Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.404
    Torget vurderinger
    8
    Har noen bevist at han tar feil? Det kan jo hende han har funnet ut at han, på lik linje med resten av befolkningen, ikke liker bestemte spredningsmønstere, forvrengningsformer osv? Eller tror du dette handler om "ting som ligger langt dypere enn målinger"?
    Nei ikke bevist noe som helst annet enn at det er meget populære høyttalere 😊 men du mener altså at man sksl bedømme høyttalere og forsterkere etter målinger uten og lytte ?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar, Snickers-is. Eksemplene dine er oppklarende, og jeg skjønner litt mer av hvorfor du er frustrert.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    687
    Antall liker
    775
    vil påstå en dac er av langt mindre betydning enn forsterker, investerte ikke du rundt 100.000kr i en audionote dac da?
    En dac har absolutt betydning på lik linje som en forsterker. Hjelper ikke med bare gode målinger...

    JP
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.472
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Kjenner flere anlegg i absolutt toppsjiktet, og det med DAC'er som måler ekstremt bra.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    4.746
    Torget vurderinger
    1
    Har transistorforsterkere en egenlyd?
    (Uansett hva det måler)
    Nei. Jeg vil vel påstå at det ikke finnes en «transistorlyd» like lite som det finnes en «rørlyd», og at egenlyd fullt ut kan karakteriseres med målinger. Det er likevel ikke trivielt å omsette et komplett sett av målinger til en god prediksjon om hvordan f.eks. en forsterker ev. «låter» i kombinasjon med et vilkårlig valg av høyttalere, lytterom og øvrig utstyr. Noen generelle betraktninger og forventinger kan man legge fram men presisjonen er kanskje ikke på topp. Dessuten forkludres det av lytterens preferanser og fordommer, lyttesituasjonen, lyttevanene og utvalget av musikkhermetikk.

    Mvh
    KJ
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.977
    Antall liker
    1.140
    En dac har absolutt betydning på lik linje som en forsterker. Hjelper ikke med bare gode målinger...

    JP
    hjelper ikke med gode målinger? dagens.
    i dag kan en dac til 4k måle helt i toppskjiktet og dette er ikke i nærheten av utgiftene som krever for like gode data på forsterkersiden.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg lurer på hvordan dette høres ut på rør:

    Gjerne finn det som annen kilde enn youtube.. Hvordan sitter bassen og midbassen?
    Veldig dårlig dynamikk og smalt lydbilde, ellers god lyd. Det går trommene raskt gitt :cool:. En tanke mørktlydende på Magico.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    687
    Antall liker
    775
    hjelper ikke med gode målinger? dagens.
    i dag kan en dac til 4k måle helt i toppskjiktet og dette er ikke i nærheten av utgiftene som krever for like gode data på forsterkersiden.
    BARE gode målinger....
     

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Transparent betyr jo bare å gjengi uten hverken å trekke fra eller å legge til. Sånn sett kan forskjellige forsterkerteknologier være transparente i forhold til forskjellige aspekter ved gjengivelsen.
    Aspekter med høy og lav dempningsfaktor som noen kaller rørlyd og transistorlyd og som hver for seg gjengir "aspekter" ved gjengivelsen best?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.867
    Antall liker
    11.784
    Torget vurderinger
    2
    Veldig dårlig dynamikk og smalt lydbilde, ellers god lyd. Det går trommene raskt gitt :cool:. En tanke mørktlydende på Magico.
    Blir nærmest automatisk dårlig med dynamikk når du trår gassen i bånn så snart lyset blir grønt, og så bare holder pedalen klemt mot gulvet... :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Men hvorfor henge seg opp i at det er så mange der ute som liker det du ikke liker uansett hvor ræva du mener det er! Hatt sykt mye innom de siste årene i to forskjellige hus og tre stuer, de aller fleste foretrekker horn eller hybrider, la oss si 9 av 10 så hvorfor skal de trene opp ørene til å like noe annet eller gå i terapi for dårlig smak!
    klipschorn nærmer seg vel 75 år og da spiller det liten rolle at det finnes folk der ute som ikke liker de 😊
    Noen ganger får jeg inntrykk av at du bare går inn for å misforstå. Jeg har ikke sagt at horn ikke fungerer, men som med alt annet er det en del horn som ikke fungerer, enten fordi de ikke vet hvordan det skal gjøres, eller fordi de har spart seg til fant for å lage et billig produkt.

    Jeg jobber med utvikling av horn og kompresjonsdrivere selv. Tror du jeg hadde gjort det om jeg hatet horn? Og hvem andre enn meg er det som har rett til å slå fast hva jeg egentlig mener?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.742
    Sted
    Østfold
    Nei ikke bevist noe som helst annet enn at det er meget populære høyttalere 😊 men du mener altså at man sksl bedømme høyttalere og forsterkere etter målinger uten og lytte ?
    Jeg har ikke verken tid, råd eller mulighet til å lytte på alt mulig. Har du?

    Hva slags kriterier legger du til grunn for å vurdere om du skal bruke tid på å lytte til en bestemt høyttaler?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    3.417
    Sted
    Oslo
    Enig i det, men det er et bra stykke fra å la produsenten få bestemme basslyden alene til tanken om et hellig åndsverk som for Guds skyld må lyttes til på dønn nøytralt utstyr.
    Hva er vitsen med å nilytte til basslyden i studio hvis du ikke prøver å få det med på innspillingen som skal selges også?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.867
    Antall liker
    11.784
    Torget vurderinger
    2
    - Dyr prislapp
    - Produsert av en sær gubbe
    - Lysende VU metere
    - Snever distribusjon
    - Aldri blitt slaktet av ASR
    - Real sound generator
    - Sølv
    - Rør

    osv..
    Jeg vil vel heller si at det er å anse som en fordel at den har blitt slaktet av ASR :)
    VU metre?? Neeeeiii
    Noe jeg opplever som god lyd i mitt eget oppsett, tenker jeg burde være et fornuftig kriterie for en subjektivist som meg.
    Dyr prislapp, helst ikke, men dersom den har både generatorer, søv og gull på innsiden, tenderer det ofte til å bli litt dyrt. Ekstra dyrt dersom generatoren er pakket inn i en hemmelig boks som ved gjennomlysning ser ut som om det ikke er noe inni.
    :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    891
    Joda, men det som skurrer i et ingeniørhue er når det påstås at avspillingen kommer nærmere artistens intensjon når den går gjennom en avspillingskjede som farger lyden enn når den går gjennom en avspillingskjede som ligner mer på studiomonitorene som ble brukt da artisten godkjente miksen.
    Det som skurrer litt i mitt audiofile hue er når en musiker som vanligvis leverer gode lydmessige album, plutselig leverer album som låter ganske billig. Jeg tenker da på Beck og albumet Hyperspace, som er litt over i ambient-sjangeren. Avspilt over Hifi-anlegget via Tidal har ikke dette samme lydkvaliteten som f.eks. Morning Phase. Greien er at Hyperspace låter egentlig ganske OK over øreplugger eller lignende. Det jeg blir sittende og lure på da er om man egentlig kommer nærmest artisten virkelige intensjon ved avspilling over et transparent anlegg? Eller har artistens egentlige intensjon vært avspilling over anlegg som ikke er transparente, der albumet låter noenlunde OK?

    Alternativet er at mitt anlegg ikke er transparent og at det er grunnen til denne litt kjipe lydkvaliteten jeg opplever avspilt gjennom anlegget? Men det kan jo kanskje andre avkrefte eller bekrefte? F.eks med låten nedenfor;

     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    891
    Aspekter med høy og lav dempningsfaktor som noen kaller rørlyd og transistorlyd og som hver for seg gjengir "aspekter" ved gjengivelsen best?
    Men er det dette som i hovedsak karakteriserer rør og transistor, det synes noe forenklet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.404
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke verken tid, råd eller mulighet til å lytte på alt mulig. Har du?

    Hva slags kriterier legger du til grunn for å vurdere om du skal bruke tid på å lytte til en bestemt høyttaler?
    Liker Klipsch Heritage, hORNS, Ø Icon. i lite rom til litt kos så liker jeg Harbeth, Spendor etc. Hadde sist et par med større Piega som låt flott men i forhold til de overnevnte blir de litt kjedrlige i lengden. Gato dia klasse D, Unison Research hybrid, Mastersound SET, Leben er noen av firsterkerne jeg liker
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    326
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sansen for bass-gitarer. spilte litt selv en gang i det forrige århundre. Har alltid ønsket meg en Rickebacker, heldig de som har en.
    Jeg har kun en gammel Fender Precision fra 70-tallet,og en nyere Gibson Les Paul fra etter 2000. Begge gode basser, men helt forskjellige.
    Hva mener Arve skiller disse fra en Rickenbacker? Har fremdeles lyst på en!
    Bass-gjengivelsen er etter min mening rør-forterkernes sterke side. Her kan jeg høre forskjeller og likheter i basslyd, ikke forglemme gjengivelsen av kontrabass! Alt er min mening, andre får lov til å mene noe annet!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.711
    Antall liker
    12.344
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva er vitsen med å nilytte til basslyden i studio hvis du ikke prøver å få det med på innspillingen som skal selges også?
    Litt usikker på hva du mener, men saken er altså at det ikke er opp til meg i veldig stor grad hvordan basslyden skrus til i miksen.

    Poenget er at dette evinnelige maset om kunstnerens intensjoner er fullstendig overvurdert, en illusjon.

    Bare ta noe så enkelt som et trommesett - nærfeltsmikking av trommer gir et helt annet lydbilde enn hva som er tilfellet i rommet trommene står i. Låter det fett og tøft? Utvilsomt, men det er virkelig larger than life.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.956
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Rickenbackeren eg kjøpte for 4100 i 1976, selde eg i 1978 for 3500. I dag kostar dei 25000....
    Er ein draum å spele på, og du får ei kjensle av å vere flinkare enn du (iallfall eg) er. Meir objektivt: Variasjonen mellom trinnlaus blanding av framste og bakre pickup er ein stor pluss. Så har vi lyden i seg sjølv, ein sustain som er flott, og eit atakk som få andre har, spesielt med Roto Sound strengar. Men den passar ikkje alle sin spelestil. Du kan skru basslyden mot det normale, men då kastar du vekk eit potensiale. Det er ei skam å bruke ein sånn bass til gammaldans. Yes, Deep Purple, Popol Vuh, alle som var noko spelte på Rickenbacker. Precision er lett å spele på, den også, og har "normal" basslyd. Billegare er dei også. Les Paul bass har eg aldri prøvd.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    3.417
    Sted
    Oslo
    Litt usikker på hva du mener, men saken er altså at det ikke er opp til meg i veldig stor grad hvordan basslyden skrus til i miksen.

    Poenget er at dette evinnelige maset om kunstnerens intensjoner er fullstendig overvurdert, en illusjon.

    Bare ta noe så enkelt som et trommesett - nærfeltsmikking av trommer gir et helt annet lydbilde enn hva som er tilfellet i rommet trommene står i. Låter det fett og tøft? Utvilsomt, men det er virkelig larger than life.
    Nå har det vært trukket frem flere eksempler på musikere som faktisk bryr seg, så jeg vet ikke hvorfor du gjentar dette nå. Det kan være at de musikerne som bryr seg om lyden faktisk lager plater med ganske god lyd også.

    Men du mener altså at en musiker sitter der og er nøye med hvordan musikken høres ut i studio, men bryr seg ikke om hvordan det høres ut når du har med plata hjem?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg har sansen for bass-gitarer. spilte litt selv en gang i det forrige århundre. Har alltid ønsket meg en Rickebacker, heldig de som har en.
    Jeg har kun en gammel Fender Precision fra 70-tallet,og en nyere Gibson Les Paul fra etter 2000. Begge gode basser, men helt forskjellige.
    Hva mener Arve skiller disse fra en Rickenbacker? Har fremdeles lyst på en!
    Bass-gjengivelsen er etter min mening rør-forterkernes sterke side. Her kan jeg høre forskjeller og likheter i basslyd, ikke forglemme gjengivelsen av kontrabass! Alt er min mening, andre får lov til å mene noe annet!
    Her handler det vel like mye om kvalitet på rørforsterkere.
    Har hørt noen rørforsterkere som har vært veldig tamme i bassen, manglende grep og punch.
    Dette har vært litt sånn jeg har vurdert frem og tilbake når jeg har testet rørforsterkere opp mot Exposure jeg bruker nå.
    Syns jeg får litt bedre vekt og kontroll med denne opp mot det jeg testet av rørforsterkere fra Unison Research.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Svar på dette folkens:

    Når en Tuner en rørforsterker med rør fra typisk rørlyd til transistor lyd ala Krell som jeg selv har erfaring med.
    Og den da spiller klin likt og minst like bra som Krell, hva da?

    Måler den rørforsterkeren like dårlig da?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det kan være at de musikerne som bryr seg om lyden faktisk lager plater med ganske god lyd også.
    Min oppfatning er også at musikere flest ikke er veldig opptatt av lydkvaliteten, men hører mer fremførelsen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Svar på dette folkens:

    Når en Tuner en rørforsterker med rør fra typisk rørlyd til transistor lyd ala Krell som jeg selv har erfaring med.
    Og den da spiller klin likt og minst like bra som Krell, hva da?

    Måler den rørforsterkeren like dårlig da?
    Sorry at jeg ikke kan svare, men ble nysgjerrig på hva du har gjort for å få til det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn