@Sluket , du sa jeg bedrev «
kunnskapsløst tullsnakk». Derfor følte jeg et behov for å få frem poenget mitt. At du beskriver forsøket mitt på å beskrive pris og verdi i hifi som «
ren toskeskap», synes jeg er beklagelig. Hva er galt med å forsøke å skille det rent objektive og det mer subjektive?
Du skriver at du «har heller ingen behov for å rakke ned på» en produsent av pro-produkter, men skriver i egen tråd at selskapet har «frekkhetens nådegave».
Avslutningsvis skriver du at anerkjente produsenter av profesjonelt lydutstyr er en «bra ting, flotte i studiosammenheng men det siste ordet i storskala lyd i heimen er det ikke. Og heller ikke ment til å være det vil jeg anta». Dette kan misforstås fordi det er en utbredt myte at de profesjonelle bruker dårlig utstyr. Godt pro-utstyr fra anerkjente produsenter, som brukes i produksjonen av det kildematerialet vi bruker i avspillingen, er gjerne konstruert for å være bedre enn meget godt hifi-utstyr. Erfaringsvis er dette vanskelig å forstå for mange, men det er fordi pro-verdenen er fokusert på objektiv verdi, mens hifi i stor grad er fokusert på subjektiv verdi. Jeg har allerede påpekt at forsterkere med Accuphase-liknende spesifikasjoner for fordreining og støy gis bort «gratis» (forsterkerne inngår i høyttalerprisen) når man kjøper profesjonelle aktive høyttalere.
Når dette er sagt, tror jeg vi i bunn er ganske enige om hvor hunden ligger begravet. Forsterkerutviklingen har gått videre siden 1970-tallet, da rør fortsatt ble ansett for å være objektiv best. Dette sitatet, som jeg brukte ovenfor, kan med fordel gjentas for å svare på trådtittelen. Sitatet er fra en erfaren lydingeniør i 2005:
«I think today’s amplifiers (if designed properly) are the least limiting factor — viewed against their performance. Their power and distortion figures can be considered sufficient».