Dette: https://www.hifisentralen.no/forume...4-bli-med-pa-norgeslansering-med-genelec.htmlOlav2, hva slags demo var det du var på?
Dette: https://www.hifisentralen.no/forume...4-bli-med-pa-norgeslansering-med-genelec.htmlOlav2, hva slags demo var det du var på?
Gjør du det når du sitter i ss er det noe galt med oppsettet. Stemmen bør på de fleste opptak stå klippefast og troverdig på midten, eller der den er mikset innFint om du kan si litt om oppsettet rundt demoen. Hvilken kilde og prosessor ble brukt?
Forøvrig tror jeg at multikanal til musikk kan være svært bra og at penger lagt i et slikt system kan være.minst like smart som samme sum brukt på eksotisk tokanals utstyr. Selv savner jeg som regel en senterkanal først og fremst. Har som oftest lett for å 'falle ut' av stereoillusjonen og vokalisten spaltes i en høyre og venstre tvilling...
Kanskje, men for meg virker dette som et symptom på høyttalere med dårlig spredningskontroll. Hvis frekvensgangen er riktig på aksen og har store avvik skrått til siden vil refleksjonene få en annen klangfarge enn direktelyden, og øre/hjerne avslører det straks som hermetisk. Det kan f eks skje med to-veis-høyttalere hvor bassen er delt for høyt i frekvens og begynner å smalne inn spredningen lenge før diskanten tar over, eller med plateresonanser i kassene som sender lober sidelengs fra høyttalerene. Nærfeltslytting med vinklede høyttalere og akustisk behandling av førsterefleksjonspunkter kan redusere problemet, men vegg-til-vegg lydpanorama forutsetter jevn frekvensgang også off axis og samme klangfarge i førsterefleksjoner og romklang som i direktelyd. Det er en hel liten utfordring å få til.Det går nå mest på vinkling av høyttalerne inn mot lytteposisjon. Ved å vinkle nok inn så ordner der seg, men da blir også lydbildet mye smalere. En senterkanal i et 3.0 oppsett fikser dette og en får et stabilt og bredt lydbilde foran seg med god sammenheng fra side til side der begrepet sweetspot blir nesten irrelevant.
Mine forholdsvis nyinnkjøpte "beist" kan ikke settes rakt mot øra, da faller lyden sammen i mitt rom, de kan stå med litt toe-in, men ikke mye. Jeg har problemer med å få sentrert vokal helt 100% midt i mellom høyttalerne, har jobbet en del med det nå, det var helt 100% til jeg fant ut at jeg skulle få luftigere lyd ved å flytte noe som stod bak høyttalerne, etter det har det vært mye flytting og frustrasjon.Det går nå mest på vinkling av høyttalerne inn mot lytteposisjon. Ved å vinkle nok inn så ordner der seg, men da blir også lydbildet mye smalere. En senterkanal i et 3.0 oppsett fikser dette og en får et stabilt og bredt lydbilde foran seg med god sammenheng fra side til side der begrepet sweetspot blir nesten irrelevant.
Er klar over at svært gode stereoanlegg som er prikkfritt satt opp av flinke folk i et godt rom klarer å utligne de fleste svakheter som ligger i 2.0. Men veien dit er ofte brolagt med frustrasjoner og store økonomiske tap gjennom mange år med utstyrsbytting. Multikanal med mulighet for RK/DSP kan fort være et alternativ til ekostisk og dyr hifi som flere burde prøve.
Jeg kom over en boks for noen år siden som gjorde akkurat det som linkene dine beskriver; tokanals pre med tre kanaler ut, altså en fysisk senterkanal basert på smart miksing av høyre og venstre signal, alt på analogt vis. Husker ikke navnet og finner ikke igjen dette på nettet nå. Det er mulig det er det samme vi snakker om, har du bilde av selve apparatet?
Det er heller ikkje moms på fantomsenter...... så er fantomsenter på lager nå til veldig gunstige priser.
Beklager, så ikke spørsmålet før nå. Slik så den ut:Jeg kom over en boks for noen år siden som gjorde akkurat det som linkene dine beskriver; tokanals pre med tre kanaler ut, altså en fysisk senterkanal basert på smart miksing av høyre og venstre signal, alt på analogt vis. Husker ikke navnet og finner ikke igjen dette på nettet nå. Det er mulig det er det samme vi snakker om, har du bilde av selve apparatet?
Jeg mener at man kan skille litt mellom full 360 graders surround a la hjemmekino og trekanals stereo for musikk der en ønsker å oppnå et bredere og mer sammenhengende lydpanorama foran seg uten smalt sweetspot.
Tror du får et spennende prosjekt med å prøve ut noe av dette i sommerhuset ditt. Det meste kan vel gjøres digitalt i våre dager, men jeg har ikke sett noen som tilbyr akkurat dette. En forretningsidé god som noen om det fungerer.
Anbefaler å koble til fantomsenteret med 6 kvadrat overledning.Det er heller ikkje moms på fantomsenter...... så er fantomsenter på lager nå til veldig gunstige priser.
Ja, eksakt, men med ca 20 dB lavere støy og litt annen betjeningslogikk. Beskrevet her:Asbjørn: Du har altså planer om å lage en enhet som utvider fra to til tre kanaler, omtrent som den boksen fra Miles? Den er vel fra noen år tilbake, prøvde å Google, men det kom ikke opp særlig mye.
Et spennende prosjekt, håper du lager en tråd om dette etterhvert.
Om du kjøper "små" surround høyttalere som må deles av, så har du ikke noen plass å sende det til uten subb.Er det noe vits å kjøre noe mer enn 4.0 for multikanal musikk??
Alt av vokal ligger jo midt mellom ht i stereo oppsettet, så senter burde være unødvendig?!
Sub, frontene jeg har går lavere enn de fleste subber så separat sub burde også være unødvendig?!
Så til surround ht...burde disse være tisvarende front eller duger det med klassiske surround høyttalere på veggen?
Styres ikke LFE kanalen av prosessoren? dvs, hvis du sier 4.0 til prosesor så mixer den bassen inn i de 4 kanalene?! Sånn som senterkanelaen kan mixes inn i front.Om du kjøper "små" surround høyttalere som må deles av, så har du ikke noen plass å sende det til uten subb.Er det noe vits å kjøre noe mer enn 4.0 for multikanal musikk??
Alt av vokal ligger jo midt mellom ht i stereo oppsettet, så senter burde være unødvendig?!
Sub, frontene jeg har går lavere enn de fleste subber så separat sub burde også være unødvendig?!
Så til surround ht...burde disse være tisvarende front eller duger det med klassiske surround høyttalere på veggen?
Er musikken innspillit med .1 signal altså lfe sporet så vil du ikke få tak i det sporet uten subb.
Så ja til subb. Senter kan man hoppe over. Og vertfall subb før senter.
To-kanals stereo skaper en stor kansellering ved ca 2 kHz på grunn av løpetidsforskjellene fra hver høyttaler til hvert øre. En fysisk senterhøyttaler har ikke det problemet. Det ville ikke vært så dumt om stereo var et trekanals format med hovedattraksjonen fjellstøtt gjengitt med en dedikert høyttaler til senterkanalen, mens høyre og venstre kanal ble brukt til å plassere ting i lydbildet.Er det noe vits å kjøre noe mer enn 4.0 for multikanal musikk??
Alt av vokal ligger jo midt mellom ht i stereo oppsettet, så senter burde være unødvendig?!
Sub, frontene jeg har går lavere enn de fleste subber så separat sub burde også være unødvendig?!
Så til surround ht...burde disse være tisvarende front eller duger det med klassiske surround høyttalere på veggen?
Litt rask på avtrekkeren der. Jo du kan sende lfe til front. Men da bør du ha fronter som takler frekvenser godt under 20hz. Om innspillingen er med lfe spør. Lfe er vel fra 3--120hz om jeg ikke husker helt feil.Styres ikke LFE kanalen av prosessoren? dvs, hvis du sier 4.0 til prosesor så mixer den bassen inn i de 4 kanalene?! Sånn som senterkanelaen kan mixes inn i front.Om du kjøper "små" surround høyttalere som må deles av, så har du ikke noen plass å sende det til uten subb.Er det noe vits å kjøre noe mer enn 4.0 for multikanal musikk??
Alt av vokal ligger jo midt mellom ht i stereo oppsettet, så senter burde være unødvendig?!
Sub, frontene jeg har går lavere enn de fleste subber så separat sub burde også være unødvendig?!
Så til surround ht...burde disse være tisvarende front eller duger det med klassiske surround høyttalere på veggen?
Er musikken innspillit med .1 signal altså lfe sporet så vil du ikke få tak i det sporet uten subb.
Så ja til subb. Senter kan man hoppe over. Og vertfall subb før senter.
Vi snakker multikanal musikk her altså... Ser poenget ditt med film. Mine fronter går ned til 31hz, har fått opplyst at det er svært lite under 35 hz i musikkens verden.Litt rask på avtrekkeren der. Jo du kan sende lfe til front. Men da bør du ha fronter som takler frekvenser godt under 20hz. Om innspillingen er med lfe spør. Lfe er vel fra 3--120hz om jeg ikke husker helt feil.Styres ikke LFE kanalen av prosessoren? dvs, hvis du sier 4.0 til prosesor så mixer den bassen inn i de 4 kanalene?! Sånn som senterkanelaen kan mixes inn i front.Om du kjøper "små" surround høyttalere som må deles av, så har du ikke noen plass å sende det til uten subb.Er det noe vits å kjøre noe mer enn 4.0 for multikanal musikk??
Alt av vokal ligger jo midt mellom ht i stereo oppsettet, så senter burde være unødvendig?!
Sub, frontene jeg har går lavere enn de fleste subber så separat sub burde også være unødvendig?!
Så til surround ht...burde disse være tisvarende front eller duger det med klassiske surround høyttalere på veggen?
Er musikken innspillit med .1 signal altså lfe sporet så vil du ikke få tak i det sporet uten subb.
Så ja til subb. Senter kan man hoppe over. Og vertfall subb før senter.
Så lenge han har store fronter sendes jo lfe til disse, dette vet du Peter Dette ligger i standarden og alle prosessorer skal gjøre dette om de følger normen. Men allikevel er egen subwoofer klart å anbefale, man avlaster systemet og får større spillerom til å få justert inn lyden riktig.Om du kjøper "små" surround høyttalere som må deles av, så har du ikke noen plass å sende det til uten subb.Er det noe vits å kjøre noe mer enn 4.0 for multikanal musikk??
Alt av vokal ligger jo midt mellom ht i stereo oppsettet, så senter burde være unødvendig?!
Sub, frontene jeg har går lavere enn de fleste subber så separat sub burde også være unødvendig?!
Så til surround ht...burde disse være tisvarende front eller duger det med klassiske surround høyttalere på veggen?
Er musikken innspillit med .1 signal altså lfe sporet så vil du ikke få tak i det sporet uten subb.
Så ja til subb. Senter kan man hoppe over. Og vertfall subb før senter.
Ser den er i 3D også? Er den diskret? Altså mikset slik at bakkanaler har lyd fra instrumenter? Jeg liker best når det ikke bare er ambience i bakhøytalerene.Dynamikkbombe og en av de aller aller beste live opptak i surround jeg noengang har hørt:
Vis vedlegget 573089
Kvar får du tak i desse? Har høyrt ein del quadro, og det er fasinerande.Fått noen nye 70 talls Quadrofoni utgivelser på sacd fra Vocalion, Helen Reddy, B.W. Stevenson, The Guess Who og George Benson
Låter veldig bra
www.duttonvocalion.co.ukKvar får du tak i desse? Har høyrt ein del quadro, og det er fasinerande.Fått noen nye 70 talls Quadrofoni utgivelser på sacd fra Vocalion, Helen Reddy, B.W. Stevenson, The Guess Who og George Benson
Låter veldig bra
Jeg opplever senter og surround mest brukt til ambient lyd fra salen her, hos meg er i hvert fall dette en fantastisk vellykket surround opplevelse. Den har et voldsomt trøkk og veldig livaktig klang. Siste Mahler sats er referansemateriale. Ikke testet 3d, ser den i vanlig 2d.Ser den er i 3D også? Er den diskret? Altså mikset slik at bakkanaler har lyd fra instrumenter? Jeg liker best når det ikke bare er ambience i bakhøytalerene.Dynamikkbombe og en av de aller aller beste live opptak i surround jeg noengang har hørt:
Vis vedlegget 573089
Har noen konserter i 3D med aktiv diskret surroundlyd og det er ganske kult - 106" lerret fra 3m med skikkelig 3D er en opplevelse.
Den innspillingen må jeg visst få tak i. Har en god del andre innspillinger fra Tacet, og her er det virkelig friske mikser i ellers gode opptak. Det er jo ellers noe nesten selvmotsigende i å få servert Quattro Stagioni i bare to kanaler...Jeg har noen Tacet klassiske multikanalutgaver - hvor man kan velge mellom "Moving Surround" og "vanlig". Hvor "Moving Surround" har instrumenter som flytter seg i lydbildet - frem og tilbake, rundt osv. Artig å lytte på - litt "rocka" måte å mikse på - slik som rockegrupper som Queen osv har gjort det - både i multikanal og stereo.
Godt skrevet ;DDet er jo ellers noe nesten selvmotsigende i å få servert Quattro Stagioni i bare to kanaler...