JaHar noen sagt det?
JaHar noen sagt det?
Det du skriver her er potensielt veldig interessant. For det er åpenbart at et oppsett av høy kvalitet (fullfrekvent, med raust headroom og lav fordreining) kan låte «skarpt» eller påtrengende i noens ører og riktig i andres.Dette er tøv og tull @svart-hvitt ! Ingen tvil om at du er genelec reklamekatalog ekspert. Men oppsettet ditt suser så det høres fra sofa og diskantene får ørene til å klirre. At du nå prøver å konkurrere med auditor er lite sjarmerende.
Ikke feil med selve høyttaleren, men at hvis du ikke liker lyden med klasse D er det høyttalerne som er "feilen" eller problemet.Har noen sagt det?
Er vi ikke da tilbake til den subjektive oppfattningen av det vi hører?Det du skriver her er potensielt veldig interessant. For det er åpenbart at et oppsett av høy kvalitet (fullfrekvent, med raust headroom og lav fordreining) kan låte «skarpt» i noens ører og riktig i andres.
Likeledes vet vi fra diskusjoner om CD-lyden at mange fant og fortsatt finner den slitsom (vi snakker ikke om lav dynamic range). Enkelte faller tilbake på vinyl og finner lyden av vinyl mer behagelig.
Er det noen fellesnevnere her som går igjen? Tenk om det er den korrekte avspilling eller reproduksjon «uten» fordreining og uten begrensninger - spesielt oppover i frekvens - som er kilden til enkeltes negative reaksjoner?
Hvis det er en kjerne av sannhet i dette - at en korrekt reproduksjon kan oppfattes slitsom av enkelte - er det da utstyret det er noe galt med, eller kan vi ha observert at an acquired taste gjør seg gjeldende?
Dette synes jeg blir feil bruk av begrepene. Hvis noe er tilnærmet transparent betyr det enkelt og greit at det ikke er transparent. Hvis en forsterker har så mye forvrengning at man anser dette for å være innenfor det hørbare området, er forsterkeren å anse for ikke-transparent. Slik som Asbjørn refererte til i forhold til UcD700 forsterkeren. Her vises det til en måling som begrunnelse for hvorfor forsterkeren ikke er å anse som transparent. Begrepet forskjellig transparens blir som å si at noe som er definert til å oppfylle kravene til en viss kategori, likevel ikke befinner seg innenfor denne kategorien. Med andre ord en kontradiksjon.Nå vrir du ordene, låter det forskjellig så måler det også forskjellig. Det er snakk om at enkelte forsterkere er tilnærmet transparent, forvrengning er også en del av dette og kan være hørbart (OG definitivt målbart!). To forskjellige forsterkere med samme klasse har ikke nødvendigvis samme transparens. Ncore og purifi tilstreber det å ha mest mulig transparente forsterkere, og de er veldig nært som det nevnes men noen nyanse forskjeller viser vel at den ene kanskje er mer transparent enn den andre og dette vises også på målinger når man dykker dypt nok ned i grafene men ikke all verdens hørbare forskjell da det er små nyanser det er snakk om. At all klasse D er transparent er det vel heller ingen som har sagt, men den klassen har noen positive egenskaper når det kommer til effektivitet (effekt ut/effekt inn) som gjør at man får mer effekt ut til høyttalerne og mindre effekt til varme sammenlignet med klasse A og AB..
Egentlig ikke. Lydutstyrets oppgave er å reprodusere materialet på disken eller filen. Intet mer, intet mindre.Er vi ikke da tilbake til den subjektive oppfattningen av det vi hører?
Tror nok det er mer rimelig å lese Snickers' utsagn om klasse D der som "en av dagens State of the Art klasse D-forsterkere (f eks NCore eller Purifi)" enn å tro han (eller noen andre) mente "hvilken som helst klasse D-forsterker, uansett hvor dårlig den er".Det er f eks ingen grunn til å tro at han henviste til Spec's forsterkere med høy utgangsimpedans og mengder av forvrengning.Ikke feil med selve høyttaleren, men at hvis du ikke liker lyden med klasse D er det høyttalerne som er "feilen" eller problemet.
Da ble alle klasse D dratt under samme kam.
Jeg så det var nyansert i noen innlegg, men det er også referert til klasse D som én ting i noen utvekslinger.Tror nok det er mer rimelig å lese Snickers' utsagn om klasse D der som "en av dagens State of the Art klasse D-forsterkere (f eks NCore eller Purifi)" enn å tro han (eller noen andre) mente "hvilken som helst klasse D-forsterker, uansett hvor dårlig den er".Det er f eks ingen grunn til å tro at han henviste til Spec's forsterkere med høy utgangsimpedans og mengder av forvrengning.
Bare hvis man leser med maksimal vrangvilje, tar den ene setningen i det ene innlegget ut av enhver sammenheng med hva vedkommende har skrevet tidligere i innlegg etter innlegg, og ser helt bort hva vedkommende med all sannsynlighet vet veldig godt.Jeg så det var nyansert i noen innlegg, men det er også referert til klasse D som én ting i noen utvekslinger.
Kanskje da det skapes litt fordommer.
Nå kommer det vel frem her at data du så selvsikkert fremhevet ikke var så robuste som du hadde sett for deg. Som du vet er ikke frekvensresponsen det eneste man kan lene seg på når man erklærer sin investering som det beste. Og l sær ikke når en mengde andre høyttalere fremviser god og riktig anekoisk frekvensrespons og spredningskarakteristikk. Du vet også nå at forvrengning (som er ordet som benyttes) ikke kan vurderes direkte ut fra frekvensrespons. Støy er også et selvstendig fenomen. Å høre sus i sivet fra høyttalerne er etter min mening ikke en positiv egenskap. Men selvfølgelig behøver ikke støy stå i veien for andre kvaliteter. Det er som det er.Hvis det er en kjerne av sannhet i dette - at en korrekt reproduksjon kan oppfattes slitsom av enkelte - er det da utstyret det er noe galt med, eller kan vi ha observert at an acquired taste gjør seg gjeldende?
De er veldig straks klare. Vi ventet på en prototype som lå foran i prioritet, og den kom endelig før påsken. Det blir straks liv i tråden igjen.Tenker ikke spesielt på mine valg, (og om noen kritiserer det tar jeg det med knusende ro) men det blir hele tiden nevnt at høyttalere er feil osv osv. Når det gjelder bassveggen: når er elementene dine klar?
Ja, det var tydeligvis flere som gjorde samme blunderen...Bare hvis man leser med maksimal vrangvilje, tar den ene setningen i det ene innlegget ut av enhver sammenheng med hva vedkommende har skrevet tidligere i innlegg etter innlegg, og ser helt bort hva vedkommende med all sannsynlighet vet veldig godt.
Nå blir det mange avsporinger her. Jeg har aldri sagt at det å høre sus er en positiv egenskap.Nå kommer det vel frem her at data du så selvsikkert fremhevet ikke var så robuste som du hadde sett for deg. Som du vet er ikke frekvensresponsen det eneste man kan lene seg på når man erklærer sin investering som det beste. Og l sær ikke når en mengde andre høyttalere fremviser god og riktig anekoisk frekvensrespons og spredningskarakteristikk. Du vet også nå at forvrengning (som er ordet som benyttes) ikke kan vurderes direkte ut fra frekvensrespons. Støy er også et selvstendig fenomen. Å høre sus i sivet fra høyttalerne er etter min mening ikke en positiv egenskap. Men selvfølgelig behøver ikke støy stå i veien for andre kvaliteter. Det er som det er.
Nå er vi innenfor det jeg kaller flisespikkeri, tilnærmet transparent er nærmere transparent enn IKKE transparent..Dette synes jeg blir feil bruk av begrepene. Hvis noe er tilnærmet transparent betyr det enkelt og greit at det ikke er transparent.
Du trenger ikke forsvare dine valg for de er ikke under angrep.Du presisere i dette innlegget og jeg er enig i det du skriver her. Men tidligere har du skrevet at hvis ikke en klasse D forsterker får det beste ut av høyttaleren, er det noe feil med høyttaleren. Det du da skriver, er at det alltid vil låte best med klasse D slik jeg leser det. Men jeg er enig i at hvis det låter direkte dårlig med klasse d(eller en annen nøytral forsterker) så er kanskje ikke høyttaleren den beste. Jeg prøver ikke forsvare mine valg. For jeg kunne også ent opp med en klasse D forsterker. Har sikkert ikke de høyttalerne då måler best heller. Men lever godt ned det.
Det er ikke sagt "en hvilken som helst klasse D", men det passet kanskje bedre til poenget du ønsket å lage?Så lurte jeg på en ting til:
Det ble sagt i diskusjonen over at hvis du bruker en hvilken som helst klasse D forsterker og du ikke liker lyden, så er det noe feil med høyttalerne.
Hva tenker du om det utsagnet?
Poenget er at klasse D blir dratt over en kam når noen kommer med sin kritikk. Da glemte du visst å reagere...Ikke feil med selve høyttaleren, men at hvis du ikke liker lyden med klasse D er det høyttalerne som er "feilen" eller problemet.
Da ble alle klasse D dratt under samme kam.
Disse 4 funnene går direkte tilbake til temaet i tråden. De 4 funnene er interessante, ikke sant? Ikke minst når punkt 2 vurderes opp mot punkt 4?
Så det som gjør Genelec til målemestere (dine ord) er at de har blitt mindre og lettere, men har ivaretatt en høy forvrengning? Ok, tror vi stopper der.(4) Disse to forbedringene har ikke redusert høyttalerens fordreining.
Ikke fulgt med godt nok her... ...Men dersom Genelec angis som "målemestere" lurer jeg på hva som skjer i praksis (!) på den måten at de Genelec jeg har hørt låter så hoggorm at jeg ikke fatter de kan nytes til vanlig musikkavlytting i heimen. Derimot er jeg nysgjerrig på de store main montorene deres, de for innfelling i vegg, jeg har selvfølgelig ikke noe i mot merket.Så det som gjør Genelec til målemestere (dine ord) er at de har blitt mindre og lettere, men har ivaretatt en høy forvrengning? Ok, tror vi stopper der.
Jaja. Vet jeg har hengt meg opp i dette. @Snickers-is har presisert og jeg er ferdig å mase om detteDette må du repetere på neste side og snickerzz........
Jeg lar meg alltid undre over disse som snakker om at romkorreksjon og EQ skulle gi bedre lyd enn dette som kommer fra kilden.Folk kjøper jo historier og opplevelser mer enn produkter, så det er nok naturlig at det ender slik.
Et godt eksempel fra hifi er jo at veldig mange med rene 2-kanalsanlegg er livredde for EQ og romkorreksjon, selv om dette uten tvil ville gitt de bedre lyd, og har vært standard på hjemmekinoprodukter i haugevis av år.
Forsåvidt enig, men kanskje det er enda mer presist å si at jeg ennå ikke har vært i stand til å påvise at mine NC400 degraderer lyden på noen hørbar måte, og at jeg derfor har en hypotese om at de er transparente. Inntil det motsatte eventuelt blir bevist. Da er hørbare forskjeller mellom disse og UcD700/UcD400 klare tegn på at de andre to ikke er transparente, siden de er hørbart forskjellige fra referansen.Dette synes jeg blir feil bruk av begrepene. Hvis noe er tilnærmet transparent betyr det enkelt og greit at det ikke er transparent. Hvis en forsterker har så mye forvrengning at man anser dette for å være innenfor det hørbare området, er forsterkeren å anse for ikke-transparent. Slik som Asbjørn refererte til i forhold til UcD700 forsterkeren. Her vises det til en måling som begrunnelse for hvorfor forsterkeren ikke er å anse som transparent. Begrepet forskjellig transparens blir som å si at noe som er definert til å oppfylle kravene til en viss kategori, likevel ikke befinner seg innenfor denne kategorien. Med andre ord en kontradiksjon.
Hvis man innfører et begrep som transparent, synes jeg det mister sin verdi hvis man ikke bruker det konsekvent. Transparent blir altså definert til å være likhet i signal inn og ut, med avvik mindre enn det man definerer den menneskelige hørsel til å oppfatte. Tilnærmet transparent antar jeg da ville vært hvis avvikene er så små at den menneskelige hørsel i de fleste tilfeller ikke oppfatter disse. Problemet med å bruke et begrep som tilnærmet transparent, er at man da f.eks. kan bruke dette om rør fra samme produsent som låter forskjellig men er tilnærmet transparente. Jeg skjønner ærlig talt ikke helt vitsen med å bruke begrepet slik. Hvis rørene høres forskjellig er de jo åpenbart ikke like fra et målemessig synspunkt. Eller man kan si at disse to forsterkerne er transparente, og vil derfor låte likt, men hei det er visst bare tilnærmet så derfor kan det hende man vil høre forskjell likevel. En åpenbar grunn til (babelsk?) forvirring spår du meg.Nå er vi innenfor det jeg kaller flisespikkeri, tilnærmet transparent er nærmere transparent enn IKKE transparent..
Mulig det, men det tenkte jeg ikke overPoenget er at klasse D blir dratt over en kam når noen kommer med sin kritikk. Da glemte du visst å reagere...
23:16 ut i denne videoen her:Hva er egentlig "rørlyd"?
Tror de fleste med noe fartstid er enige om at egentlig er det rommet som påvirker lyden aller mest. Så på mange måter kan du trekke analogien enda lenger og si at dersom høyttaleren ikke låter bra, så liker du ikke rommet ditt.Så lurte jeg på en ting til:
Det ble sagt i diskusjonen over at hvis du bruker en hvilken som helst klasse D forsterker og du ikke liker lyden, så er det noe feil med høyttalerne.
Hva tenker du om det utsagnet?
Feil og feil... hva er nå feil da?? Innstillingen i hodet til de som diskuterer dette? Mangelen på forståelse for det totale bilde, ikke bare forsterker/høyttaler?
Men blir begrepet transparent da et subjektivt eller objektivt begrep? Subjektivt i den forstand at det er knyttet opp til den menneskelig hørsel. Men også objektivt fordi man bør kunne definere hva den menneskelige hørsel er i stand til å oppfatte. Eller har man ikke en klar definisjon på sistnevnte?Forsåvidt enig, men kanskje det er enda mer presist å si at jeg ennå ikke har vært i stand til å påvise at mine NC400 degraderer lyden på noen hørbar måte, og at jeg derfor har en hypotese om at de er transparente. Inntil det motsatte eventuelt blir bevist. Da er hørbare forskjeller mellom disse og UcD700/UcD400 klare tegn på at de to ikke er transparente, siden de er hørbart forskjellige fra referansen.
Og da gikk det fra flisespikkeri til kvervulering..Men blir begrepet transparent da et subjektivt eller objektivt begrep? Subjektivt i den forstand at det er knyttet opp til den menneskelig hørsel. Men også objektivt fordi man bør kunne definere hva den menneskelige hørsel er i stand til å oppfatte. Eller har man ikke en klar definisjon på sistnevnte?
Det ligger jo da litt i ordet "romkorreksjon" - målet er ikke å korrigere kilden, men å redusere rommets påvirkning, og på så vis nettopp komme nærmere den opprinnelige lyden som ligger på plata eller hva du nå bruker.Jeg lar meg alltid undre over disse som snakker om at romkorreksjon og EQ skulle gi bedre lyd enn dette som kommer fra kilden.
For hva er det egentlig vi ønsker å oppleve?
Som nevnt, opptil flere ganger: Transparens er et subjektivt begrep. Ingen hørbare avvik eller merkbar degradering av signalet for et menneskelig øre. Psykoakustikken er ikke godt nok forstått til å kunne dra en eksakt grense for hva som er transparent eller ikke ut fra et sett med objektive måledata. Det vi kan si er f eks at når alle avvik i frekvensgang er mindre enn 0,1 dB fra 20 Hz til 20 kHz og all støy og forvrengning er lavere enn -100 dB fra signalet er det ganske sikkert transparent. Hvis vi strekker kriteriet til -120 dB kan vi nok garantere at det er transparent. Men det kan godt hende at en dings med andreordens forvrengning ved -60 dB også er transparent, siden den forvrengningen muligens maskeres av signalet og ikke vil være hørbar.Men blir begrepet transparent da et subjektivt eller objektivt begrep? Subjektivt i den forstand at det er knyttet opp til den menneskelig hørsel. Men også objektivt fordi man bør kunne definere hva den menneskelige hørsel er i stand til å oppfatte. Eller har man ikke en klar definisjon på sistnevnte?
Her trodde jeg virkelig at hansken var kastet - men.... Gammelt jungelord - "Når Sluket setter ned foten blir det stille i hifi jungelen"Der det lugger for meg er når folk med relativt begrenset kapasitet på anlegget slenger om seg med "endelige sannheter" regardless, backet opp med metervis med sitater fra ymse kilder... og så har de kanskje aldri levd med og erfart over tid et virkelig oppegående system i et anstendig rom!
Målt i lytteposisjonen og rundt 90 dbHusk at dette er høyttalere. Mindre enn 1 % THD ved 100 dB fra 50-100 Hz vil være en krevende øvelse for det meste som står i folks stuer rundt om.
Han skrev "det meste som står i stuer rundt om". Når du har basselementer som er dobbelt så store som hjulene du har på bilen din, og du også har dobbelt så mange som du har hjul på bilen din, så er det juks.Målt i lytteposisjonen og rundt 90 db
Vis vedlegget 711400
«Målemester» er et muntlig uttrykk, men i en større sammenstilling av titalls høyttalere måler Genelec best:Så det som gjør Genelec til målemestere (dine ord) er at de har blitt mindre og lettere, men har ivaretatt en høy forvrengning? Ok, tror vi stopper der.