Vet ikke hvor mye hjernen rydder opp i det,, egentlig. Det er godt hørbart i hodetelefoner, spesielt i diskanten er det en enorm forskjell på å få opptaket rett i øret og med pålagt romklang. Og den forskjellen er der selv i profesjonelle lydstudio av høy klasse.
Men det betyr ikke at det bør korrigeres. Det som 8x12 Tom viser her ser ferdigkorrigert ut.
Enig i at lytting med hodetelefoner gir innsikt man ofte ellers ikke får ved å lytte til høyttalere. Å lytte til vinyl med hodetelefoner er artig, for man hører kjapt hvor «feilene» ligger. Men det blir litt som å studere noe med mikroskop; skogen vs trærne. En van Gogh ser forferdelig ut (tipper jeg...) i mikroskop, men ta et skritt tilbake i riktig lys og man ser «bildet».
Høyttalernes lyd i rommet er summen av direktelyd pluss reflektert lyd. I åpent eller ekkofritt rom har vi bare direktelyden. Dessverre vet de færreste av oss hvordan høyttalerne høres ut i åpent rom. De færreste har målebrev som viser ekkofri respons. Men selv i åpent rom vil høyttalerne høres annerledes ut enn hodetelefoner pga drivernes summering når de treffer øret i lytteposisjon.
Heldigvis «ordner» rommet opp i en del artefakter som følge av summeringen av direktelyd og reflektert lyd på en måte som gjør at resultatet blir ok likevel. Jeg tror mange lever godt med denne kombinasjonen av direktelyd+ reflektert lyd, i den grad at den kanskje også har farget ens preferanser slik uttrykket «acquired taste» minner oss om.