Aurora
Æresmedlem
Vulcan var en vanlig gjest heromkring sånn til begynnelsen av 80-tallet... Tornadoen er ikke akkurat stille den heller.... og så har jeg hatt "æren" av å se SR71 ta av....
For en opplevelse å se SR71! Var det mye lyd i den også?Vulcan var en vanlig gjest heromkring sånn til begynnelsen av 80-tallet... Tornadoen er ikke akkurat stille den heller.... og så har jeg hatt "æren" av å se SR71 ta av....
Vel, skulle ikke forundre meg om de skal bruke disse US maskinene for å simulere russiske fly i øvelsesøyemed.Amerikanske bombefly på vei til Norge
De amerikanske bombeflyene som skal utplasseres ved kampflybasen ved Ørland flystasjon har nå landet.www.nrk.no
Indianarane kjem!
Dette er fortsatt et fordømt tullete trekk i dagens allerede kjølige klima østfra.
Da Russland ikke ble invitert av Norge til å delta på minnemarkering på 75 årsdagen er noe av det mest skammelige jeg har opplevd i Norsk utenrikspolitikk.Det er omtrent hva vi kan forvente med den kunnskapen dagens regjering ( og politikere flest) har om nordområdene.....
OPPSUMMERT
Over 13.000 mennesker har mistet livet siden 2014 da konflikten mellom Russland og Ukraina om Luhansk og Donetsk-regionen brøt ut. Russland hærsatte i 2014 Krimhalvøya, og annekterte den senere fra Ukraina til heftige protester fra verdenssamfunnet.
Men, kjære deg, det går da vel an å tenke at hvis jeg inviterer en nabo som faktisk hjalp Norge under 2.WW så vil det kanskje roe et ellers anstrengt klima.Tja, kanskje verdt å nevne Russlands "fredsinitiativer" i Ukraina / Krim.... er det slik vi vil ha det..?
Fem år siden Russlands ulovlige anneksjon av Krim
– 18. mars 2019 er det fem år siden Russlands ulovlige anneksjon av Krim og Sevastopol. Russlands opptreden er et alvorlig folkerettsbrudd og utfordrer vår internasjonale orden. Norge gjentar fordømmelsen av Russlands anneksjon av ukrainsk territorium ...www.regjeringen.no
https://www.nrk.no/nyheter/konflikten-i-ukraina-1.11480927 / https://snl.no/Ukraina-krisen
Fleksibiliteten er en del av styrken; det skal bevege seg. Samme som med vingene, de er "støtdempere" som skal flekse og sørge for opptak og demping av de kreftene flyet møter ved f.eks. turbulens.Jeg har flydd 777 noen ganger i forbindelse med jobb (USA & Kina). På en av flyvningene ble jeg plassert slik at jeg ble sittende å se ned på frontpartiet på et slikt beist av en motor. Må innrømme at det dukket opp noen tanker om bolter av dårlig kvalitet ( ) etc. når det ble "gitt gass"...
Enig, casing'en er ekstremt sterk, og hindrer at deler fra motor treffer skroget, om den defragmenterer. Dette kan se ut som bird-strike på high power (TO power), en litt større fuglekropp kan skape den typen skader på fan, og da har du det gående.Severe damage, som denna typ motorbortfall kallas i cockpit. Det som slår mig är hur extremt väldesignet detta trots allt är. Vi pratar om upp mot 98.000 pund thrust (osäker på version i aktuell incident) som plötsligen bestämmer sig för att tvärt ta kvällen och varken flyg eller infästning/vinge tar någon större skada.
"Two fan blades were found fractured, one fan blade was found fractured at the root where it joins the hub and the other adjacent fan blade was found fractured about mid-span. One piece of the blade was found embedded in the engine containment ring,” Sumwalt said. “Another small piece of the fan blade was recovered from a soccer field in Broomfield, Colorado. Regarding the fan blade that was fractured at the root, a preliminary on scene exam indicates damage consistent with metal fatigue,” he added.
Jepp - selvfølgelig (hadde jeg nær sagt). Men det var noe med kjempemotorene til 777 maskinen som nesten fikk meg til å få ståpels når de dro igang. Krefter! Det var som motoren "satte seg" når turtallet økte og flyet satte seg i bevegelse. Da var da den morsomme tanken om bolter fra Biltema dukket opp Jaja, satt "noe" på spissen selvfølgelig...Fleksibiliteten er en del av styrken; det skal bevege seg. Samme som med vingene, de er "støtdempere" som skal flekse og sørge for opptak og demping av de kreftene flyet møter ved f.eks. turbulens.
Jeg husker den historien; mener at det skyldes dårlig kommunikasjon og misforståelse av slatskonfigureringen, tror slatsbryteren ble slått direkte fra OFF til ON da pilot ba om slats ARMED.Noen som husker en SAS maskin som gjorde en "dårlig" landing på Værnes for en del år siden?
Den "datt i bakken" av ymse grunner, gikk opp igjen rundt og landet ordentlig neste gang. Flyet ble avskrevet. Det var rimelig bøyd.
Den ene motoren hadde i den første landingen blitt utsatt for så store G krefter at den ene av de tre boltene som holdt den fast hadde knekt, nummer to var alvorlig bøyd mens den tredje var sånn noenlunde hel. Motoren hang fast på flyskroget selv med i praksis kun en bolt til å holde den fast! Det er nok ikke Biltemakvalitet på de der boltene!
Var med og demonterte deler av den flymaskinen SE-DAT etter at den var transportert til Fornebu. Det finnes ingen "slatsbryter" på en DC-9, det var groundspoilers som var glemt armert før landing. Når styrmannen oppdager det 30 meter over bakken, roper han ut "spoilers!" og kaptein Sylte tar tak i håndtaket og river det tilbake. Da får han fulle flightspoilers (speedbrakes) og på grunn av lav hastighet dumper han alt av løft og flyet går i bakken. Flyet tar av igjen og flyr i 16 minutter med den ene motoren såvidt hengende på plass. Spoilerhåndtaket på DC-9 ble i SAS deretter kalt "Sylte-labben".Jeg husker den historien; mener at det skyldes dårlig kommunikasjon og misforståelse av slatskonfigureringen, tror slatsbryteren ble slått direkte fra OFF til ON da pilot ba om slats ARMED.
Takk for oppklaringen, var vel engang på -80 tallet det skjedde, så jeg tok det på en litt overflaterusten husk.Var med og demonterte deler av den flymaskinen SE-DAT etter at den var transportert til Fornebu. Det finnes ingen "slatsbryter" på en DC-9, det var groundspoilers som var glemt armert før landing. Når styrmannen oppdager det 30 meter over bakken, roper han ut "spoilers!" og kaptein Sylte tar tak i håndtaket og river det tilbake. Da får han fulle flightspoilers og på grunn av lav hastighet dumper han alt av løft og flyet går i bakken. Flyet tar av igjen og flyr i 16 minutter med den ene motoren såvidt hengende på plass. Spoilerhåndtaket på DC-9 ble i SAS deretter kalt "Sylte-labben".
Hei,når var du på Rygge?Og da betyr det at du uten videre kan gjøre jobben som pilot, tekniker og flygeleder?
Jeg har en kompis som er en dritflink farmasøyt, jeg. Derfor jobber jeg ekstra som kirurg.
PS: min skryteliste, da:
Utsjekk som tekniker på F-5 og F-16, Kjevik og Rygge
Jobbet i Braathen i 10 år etter 4 - 5 år i forsvaret, først som fagarbeider mest på 737-200, deretter sertifisert tekniker på 737-300/400/500, kurs Braathen tekniske skolesenter
Sertifisering på Airbus A-310 etter kurs hos Delta Airlines i deres HQ i Atlanta
Sertifisering på Boeing 757 og 767 etter kurs hos Delta Airlines HQ Atlanta et par år senere.
Handlingkurs på et par-tre andre flytyper (hos Sabena, British Airways, Pan-Am mm.)
Alle sertifikatene er selvsagt utgått på dato for lengst. Men jeg har fortsatt relativt brukbar peiling på hvordan fly virker, til tross for utdatert kunnskap. Gjennom denne diskusjonstråden er det uansett min oppfatning at du ikke vet fullt så mye om fly og luftfart som enkelte andre her.