S
Syncrolux
Gjest
Mine måler ca +25 C nå. Låter varmt og fint her, nesten lunt og koselig
Litt usikker (noen som liker rør kan kanskje uttale seg). Hvis jeg hadde vært rørentusiast, er jeg litt usikker på hvor interessant det hadde vært at en kjedelig (visuelt sett) klasse D forsterker med noe digitale filtergreier (æsj) kan simulere eller emulere det jeg allerede har i vakker innpakning i stua. Hva skulle vitsen med det være når jeg allerede har originalen? Ikke ironisk eller negativt ment.1: Hvis man ikke aksepterer en blindtest som tidligere foreskrevet, melder man seg slik jeg ser det delvis ut av diskusjonen. Man kan selvfølgelig si at man kun aksepterer en slow-listening-test. Men jeg tror at mange vil synes det er interessant hvis man i en vanlig blindtest kan vise at det ikke er mulig å skille f.eks. en SET-forsterker versus en klasse-D forsterker med rør-emulering via DSP.
2: Som sagt så tror jeg en slik test vil ha interesse for mange som bruker rør. Og jeg tror din oppfatning om at det å like rør er ekvivalent med å avvise vitenskap f.eks. i form av blindtest er feil.
Der traff du spikeren, fulltreffer, du har endelig forstått det!Men så viser det seg at selvom det kan være rimelig konsensus rundt hvordan det skal låte bryr en del seg om hvordan man oppnår dette.
Gir ikke helt mening da du jo er overbevist om hva som er den rette vei å gå. Ser ikke helt at et lite fragment audiofile skulle bremse utviklingen, med mindre du bruker verdifull tid du kunne brukt på innovasjon på heller å predike selvsagt.Jo mer enighet det er om målet man jobber mot, jo større sjanse har man i å lykkes med innovasjon. Den viktigste jobben er ofte å formulere det riktige spørsmålet.
For meg har det blitt "hva slags lyd er det folk liker?". Men så viser det seg at selvom det kan være rimelig konsensus rundt hvordan det skal låte bryr en del seg om hvordan man oppnår dette. I blant føles det som å hevde at folk liker vannet i bekken, men noen har behov for å diskutere hvilken side av bekken som har best vann, og plutselig er det er slags argument mot at folk liker vannet i bekken.
Det er akkurat noe med det. Én ting er transparent og ufarget lyd, om man vil dit er det jo greit. Men om man skulle ende opp med å emulere hva man allerede har gir ikke det så mye mening, heller litt parodisk vil jeg kanskje si.Litt usikker (noen som liker rør kan kanskje uttale seg). Hvis jeg hadde vært rørentusiast, er jeg litt usikker på hvor interessant det hadde vært at en kjedelig (visuelt sett) klasse D forsterker med noe digitale filtergreier (æsj) kan simulere eller emulere det jeg allerede har i vakker innpakning i stua. Hva skulle vitsen med det være når jeg allerede har originalen? Ikke ironisk eller negativt ment.
Fordelen med klasse D er jo evnen til å drive enhver last og levere nøytralt. Hvis man vil ha rørlyd kan man vel bare bruke rør?
Åpenbart et godt poeng. Innenfor saksofonverdenen er det velkjent at sølvbelagte saxer gir mer briljant og raffinert lyd, mens ulakkerte saxer er mer frigjorte. Men faktum er at de øverste mikronene i overflaten har fint lite med klangen vi hører å gjøre.De spøkar no, gutar, men faktisk trur eg at dette med metaforar har ein tendens til å påverke kva vi (trur vi) høyrer. Fysisk store forsterkarar vert av og til tolka til å vere kraftige utan at dette er tilfelle, blanke/kvite forsterkarar kan oppfattast som lyse, medan dei svarte er mørke i klangen. Forsterkarar som vert veldig varme, tolkast som varmtklingande, medan dei som har kjølig overflate kling skarpare. Dette fenomenet er kanskje bakgrunnen for at Ortofon og Audio Technica har fleire fargevariasjonar, og Koetsu har ulike steinslag som pickuphus.
Ein typisk placebosak, tenkjer eg. Men det må vurderast som ein realitet, om det er aldri så mykje subjektivt og ikkje-målbart på teknisk vis.
Har eg eit poeng, eller røler eg?
Det er det som er poenget, man kan emulere (om man ønsker). Du spiller vel bass? Er det ikke mer praktisk å ha en 2-3kg klasse D forsterker på 300w istedet for et drog på 50kg på 50w når man skal kjøre gig? Og den lille tassen kan i tillegg emulere rør-krønsjen man har på droget, samt sikkert flere hundre andre bass-amper og den spiller i tillegg helt cleant uten noen form for påvirkning fra rør selv når man skrur opp volumet imot bristepunktet..Det er akkurat noe med det. Én ting er transparent og ufarget lyd, om man vil dit er det jo greit. Men om man skulle ende opp med å emulere hva man allerede har gir ikke det så mye mening, heller litt parodisk vil jeg kanskje si.
Skjønner! Men det samme vil gjelde enten man måler eller maler. Man må velge ut noe man skal måle, og det er jo en symbolsk representasjon av noe annet, det vil si en metafor.Hestepare: Litt misforståing: Eg meinte dei som måler lyd med sine instrument. Dei har vel ein tendens til å utelukke alt anna enn" det målbare",. Ukårt språk fra mi side (det bør vel skrivas "måleren" kanskje, det heiter vel "ein måler" i motsetning til "ein målar"? Kva er rett Arve?), men debatten har vel uansett ein del del om det objektive og det subjektive!
Du er klar over at dette har vært min holdning til ting i temmelig mange år, og at jeg ikke hatt veket fra dette?Der traff du spikeren, fulltreffer, du har endelig forstått det!
Nei, hvorfor skulle jeg det? Ikke slik at vi har drukket øl og jugd, eller i heletatt truffet hverandre! Men da er vi jo enige og har en felles forståelse. Tråden har tjent en hensikt.Du er klar over at dette har vært min holdning til ting i temmelig mange år, og at jeg ikke hatt veket fra dette?
Nei, men jeg har gitt uttrykk for dette regelmessig på forumet, men aldri egentlig det motsatte. Det er det som er så irriterende med denne stråmannsklubben som herjer, folk flest tror jeg har andre meninger enn jeg har, også står jeg der og skal forsvare meg som person, også blir det oppfattet som at jeg forsvarer disse meningene jeg tillegges... Ja, du ser sikkert greia..Nei, hvorfor skulle jeg det? Ikke slik at vi har drukket øl og jugd, eller i heletatt truffet hverandre! Men da er vi jo enige og har en felles forståelse. Tråden har tjent en hensikt.
Hadde bare folk vært mer ærlige og innrømmet innimellom at man kjøper ting fordi man synes det er kult. Og nei, mine store 1200 wattere hadde ikke vært like kule for meg om man rev ut innmaten og erstattet dem med kredittkortstore ENØK kretser. Så enkelt er det - trenger ikke aksept eller samtykke fra annet enn hun som betaler!Nei, men jeg har gitt uttrykk for dette regelmessig på forumet, men aldri egentlig det motsatte. Det er det som er så irriterende med denne stråmannsklubben som herjer, folk flest tror jeg har andre meninger enn jeg har, også står jeg der og skal forsvare meg som person, også blir det oppfattet som at jeg forsvarer disse meningene jeg tillegges... Ja, du ser sikkert greia..
Oi, det var jeg ikke klar over. Da får jeg vel forsøke å venne meg til det da. Det er mye jeg ikke vet om meg selv forstår jeg.Gir ikke helt mening da du jo er overbevist om hva som er den rette vei å gå.
Du kjenner sikkert uttrykket "kunden har alltid rett". Det som folk tror betyr "jeg vil gjerne ha den TV-en mye billigere, og kunden har alltid rett, så derfor må du selge den til meg mye billigere og ta min 21 år gamle TV i innbytte".Ser ikke helt at et lite fragment audiofile skulle bremse utviklingen, med mindre du bruker verdifull tid du kunne brukt på innovasjon på heller å predike selvsagt.
"Varmtlydende" er et uttrykk vi later til å være enige om at eksisterer, men det er langt fra full enighet om hva det betyr. Men det er en del ting som går igjen for høyttalere som blir beskrevet som varmtlydende, og en del av dem er rene motsigelser:Hvordan måler en varmtlydende høyttaler?
4: Lokal frekvensbalanse er en viktig del av dette. Jeg ble invitert hjem til en kar en gang som hadde et svært kostbart stereoanlegg med meget kjente produkter. Det låt overraskende iskaldt. Jeg foretok en måling og fant at 100Hz lå 3dB lavere enn 1kHz, og fallet var jevnt. Anlegget bestod av komponenter som ofte blir omtalt som "varmtlydende", eller i vertfall produsentene bak blir ofte omtalt slik. Min personlige mening er at dette ikke kan låte varmt, men samtidig vet jeg hvorfor både høyttalerne og forsterkerne omtales slik. Det skyldes at de har en liten kul litt nede i bassen som gjør at de låter litt varmere, men denne bommet litt på rommets akustikk, og da står man igjen med den veldig tynne mellomtonen. Med andre ord, man kan lage varme ved å fete opp mellomtonen, man kan lage varme ved å fete opp bassen litt, og man kan lage varme ved å øke toppen av diskanten litt, men dempe nedre diskant.
Jo, og mine to siste bassamper har da også vært klasse D, hvorav den ene er den beste forsterker jeg har hatt. Veide omtrent like mye som en laptop, og det betyr mye når det skal rigges ned kl 04:00 natt til søndag. Den hadde imidlertid en veldig tydelig lydsignatur, for å treffe nettopp alle som ville ha den typiske lydsignaturen fra nettopp det merket. Ingen simulering av andre merker, effekter eller lignende dog, det finnes mange varianter.Det er det som er poenget, man kan emulere (om man ønsker). Du spiller vel bass? Er det ikke mer praktisk å ha en 2-3kg klasse D forsterker på 300w istedet for et drog på 50kg på 50w når man skal kjøre gig? Og den lille tassen kan i tillegg emulere rør-krønsjen man har på droget, samt sikkert flere hundre andre bass-amper og den spiller i tillegg helt cleant uten noen form for påvirkning fra rør selv når man skrur opp volumet imot bristepunktet..
Vet ikke om hva som er parodien her, 2-3kg eller 50kg?
Lyver de? Var ikke dette ettertrykkelig bevist da, at det kun er EQ og forvrengning? Som kanskje kan enkelt emuleres, men det betyr jo ikke at de som hevder det lyver. I så fall er det vel ingenting å emulere med EQ og forvrengning heller?Oi, det var jeg ikke klar over. Da får jeg vel forsøke å venne meg til det da. Det er mye jeg ikke vet om meg selv forstår jeg.
Men seriøst, jeg har sagt at skal du ha best mulig lyd så er det bare én vei som gjelder. Men skal du ha best mulig lyd i et realistisk hjemmemiljø finnes det en del varianter, og det er mye som har med smak og behag å gjøre. Det er ikke det at vi er uenige om hva som er bra lyd. Men vi har vel tross alt erkjent at vi ikke kommer til å komme i nærheten av noe perfekt, og dermed er vi faktisk nødt til å bli enige med oss selv om hva slags kompromiss vi ønsker i livet. Jeg har hørt flere røroppsett som har spilt bra.
Du kjenner sikkert uttrykket "kunden har alltid rett". Det som folk tror betyr "jeg vil gjerne ha den TV-en mye billigere, og kunden har alltid rett, så derfor må du selge den til meg mye billigere og ta min 21 år gamle TV i innbytte".
Det betyr egentlig "det er til syvende og sist kundene som bestemmer hva det er et marked for". I dag er det et stort marked for både rør, klasse AB og klasse D. Men jo flere yppersteprester vi har som skal fortelle oss alt som er feil med klasse D, og hvor mye mer musikalsk rør er, jo mer risikerer vi at den finansielle muskelen i bransjen forrykkes mot stadig dyrere NOS-dingser og masseproduserte rør fra Kina. Dette stimulerer ikke til utvikling av ny teknologi. Hadde vi hatt et mer markant teknologirace ville for eksempel DSP-teknologi ikke fortsatt liknet påfallende mye på hvordan det så ut for 20 år siden.
Om vi sammenlikner utviklingen på DSP-siden for audio med utviklingen av datateknologi så ser det litt ut som at DSP for audio har gått mye tregere enn digital speilrefleks, mens kamerateknologien i seg selv har fullstendig rast forbi DSLR-kameraene ved å dra nytte av prosessorkraften i mobiler. Ikke at mobiler tar bedre bilder, men de får mye mer ut av pixelarealet, og får til mye mer med enkel teknologi, maskinlæring, mønstergjenkjenning osv.
De som hevder at de liker lyden av rørforsterkere har sikkert rett i det. Men når de begynner å hevde at rørforsterkere "henter ut mer fra plata" eller "er mer musikalske" så lyver de. Det bidrar de til at flere og flere penger går til unyanserte, bastante og stereotypisk styrte valg basert på retorikk. Det bidrar igjen til at de samme kundene ikke legger igjen penger som kommer utviklingen tilgode.
Hva tror du hadde skjedd med den tekniske utviklingen om folk bestemte seg i 2005 for at "de neste 15 årene skal vi slutte å kjøpe mobiler. Vi skal i stedet bare kjøpe dyre merkeklær."? Eller "de neste 10 årene skal vi bare kjøpe biler som enten er originale 50-60-talls biler, eller rene blåkopier av disse"?
Man kan fint argumentere for det meste med sin egen sunne fornuft og bestått eksamen i livets harde skole, men det er en del mekanismer som ikke nyter godt av denne retorikken, og til syvende og sist er det forbrukerne som taper på dette.
Så din påstand er at når man tilfører EQ og forvrengning er det det samme som å hente ut mer informasjon som faktisk er en del av innspillingen ?Lyver de? Var ikke dette ettertrykkelig bevist da, at det kun er EQ og forvrengning? Som kanskje kan enkelt emuleres, men det betyr jo ikke at de som hevder det lyver. I så fall er det vel ingenting å emulere med EQ og forvrengning heller?
Hvordan forklarer dette at eksemplene ikke er relevante?Ingen av de tenkte eksemplene du drar er realistiske da utviklingen både på mobiltelefoner og biler har vært så stor og udiskutabel, og da trenger heller ikke de mørke massene mer overtalelse enn hva produktene selv står for. Kundene bestemmer langt på vei hva det er marked for, men første bud er jo at det eksisterer et tilbud som er tilstrekkelig attraktivt.
Min påstand, jeg trodde det var det dere har sagt? Ingen som sier at man henter ut noe som ikke er på innspillingen. Hente ut, trekke frem, belyse, fokusere på, forstørre.Så din påstand er at når man tilfører EQ og forvrengning er det det samme som å hente ut mer informasjon som faktisk er en del av innspillingen ?
Hvordan forklarer dette at eksemplene ikke er relevante?
Nei, så lenge man ikke er en del av din polariserte definisjon av denne diskusjonen blir ikke dette mye forståelig. Det er som å spole tilbake til side 1, og ingen ting i mellom der eksisterer.Min påstand, jeg trodde det var det dere har sagt? Ingen som sier at man henter ut noe som ikke er på innspillingen. Hente ut, trekke frem, belyse, fokusere på, forstørre.
Er ikke det tydelig, hva er uklart?
Hmmm, kanskje ikke helt umulig.forvrengning er det det samme som å hente ut mer informasjon
Jo, alt som skjer i minimum fase (som dette) kan emuleres 100% nøyaktig digitalt. Man må bare sette opp emuleringen nøyaktig, og det kan være relativt komplisert.Merkelig, så du og mange med deg har ikke hevdet at den omtalte rørlyden lett kan emuleres med eq og forvrengning?
Så med samme type utvikling i hifibransjen ville ikke det å tviholde på noe fullstendig utdatert være like meningsløst?Eksemplene du gir er meningsløse da utviklingen på begge områder har vært formidabel, og det er det vel enighet om. Så at noen skulle tviholde på en gammel Nokia 1610 f.eks. med den begrunnelse at den yter bedre er jo fullstendig urimelig, oppgraderingen til en Samsung eller iphone er udiskutabel.
Det er ingen grunn til at man skal definere "audiofile" som en egen gruppe. Dette er konsumenter som alle andre, og lydutstyr er potensielt interessant for alle mennesker da musikk er en ganske grunnleggende og allmenn kulturverdi på tvers av samfunnslag, aldere, folkegrupper osv.Bransjefolk kan sikkert si noe mer om det, men vi representerer da et lite fragment av omsetningen på lydprodukter sånn totalt sett, vi audiofile altså. Og en gruppe innenfor der igjen er opptatt av rør, hvor mye kan det ødelegge for utviklingen. Utviklingen som ser ut til å ha fokus på lifestyle-produkter mer enn noe annet, er det virkelig her slaget står?
Jo, definitivt. Forutsatt at konsumentene opplevde utviklingen like overbevisende for hifi som for mobiler. Noe vi åpenbart ikke gjør, da hadde alle konvertert for lengst.Jo, alt som skjer i minimum fase (som dette) kan emuleres 100% nøyaktig digitalt. Man må bare sette opp emuleringen nøyaktig, og det kan være relativt komplisert.
Men dette underbygger ikke påstander om at rør henter ut noe mer fra innspillingen.
Så med samme type utvikling i hifibransjen ville ikke det å tviholde på noe fullstendig utdatert være like meningsløst?
Det er ingen grunn til at man skal definere "audiofile" som en egen gruppe. Dette er konsumenter som alle andre, og lydutstyr er potensielt interessant for alle mennesker da musikk er en ganske grunnleggende og allmenn kulturverdi på tvers av samfunnslag, aldere, folkegrupper osv.
Det er ulike tydingar, ein (kunst)målar, (tank)målar.... så har vi verbet å måle. Frå nynorskordboka:Hestepare: Litt misforståing: Eg meinte dei som måler lyd med sine instrument. Dei har vel ein tendens til å utelukke alt anna enn" det målbare",. Ukårt språk fra mi side (det bør vel skrivas "måleren" kanskje, det heiter vel "ein måler" i motsetning til "ein målar"? Kva er rett Arve?), men debatten har vel uansett ein del del om det objektive og det subjektive!
Hvordan kan du i retrospekt drøfte opplevelsen av en utvikling som definitivt ikke har funnet sted?Jo, definitivt. Forutsatt at konsumentene opplevde utviklingen like overbevisende for hifi som for mobiler. Noe vi åpenbart ikke gjør, da hadde alle konvertert for lengst.
Det er vel alltid en utvikling, men spørsmålet er vel heller om det går i takt med den tekniske utviklingen i samfunnet forøvrig.Utviklinga har vel vore der, sjølv om ho ikkje har gått særleg langt framover?
Det er mykje skrik og lite ull i høvet mellom marknadsføring og faktisk musikalsk kvalitetsutvikling, men det er vel ikkje avgjerande?
Vel, om den ikke har funnet sted ennå så er jeg ikke helt med på at rørlyden lett kan emuleres, om den kan det er vel utviklingen et faktum?Hvordan kan du i retrospekt drøfte opplevelsen av en utvikling som definitivt ikke har funnet sted?
Kanskje vi burde operere med ein (målbar?) teknologi-indeks som viser gjennomsnittleg teknisk utvikling på alle felt? I så fall er det vel mange som vil slite...Det er vel alltid en utvikling, men spørsmålet er vel heller om det går i takt med den tekniske utviklingen i samfunnet forøvrig.
Teknologien som er nødvendig for å emulere rørlyd digitalt hadde vi nok allerede på 70-tallet, kanskje enda før.Vel, om den ikke har funnet sted ennå så er jeg ikke helt med på at rørlyden lett kan emuleres, om den kan det er vel utviklingen et faktum?
Og om utviklingen ikke har skjedd kan man vel i alle fall ikke vente at alle skal omfavne ny teknologi? Skulle man gjøre det i påvente av at noen lykkes?
Omtrent som å kjøpe Th!nk elbil i 2008 i påvente av Tesla.
Det vanskelige med en slik indeks er at om vi for eksempel ser på iphone så bragte den ingen nøkternt sett ny teknologi på markedet da den ble lansert, men produktopplevelsen var ny. Da får vi et stort dilemma i det å definere hva som egentlig er teknologi.Kanskje vi burde operere med ein (målbar?) teknologi-indeks som viser gjennomsnittleg teknisk utvikling på alle felt? I så fall er det vel mange som vil slite...
Bare sånn om noen skulle være i tvil, siden det fortsatt er snakk om reversible fenomener i minimum fase som kan emuleres 100% med en tilstrekkelig presis algoritme. Dette er fullt mulig.Hvorfor ikke bruke rør til å emulere transistorlyd? Bremse seg ut av en oppoverbakke....