MakkinTosken
Who, me?
Vet du, det kan vi godt si.Hvem er disse, deg?
Vet du, det kan vi godt si.Hvem er disse, deg?
Absolutt, men noen er mer tålmodige enn andre. Hovedanlegget mitt er fullstendig umålt og jeger veldig fornøyd. Nå pusler jeg med målinger i kjelleren og ser ikke bort fra at jeg bruker dem til å få kjelleranlegget til å ligne mest mulig på stueanlegget, som kanskje ikke måler spesielt braSer ingen motsetning i det å være tålmodig og det å gå mer rett på målet, det er en hobby ikke et livsverk..
Kunnskap må til, uansett, og bevisst smak.Hvis man forstår hva man driver med så. Mange av wannabe måleapene her som, som sagt, går av seg sandalene.
Jeg også er temmelig sandalløs.Vet du, det kan vi godt si.
Man kan godt være opptatt av målinger uten å bruke tid på målinger. «Målinger» kan forstås som at man kjøper elektronikk og høyttalere fra seriøse, kompetente produsenter som oppgir troverdige målinger.Hvem er disse, deg?
Nettopp derfor jeg begynte å pusle litt med Dirac i kjelleren. Du trengte ikke gullører for å oppdage at jeg hadde noen kraftige bidrag fra rommet manglende muligheter for andre tiltak gjorde måleteknologien fristende. Det hjalp veldig og hvis jeg skifter ut de 30 år gamle høyttalerne med noe bedre kan resultatet bli riktig bra.Spesielt interesserte kan gå videre og justere bassresponsen for å kompensere for rombidraget.
De fleste av oss når det kommer til målinger i praksis, vil jeg si. For de av oss som driver med høyttalerkorreksjon kan jeg ikke si at jeg har sett noen ta mannskiten med ut i friluft for å få god nok oppløsning til å drive med sånt på en effektiv måte. Så da blir det jo litt guesswork, litt fikling med gating og plassering + demping rundt høyttalerne for å få noenlunde relevante data for EQ under 1000 hz eller så. Blir ikke anekoisk data-kvalitet, med andre ord.Hvem er disse, deg?
Hvis man forstår hva man driver med så. Mange av wannabe måleapene her som, som sagt, går av seg sandalene.
Så vidt jeg forstod så ville PS audio absolutt ikke satse på rørprodukter, men ble overbevist pga av lydkvalitet.Det jeg synes har kommet ut av denne tråden er at kompabilitet mellom forsterker og høyttaler ikke er godt nok forstått, eller ikke tas nok hensyn til ved utvikling av Hifi produkter. Hvis grensesnittet mellom forsterker og høyttaler var strengere definert, ville man da ha kunne unngått en del av problemene som kan oppstå ved kombinering av forsterker/høyttaler? Slik grensesnittet er definert i dag kan man i prinsippet koble en hvilken som helst forsterker på hvilken som helst høyttaler og få lyd. Men om man får god lyd er et helt annet spørsmål. Og resultatet er at det blir opp til den enkelte å lese målinger for å få en forståelse av om forsterker/høyttaler matcher. Eller gjøre det som nok er det vanligste; å lytte subjektivt til kombinasjoner for å finne frem til de gode matchene.
Resultatet er at ikke-nøytral frekvensgang både i forsterker og høyttaler kan føre til en av disse «match made in heaven» som man av og til leser om. Fordi avvikene tilfeldigvis resulterte i nøytral frekvensgang som studier har vist lyttere foretrekker. Og dette med tilfeldig blir vel dessverre et nøkkelbegrep. Hvis forbrukerne skal surre frem og tilbake med ulike type produkter helt til man tilfeldigvis kommer over en kombo som matcher, blir det jo litt som å lete etter nåla i høystakken. Kunne man gjort det enklere for forbrukerne hvis farget lyd ala rørlyd ble erstattet med nøytral lyd? Ville matche-problematikken da blitt mindre, med mindre bytting som resultat. Men kanskje mindre innbringende for produsentene?
Beklager at du følte deg støtt. Ser ikke helt hvorfor, men folk er hårsåre i dagens samfunn.Jeg sier ikke dette: " -----hvor meningsløst nysgjerrighet og søken er" +++. Slike argumentasjonsteknikker er med på å ødelegge denne diskusjonen, og
det har vært mange tilsvarende i denne tråden! Skjerp dere!
Jeg følger en del forum og kan med hånden på hjertet si at jeg absolutt ikke føler at den jevne audiofile har spesielt god kontroll på helt elementære ting man bør være klar over for bedre lyd.Dessuten: Vi bryr oss mye om "de tingene som bringer oss fremover". Men da må vi få presentert et lydbilde som overbeviser mer er enn et
godt røroppsett. Tilbyr du det, vl jeg nok sterkt vurdere å bruke mine surt oppsparte midler på å bytte. Det blir nok ikke billig, for da går mitt rør-oppsett
på billigsalg!
Er det du som er budbringeren av denne dype forståelsen?Faktaopplysninger bør og skal alltid presenteres på en måte som minner om totalitær regime!
Elektrisk kompabilitet mellom forsterker og høyttaler er egentlig veldig godt forstått. Det er ikke så mye mer enn ohms lov, hvor utgangsimpedansen Z1 og lastimpedansen Z2 danner en spenningsdeler. Signalspenningen over høyttalerterminalene reduseres med en faktor Z2/(Z1+Z2). Siden lastimpedansen (høyttalerens impedanskurve) er frekvensavhengig, blir også nivåfallet frekvensavhengig - en eq-profil.Det jeg synes har kommet ut av denne tråden er at kompabilitet mellom forsterker og høyttaler ikke er godt nok forstått, eller ikke tas nok hensyn til ved utvikling av Hifi produkter. Hvis grensesnittet mellom forsterker og høyttaler var strengere definert, ville man da ha kunne unngått en del av problemene som kan oppstå ved kombinering av forsterker/høyttaler? Slik grensesnittet er definert i dag kan man i prinsippet koble en hvilken som helst forsterker på hvilken som helst høyttaler og få lyd. Men om man får god lyd er et helt annet spørsmål. Og resultatet er at det blir opp til den enkelte å lese målinger for å få en forståelse av om forsterker/høyttaler matcher. Eller gjøre det som nok er det vanligste; å lytte subjektivt til kombinasjoner for å finne frem til de gode matchene.
Resultatet er at ikke-nøytral frekvensgang både i forsterker og høyttaler kan føre til en av disse «match made in heaven» som man av og til leser om. Fordi avvikene tilfeldigvis resulterte i nøytral frekvensgang som studier har vist lyttere foretrekker. Og dette med tilfeldig blir vel dessverre et nøkkelbegrep. Hvis forbrukerne skal surre frem og tilbake med ulike type produkter helt til man tilfeldigvis kommer over en kombo som matcher, blir det jo litt som å lete etter nåla i høystakken. Kunne man gjort det enklere for forbrukerne hvis farget lyd ala rørlyd ble erstattet med nøytral lyd? Ville matche-problematikken da blitt mindre, med mindre bytting som resultat. Men kanskje mindre innbringende for produsentene?
Hva må til for å gjøre interessen stor nok til å lytte da? Det virker som de fleste er såpass overbevist av egen, øh, overbevisning at man ikke er spesielt nysgjerrig på å teste ut alternativer?Dessuten: Vi bryr oss mye om "de tingene som bringer oss fremover". Men da må vi få presentert et lydbilde som overbeviser mer er enn et
godt røroppsett. Tilbyr du det, vl jeg nok sterkt vurdere å bruke mine surt oppsparte midler på å bytte. Det blir nok ikke billig, for da går mitt rør-oppsett
på billigsalg!
Tim de Paravichini, konstruktøren bak EAR og Luxman rørforsterkarar, hevda noko av det same. Han hevda å kunne lage like gode forsterkarar i begge teknologiar.Min påstand: god lyd er god lyd, rør eller ei spiller ikke noen som helst rolle, og eneste grunnen til at vi har denne diskusjonen er at folk kan se utstyret de lytter på.
Flere har jo sagt det samme.Tim de Paravichini, konstruktøren bak EAR og Luxman rørforsterkarar, hevda noko av det same. Han hevda å kunne lage like gode forsterkarar i begge teknologiar.
Bare budbringer av spøken. Spiller det noen rolle hvor en faktaopplysning kommer fra så lenge du kan verifisere det?Er det du som er budbringeren av denne dype forståelsen?
Syns det passet å legge mine tall og egne erfaringer her.Elektrisk kompabilitet mellom forsterker og høyttaler er egentlig veldig godt forstått. Det er ikke så mye mer enn ohms lov, hvor utgangsimpedansen Z1 og lastimpedansen Z2 danner en spenningsdeler. Signalspenningen over høyttalerterminalene reduseres med en faktor Z2/(Z1+Z2). Siden lastimpedansen (høyttalerens impedanskurve) er frekvensavhengig, blir også nivåfallet frekvensavhengig - en eq-profil.
Spenningsdeler – Wikipedia
no.wikipedia.orgVis vedlegget 710322Voltage divider - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det er ikke noe problem hvis effektforsterkeren har lav utgangsimpedans, kablingen ikke har altfor høy motstand, og høyttaleren ikke har altfor store variasjoner i impedans. En av Duelunds kjepphester var å linearisere høyttalerimpedans for å unngå avvik i frekvensgang. Mesteparten av delefilteret i våre danske venners klubb-høyttalere er der for å gjøre dette. Selv valgte jeg å ikke gjøre dette i mine høyttalere for å unngå unødvendig effekttap, men i stedet bruke effektforsterkere med lavest mulig utgangsimpedans og eventuelt kompensere i DSP om nødvendig.
Produsentene forstår dette veldig godt, men som vi alle vet er det ultimate salgsargumentet «hør, det er en forskjell!» Da er det alltid noen som vil være annerledes og heller forteller potensielle kunder en marketing story om matching og eksotiske materialer i smeltelimet enn å forklare ohms lov. Og det er alltid noen andre som tenker at «jo, jeg hører en forskjell, og det er sikkert verdt hundre tusen ekstra.» Som konsumenter får vi det vi fortjener.
Det kan hende jeg misforstod litt.Bare budbringer av spøken. Spiller det noen rolle hvor en faktaopplysning kommer fra så lenge du kan verifisere det?
Jeg vet de er lastavhengige, jeg har hørt samtlige av forsterkerne i sortimentet deres i eget oppsett, og jeg har dessuten eid to av dem over tid. Og jeg sikter selvsagt til kombinasjonen med det jeg selv anser for å være høyttalere som gir denne forsterkertypen gode arbeidsvilkår. Nå er det forsåvidt ikke frekvensgangen jeg sikter til, det er livligheten og klangstrukturen i gjengivelsen med rett høyttalertype.Innmaten i SPEC består forresten av et demo-kort fra International Rectifier/Infineon, på samme måte som mange no name-forsterkere på ebay. Måler ikke spesielt bra, de heller. Frekvensgangen er ekstremt avhengig av lastimpedansen.
Everyone I've invited to my penthouse pad to hear the RPA-W7EX has been enchanted by its superbly detailed reproduction of music: never clinical or mechanical, yet consistently natural. The Spec's sound flowed. Its fast release of notes, and subtle but powerful tonal and rhythmic abilities, revitalized my LP collection. Regardless of the volume level or the recording's inherent dynamics, the Spec's remarkable resolution, first-rate imaging, and spot-on tonal colors remained constant, and the amplifier was never flustered by wide dynamic range or steep power demands. And while the Spec's bass weight, soundstage, and general warmth fell far short of my reference Shindo Haut-Brion, those MIA qualities were evident only in direct comparisons, not when I listened to the Spec on its own. Playing jazz, boogie-woogie, or electronic gumbo, the Spec provided the kind of natural bass frequencies any music lover could hope for.
Det koker vel ned til at ikke alle er like opptatt av repeterbarhet, men synes prøv og feil metoden er langt mer attraktiv.Ingen forsøker å overbevise noen om å bytte noe som helst, man forsøker å finne og diskutere mulige årsakssammenhenger for at man opplever det man opplever.
Andre konklusjoner som også kan trekkes av denne observasjonen...Ser Stereophile tar en del målinger ved sine lyttetester og ofte så kommer forsterkere/høyttalere som måler dårlig godt ut av lyttetestene så det er vel det samme som går igjen her at det er ennå viktigere hva ørene synes
Det kan være greit å reflektere over at det er de samme ekspertene som uttaler seg her hifisentralen år etter år..(tiår etter tiår)Det er svært mange guruer og eksperter som på overflaten later til å presentere et fornuftig bilde av virkeligheten, men likevel ikke kan følges til punkt og prikke.
Nja, nå snakker ikke jeg om lokalheltene. Er vel få her som har publiserte noe av verdi, siterer som regel bare nedskrevet kunne?Det kan være greit å reflektere over at det er de samme ekspertene som uttaler seg her hifisentralen år etter år..(tiår etter tiår)
Føler du at de ikke er Experter side de altid har gitt seg ut for å være ExperterDet kan være greit å reflektere over at det er de samme ekspertene som uttaler seg her hifisentralen år etter år..(tiår etter tiår)
Ja, hifisentralen er ingen kilde i forskningssammenheng.Nja, nå snakker ikke jeg om lokalheltene. Er vel få her som har publiserte noe av verdi, siterer som regel bare nedskrevet kunne?
Pga din tilsynelatende begrensede evne til å utvise leseforståelse burde du kanskje gå en tur istedenfor å misforstå internettet hele dagen? Mer produktiv bruk av tid!Mange merkelige påstander fra teknologene her! Som "Faktaopplysninger skal og bør presenteres som noe som minner om totalitært regime". Det fins mange eksempler på at slike holdninger fører galt av sted! En viss anstendighet må også forventes fra forskerhold!
Perfekt lyd finnes ikke, et poeng som også er repetert mange ganger tidligere. Når det kommer til subjektiv opplevelse av lyd er det mye større forskjeller i preferanser basert på det spatiale aspektet enn det tonale aspektet ifølge Toole et al.Men la oss anta at forskeren nøyaktig vet hvordan den perfekte lyd oppnås, og vet hva vi skal like. Hvorfor fins det så mange ulike forstegrkerkonstruksjoner på markedet? Ville ikke den perfekte forsterker ta over fullstendig, og vi kan sette oss rolig ned slappe av og nyte denne perfekte forsterker, uten tanke på at vi egentlig burde ha noe annet? Er vi kunder så irrasjonelle at vi ikke vil forstå dette? Dr storparten av kundene uvitende og forvirret med hensyn til lydkvalitet? Her er det mange holdninger og påstander som burde diskuteres seriøst!