Det blir SPENNENDE å lese resultatet av!Skal dokumentere forskjellene på målt frekvens og impulsrespons mellom Bliesma og Satori.
Waveguiden gjør jo det man ønsker den skal gjøre, så det blir jo også målemessig bedre. Men jeg forventer at det blir mer uryddig i tidsdomenet.Hvorfor blir det verre målemessig?
Nei, jeg mener at diskanten isolert sett får en mer uryddig impulsrespons.Så du mener det kræver yderligere forsænkning af diskanten når der bruges wave guide?
Denne uorden, Bx, er den å forstå som signifikant tilstede uansett hvilket type horn man benytter og/eller uansett hvor bra man måtte mene hornet spiller?Waveguiden gjør jo det man ønsker den skal gjøre, så det blir jo også målemessig bedre. Men jeg forventer at det blir mer uryddig i tidsdomenet.
Waveguiden gir akustisk støtte gjennom refleksjoner. Samme sak som med horn, bare mye mer forsiktig. Det fører til uorden i tidsdomenet, særlig på korte bølgelengder. Og ditto i frekvensdomenet.
Du får kvelden på deg.Må manne meg opp litt, men det skjer nok innen året
Ringing på en firkantpuls har mer med båndbredde å gjøre. Det er i denne sammenheng icing on the cake.Er det ringning? Svarende til det der kan optræde på en firkant pulse?
Impulsresponsen på horn er alltid uryddig i forhold til element på flat baffel. Men det er store forskjeller på ulike horn. Jeg sitter jo stort sett og ser på målinger og hva som kan korrigeres.... de vanskeligste er krevende å gjøre noe med også frekvensmessig. De ryddigste kan man også tidskorrigere i stor grad. Men oppover i en horndiskant er det alltid rufsete. Jeg har nok hørt noe av det samme som deg, men jeg har ikke hørt de beste hornriggene der ute, langt ifra. Så inntil jeg har hørt det så tenker jeg at de har kvaliteter som ikke fanges opp av impulsrespons og frekvensresponsmålinger. Det må jo være en grunn til at mange av de som er mest seriøse ift lyd foretrekker horn. Men målemonstre blir de aldri. I hvert fall ikke før vi endrer hva vi måler...Denne uorden, Bx, er den å forstå som signifikant tilstede uansett hvilket type horn man benytter og/eller uansett hvor bra man måtte mene hornet spiller?Waveguiden gjør jo det man ønsker den skal gjøre, så det blir jo også målemessig bedre. Men jeg forventer at det blir mer uryddig i tidsdomenet.
Waveguiden gir akustisk støtte gjennom refleksjoner. Samme sak som med horn, bare mye mer forsiktig. Det fører til uorden i tidsdomenet, særlig på korte bølgelengder. Og ditto i frekvensdomenet.
Jeg spør, fordi jeg sliter med at i mine ører farger alle horn lyden, men legger til at jeg (selvfølgelig) ikke har hørt alle horn - så jeg kan (like selvfølgelig) ta feil.
Dokumentasjonen over er Satore diskanten. Den har aldri vært målt med Waveguide.Har du tilsvarende målin fr og ir uten waveguide?
1000 vis med ord her på sentralen forteller ingen verdens ting om lyden. Kommer ikke til å si et kvekk om det. Du får stille nysgjerrigheten ved å se på målingeneSies at et bilde sier mer enn 1000 ord - men ikke om lyden
Hehe - godt sagt På den annen side; hva evt. DU syntes om forskjellen med og uten. Spesielt dersom du også prøver deg frem med flytting av delefrekvensene.1000 vis med ord her på sentralen forteller ingen verdens ting om lyden. Kommer ikke til å si et kvekk om det. Du får stille nysgjerrigheten ved å se på målingeneSies at et bilde sier mer enn 1000 ord - men ikke om lyden
Det låte bare ikke riktig og det er vel helt naturlig. Den står jo 2.5 cm lengre unne, og det er faktisk hørbart.Nei det ble vel litt hot med såpass mye bedre virkningsgrad i nedre del
Dette er nevnt mange ganger. Større kapasitet nedover gjør at det kan deles lavere uten at diskanten presses, og med håp om bedre klarhet i det området.Men denne virkningsgraden lenger nedover, hvor viktig er den - egentlig - så lenge man uansett tar høyde for det i filterdesignet?
Joda, det forstår jeg. Men (!) er det (?) i seg selv sikkert at den lille diskantmembramen virkelig byr på dette - opp mot de (uanstrengte) super mellomtonene du skal dele de ned mot?Dette er nevnt mange ganger. Større kapasitet nedover gjør at det kan deles lavere uten at diskanten presses, og med håp om bedre klarhet i det området.Men denne virkningsgraden lenger nedover, hvor viktig er den - egentlig - så lenge man uansett tar høyde for det i filterdesignet?
Regner ikke med aha opplevelser men klare jeg en liten forbedring er jeg fornøyd.
Jeg spør ("mener" ikke noe...) kun av gutteaktig interesse og under en positiv ånd...Du har innvendinger og meninger mot alt så jeg gir faen i svare mer. Du får prøve litt selv så blir du sikkert klokere.
Det kan du sikker ha rett i. Flyttet så langt ned for å se hva som skjer. Jeg må prøve meg fram litt, og det er meget mulig jeg havner høyere opp. En prosess dette.Hej
Jeg tænker om det ikke kunne være en god ide at dele noget højre. Lade alle dine mellemtoner tage noget mere af frekvens området .
Ved de forsøg jeg har lavet med Snell Diskanter er at jo højre man deler jo mere frit lyder sådan en lille dome. 2Khz er lavt selv om den kan.
Lidt tanker herfra