TANDBERGEREN
Hi-Fi entusiast
Det ligger jo da litt i ordet "romkorreksjon" - målet er ikke å korrigere kilden, men å redusere rommets påvirkning, og på så vis nettopp komme nærmere den opprinnelige lyden som ligger på plata eller hva du nå bruker.
EQ kan i tillegg benyttes til å justere klangbalansen, da denne dels som du er inne på er en smakssak, og ikke minst forandrer "riktig" seg avhengig av hva som er typisk lyttenivå. Spiller man vanligvis ganske lavt, vil man trenge mer løft i bunn for å få oppfattet nøytral lyd enn om man spiller høyt.
Det blir likevel ikke annet enn å forsøke å oppnå et lydbilde som man selv finner riktig, og slett ikke i å få bedre lyd.
Misforstå meg rett, men det går egentlig på å forsøke å rette en feil ved å introdusere en ny.
Og ser du så dette i forhold til dette jeg skriver om det er snakk om å få artisten/orkestersalen/studioet inn i stuen, så er vi allerede ute og sykler med hensyn til hva det nå egentlig er du får inn i lytterommet ditt. For det er faktisk forskjell på å møte artisten inne i rommet ditt kontra det den samme artisten har lagt inn i et album innspilt i et eller annet lokale som differerer fra ditt lytterom.
For se: Det er ikke bare lytterommet som det må korrigeres for. Det er også de påvirkninger som ditt avspillingsutstyr, dine høytalere og frosterkere bidrar med av endringer i alt fra tonebalanse, forvregninger av alle slag og ikke minst det volum som du til enhver tid har på avspillingen din. Ja, sågar dine egne ører har påvirkninger her som er langt større enn hvilken som helst romkorreksjon av signalet er i stand til å korrigere.
for å ta ditt øre alene, så vil denne romkorreksjonen måtte være i stand til å endre lydstyrken alene med opptil flere desibel i visse frekvensområder kontra andre alt etter det faktiske lydtrykk. Ja, om du nå ikke kjører alle dine avspillinger med nøyaktig det lydtrykket som du benyttet på romkorreksjonen din.
Forøvrig så ville du nok blitt overrasket over hvor forskjellig en slik romkorreksjon ender opp alt etter faktisk lydtrykk også selv uten deg selv tilstede.
Det fines artikler som beskriver dette i nær sagt alle kriker og kroker, mange av de med en viss underskrift synonymt med romkorreksjon som en vesentlig del av denne leverandørens forskjellige konstruksjoner oppigjennom tidene. Siden folka i Bose har endret perspektiv på dette, så burde det være enkelt å skjønne at selv ikke de klarte å finne det 100% korrekte system for romkorreksjon.
Og i siste instans: Hva er nå den korrekte klangbalanse i et lytterom? Jeg har selv gjort det besnærende forsøk på å lytte til musikk reprodusert over et mer enn brukbart anlegg inne i et lyddødt (ekkofritt) rom. Det hadde for min del svært lite med korrekt gjengivelse for å si det mildt.
Eller mener du at et slikt system for romkorreksjon ville gjort lyden bedre der også?