Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er en god ide, men skal det ha noen hensikt med industristikk må du bytte til blå ph på kabelen også og evt lage overgang til schuko. Edit: glem det siste, jeg visste ikke hva umc var, men du får philip hauge (industristikk, blå IT eller rød TN) til umc. Konklusjon: det er en god ide.

    Ellers er det normkomiteen som skriver reglene, elektrikerstanden bare følger de ;). Forskriften sier bsre at vi skal unngå brann og personskader og lage et anlegg som er hensiktsmessig for bruken. Normen tolker dette med sine preaksepterte løsninger.

    En tredje ting er at stikk bør tas ut av kontakten en gang i blant pga oksidering som lager varmgang og mulig brann. Dette er årsaken til at det er effektbegrensning på vvberedere på stikk.
    Ok takker. Selve kabelen er dimensjonert for inntil 32A 400V 3-fase så den burde takle mine 7A på 230V skulle jeg tro Snakket med en lokal elektriker her om dagen og han mente at om jeg uansett ikke trengte noe mer effekt (det gjør jeg ikke) så hadde det ikke allverdens hensikt å installere en ladestasjon, et blått stikk ville holde lenge.

    Det jeg derimot ikke har er B-type jordfeilbryter i skapet (må ikke forveksles med utløserkarakteristikk lærte jeg i dag...) det taler forsåvidt kanskje for en fastkoblet stasjon med innebygget DC-vern eller hur?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Ok takker. Selve kabelen er dimensjonert for inntil 32A 400V 3-fase så den burde takle mine 7A på 230V skulle jeg tro Snakket med en lokal elektriker her om dagen og han mente at om jeg uansett ikke trengte noe mer effekt (det gjør jeg ikke) så hadde det ikke allverdens hensikt å installere en ladestasjon, et blått stikk ville holde lenge.

    Det jeg derimot ikke har er B-type jordfeilbryter i skapet (må ikke forveksles med utløserkarakteristikk lærte jeg i dag...) det taler forsåvidt kanskje for en fastkoblet stasjon med innebygget DC-vern eller hur?
    En jordfeilbryter type B koster omlag 3k+. Da kan du likegodt kjøpe deg en Spark32 med blå industrikontakt med innebygget jorfeilvern type B. Se elbilgrossisten.no. Den kan også justeres til div A på en veldig enkel måte.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Har selv satt opp en Easee lader på hytta og kommer til å gjøre det samme når vi har funnet en plass her sørpå. Liten og intuitiv i bruk. På hytta her jeg satt den opp med 3x20 amp.

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ok takker. Selve kabelen er dimensjonert for inntil 32A 400V 3-fase så den burde takle mine 7A på 230V skulle jeg tro Snakket med en lokal elektriker her om dagen og han mente at om jeg uansett ikke trengte noe mer effekt (det gjør jeg ikke) så hadde det ikke allverdens hensikt å installere en ladestasjon, et blått stikk ville holde lenge.

    Det jeg derimot ikke har er B-type jordfeilbryter i skapet (må ikke forveksles med utløserkarakteristikk lærte jeg i dag...) det taler forsåvidt kanskje for en fastkoblet stasjon med innebygget DC-vern eller hur?
    Lader du bare på 7A er hensikten mindre. Det er ikke noe problem med schuko som tåler inntil 16A. Jeg tenkte du ønsket å øke ladestrømmen. Om ladestasjon eller jfb-B er tingen blir nok kanskje hipp som happ. Jeg kjenner ikke markedet godt nok (har jobbet stort sett med industriløsninger de siste årene)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Har selv satt opp en Easee lader på hytta og kommer til å gjøre det samme når vi har funnet en plass her sørpå. Liten og intuitiv i bruk. På hytta her jeg satt den opp med 3x20 amp.
    Hadde jeg hatt behov for mer guffe så hadde jeg gått grundigere til verks, men det er ganske kukent å legge inn en kraftigere kurs til garasjen min pga ledningsføringen og jeg tenkte ikke så langt da vi bygde garasjen (hadde ikke elbil), har skjult anlegg og gjenbrukte trekkrøret til et tilbygg som ble revet da garasjen ble bygget så fleksen var i utgangspunktet ikke så stor, det var bare et 16mm rør og det var vanskelig nok å trekke 2.5 kvadrat gjennom det. Kunne kanskje tatt ut fra underfordelingen i kjelleren men det blir en god del arbeid og en passe haug tusenlapper til for min del ingen praktisk nytte. Dessuten går den på elkolbene på varmeanlegget og det må fort byttes "hovedsikring" i skapet der også og det gidder jeg i alle fall ikke.

    Jeg har hatt elbil i over fem år nå og har på denne tiden ikke en eneste gang hatt behov for å lade på noe mer enn de omtalte 7A så det begrenser litt investeringsviljen også - er helt ute av stand til å lage meg et scenario med noe stort ladebehov, et blått stikk er jo en enkel løsning som tross alt er mye bedre enn schuko selv om det forsåvidt burde være greit med de skarve 7A jeg lader med.

    Det skal vel en del til at en lader ikke er enkel og intuitiv i bruk - enenste man skal gjøre er å løfte av kabelen og plugge den i bilen, alternativ ta den ut av bilen og henge den tilbake. Noen smartfunksjoner og ymse loggføring har jeg ikke noe behov for og med så lav strøm som jeg lader med er det uansett ikke nødvendig med noen styring av lasten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Styringen av lader har man jo gjerne i form av en timer på bilen eller app fra produsent eller 3. part hvis man vil lade på natt med lave strømpriser. Det å dytte smartfunksjoner inn i boksen er etter min mening å gjøre ting unødvendig komplekst.

    Har man Tesla så er deres egen lader veldig grei med integrert knapp for å åpne ladeluka. Den koster 5.2k hos Tesla og er billigere på Finn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om man har Type-2-kabel fra noen andre enn Tesla (dvs har enn annen ladedings enn Tesla Wallbox) må man da låse opp kabelen via skjermen for å ta den ut eller er det bare å dra den ut?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det skal vel en del til at en lader ikke er enkel og intuitiv i bruk - enenste man skal gjøre er å løfte av kabelen og plugge den i bilen, alternativ ta den ut av bilen og henge den tilbake. Noen smartfunksjoner og ymse loggføring har jeg ikke noe behov for og med så lav strøm som jeg lader med er det uansett ikke nødvendig med noen styring av lasten.
    Lett installasjon, enkel implementering og bra app. I tillegg er selve laderen kompakt og Made in Norway. Klarer du deg med 7 amp så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare benytter schuko. Jeg lader 10 amp på 10 amp schuko stikk både på jobb og hjemme inntil noen overbeviser meg om at det ikke er smart.

    -BB-
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Om man har Type-2-kabel fra noen andre enn Tesla (dvs har enn annen ladedings enn Tesla Wallbox) må man da låse opp kabelen via skjermen for å ta den ut eller er det bare å dra den ut?
    Jeg bruker annen type-2 på min. Må låser opp luken før den tas ut. Jeg bruker key-fob da jeg synes det er lettere enn å måtte inn i bilen for å åpne via skjermen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg bruker annen type-2 på min. Må låser opp luken før den tas ut. Jeg bruker key-fob da jeg synes det er lettere enn å måtte inn i bilen for å åpne via skjermen.
    Dvs det er bare å trykke midt på fob-en så blir ladeporten låst opp og kabelen kan trekkes ut?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Har vel spurt om det tidligere også, men er det noen her som har prøvekjørt MG sin lille EL SUV?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hentet vår Sorte DS3 crossback i går, for meg og interiørarkitekten er dette en fin bil, forhjulstrekk er vi vant til, effekt og batteri er sånn passe og at den nærmest er lydløs innvendig er godt. Det var viktig. Lå med adaptive cruiskontroll i 115km/t på E6 sørover fra Oslo og det er som å sitte i stua hjemme, minimalt med støy.
    Vis vedlegget 666164
    Og her virker alle funksjoner også regner jeg med? Ingen betatester for DS? =) (Som hos Polestar)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Har vel spurt om det tidligere også, men er det noen her som har prøvekjørt MG sin lille EL SUV?
    Hei!

    Har prøvekjørt. Denne bilen ble for meg såpass i andre enden av premium, at jeg aldri ville kjøpt den. Setene passet dårlig kroppen min, mye kupestøy, og enkelt interiør. Men billig er den, så som en bil nummer to til småturer er den fullt ut godkjent.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og her virker alle funksjoner også regner jeg med? Ingen betatester for DS? =) (Som hos Polestar)
    Her virker alt :) , i appen legger vi inn når varmen skal starte og stoppe, (bilen starter varmepumpa kl.06.00 mandag til fredag, hvis kona av en eller annen grunn ikke skal kjøre på jobb kl.06.15 så stopper varmepumpa kl. 06.20) og det samme kan gjøres med lading, koble til kabel når du parkerer og du kan sitte hjemme i stua og bestemme når lading skal starte og ev. stoppe) Vi ser også status på lading/batteri. Veldig greit, koblet til ladekabel for 3 timer siden og ser i appen nå at batteriet er på 88%, står også når det forventes å være fullt.
    Har ikke registrert noen unoter eller ergelser med bil eller app. Dette fungerer. (Vi hadde jo en DS med diesel før vi fikk denne )
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Et lite tips for å skåne elbilbatteriet er å unngå maks og min utenom når man har et reelt behov for den rekkevidden.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    744
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    For å starte med noe: jeg er ikke mot elbiler. Skulle jeg hatt en butikkny bil i dag, hadde det nok blitt elektrisk.

    Kom over denne testen av Audis suv om dagen. Bekreftet mye av egen oppfatning av bilen (ja jeg har prøvekjørt). Ja jeg hater "numme" biler som ikke forteller meg hva som foregår mellom dekket og asfalten (som det blir fler og fler av).


    Gutta bak stammer fra blandt annet evo magasin, så de er mer opptatt av hvordan bilen er å kjøre enn alt annet (les styrefølelse/tilbakemeldinger fra bilen osv).

    Det som slo meg var sammenligningen til slutt (basert på uk strømmiks som er deler kull/gass):
    "Det å kjøpe elbil for å redde miljøet er som å sette en lyddemper på ett automatvåpen, det gjør akkurat like mye skade!"
    (Om jeg husker teksten rett)

    --
    Martin
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    For å starte med noe: jeg er ikke mot elbiler. Skulle jeg hatt en butikkny bil i dag, hadde det nok blitt elektrisk.

    Kom over denne testen av Audis suv om dagen. Bekreftet mye av egen oppfatning av bilen (ja jeg har prøvekjørt). Ja jeg hater "numme" biler som ikke forteller meg hva som foregår mellom dekket og asfalten (som det blir fler og fler av).


    Gutta bak stammer fra blandt annet evo magasin, så de er mer opptatt av hvordan bilen er å kjøre enn alt annet (les styrefølelse/tilbakemeldinger fra bilen osv).

    Det som slo meg var sammenligningen til slutt (basert på uk strømmiks som er deler kull/gass):
    "Det å kjøpe elbil for å redde miljøet er som å sette en lyddemper på ett automatvåpen, det gjør akkurat like mye skade!"
    (Om jeg husker teksten rett)

    --
    Martin
    En kommer uansett ikke utenom at nærmiljøet har bedre av fravær av eksosutslipp, feks fotgjengere og syklister ved siden av en vei med nær stillestående kø. Det er heller ikke lenge siden jeg leste en artikkel om ny forskning rundt el/fossil-bil og deres miljøbelastning fra vugge til grav, inkl produksjon av batteri. Elbiler kom gunstigst ut. Påstanden om at "elbiler skal redde verden" er nok et uttrykk som har oppstått på folkemunne, ettersom all trafikk på hjul kun har en bitteliten andel av alt utslipp av miljø-ugunstige gasser. Dette vet kvalifiserte miljø-fagfolk. Elbiler er uansett et viktig bidrag.
    Ikke sliter elbiler på veiene heller, slik enkelte VG-journalister og andre debattanter i div forum påstår. INGEN biler som ikke bruker piggdekk sliter veibanen. Det er ved bruk av piggdekk en risper opp- og sliter ned veibanen, uansett el/bens/dies, legg bare merke til hvordan hovedveier er etter en sommer og høst- kontra etter vinter og vår, og det er tungtrafikken som trykker ned veibanen.
    Et hjul av gummi som ruller, ikke slepes, på veibanen, som igjen består av 98 % stein kan simpelthen ikke slite på den.
     
    Sist redigert:

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Ville nok hatt en mulighet til å velge mellom regenerering og bremsing, da lite brukte bremser fører til mye rust - blir slitsomt i lengden å måtte sjokkbremse for å overbrue regenereringen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir vi aldri ferdig med påstandene om at elbil forurenser like mye som en fossilbil :unsure: Forstår vi virkelig ikke at fossilindustrien har en agenda her? Som nevnt over er det åpenbart at det er bedre for det lokale miljøet og strømmen vi dytter inn i batteriene blir i stadig større grad produsert med fornybare ressurser.

    skjermbilde_2018-11-26_kl_141528.png__1350x1350_q85_subsampling-2.png

    7bcb7b57-8dd9-45fb-91a9-7afdd5caafea.jpeg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Blir vi aldri ferdig med påstandene om at elbil forurenser like mye som en fossilbil :unsure: Forstår vi virkelig ikke at fossilindustrien har en agenda her? Som nevnt over er det åpenbart at det er bedre for det lokale miljøet og strømmen vi dytter inn i batteriene blir i stadig større grad produsert med fornybare ressurser.
    Alle som skal tjene penger noe eller få makt, har vel en agenda?
    Men utover det, jeg er enig. Argumentet burde nok snart foreldes.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alle som skal tjene penger noe eller få makt, har vel en agenda?
    Men utover det, jeg er enig. Argumentet burde nok snart foreldes.
    Enig i at det er mange med en agenda, men så gjelder det å tenke på hvilken agenda som er den mest sannsynlige når ulike grupperinger hevder noe. "Cui bono"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ettersom all trafikk på hjul kun har en bitteliten andel av alt utslipp av miljø-ugunstige gasser. Dette vet kvalifiserte miljø-fagfolk.
    Ca 14% av totale CO2-utslipp kommer fra veibasert transport så "bittelite" er kanskje ikke det adjektivet som ligger lengst fremme på tunga.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Ca 14% av totale CO2-utslipp kommer fra veibasert transport så "bittelite" er kanskje ikke det adjektivet som ligger lengst fremme på tunga.
    -og halvparten av dette er det tungtrafikk og varebiler som står for, så vipps ser vi at personbiler ligger på rundt 7 %. 93 %-andel er det altså alt annet enn personbiltrafikken som står for. Det kaller jeg bittelitt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    -og halvparten av dette er det tungtrafikk og varebiler som står for, så vipps ser vi at personbiler ligger på rundt 7 %. 93 %-andel er det altså alt annet enn personbiltrafikken som står for. Det kaller jeg bittelitt.
    Legge merke til at det ble registrert 143 varebiler av typen Maxus e-deliver 3 i oktober. Nå elektrifiseres også varebilene.


    20201102_152806.jpg

    Maxus ser slik ut;
    48d168b1-8eda-4e03-a13d-18ef2eb92d16-w_960.jpg

    Og den har gode spesifikasjoner
    e-Deliver 3 kommer i to forskjellige lengder, med vareromsvolum på 4,8 og 6,3 m3, opptil 1.000 kg nyttelast og kan trekke henger opptil 1200kg. Batteripakker på 35 og 52,5 kWt gir klasseledende rekkevidde.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BMW iX3 virker helt grei ut. Fint å se at de oppgir mer realistisk rekkevidde.

    Ser man på salget nå i november og i høst så kan man lure på om Tesla er i ferd med å miste den norske markedet. Model S og X selger knapt i det hele tatt. Og Model 3 som skulle være folkemodellen selger ikke særlig mer enn Niro og i3 i november med 267 modeller.
    Til og med november har det blitt registrert 4.314 nye biler av merket Tesla. Det er en nedgang på 75,2 prosent fra fjorårets 17.400.
    Model Y kommer såpas seint på markedet at jeg er usikker på om den vil selge spesielt godt her. Helt annen konkurranse i dag.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    BMW iX3 virker helt grei ut. Fint å se at de oppgir mer realistisk rekkevidde.

    Ser man på salget nå i november og i høst så kan man lure på om Tesla er i ferd med å miste den norske markedet. Model S og X selger knapt i det hele tatt. Og Model 3 som skulle være folkemodellen selger ikke særlig mer enn Niro og i3 i november med 267 modeller.


    Model Y kommer såpas seint på markedet at jeg er usikker på om den vil selge spesielt godt her. Helt annen konkurranse i dag.
    Tesla har vel "driti på draget" så fundamentalt når det kommer til service, kundebehandling, feilprosenter og det meste annet som kan gjøres feil så når det kommer biler fra etablerte fabrikker med tilstrekkelig god rekkevidde så velges Tesla bort.

    Jeg er ikke veldig interessert i EL bil, men såpass har jeg da fått med meg at man trygt kan si at det ikke er en Mercedes! Og et negativt rykte tar det laaaaang tid å bli kvitt. Tror man finner det meste av forklaringen her.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tesla har vel "driti på draget" så fundamentalt når det kommer til service, kundebehandling, feilprosenter og det meste annet som kan gjøres feil så når det kommer biler fra etablerte fabrikker med tilstrekkelig god rekkevidde så velges Tesla bort.

    Jeg er ikke veldig interessert i EL bil, men såpass har jeg da fått med meg at man trygt kan si at det ikke er en Mercedes! Og et negativt rykte tar det laaaaang tid å bli kvitt. Tror man finner det meste av forklaringen her.
    Endelig en som har skjønt det 😏
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Litt artig at bilselgeren som kjøpte min Tesla sa at jeg skulle være glad jeg ikke hadde en kjøpt en ny fossil Mercedes for tilsvarende beløp i 2017.

    Jeg vil tippe at båtankomster og det at mange venter på den oppdaterte Model 3 som kommer nå har mye å si på salgstallene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    I følge bilselgerne er de hotteste bruktbilene for tiden nyere dieselbiler....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Mye mulig men jeg fikk solgt min 3 år gamle TMS etter 4 dager på finn.no til en grei pris.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel også slik at vi er ganske sære på biltype her i Gnore (?) De siste 50 (?) årene så har vi stort sett kjøpt kombi (Golf-type) eller stasjonsvogn.
    Når det da etterhvert kommer biler av denne typen, så er vel det også en grunn til at Tesla velges bort (?)
    Model Y burde hatt en sjanse, men som andre sier, den er muligens rett-og-slett for sent ute til å få et stort gjennomslag i Norge ?

    Jeg vurderte model 3, men endte opp med en Kona.
    Hadde jeg kjørt slik at jeg stadig hadde behov for hurtiglading, da hadde det blitt en Tesla av noe slag.
    Har kjørt 70'+ og enda ikke hatt behov for hurtiglading.
    Det skal bli interessant å følge salget av Y når den begynner å komme...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Velges virkelig Tesla bort? Hvilke andre markeder svikter eventuelt og hva blir situasjonen statistikkmessig når neste båtlast er registrert? Stuper Tesla på børs?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Model Y vil neppe øke Tesla salget noe nevneverdig. Det er jo bare en model 3 med bakluke. Mindre forskjell enn på Audi A4 og A5.
    Model Y vil nok primært kannibalisere Model 3 salget...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men i hvilken grad er det et problem med sviktende salg? Model Y kommer vel med opsjon på 7 seter.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Velges virkelig Tesla bort? Hvilke andre markeder svikter eventuelt og hva blir situasjonen statistikkmessig når neste båtlast er registrert? Stuper Tesla på børs?
    Dersom en venter på Volvo, Polestar, Audi, Merc eller Porsche og gidder å binde opp så mye penger i en elbil så har jo disse nødvendigvis valgt bort Tesla, evt ikke giddet å vurdere T i det heletatt. Dersom disse kostbare alternativene ikke hadde eksistert ville de kanskje valgt T i stedet.

    Blir spennede å se hvor lang økonomisk levetid disse bilene har etter at garantier er utløpt. Batteri til drittbilen imiev koster 80k før arbeid og mva. Ryker et kjørebatteri på premiumbilene etter 8 år kan en jo tenke over om det er økonomisk forsvarlig. Hyundai Kona har en del problemer med motoren, den koster 100k kroner etter garantiutløp. En får ny motor uten svakheten, men det komiske er at nye biler fortsatt bygges med motoren med svakhet. Ombordladeren er en gjenganger på elbiler og kostbar å bytte.
    Det vil ikke overraske meg om 10 år blir gjennomsnittlig levetid på disse bilene. Brukes elbilen lite så er tidsaspektet også noe som degraderer dagens elbilbatterier.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men i hvilken grad er det et problem med sviktende salg? Model Y kommer vel med opsjon på 7 seter.
    Ikke direkte. Hovedårsaken er vel økt konkurranse. Tror neste år blir siste året en ny elbil er garantert å forhåndsselge som hakka møkk. Blir mye å velge i etterhvert...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn