MakkinTosken
Who, me?
Tja, du har jo Dynaudio, så perfeksjon fikk du jo på kjøpet.Her er det ikke perfeksjon som er målet, bare å fjerne irriterende grums.
Tja, du har jo Dynaudio, så perfeksjon fikk du jo på kjøpet.Her er det ikke perfeksjon som er målet, bare å fjerne irriterende grums.
Det er vel muligens på sin plass å presisere at jeg ikke tror noen (med forbehold om at jeg har gått glipp av noe blant 2000 innlegg) egentlig har forfektet at man skal EQe inn en tilt heller. Tvert i mot kommer den av seg selv i de fleste "vanlige" rom hvis høyttaleren har en noenlunde flat respons i utgangspunktet. Har man en sub i tilegg bør man naturligvis justere inn den så den følger tilten oppover da.Vi er nok egentlig enige. Poenget mitt er at jeg har en fornuftig tilt uten noen form for EQ. Dersom jeg skulle tatt punktmålingen som utgangspunkt og sammenlignet med litteraturen ville jeg fort konkludert med at jeg trengte en ekstra tilt på minus 5-6 db oppover noe som i høyeste grad ville gjort lyden tung og "pudding".
Neida, jeg har ikke sett noen forfekte dette. Intensjonen min var å tydeliggjøre at det er en relevant forskjell der, ikke å problematisere.Det er vel muligens på sin plass å presisere at jeg ikke tror noen (med forbehold om at jeg har gått glipp av noe blant 2000 innlegg) egentlig har forfektet at man skal EQe inn en tilt heller. Tvert i mot kommer den av seg selv i de fleste "vanlige" rom hvis høyttaleren har en noenlunde flat respons i utgangspunktet. Har man en sub i tilegg bør man naturligvis justere inn den så den følger tilten oppover da.
Jeg tror jo dels (som jeg har vært litt inne på tidligere i tråden) at folk misforstår hva "nøytral" lyd er, og dels at man har hørt høyttalere man oppfatter som kjedelige og av en eller annen grunn likestiller det med nøytralt, mens det man egentlig har hørt på er bare rett og slett dårlige høyttalere.Men så sier mange at det nettopp er denne fargede house-sounden som låter best i deres anlegg, mens nøytral-sounden som måler bra låter sterilt, kjedelig og umusikalsk. Men hvis mange oppfatter det slik er det vel heller ikke uten grunn? Så hva er da grunnen? En grunn kan være at mange faktisk liker lyd som er farget. En annen grunn kan være at produsenter tror at forbrukerne fortrekker en type farget sound og markedstilpasser seg deretter. Men en annen grunn kan være svakheter i mange høyttaler-konstruksjoner som gjør at den fargede house-sounden i forsterkere/DAC’er til dels kan veie opp for disse svakhetene og samlet sett gi bedre lyd. Med andre ord når man tar høyttalerne med i regnestykket, kan det logisk sett gi mening at en type farget lyd fra komponenter foretrekkes fremfor nøytral elektronikk.
Sånn sett kan man også si at det er enklere for høyttaler-produsenter å opprettholde en lav kvalitet på produktene sine hvis de kan forutsette at disse svakhetene oppveies av elektronikk foran i kjeden. Med andre ord kunne en mer kompromissløs satsing på nøytral elektronikk med god ytelse tvunget flere høyttaler-produsenter til å levere høyere kvalitet på sine produkter. Og kanskje dette er en vekselvirkning som går andre veien òg. Hvis man som høyttaler-produsent ikke kan forvente at kundene har nøytral elektronikk, hvordan innvirker så det på de design-messige valg man tar?
Mister shy må bare beklage for at du blir lei deg.Det kræver en nærmere forklaring mister Shy.
Men det vil vel egentlig si at du mener at de som setter rør-forforsterkere foran klasse-D effektforsterkere, nettopp mener at klasse-D alene låter litt trist, og at man dermed prøver å løse problemet på denne litt rare måten. Hvilken annen måte kunne man valgt heller enn det å introdusere en rør-pre tenker du?Jeg tror jo dels (som jeg har vært litt inne på tidligere i tråden) at folk misforstår hva "nøytral" lyd er, og dels at man har hørt høyttalere man oppfatter som kjedelige og av en eller annen grunn likestiller det med nøytralt, mens det man egentlig har hørt på er bare rett og slett dårlige høyttalere.
Hvis en høyttaler låter kjedelig eller dårlig med en transparent og strømsterk klasse D forsterker foran seg, ja da er det ikke forsterkeren det er noe galt med. Det er godt mulig det går an å få den til å låte mindre trist med komponenter som farger lyden foran, men det er jo en litt rar løsning på problemet.
Der er ikke mange informationer over 10 kHz. Så du kan godt leve med det.Om du mister 1kHz i halvåret begynner det å haste med å lære seg tegnspråk
Her har vi en mann som vet å leve i nuetDer er ikke mange informationer over 10 kHz. Så du kan godt leve med det.
Mente han ikke at man bare bør velge en annen og riktig høyttaler i første omgang så slipper man problemet med forsterkerMen det vil vel egentlig si at du mener at de som setter rør-forforsterkere foran klasse-D effektforsterkere, nettopp mener at klasse-D alene låter litt trist, og at man dermed prøver å løse problemet på denne litt rare måten. Hvilken annen måte kunne man valgt heller enn det å introdusere en rør-pre tenker du?
Jo, når jeg leser innlegget en gang til er det vel kanskje det. Med andre ord, hvis det låter kjedelig med en god klasse-D forsterker betyr det at høyttalerne ikke er helt på stell. Men det er jo en del som ikke er fornøyd med klasse-D forsterkere, betyr det at de har mindre bra høyttalere?Mente han ikke at man bare bør velge en annen og riktig høyttaler i første omgang så slipper man problemet med forsterker
(Toole anyone!? Break the audio circle of confusion.)
Det er vel den tradisjonelle tilnærmingen, men burde det ikke også være mulig å ha en mer vitenskapelig tilnærming istedenfor "buy and try"?En velger vel den høyttaleren en liker og finner forsterkere som får de til å yte sitt beste
Ja, tipper at rommet må inn i den beregningen og.Jo, når jeg leser innlegget en gang til er det vel kanskje det. Med andre ord, hvis det låter kjedelig med en god klasse-D forsterker betyr det at høyttalerne ikke er helt på stell. Men det er jo en del som ikke er fornøyd med klasse-D forsterkere, betyr det at de har mindre bra høyttalere?
Det er jo det som er den objektive tilnærmingen da.Så du mener du kan lese deg til hvordan en høyttaler vil låte med en bestemt forsterker?
Nemlig alle de optagelser vi syntes du lyder bedst og mest naturligt med størrelse og nærvær er optaget med rør sjovt nok klasse d er fint til bas gengivelse men så er det vel også detHer har vi en mann som vet å leve i nuet
Takk for trøyst. Men det veit eg ikkje endå....Der er ikke mange informationer over 10 kHz. Så du kan godt leve med det.
Ein kan iallfall til ein viss grad finne ut korleis det ikkje let.Så du mener du kan lese deg til hvordan en høyttaler vil låte med en bestemt forsterker?
Ja, til en viss grad. Hvis du vet høyttalerens frekvensgang og omtrent hvilken spredningskarakteristikk den har, har du allerede en bra start. Effektforsterkere har stort sett flat frekvensgang i audiobåndet, men noen rørforsterkere ruller av tidlig både i bass og diskant. Det er jo bra å vite. Hvis du også vet høyttalerens impedanskurve og effektforsterkerens utgangsimpedans, vet du også hvilken «eq-profil» den kombinasjonen vil legge på høyttaleren. Det er ikke spesielt vanskelig.Så du mener du kan lese deg til hvordan en høyttaler vil låte med en bestemt forsterker?
Jeg tenker at hvis effektforsterkeren er en oppegående klasse D (eller AB for den saks skyld) så er den i praksis transparent. Det vil si at eventuell farging som skjer i preampen farger signaturen til høyttaleren, ikke forsterkeren. Og igjen, da er det ikke effektforsterkeren som låter trist i utgangspunktet.Men det vil vel egentlig si at du mener at de som setter rør-forforsterkere foran klasse-D effektforsterkere, nettopp mener at klasse-D alene låter litt trist, og at man dermed prøver å løse problemet på denne litt rare måten. Hvilken annen måte kunne man valgt heller enn det å introdusere en rør-pre tenker du?
Dette er den nakne fulle og hele sannhet.Men det finnes også veldig mange triste anlegg med for lite fundament og fedme, for store tonale avvik kombinert med dårlig akustikk.
Kan du forklare tonale avvik? Er det resultat av (feil) høyttalere, forsterkere, eller matching?Det finnes riktig nok en del triste innspillinger som gjerne har godt av litt oppspriting i den ene eller andre formen. Men det finnes også veldig mange triste anlegg med for lite fundament og fedme, for store tonale avvik kombinert med dårlig akustikk. Enten så kan man løse ting med roten eller legge til fastlåste forvrengningskomponenter for å gjøre det mer spiselig. Hver sitt valg.
Men men men, en liten 5" toms bassmid yter mer enn godt nok for verdensklasse bassgjengivelse ifølge lyd&bilde! Lite fedme betyr dårlig forsterker, dårlig bass betyr dårlig oppløst kabel kombinert med altfor mye dempefaktor og dårlig akustikk betyr bare at dac'en ikke er organisk nok.Dette er den nakne fulle og hele sannhet.
Godt mulig - i hodetelefoner i såfallen liten 5" toms bassmid yter mer enn godt nok for verdensklasse bassgjengivelse
Siktet til frekvensmessige avvik hvor du lytter i rommet Kommer fra både høyttalere og rom. Starter gjerne med svakheter i høyttalerne og blir forsterket av rommet.Kan du forklare tonale avvik? Er det resultat av (feil) høyttalere, forsterkere, eller matching?
Nå går vel ikke høyttalere som Kii Three, Dynaudio XD600 etc for og være dårlige men ørene mine gjør at jeg ofte faller tilbake på horn og som oftest lettdrevne høyttalere, de andre mangler ofte livJeg tror jo dels (som jeg har vært litt inne på tidligere i tråden) at folk misforstår hva "nøytral" lyd er, og dels at man har hørt høyttalere man oppfatter som kjedelige og av en eller annen grunn likestiller det med nøytralt, mens det man egentlig har hørt på er bare rett og slett dårlige høyttalere.
Hvis en høyttaler låter kjedelig eller dårlig med en transparent og strømsterk klasse D forsterker foran seg, ja da er det ikke forsterkeren det er noe galt med. Det er godt mulig det går an å få den til å låte mindre trist med komponenter som farger lyden foran, men det er jo en litt rar løsning på problemet.
Spørs vel hva man definerer som EQ. Alle høyttalere trenger EQ. EQ av romproblemer mener jeg man kan fint klare seg uten og fører dessuten ofte med seg artifakter.Jeg slenger ut en ny hard påstand: det er ikke mulig å få god lyd uten EQ. Og en personlig EQ profil eller "house-curve" er helt nødvendig.