Takk for svar.Gitt at en forsterker har lav støy og lav forvrengning i området rundt 1W, og den bare utsettes for laster som ikke gjør at den provoseres til å gjøre noe rart, så er det ikke praktisk forskjell på forsterkere. Det er bare det at det publiseres så utrolig lite om hva som skjer med forsterkere straks de får se noe annet enn en motstand som last. Men innenfor disse kriteriene måler alle forsterkere bra. Det er først når man provoserer dem en anelse at de avlører sine karakteristiske særtrekk. Man kan fint ta en hvilken som helst Krell eller hva som helst annet og dra det ut over forsterkerens grenseverdier for hva den kan, og det måler helt katastrofe, uansett hvor bra forsterkeren er.
Enige med Torsken...man må gjerne briljere teoretisk, dog på en folkelig måte. Og som du påpeker, det skurrer godt når det man hevder er så hemmelig og konfidensialitet at selv de involverte ikke vet at det er hemmelig. Som nevnt hvor er nyskapningen, konseptet, alle konstruksjonene, prototypene, hvor er de genuine ferdige produktene, hvor er den internasjonale annerkjennelsen? Har man lite å vise til etter 15 år er det kanskje på tide å revurdere sin briljans?La meg først si wow! Seks ord og alt dette!
Jeg leser jo det meste av det du skriver i slike tråder og har vanskelig for si du tar feil. Så alle ingrediensene er riktig, allikevel smaker kaka di litt feil. Jeg observerer også dine meningsmotstandere. Noen av dem burde nå etter 40+år i gamet ha visst bedre, allikevel virker det som de rett og slett sitter fast. Andre later til å være temmelig ferske i gamet og vet ikke helt hva de mener. Så har vi figurer som meg, som faktisk vet bedre, men fortsatt roter med gammel utdatert tech. Hvorfor når du ikke helt frem med ditt budskap? For du gjør faktisk ikke det! Jeg som burde ha kastet meg for dine føtter i siklende beundring!
Jeg tror jeg vet!
Selv med all din kunnskap og alt ditt engasjement har du ingenting å vise for deg. Ikke et eksepsjonelt anlegg som folk snakker om å ha hørt, ikke et bilde av hvordan du har innredet ditt lytterom, bare side opp og side ned med teknobabbel og pekefingre. Men svært mange her vet knapt hva en kondensator er, annet enn en komponent som bør skiftes når noe er galt, om det så er svartsopp på badet.
Det JEG også ser er et knippe "bransjeaktører" som taler samme sak og er mer eller mindre koblet. Du, @Armand , @Bjørn ("Orso") , @SigbergAudio bruker alle denne plattformen for å selge. Enten det er store lovende prosjekter som aldri blir noe av eller det er bokser med ferdige moduler. Så hvorfor skulle den gemene hop ha mer tillit til dere enn resten av bransjen? Fordi dere fyller hfs med lange avhandlinger om hvor dumme folk er?
Hvor dum du er - er ikke så interessant for oss andre.Men vi er jo så dumme at dette skjønner man ikke noe av....
Helt riktig. Konstruerer man en god rørforsterker er det en god forsterker, helt uavhengig av hva slags teknologi som ligger i bunnen. Typisk er for eksempe VTL og slike typer kraftige rørforsterkere veldig lik gode transistorforsterkere i lyden. De låter ikke overdrevent fett i bassen, og forvrenger ikke nevneverdig.Takk for svar.
Slik jeg les det da, så er rørforsterker med ok rør ikke noe verre enn transistor så lenge en ikke presser den...
Da stemmer jo det med ørene også
Jeg tror kanskje du tar litt feil i grunnen til at TAS kritisererHvor dum du er - er ikke så interessant for oss andre.
Men Snickers, sammen men en håndfull andre, er for min del de viktigste bidragsyterne her. At du ikke er interessert i å dykke ned i teorien og prøve å forstå hvorfor ting er som de, er altså ikke grunn til å kritisere de som ønsker det og som deler kunnskapen. For meg som prøver å følge i de lange og gode innleggene Snickers skriver mange av her - så merker jeg umiddelbart at han har veldig god kunnskap om det han skriver om. Det er spennene og lærerikt å lese.
Når slike innlegg provoserer deg - så tenker jeg at da kan du heller poste i tråden du har noe positivt å bidra med.
Jeg tolket det som at han mener at Snickers ikke vet/har kompetansen til hva som skal til for å reprodusere god lyd - fordi han ikke har noen slike produkter med navnet sitt på. Sauset sammen med et lite sleivspark om at Snickers gjør seg mer viktig enn det han er - fordi han jobber med prosjekter han ikke kan publisere.Jeg tror kanskje du tar litt feil i grunnen til at TAS kritiserer
Kanskje det er jeg som feiltolker TAS. Kanskje han svarer selv etterhvert.Jeg tolket det som at han mener at Snickers ikke vet/har kompetansen til hva som skal til for å reprodusere god lyd - fordi han ikke har noen slike produkter med navnet sitt på. Sauset sammen med et lite sleivspark om at Snickers gjør seg mer viktig enn det han er - fordi han jobber med prosjekter han ikke kan publisere.
Fortell meg gjerne om jeg har feiltolket TAS.
For meg står innleggene til Snickers utmerket på egne ben - fordi de er bygd opp av argumenterer, henvisninger og referanser - og da blir innholdet viktigere enn avsender. Også er innleggende gjennomgående objektive og saklige. Så jeg synes det er rart at man kan bli provosert av slikt.
Jeg har aldri eid Klipsch høyttalere, men hvis de har holdt på i 75 år er det sikkert mange som liker lyden i de og lyden er jo viktigst spør du megHar vert innom, og Snickersen har nevnt hvordan horns oppførsel kan reagere i lag med rørforsterker med lav dempefaktor vs f.eks en klasse D.
Bare for å sagt det, det er basert på hva Western Electric fant ut om horn for HUNDRE FORBANNA ÅR SIDEN!!
Så langt er vi altså kommet i dag, at skulle man være så syndig å nevne noe som har vert bevist i hundre år, så blir man likevel ikke hørt.
At Klipsch har laget høyttalere i 75 år beviser ingenting, fasiten ligger i naturlover og viitenskap!
Jeg leste det innlegget på samme måte som OMF gjorde, dvs som et helt unødvendig sleivspark. Jeg er ikke alltid enig med Snickers, og han er definitivt ikke alltid enig med meg, men jeg setter stor pris på hans evne og vilje til å dele.Kanskje det er jeg som feiltolker TAS. Kanskje han svarer selv etterhvert.
Så folkens..Helt riktig. Konstruerer man en god rørforsterker er det en god forsterker, helt uavhengig av hva slags teknologi som ligger i bunnen. Typisk er for eksempe VTL og slike typer kraftige rørforsterkere veldig lik gode transistorforsterkere i lyden. De låter ikke overdrevent fett i bassen, og forvrenger ikke nevneverdig.
"Rørlyd" er tross alt lyden av en forsterkers svakheter, ikke lyden av dens styrker.
Jeg svarer nei på det spørsmålet.Så folkens..
Tilbake til 1 innlegg.
Ødelegger rørforsterker for utviklingen av moderne forsterker?
Det var vel dettte det dreide seg om vel, hvis jeg husker riktig.
Hvis du bare har lest denne ene siden her så skjønner jeg deg litt.Jeg leste det innlegget på samme måte som OMF gjorde, dvs som et helt unødvendig sleivspark. Jeg er ikke alltid enig med Snickers, og han er definitivt ikke alltid enig med meg, men jeg setter stor pris på hans evne og vilje til å dele.
Om vi returnerer ballen til TAS: Kanskje han kan redegjøre for hvor mange forsterkere han selv har konstruert, bygget og solgt under eget varemerke? Sånn i tilfelle det skulle være et kriterie for å ha lov til å mene noe på HFS, eller et kriterie for hvor mye vekt man tillegger vedkommendes meninger. Kan gjerne holde ham selv mot samme standard.
For min egen del har jeg ikke solgt et eneste fjøsmekk, bare bruktsalg av kjøpedingser når de har blitt erstattet av DIY-dingser jeg selv mente ble bedre. Har kjelleren og PC’en full av halvferdige eller knapt påbegynte prosjekter også. Jeg tillater meg likevel å ha et par synspunkter på hvordan dingsene fungerer og synes vel ikke antall solgte bokser bør være et krav for å skrive noe her inne.
Du bommer helt på poengetJeg har aldri eid Klipsch høyttalere, men hvis de har holdt på i 75 år er det sikkert mange som liker lyden i de og lyden er jo viktigst spør du meg
Så folkens..
Tilbake til 1 innlegg.
Ødelegger rørforsterker for utviklingen av moderne forsterker?
Det var vel dettte det dreide seg om vel, hvis jeg husker riktig.
Poenget mitt var at de har lagd høyttalere i 75 år og at mange liker de. Det beviser jo noenting det. Hvis så mange liker lyden i de beviser vel det at lyden i de er bra.Du bommer helt på poenget
Koreanske boybandet BTS er verdens mestselgende artister i 2020. Det er jo ikke et bevis i seg selv at musikken er bra (les best)Poenget mitt var at de har lagd høyttalere i 75 år og at mange liker de. Det beviser jo noenting det. Hvis så mange liker lyden i de beviser vel det at lyden i de er bra.
Jeg har aldri hørt Klipsch så det er mulig du har rett, men jeg er tvilendeKoreanske boybandet BTS er verdens mestselgende artister i 2020. Det er jo ikke et bevis i seg selv at musikken er bra (les best)
Så SET forsterkere som Mastersound er dårligere eller feilkonstruksjoner ?Helt riktig. Konstruerer man en god rørforsterker er det en god forsterker, helt uavhengig av hva slags teknologi som ligger i bunnen. Typisk er for eksempe VTL og slike typer kraftige rørforsterkere veldig lik gode transistorforsterkere i lyden. De låter ikke overdrevent fett i bassen, og forvrenger ikke nevneverdig.
"Rørlyd" er tross alt lyden av en forsterkers svakheter, ikke lyden av dens styrker.
Nå er det vel forskjell på 1 og 75 år!!! dra heller frem band som Pink Floyd, Rolling Stones etcKoreanske boybandet BTS er verdens mestselgende artister i 2020. Det er jo ikke et bevis i seg selv at musikken er bra (les best)
Hva med å spore tilbake til poenget av tråden?
Hei, Usikker på hva du har svart på her Spor 1 kun gitar/vokal og ingen trommer, på spor 4 er det ingen vokal - kun instrumental gitar. På spor 5 er det kun vokal og gitar, ikke bass. De 6 første sporene er det kvinnelig vokalist på et av sporene Har vi hørt på samme plate?Jeg hørte på de første 6 sporene i kveld, og noterte meg ned i hodet. Så surra jeg det til når jeg skulle skrive. Uansett så varierer sporene veldig på lyden. Spor 1 skuffet veldig med litt dårlig mikk på vokalen? Gitar og trommer låter derimot bra og ekte. Spor 2 var mye bedre enn igjen. Vokal innspillingen på spor 4 er helt suberb synes jeg. Kanskje litt mye klang. Mens pianoet dominerer for mye. Skulle heller vært i mindre skala ute til høyre og litt bak. Og hva i all verden har de gjort med bassen på spor 5? Den er gedigen og sterkt overdrevet. Så virker som generelt høy kvalitet, men det er ofte noe å plukke på om man er kritisk. En ting som går igjen er at de ofte sløver med å panorere gitar litt til siden så gitaristen ikke høres om som han sitter i fanget på hun stakkers vokalisten.
Lenge siden jeg har hørt på de klassikerne. Reagerer ikke noe spesielt på dynamikken på Diana Krall plata. Veldig god lyd, men et lite tynt gyldent og mykt slør over et hele. Med Midnight Sugar så er det egentlig bare ett ord som kommer: Referanselyd.Hør på f.eks Midnight Sugar med Tsuyoshi Yamamoto Trio i samme sjanger. Det er for meg et ekte referanseverk på dette området i Jazz sjangeren. Live in Paris fremstår ganske så tamt dynamisk i forhold etter min mening.
Ekke 75 år litt ung til å være Rolling StonesNå er det vel forskjell på 1 og 75 år!!! dra heller frem band som Pink Floyd, Rolling Stones etc
Den eneste av gutta som er under 75 er the new kid Ronnie Wood.Ekke 75 år litt ung til å være Rolling Stones
Som skrevet så ble det surr fordi jeg ikke husket når ting var og orket ikke å høre på nytt da jeg skulle skrive. Beklager. Er det noe spesifikt du vil diskutere så kan jeg høre igjen.Hei, Usikker på hva du har svart på her Spor 1 kun gitar/vokal og ingen trommer, på spor 4 er det ingen vokal - kun instrumental gitar. På spor 5 er det kun vokal og gitar, ikke bass. De 6 første sporene er det kvinnelig vokalist på et av sporene Har vi hørt på samme plate?
Neida, bare spent på å sammenlikne intnrykk - og det ble vanskelig Du virker som å ha peiling, samt et bra set up, så hadde vært spennende om jeg hørte noe av det samme som deg.Som skrevet så ble det surr fordi jeg ikke husket når ting var og orket ikke å høre på nytt da jeg skulle skrive. Beklager. Er det noe spesifikt du vil diskutere så kan jeg høre igjen.
Nå tror jeg ikke du las det han skrev til spørsmålet mitt før.Så SET forsterkere som Mastersound er dårligere eller feilkonstruksjoner ?
Ikke noen fan av Haydn, men synes den innspillingen er pinlig korrekt. Utrolig fin fokus og høres veldig klart og nøytralt ut.Ingen andre innspillinger forteller meg mer om viktige parametre:
Vis vedlegget 707971
Kan kjøpes på CD eller lastes ned.
Jeg syns lyden på dette sporet er klar med bra dybde, naturlig klang og tynne strenger på gitar.Flott musikk og god lyd. På første sporet har jeg vokalisten kl 11.30 og 2.stemme med gitar kl 13, begge godt bak høytalerene. Jeg spiller på U baffel diopoler med god dypde i lydbilde, og opplever hoved gitar kommer fra venstre høytaler men vokalisten som sagt godt bak kl 11.30. Høytalerene står kl 10 og kl 14. Vokalist og gitar henger dermed ikke sammen i lydbilde (forutsetter at de er kun en duo?) Hvordan er det hos deg?
Blir litt kjedelig her inne dersom man kun kan sammenligne lytteintrykk og innspillinger med de som har klin likt utstyr?Hvorfor sammenligne noe som helst?
Dere har forskjellig elektronikk og ikke minst høyttalere