Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du kan si det er en avgjørelse tatt i fylle eller man kan se det for hva det er, en del av globaliseringen
    Norge trener på ørkenkrig og seiler i rødehavet for å tekke USA og overlater samtidig nord-områdene til USA.

    Galskap!

    Vi erter på oss midtøsten og russere helt unødvendig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214



    "Vi løfter de nederst ved bordet"
    "Mennesker, ikke milliarder"
    "Nærpolitireformen"
    "Fritt skolevalg"

    Erna er jaggu meg flink i å lyve.

    Mer klassejuss skal det bli.

    " Flertallet i forvaltningslovutvalget vil nemlig fjerne hele retten til å få dekket saksomkostningene, selv om du vinner fram og den offentlige instansen må omgjøre vedtaket sitt "
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    God høyrepolitikk det der....
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4



    "Vi løfter de nederst ved bordet"
    "Mennesker, ikke milliarder"
    "Nærpolitireformen"
    "Fritt skolevalg"

    Erna er jaggu meg flink i å lyve.

    Mer klassejuss skal det bli.

    " Flertallet i forvaltningslovutvalget vil nemlig fjerne hele retten til å få dekket saksomkostningene, selv om du vinner fram og den offentlige instansen må omgjøre vedtaket sitt "
    Hvofor hiver ikke AP seg over dette ? Ekstremt skuffende
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.846
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvofor hiver ikke AP seg over dette ? Ekstremt skuffende
    Men kjære fred da, mann.
    Først må de registrere det. Deretter gruble på det. Så sette ned en komité, for å finne ut hva de mener. Så må denne komitéen legge fram sin delte innstilling-etter tre måneder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Men kjære fred da, mann.
    Først må de registrere det. Deretter gruble på det. Så sette ned en komité, for å finne ut hva de mener. Så må denne komitéen legge fram sin delte innstilling-etter tre måneder.
    Ja det er vel slik det har blitt
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Hvofor hiver ikke AP seg over dette ? Ekstremt skuffende
    Trodde de var godt representert i stortinget. Kanskje er de sågar for denne lovendringen, som vil gi dobbelt så mange fri rettshjelp.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Han forventet en stor takk men ble vraket. Han ble sjokkert.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Spiller det noen rolle?
    Han er jo på "sikker" plass i Oppland.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Oppland = Tidligere fylke, nå valgkrets i Viken.

    C.I.Hagen står på FrP's valgliste på 1.te plass.
    Nordlendinger altså. Har null kontroll på hva som skjer sør for Tromsø. ;)

    Oppland inngår nå i Innlandet region. 😊


    Det nye navnet burde ha vært f.eks. Opplendene, men de klarte selvsagt å føcke opp alle de nye navnene i region-reformen. Vestland, Innlandet, Viken (som ikke inkluderer den faktiske viken). Vestland burde i det minste ha hett Vestlandet, men null konsistens.

    Navnene alene tilsier at regionreformen burde reverseres.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vestland burde i det minste ha hett Vestlandet, men null konsistens.
    Sikkert fordi Sissel Kyrkjebø i sin tid sang "Å vestland, vestland" og både hun og Erna er fra Bergen. Når jeg tenker meg om er det muligens eneste gang - da i tillegg til det nye fylkesnavnet - jeg har hørt noen omtale Vestlandet som Vestland.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Skien kommune vil pælme ut private helsetjenester, opprette 65 årsverk i kommunen og spare 35 Mill.


     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Sikkert fordi Sissel Kyrkjebø i sin tid sang "Å vestland, vestland" og både hun og Erna er fra Bergen. Når jeg tenker meg om er det muligens eneste gang - da i tillegg til det nye fylkesnavnet - jeg har hørt noen omtale Vestlandet som Vestland.
    "Vestlandet" var opprinnelig tiltenkt som navn på dette fylket, men "ramaskrik" og store protester fra Rogaland og Møre og Romsdal (som begge avslo å bli med i fylket) førte til at det ble Vestland
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nedbyggingen av landet vårt vil nok skyte ytterligere fart under corona. Men de rike vil nok bli enda rikere....så da så....


     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken anektdotisk historie?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Kronprinsessen er kanskje misunnelig på andre partier, som ikke er detaljstyrt av LO.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    små kommunale foretak i distriktene får ikke korona-støtte. Store private foretak får korona-støtte.

    Kino er faktisk et enormt viktig kulturelt tilbud. Småbyer rundt omkring er avhengig av slikt skal de være konkurransedyktig mot storbyene.

    Kan vi ikke bare privatisere absolutt alt og tvangsflytte hele befolkningen til Oslo først som sist. Det er jo hva regjeringen ønsker. Utenom det med tvang da. Du skal tvinges gjennom å ikke ha godt alternativ, for det skal være "frivillig" må vite.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Merkelig. Jeg synes det er et mye bedre alternativ å bo langt unna Oslo.
    selvsagt så er det bedre å bo langt unna oslo.

    Bor du i Oslo så må du bo på et bøttekott og samtidig være slave av banken. Om du da ikke skulle være heldig å ha foreldre som betaler for leiligheten din da.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Skamløsheten sitter løst i høyre.

    Hva med å snakke med drosjesåføren fremfor å bare ta bilen hans. Sjåføren forteller jo at det er dønn stille, det er lite jobber å få.

    Frøhlich bare: "la meg vise hvordan vi sosialdumper jobben din. PS! betalingen jeg får for å demonstrere hvordan jeg ødelegger din arbeidsplass donerer jeg jeg til Røde Kors. Se så snill jeg er!".


    Fra en som er bedre artikulert:
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tror han får seg en lærepenge. Blir ikke mye penger til røde kors. Høyrefolk er ikke vant til en lønn på 80kr i timen i gode tider og 29kr i timen under corona.
    Høyre har vedtatt overetablering av drosjer i hovedstaden. Det er derfor prisene har gått opp i henhold til aldeles banal økonomisk teori - dyrere enn i resten av landet. Deretter framstillt det som et monopol til tross for at hver drosje konkurrerer om hver eneste kunde. Med en slik definisjon er det rørleggermonopol og stortingspolitiker monopol i Norge også.....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tror han får seg en lærepenge. Blir ikke mye penger til røde kors. Høyrefolk er ikke vant til en lønn på 80kr i timen på gode dager og 29kr itimen under corona.
    Høyre har vedtatt overetablering av drosjer i hovedstaden det er derfor prisene har gått opp - dyrere enn i resten av landet. Deretter framstillt det som et monopol til tross for at hver drosje konkurrerer om hver eneste kunde. Med en slik definisjon er det rørleggermonopol og stortingspolitiker monopol i Norge også.....
    Vi kan bare håpe. Jeg tviler sterkt på at han kommer til å kjøre så mange ruter. Dette fremstår bare som et dårlig uttenkt PR-stunt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.846
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi kan bare håpe. Jeg tviler sterkt på at han kommer til å kjøre så mange ruter. Dette fremstår bare som et dårlig uttenkt PR-stunt.
    Minner meg om da Listhaug lekte dubb i Middelhavet... Så smakløst at man skjemmes over at et slikt menneske har vært statsråd!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Hadde han enda donert lønnen sin til Røde Kors og prøvd å leve a inntekten som drosjesjåfør hadde det lignet noe. Nå så fremstår kan bare som en kjiping som unner Røde Kors kun noen smuler.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Frekkhetens nådegave ja. Høyre fremstiller det som at de er opptatt av lavere priser. Men det var en regjering med Høyre som innførte moms på drosjetjenester, og har økt den omtrent ved hver anledning siden. Da momsen ble innført nektet myndigheten bransjen i å videreføre momsregninga til kundene, som er normal praksis ved avgiftsøkninger, slik at momsen måtte trekkes av lønna til sjåførene. Drosjesjåførene fikk følgelig en lønnsnedgang på 7%. Jeg spurte en høyrepolitiker om han synes dette var rimelig. Svaret jeg fikk var de var nødt til å tenke helhetslig. Da så.....
    Den enste grunnen til at det uanstendige partiet høyre har gått til krig mot næringen er at det finnes en aktør som har sosial dumping som forrretningmodell, som aldri har tjent penger, som har brutt norsk lov, som har undratt moms og skatt og som skatter til skatteparadis. God høyrepolitikk med andre ord. Det er et slikt framtidig arbeidsliv høyre jobber for.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Frekkhetens nådegave ja. Høyre fremstiller det som at de er opptatt av lavere priser. Men det var en regjering med Høyre som innførte moms på drosjetjenester, og har økt den omtrent ved hver anledning siden. Da momsen ble innført nektet myndigheten bransjen i å videreføre momsregninga til kundene, som er normal praksis ved avgiftsøkninger, slik at momsen måtte trekkes av lønna til sjåførene. Drosjesjåførene fikk følgelig en lønnsnedgang på 7%. Jeg spurte en høyrepolitiker om han synes dette var rimelig. Svaret jeg fikk var de var nødt til å tenke helhetslig. Da så.....
    Den enste grunnen til at det uanstendige partiet høyre har gått til krig mot næringen er at det finnes en aktør som har sosial dumping som forrretningmodell, som aldri har tjent penger, som har brutt norsk lov, som har undratt moms og skatt og som skatter til skatteparadis. God høyrepolitikk med andre ord. Det er et slikt framtidig arbeidsliv høyre jobber for.
    Denne her er så slående.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er klart det blir få turer når det koster en middels formue å ta en drosje. Det er vel etter hvert ganske mange som har klødd seg i hodet over hvorfor drosjemarkedet fungerer (eller ikke fungerer) som det gjør i Oslo - hvordan det er andre steder aner jeg ikke. Jeg setter meg aldri inn i en av sorten med mindre det er nær unntakstilstand. Skal jeg hjem fra byen klokka sent går jeg heller en time fremfor å betale 400 kroner for å bli kjørt om offentlig transport ikke er tilgjengelig. Sist jeg tok drosje var i fjor sommer, da måtte jeg på legevakta for å sy et kutt i hånden. Tok trikken hjem. Jeg synes over 600 kroner timen er ganske bra lønn for å gå hjem.

    Drosje i Oslo har jeg sett på som uforklarlig dyrt så lenge jeg kan huske. Det her også vært et diskusjonstema i over 10 år hvorfor det er slik så det er ikke noe som plutselig har oppstått nå i alle fall.

    Rent bortsett fra det er PR-stuntet rimelig tåpelig, ja.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og løsningen til Høyre har vært å pøse på med nye løyver, nye taxi-sentraler. Mer konkurranse. Mer konkurranse betyr mer overhead. Det betyr flere munner å mette, for markedet blir ikke større. Alle adm.direne skal ha lønninger. Alle lønnsavdelingene skal ha betalt. Alle de nye løyvene skal ha betalt for å være tilgjengelig når bilen og sjåføren går på tomgang.


    Høyre er på nytt frekkheten selv når de sier det er Taxi-monopol i Oslo. TAXI-MONOPOL! Hvor tar de det fra! De må tro vi er idioter!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og løsningen til Høyre har vært å pøse på med nye løyver, nye taxi-sentraler. Mer konkurranse. Mer konkurranse betyr mer overhead. Det betyr flere munner å mette, for markedet blir ikke større. Alle adm.direne skal ha lønninger. Alle lønnsavdelingene skal ha betalt. Alle de nye løyvene skal ha betalt for å være tilgjengelig når bilen og sjåføren går på tomgang.

    Høyre er på nytt frekkheten selv når de sier det er Taxi-monopol i Oslo. TAXI-MONOPOL! Hvor tar de det fra! De må tro vi er idioter!
    Uansett så har altså økonomer og andre i over 10 år klødd seg i hodet over drosjebransjen i Oslo. Jeg har ikke fulgt veldig nøye med, men jeg husker en som påpekte at det bare er en illusjon av konkurranse siden hver enkelt bil der og da i praksis er et lokalt monopol og prisbildet er ganske uoversiktelig og ingen kan uansett gå rundt og vurdere de ulike selsakapene på holdeplassen. Eller man kan forsåvidt, da alle har prisinfo på vinduet. men det er ingen som gidder å regne ut en kombinasjon av startpris + kilometertakst + tid brukt for å finne ut hva tjenesten man er i ferd med å kjøpe faktisk koster. Og om man praier en taxi på gaten så er det heller ikke mulig. Stort sett alle tar den som står fremst i køen eller første ledige bil som kommer. De få gangene jeg tar drosje så tar jeg alltid den fra Oslo Taxi som er lengst fremme i køen - man har jo rett til ta det selskapet man vil uavhengig av køsystemet på holdeplassen. Om jeg praier en på gata venter jeg til en fra Oslo Taxi kommer forbi. Dette har stort sett vært i jobbsammenheng og vi har en rabattavtale med de og det er oppfordret å bruke Oslo Taxi om reisen skal betales med firmakortet. Det er stort sett også eneste selskap som opererer ute i bydelene hvor jeg bor.

    Jeg kan i farten ikke komme på noen annen bransje som fungerer på denne måten. Altså at man har en rekke tilbydere og alle leverer omtrent perfekte subsitutter for hverandre, men hvor prisen på tjenesten har veldig lite med hvor en gitt kunde velger å handle. I stort sett alle andre sammenhenger så ville man kunne velge den rimeligste og ikke minst vil man vite hva det koster før man har bestemmer seg for å inngå en handel.

    I gode gamle dager før Corona og jeg skulle få jobbesøk fra utlandet sa jeg alltid til de som skulle komme at de ikke måtte finne på å sette seg i en drosje på flylassen. De ville selvikke funnet ut at det var et fastpriskonsept og reisene derfra på taksameter blir veldig dyre. Sa til alle et de måtte ta flytoget. Mye kjappere og mye billigere. De få som har satt seg i en taxi har det typisk som første samtalepunkt, de blir rimelig sjokkerte over prisen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart det blir få turer når det koster en middels formue å ta en drosje. Det er vel etter hvert ganske mange som har klødd seg i hodet over hvorfor drosjemarkedet fungerer (eller ikke fungerer) som det gjør i Oslo - hvordan det er andre steder aner jeg ikke.

    Det er veldig enkelt dette. Oslo hadde X antall drosjer med kjøreplikt. Prisene var satt av myndighetene. Så fant høyrefolk ut at hvis vi øker med 300 løyver (totalt X + 300) og slipper prisene fri, så vil konkuransen øke og derfor vil prisene gå ned. Selvfølgelig skjedde det motsatte (noe som de selvfølgelig hatt fått beskjed om på forhånd av alle faginstanser). Færre turer pr bil betyr høyere priser.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Uansett så har altså økonomer og andre i over 10 år klødd seg i hodet over drosjebransjen i Oslo. Jeg har ikke fulgt veldig nøye med, men jeg husker en som påpekte at det bare er en illusjon av konkurranse siden hver enkelt bil der og da i praksis er et lokalt monopol og prisbildet er ganske uoversiktelig og ingen kan uansett gå rundt og vurdere de ulike selsakapene på holdeplassen. Eller man kan forsåvidt, da alle har prisinfo på vinduet. men det er ingen som gidder å regne ut en kombinasjon av startpris + kilometertakst + tid brukt for å finne ut hva tjenesten man er i ferd med å kjøpe faktisk koster.
    Nettopp. Derfor var markedet regulert. Det funket veldig fint før høyre kødda det til Oslo. Se ovenfor....
    I stedet for å innse feilslått politikk, noe høyre i ideologitåka aldri gjør, så innfører de nå mer av politikken som ikke virker. Denne politikken har ikke virket i et eneste sivilisert land, men det driter høyre i. De ønsker et usivilert arbeidsliv der ingen som kjører drosje skal tjene penger eller ha et regulert arbeidsforhold med de rettigheter det medfører.
    Hadde vi hatt høyre sin ideal taxinæring nå, hadde ingen drosjesjåfører vært regulære ansatte; alle sin egen herre. Alle de tusener av drosjesjåfører som nå er permiterte, hadde ikke vært permiterte men personlig konkurs. Sikkerhetsnett og fallskjermer er for de rike i høyres verden.

    Visst kan man få billigere drosjer. Men da må det bli færre av dem. Det som kommer til å skje nå på sikt er færre og dyrere drosjer. Og flere useriøse aktører.
    Man har også glemt at drosje er endel av kollektivtilbudet og derfor ikke egnet for vill-vest kapitalisme.....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Feriepenger er da en opparbeidet rettighet. Heidi Norby Lunde (det var vel hun som oppfordret de som brøt norsk lov, undra skatt og ikke betalte moms til å fortsette til tross for at de ble dømt i retten) har tydeligvis ikke skjønt dette, som så mye annet. Du får feriepenger i stedet for dagpenger. Når du har ferie får du ikke lønn

    Forøvrig er det ovenfor god høyrepolitikk. Ta fra de svakeste og de med lavest lønn, og gi til de rike. De har nok misforstått sin Robin Hood...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn