Eufemias gate ble vel også pålesatt ned til fjellet. Skal bli spennende å følge Bjørvika fremover, det er betydelige bevegelser der. Men hittil behøver ikke dette ha noe med klimaendringer å gjøre.
Mange år tilbake (2011) tok jeg kontakt med prosjektleder for Operatunnelen for å høre hvordan de forholdt seg til havstigning og landheving. (Hittil er hevingen etter seneste istid større en stigningen av havet). Fikk dette svaret (tok kontakt etter en litt tåpelig Aftenpostenartikkel der journalistens inngang hang på at han ignorerte landhevingen).
Hei.
Jeg informerte journalisten om at årlig landheving i vårt område er på ca 4 mm pr år, mens vannmassene stiger med ca 1,7 mm pr år. Han valgte imidlertid ikke å bruke denne informasjonen i sin artikkel (det hadde vel redusert den journalistiske verdien av oppslaget å bruke denne typen fakta).
Av sikkerhetsmessige årsaker, og erfaringen om at hyppigheten av springflo akselererer, har allikevel myndighetene valgt å øke flomterskelnivået fra 1,7 til 2,3 meter, og det er dette vegvesenets beredskap skal ta høyde for. Sidemurene rundt nedkjøringene er høye nok, mens selve kjørebanen ligger på nivåer som til dels er lavere enn 2,3 meter. Det er derfor et relativt lite område som skal sikres på denne måten.
Med hilsen
Svein Røed
Prosjekt E18 Bjørvika
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
Besøksadresse: Havneveien, skur 60, OSLO
Tok vekk tlf.nr
www.vegvesen.no e-post: firmapost-ost@vegvesen.no