Det blir ikke riktig å si at det er et "annet" inngangstrinn. Vi bruker nøyaktig samme komponenter som tidligere. Forskjellen ligger kun i optimalisering av layout på kretskortet. Noe som økte CMRR fra minimum 89dB til minimum 94dB ved 1kHz. Denne optimaliseringen førte til at presisjonsmotstandene vi bruker ble utnyttet på en bedre måte enn tidligere.
Dette er altså ikke noe som er hørbart eller en del av "lyden" i forsterkeren. Det er kun en
forsikring mot at eventuelle støykilder ikke klarer å snike seg inn i forsterkerens kretsløp.
CMRR er evnen det
balanserte inngangstrinnet har til å undertrykke støy som sniker seg inn i systemet via kabler og jordsløyfer. For å klare gode data må både kretskortet ha korte og presise baner og motstandene i inngangstrinnet matches svært nøyaktig. CMRR er noe som lenge har vært viktig i proffmarkedet siden de der har brukt balanserte signaler i årtier. Med vanlige RCA kabler er ikke CMRR relevant og det er kanskje derfor at det ikke har vært særlig fokus på dette i Hi-Fi verden. I tillegg er støy også et større problem i store studio eller scener der man har mange lange ledningsstrekk. I et lite Hi-Fi anlegg er vanligvis støyproblemet mindre og kravet til CMRR ikke like viktig. De fleste forsterkerprodusenter nøyer seg dermed med å spesifisere bedre enn f.eks 60dB. Her er f.eks en test av Purifi's egen forsterker som viser store avvik mellom høyre og venstre kanal:
Hi Bruno, I see only feedback being employed. Would it make sense to also use feed forward? Why use one or the other (or both)? Do you consider the 1ET400A the lowest distortion module of this technology, the "sweet spot" of the range so to say? Will higher powered modules have a little higher...
www.audiosciencereview.com
Tradisjonelt har det blitt brukt signaltransformatorer for å oppnå CMRR over 90dB, men Veras inngangstrinn matcher de aller beste transformatorene uten ulempene transformatorer har med forvrengning ved lave frekvenser. Her en en måling:
CMRR på 110dB ved 50Hz - 100Hz betyr at du i prinsippet kan kveile signalkablene 10 runder rundt hviken som helt transformator uten at du får brum i forsterkeren
For å sette tallene i perspektiv, så har Belden skrevet en artikkel om dette:
CMRR: What is it and how do you get a good number?
www.belden.com
Her er noen flere målinger av P150/600.
Brukt som monotrinn er P150/600 virkelig et råskinn og "målemonster" for å bruke Rognliens nye uttrykk.
Nøyaktig 1000W med 0,0006% THD+N. Dette er med kontinuerlig drift i 4 Ohm.
Ved 1W effekt er THD+N på kun 0,0015%, noe som vitner om det lave støygulvet.
Lineariteten opp til 20kHz er upåklagelig rett. +/- 0,025dB fra 20Hz til 20kHz. -3dB ligger ved 60kHz.
Dempingsfaktor ved 8 Ohm. Over 1400 ved 20kHz og 16000 i bassen!
Dette er målinger som viser forvrengning etterhvert som frekvensen stiger. Målt ved to forskjellige effekter (50W og 200W).
Maks 0,001% THD+N ved 5kHz ved 200W effekt er meget bra.
Alphamale: Hvis du vil sammenligne kurver med JC5 så er det en del målinger her:
www.soundstagenetwork.com