Litt smart vedlikehold så går den mye rimeligere men forbruk bekymrer meg lite om en sammenligner med verdifallet på ladyshavers. Jeg ler hele veien til neste bankoppkjøp.
Det er klart dersom man ikke tar med utgifter til drivstoff, olje etc så er det billig å eie en gammel drittbil...
Min argumentasjon bygger på at man faktisk bruker bilene 40-50000km i året. Da må man ta med utgifter til drivstoff, olje, bom forsikring, årsavgift, slitedeler etc. Så du må nok ta frem kuleramma di før du ler for høyt... Du tar heller ikke med i dine rabulereinger høyde for om jeg har kjøpt brukt eller ny elbil. Så igjen:
Du snakker om noe du ikke vet noe om.
Avslutningsvis så sa du at du skulle kunne drifte
5 tilsvarende biler for samme sum. 14-20år gamle biler er ikke tilsvarende til en 3-5år gammel bil. Uansett hvor fastgrodd man er i gamle tanker/tenkesett, så har utviklingen gått fremover, spesielt med tanke på sikkerhet i bil.
Men vi kan se litt på det:
Den Ignis'n du viser til her, har jo sikkerhet og komfort på nivå med en sardinboks. Den bruker forholdsvis mye bensin til å være en greit vedlikeholdt bil, ligger på 0,85 i bykjøring. Kan uttale meg om det, siden jeg kjører en sånn ganske ofte, ergo
har erfaring! Så setter vi opp et kjapt regnestykke for den basert på 40.000km får vi en årlig drivstoffutgift på 51000,- med en snittpris på bensin gitt 15,- l Legger vi til forsikring og bom så ligger vi på anslagsvis 60.000,- i året i kostnad for den.
Ser vi så videre på et lite regnestykke som du ga oss, nemlig 5 slike biler, da får vi totalkost 5 * 60000,- = 300.000,- pr.år. Så ganger vi det med 4 år= 1,2mill Trekker vi fra mine driftsutgifter fordelt på 4 år: 35.000,- (tall hentet fra elektronisk kjørebok/regnskapsprogram for bilhold, avrundet så selv du skal kunne følge med i tallene) Får vi at dersom regnestykket ditt skal gå i null må bilen min ha hatt et verditap på 1.165.000,-