppleve noe som mer naturlig enn noe annet, mens andre mener å kunne tilbakevise den andres opplevelse.

På tide å la den siden av diskusjonen ligge, det er rom for ulike oppfatninger. Selv om din er feil. [emoji12][emoji6]

Sent from my iPad using Tapatalk

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.551
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi snakker om at noen mener å kunne høre forskjeller mellom noenlunde state of the art DAC’er med 120 dB SINAD kan man rolig fastslå at opplevelsen kanskje er reell, men den opplevelsen har ingen ting med lydkvaliteten eller signalet som kommer ut av boksen å gjøre. Det var dette Snickers viste til i den delen av innlegget som ikke ble sitert.

Din RME ADI-2 vs Benchmark DAC3 vs Topping D90 - hvilken låter «mest naturlig», tror du? Man skal jobbe litt med blindtester etc for å overbevise meg om at det er noen som helst hørbar forskjell mellom dem.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For meg er dette essensen i DAC-diskusjonen.

Om man kan koble en ADC og en DAC etter hverandre, og ingen klarer å høre forskjell på det og en kabel, så vil jeg påstå man har en god DAC. Mange av de DAC-ene som blir beskrevet som "ekstra musikalske" eller "ekstra naturlige" ville ikke bestått en slik test, men mange chip-baserte DAC-er, selv de som er basert på "midt på treet"-chipper, ville bestått en slik test rimelig godt
    En DAC som ikke består testen tar et oppgjør med virkeligheten og skaper en ny. Jeg liker virkeligheten som den er.

rosetintedglasses.jpg

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.291
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvis vi snakker om at noen mener å kunne høre forskjeller mellom noenlunde state of the art DAC’er med 120 dB SINAD kan man rolig fastslå at den opplevelsen kanskje er reell, men den har ingen ting med lydkvaliteten eller signalet som kommer ut av boksen å gjøre. Det var dette Snickers viste til i den delen av innlegget som ikke ble sitert.

Din RME ADI-2 vs Benchmark DAC3 vs Topping D90 - hvilken låter «mest naturlig», tror du? Man skal jobbe litt med blindtester etc for å overbevise meg om at det er noen som helst hørbar forskjell mellom dem.
    You tell me. Jeg har nemlig hørt kun min egen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.732
    Sted
    Østfold
    Rot i hvilken virkelighet da, og hvem eier den? Det virker som det er her vi aldri blir enige - noen mener å oppleve noe som mer naturlig enn noe annet, mens andre mener å kunne tilbakevise den andres opplevelse.

På tide å la den siden av diskusjonen ligge, det er rom for ulike oppfatninger. Selv om din er feil. [emoji12][emoji6]

Hvis man påstår at noe låter mer naturlig er det en høyst subjektiv påstand. Hvis man påstår dette fordi man liker en eller annen støy eller forvrengning som tilføres lyden er det ikke bare subjektivt, men også fullstendig feil.

Det finnes faktisk ikke ulike virkeligheter, alternative fakta osv.

Jeg hørte om en lydtekniker som hadde hørt en produksjon gjengitt over et "superanlegg" som visstnok bød på ekstreme musikalske kvaliteter. Hans kommentar var "Her var det mye som ikke ligger på plata".

Man kan ikke i fullt alvor si at det er et vellydende anlegg om det legger til en hel masse som ikke skal være der.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.291
    Sted
    Interiore Simplicitate

Hvis man påstår at noe låter mer naturlig er det en høyst subjektiv påstand. Hvis man påstår dette fordi man liker en eller annen støy eller forvrengning som tilføres lyden er det ikke bare subjektivt, men også fullstendig feil.

Det finnes faktisk ikke ulike virkeligheter, alternative fakta osv.

Jeg hørte om en lydtekniker som hadde hørt en produksjon gjengitt over et "superanlegg" som visstnok bød på ekstreme musikalske kvaliteter. Hans kommentar var "Her var det mye som ikke ligger på plata".

Man kan ikke i fullt alvor si at det er et vellydende anlegg om det legger til en hel masse som ikke skal være der.
    Her er jeg faktisk helt enig med deg. Men her forveksler man nok opplevelsen noen har om at noe subjektivt sett er bedre med påstand om at det er nærmere virkeligheten. Ingen har vel påstått det siste?

Jeg er nok skyldig i å foretrekke en larger than life musikkformidling, og lever fint med det.

Tilført forvrengning kan gjøre at det låter bedre, får mer driv, mer glød på instrumentene, her det bare å ta blomsterspråket i bruk.

Det kan kanskje også tenkes at det som tilføres av forvrengning i en eller annen grad erstatter noe som har blitt borte som en følge av svakheter andre steder i kjeden, eller høres det utenkelig ut? La meg kjapt legge til at jeg ser det tilfeldige og uforutsigbare i det om så skulle være tilfelle.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.732
    Sted
    Østfold
    Som jeg beskrev i forvrengningstråden, når man tilfører forvrengning øker man antallet frekvenser som deltar i lydbildet, og det gjør det lettere å høre tidsinformasjonen i lydbildet. Det øker definisjonen, og for eksempel i systemer med tildels store spredningsfeil kan det være helt avgjørende.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Mange av de DAC-ene som blir beskrevet som "ekstra musikalske" eller "ekstra naturlige" ville ikke bestått en slik test, men mange chip-baserte DAC-er, selv de som er basert på "midt på treet"-chipper, ville bestått en slik test rimelig godt, men neppe fått en like blomstrende test i et hifiunderholdningsmagasin.
    Du kan sikkert også inkludere ‘rundt om i de tusen hjem’.
    Det kan nok diskuteres om det er noe ‘feil’ med DAC’en hvis tusenvis av eiere er knallfornøyd med lyden.
    Mulig det kan sammenlignes med en Alfa Romero som knirker i sammenføyningene og spinner litt uten diff på bane og deretter kommer man over i en moderne sportsbil med alle hjelpesystemene på plass. Mulig det var mer moro med Alfaen.... (?)
    Jeg går etter opplevelsen, ikke dataarket, i mine valg.

Dette er subjektivt så klart, men å fullstendig slakte en opplevelse ut fra en suboptimal måling blir veldig trangsynt.
    Føler dette har relevans til AN vs Vera.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Man får inntrykk av at gjengivelse av musikk vurderes etter samme kriterier som den gjengitte musikken.

Liker du ikke klarinett? Hva med Saxofon i stedet? Stålstrenger ikke din kopp te? Hva med Nylon (eller de sjeldent innspilte, men ofte hørte grisetarmene)? Synes du ikke Tom Waits høres naturlig ut? Prøv Jan Werner, da vel!

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.360
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Interessant. Har nettopp brukt supernøytrale effektforsterkarar saman med to forforsterkarar, den eine passiv, den andre ein 12rørskonstruksjon. Fyrstnemnde var definitivt langt meir nøytral, men også kjedelegare enn den meir fargande rørdingsen, som eg føretrakk. Kanskje det kjem av at effektforsterkaren og høgtalarne har så få avgrensingar, slik at vrenginga er tydeleg og dermed skapar ein betre illusjon av rom og musikarar som er til stades...
    Eller kanskje eg tek feil?
    Forvirrande.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Man får inntrykk av at gjengivelse av musikk vurderes etter samme kriterier som den gjengitte musikken.

Liker du ikke klarinett? Hva med Saxofon i stedet? Stålstrenger ikke din kopp te? Hva med Nylon (eller de sjeldent innspilte, men ofte hørte grisetarmene)? Synes du ikke Tom Waits høres naturlig ut? Prøv Jan Werner, da vel!
    Så en dasj 2 ordens og et avvik på 0.5dB på FR så har du plutselig et annet instrument?
    Var ikke nettopp ‘et oppgjør med virkeligheten’ et rop om at det finnes avvikende syn på livsbejaende opplevelser vs en pådyttet virkelighet i form av nøytralitet, mm.?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En passiv pre trenger ikke nødvendigvis være nøytral da den helt fint i samarbeid med etterfølgende poweramp kan drepe signal fra kilde.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Har nettopp brukt supernøytrale effektforsterkarar saman med to forforsterkarar, den eine passiv, den andre ein 12rørskonstruksjon. Fyrstnemnde var definitivt langt meir nøytral, men også kjedelegare enn den meir fargande rørdingsen, som eg føretrakk. Kanskje det kjem av at effektforsterkaren og høgtalarne har så få avgrensingar, slik at vrenginga er tydeleg og dermed skapar ein betre illusjon av rom og musikarar som er til stades...
    Eller kanskje eg tek feil?
    Forvirrande.
    Jeg har hatt tidligere en periode med passive pre , impedanse tilpassing er viktig
    Du skal ha en load som kilden liker samtidig skal den drive ampen helst med en faktor på 1/10 del av impedansen ,Feks 10 k potmeter bør se inn i 100k power amp input minimum.Selv der synes jeg allike vel at dynamikk gikk tapt vs aktive pre , og det samme en anelse av rullet topp og bass. Med aktiv pre synes jeg at jeg fikk bedre definisjon i spesiellt i ytterendene topp og bånn

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.831
    I en tidligere tråd om partikkelhastighet skrev jeg litt om ITD persepsjonen. Jeg viste til lydeksempel hvor to nokså like toner skaper ett "beat" som roterer med differansen. En 7 hz rotasjon mellom en 250 og en 257 hz tone som ett eksempel.

250Hz in one channel and 250.5Hz in the other
    http://acousticslab.org/psychoacoustics/PMFiles/PMDownloads/250-250-5.wav
    For very small frequency differences (<~4-5Hz) between ears, the resulting IPD modulations give rise to a "rotating" sensation inside the head that can be easily identified as such.

250Hz in one ear and 257Hz in the other
    http://acousticslab.org/psychoacoustics/PMFiles/PMDownloads/250-257.wav
    For larger frequency differences, (>~4-5Hz), the sensation does resemble loudness fluctuations (beating) that would result if the tones in each ear were allowed to interfere.

https://www.hifisentralen.no/forume...kelhastighet-en-teoritra-d-8.html#post2829766

Nå er slik modulasjon mellom 250 og 257 hz IKKE målbar med målemikrofon. Men den er absolutt hørbar i stereo mellom to høyttalere via ITD.
    Om man tenker seg to toner 19,5kz og 21kz blir "beaten" på 1500 hz. Men om dette kommer fra 16/44 CD via DAC, Hvordan vil ulike filtre påvirke dette? Vil dette fjerne eller redusere noe 1500 hz modulasjon? En loudness som skal være der som blir borte på grunn av filtrering?
    Blir alt gjengitt i en DAC med brickwall filter?

Eksemplene i sitatet viser forhold når man har en tone i en høyttaler og en annen tone i den andre. Da blir "beat" modulasjonen hørbar i form av modulering av tonene mellom høyre og venstre kanal. Modulasjonen er i samme størrelsesorden som signalet men jeg kan ikke se hvordan dette enkelt kan måles med en mikrofon. Hør eksemplene i innlegg hvor man hører "beat" modulasjonen SVÆRT tydelig i headset, men også rett fremfor laptoppen.

Dette er ikke det samme som intermodulasjon, altså hvordan den ene tonen påvirker den andre når det gjengis. Det er en helt annen ting.

Spørsmålet mitt blir hvordan "beat" modulasjonen blir påvirket dersom den ene tonen utsettes for filtervirkning mens den andre ikke. Jeg tenker at dette i ytterste konsekvens medfører at bare den laveste tonen høres. Den øverste tonen samt selve "beat" modulasjonen forsvinner selv om "beat" modulasjonen ligger godt innenfor hørbart område.

Altså: Prøv ut testlinkene i sitatet ovenfor.

Klang og modulasjon i kirkeorgel går fint når de viktige tonene alle ligger innenfor. Klang og modulasjon i cymbaler er noe helt annet.

Dette går til kjernen av spørsmålet. Blir alt målt?

I tilfellet ved DAC med brickwall filter rett nord for 20 khz mener jeg at det ikke blir det. Slike DACer klarer ikke å gjengi 1500 hz som en "beat" av 19,5 og 21 khz. Eller andre eksempler man kan lage seg i samme gate.

Om det er hørbart....aner ikke.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.360
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…