oks81
Æresmedlem
Bra du ikke lar deg Klipsche på nesa!Egenlyd eller ikke så gjør SET ofte noe med mellomtonen klasse D ikke gjør! hva du synes om Klipsch bryr meg svært lite
Bra du ikke lar deg Klipsche på nesa!Egenlyd eller ikke så gjør SET ofte noe med mellomtonen klasse D ikke gjør! hva du synes om Klipsch bryr meg svært lite
Det du trenger er en analog EQ. Synd det ikke finnes så mye sånt lengre.Men jeg syns ikke det høres noe kult ut. Og med DSP følger det alltid jævlige menyer og dårlig brukeropplevelse. Gi meg heller noen store, tillitsvekkende dreiepotmetere med deilig, taktil tyngde når man roterer dem.
Og hvorfor skal ikke disse 4-5, som samregjerer maurtuen, få lov til det? Meninger er som rævhull, alle har en.Er jo det enkelte ikke vil forstå her inne! enkelte produsenter har jo sin signatur og enkelte høyttalerprodusenter sier jo rett ut hvilke forsterkere de er ment for!
hvordan kan 4-5 personer her inne si hva som er fasiten
Et eksempel er jo mine Vrel høyttalere som produsenten selv sier er matchet for SET forsterkere og få watt men som de sier så er det jo opp til hver enkelt og bestemme selv. Dette er ingeniører, lydteknikkere og musikere samt orgel byggere men det har selvsagt ikke peiling, heller ikke de som liker lyden av disse
Har tenkt kanskje en Parasound HINT som er integrert. Den har iallfall mye av det jeg vil ha, men aner ikke hvordan den låter.Kanskje en Parasound P7 hadde vært noe for deg da? Helanalog i 8 kanaler med volumpot, analog XO til sub (50+80Hz), tonekontroller, passthrough for hjemmekino. Låter bra også, til og med riaa er brukbar
En rævhull...Meninger er som rævhull, alle har en.
Så lenge det sitter i en integrert forsterker og låter bra, så.Det du trenger er en analog EQ. Synd det ikke finnes så mye sånt lengre.
Er vel lite grunn til å la seg Klipsche på nesa.. mange kan mene mye om de feil osv som klipsch og mange andre høytalerprodusenter gjør.. men salgstallene viser vel noe annet..Bra du ikke lar deg Klipsche på nesa!
Fin fremstilling , men som du nevner om forvrengening A vs AB så er det noe annet genialt som sjer i klA , linariteten øker. Dette kombinert med lavere utgangs impedans og ved høyere tomgang kl A tror er medvirkende til at man kan høre forsjell på en low klA (dvs en AB i ett gitt område ) og en high klass A . En klA drift blir fort vanedannede . )Vel litt mer info om Klasse A. Dette er en 30Wattklasse A dvs Accuphase A-36 som er simulert i LTspice.
8 ohm gir: 30 Watt klasse A 60Watt klasse AB
4ohm gir: 15Watt klasse A 120Watt i klasse AB
Blå og Grønn kurve viser spenning Volt og strøm Ampere i ledende transistor. Så lenge begge transistorene i push-pull paret leder er det definert som klasse A.
For å forstå kurven kan man tenke på at spenningen svinger fram og tilbake mellom -30 og +30V, og Amperen i hver transistor går fra 0 til +maks hhv fra -max til 0
Som Makken skriver så reduseres klasse A effekten ved lavere høyttaler ohm, feks halveres klasse A området når lasten halveres.
Obs Få forsterkere er så overdesignet mht strømforsyning og kapasitet som Accuphase og gir drift over i klasse AB ( Luxman er litt i samme kategori), og det er ikke mye forvreging når man går over i AB ( hhv 0.0006 og 0.0015% fra 45 ett til 102watt, dvs 100-200 ganger under hørbart nivå)
Nerdene har kanskje lagt merke til at maks ampere er den samme i begge figurene. der er fordi det er hvilestrømmen (bias) som bestemmer maks strøm og området for klasse A, når trømtrekket blir mer enn 2x hvilestrøm forlater man klasse A, vi ser at det skjer ved ca 3 ampere her..og det er uavhengig av last, Lasten bestemmer ved hvilken spenning man når maks ampere og dermed effekten i klasse A
Vis vedlegget 771240
Har ikke forvregningen på A36 her ,men her er Accuphase A48 både A(0-45W) og AB området (45-102)
Vis vedlegget 771253
Her trængs en moderator....eller en mening om rævhull
Selvsagt. Når man kan ha meninger om selveste rævhullet, så bør det gå fint å ha meninger om forsterkere, eller hifi generelt.....eller en mening om rævhull
Det er ikke riktig at lineariteten automatisk øker i en klasse A forsterker. Jeg har konkrete eksempler på det motsatte fra kjente merker.Fin fremstilling , men som du nevner om forvrengening A vs AB så er det noe annet genialt som sjer i klA , linariteten øker. Dette kombinert med lavere utgangs impedans og ved høyere tomgang kl A tror er medvirkende til at man kan høre forsjell på en low klA (dvs en AB i ett gitt område ) og en high klass A
Hvilke frekvenser legger du til grunn og fokuserer mest på for jevnheten?Plasserer høytalere der hvor de spiller jevnest bass. SP er viktigst. Måling må til.
Kanskje er det så enkelt, at eier faktisk liker ekstra forvrengning og støy? Har han da automatisk mindre glede musikken? Eller er det problematisk å forstå at det er ulike preferanser og mål med det å lytte til musikk. Asbjørn og deres Bitfrost i en ende og en eier av fullrigga rør med sølv og eksotiske kondiser, håndloddet og med forvrengning målbar.. Jeg tror det er fullt mulig å kose seg med begge løsninger. Men det er noe som ikke er så lett å forstå kan det virke somEller er det fordi han liker den ekstra forvrengningen og støyen?
Totally off topic, men shitt the samme gitt enkelte andre innlegg herHar tenkt kanskje en Parasound HINT som er integrert. Den har iallfall mye av det jeg vil ha, men aner ikke hvordan den låter.
Det kan være greit å være klar over at "ekstra forvrengning og støy" ikke gjør annet enn å endre karakteren i musikken? På en slik måte at lytteren har en bedre lydopplevelse? Dette er jo felles for alle som liker rør-lyd...Kanskje er det så enkelt, at eier faktisk liker ekstra forvrengning og støy? Har han da automatisk mindre glede musikken?
Armand ,,,,Jeg sammen liknet ett og samme spesifikkt SS kretsløp . Alle lære bøker henviser til klA som linear drift , hvis den skulle forvrenge mer , hva var vitsen da.? Og hvorfor er det i enhver design og topologi focusert på linaritet , er ikke akkurat vi ønsker i reproduksjon av musikk?Det er ikke riktig at lineariteten automatisk øker i en klasse A forsterker. Jeg har konkrete eksempler på det motsatte fra kjente merker.
Utgangsimpedansen trenger heller ikke være lav i en klasse A forsterker. Dette kommer an på hvor mye feedback designeren har valgt å bruke. Eller hvilken verdi det er på emittermotstandene og hvor mange utgangstransistorer som brukes.
Crossoverforvrengningen som klasse A forsterkere skal være så gode på er et løst problem for årtier siden i A/B konstruksjoner.
Igjen, det går ikke an å sette samme klasse forsterkere i samme bås.
Jeg har hatt klasse A forsterkere innom her som viser at når man velger å sette forsterkeren i "Hi-Fi-mode" med ekstra mye klasse A drift så øker både støyen og forvrengningen!
Til tross for dette synes eieren av det låter best når dette skjer. Hvorfor er det slik?
Er det fordi han vet at bryteren står i Hi-Fi mode og at alt er innbilt ?
Eller er det fordi han liker den ekstra forvrengningen og støyen?
Tja. 20-200hz.Hvilke frekvenser legger du til grunn og fokuserer mest på for jevnheten?
Det jeg finner ekstra festlig er at folk ofte tror en gitt teknologi skal gi en bestemt forskjell, og ved lyttetester får de alltid dette bekreftet. Allikevel er det ikke uvanlig at deres hypotese er helt feil.Jeg spillede et stykke musik. Bagefter satte på pause.
Jeg fortalte at nu vil jeg demostrerer skift af strømkabel til strømforsyning til Pro-ject. Først hører det samme nummer igen med samme Wireworld strømkabel, fordi man hører flere detaljer anden gang.
Så sagde jeg, I ved jo godt, at der siges, at der ikke er forskel på strømkabler... Nu skifter jeg til Audioquest.
De to af gæsterne var målløse og brugte mange penge til at forbedre deres strømkabler. Den tredje person sad dårlugt bagerst og vat i tvivl. Fik dog så den bedste placering og måtte indrømme forskellen.
Nå høres du ut som en sur forinntatt gubbe, sorry to say.. Å ta alle som liker rør over en kam er heller ikke helt sympatisk.. Dette er en hobby, ikke en akademisk øvelse over hvem som har "rett"..Det kan være greit å være klar over at "ekstra forvrengning og støy" ikke gjør annet enn å endre karakteren i musikken? På en slik måte at lytteren har en bedre lydopplevelse? Dette er jo felles for alle som liker rør-lyd...
Er det mulig! håper virkelig ikke du er bransjeaktørDet kan være greit å være klar over at "ekstra forvrengning og støy" ikke gjør annet enn å endre karakteren i musikken? På en slik måte at lytteren har en bedre lydopplevelse? Dette er jo felles for alle som liker rør-lyd...
Ja, ett og samme spesifikke kretsløp kan være slik at det får bedre linearitet med høyere bias. Poenget mitt var kun å belyse at det ikke trenger å være slik på en klasse A forsterker.Armand ,,,,Jeg sammen liknet ett og samme spesifikkt SS kretsløp . Alle lære bøker henviser til klA som linear drift , hvis den skulle forvrenge mer , hva var vitsen da.? Og hvorfor er det i enhver design og topologi focusert på linaritet , er ikke akkurat vi ønsker i reproduksjon av musikk?
eksempel 2
Min carver rør har trinnløs bias justering , Carver har bevisst laget det slik at brukere kan leke litt med tilpassingen til sine egen HT , ja det er lyd forsjell der og .Jeg liker maks settingen til tross for at jeg brenner mer rør
Det største problemet i denne tråden her tror jeg er at det kan bli problematisk å forsvare klA som ett overlegent konsept i forhold til klD , ikke i terms of thd men i term av lyd ?
Jeg tror de fleste verken justerer etter jevnest eller mest bass, men heller den posisjonen som gir den subjektivt beste sammenhengen mellom mellomtone og bass.Mest bass eller best bass? Plasserer høytalere der hvor de spiller jevnest bass. SP er viktigst. Måling må til.
Dersom vi hadde hatt eksempelvis 4 ulike standarder for grad av kontroll kunne man kanskje lete blant 20 forsterkere innenfor kategorien som passer til ens egne høyttalere i stedet for 200 forsterkere man egentlig ikke aner om passer. Det er antakelig SET 300B og klasse D basert på Ncore eller Purifi som er de mest forutsigbare forsterkerne. Når vi beveger oss over på halvstore transistorforsterkere er det omtrent umulig å vite på forhånd hvilken vei det kommer til å vippe. Hadde disse vært definert i bestemte kategorier kunne man oppnådd en forutsigbarhet på linje med nettopp de to førstnevnte. Det er jo opp til en hver om man ønsker å gå utenfor den kategorien høyttalerprodusenten anbefaler, men det blir ikke akkurat oversiktlig med total mangel på teknisk klassifisering.Den perfekte forsterker - den forsterkeren en selv foretrekker.. Og all respekt for det. I bunn og grunn, hva er din subjektive smak.. Det er hva denne tråden dreier seg om, egentlig. På den måten så har tråden takhøyde for at hver og en finner ut hva en selv liker best. Selv har jeg prøvd både Vera, Spec og gamle Oberon. På de høyttalere jeg hadde da fungerte det ikke optimalt. Like lite som 300B med Audiolense som ble en dårlig løsning. Men, standardisering er jeg sterkt i mot. Det individuelle, det sære, det som gjør at en trives selv, det er bra. Dette er ikke noe menighetsmøte hvor i store guru skal lede oss til frelse, klasse D eller noe annet. Snarere enn mulighet til å se hva andre gjør og, forhåpentligvis, lære litt så en i enda større grad kan dyrke det individuelle.
Husk at om høyttaleren er konstruert for en SET så er det meningen at forsterkeren skal respondere på lasten på en helt bestemt måte. Den skal ikke levere "total kontroll" på samme måte som mange andre forsterkere.Hva er en perfekt forsterker? Den som kan drive en ”perfekt” høytaler eller en som driver alt av høytalere med tilnærmet umulig lav impedanse? Egenlyd eller farging at lyden blir for meg en form for eq og har ingenting med hvor bra en forsterker er. Men der betyr nødvendig ikke at jeg setter mest pris på den nøytrale, men det som spiller best i samspillet til resten av oppsettet. Blå bil er ikke bedre en gul. Men det kan være jeg liker den mere.
Tror du en blindtest kunne løst denne fobien en gang for alle?Men jeg har DSP-vegring, og det hadde vært en dealbreaker for min del.
Hvis det er noen som sliter med å forstå, så må det være deg. Kanskje du har forvrengning på internettlinjen din?Kanskje er det så enkelt, at eier faktisk liker ekstra forvrengning og støy? Har han da automatisk mindre glede musikken? Eller er det problematisk å forstå at det er ulike preferanser og mål med det å lytte til musikk. Asbjørn og deres Bitfrost i en ende og en eier av fullrigga rør med sølv og eksotiske kondiser, håndloddet og med forvrengning målbar.. Jeg tror det er fullt mulig å kose seg med begge løsninger. Men det er noe som ikke er så lett å forstå kan det virke som
Det er en spennende tanke med klassifisering, men jeg tror ikke det er gjennomførbart. Dernest er det for mange en glede å prøve selv. Så bommer en enklelte ganger på topologi og type. So what? Du har jo solgt forsterkere før, trodde du ville like at kundene vil undersøke og prøve? Det var grunnen til at jeg testet Oberon i sin tid. Største modell. Men de fungerte elendig, hos meg, på Snell A. Men artig å prøve.Dersom vi hadde hatt eksempelvis 4 ulike standarder for grad av kontroll kunne man kanskje lete blant 20 forsterkere innenfor kategorien som passer til ens egne høyttalere i stedet for 200 forsterkere man egentlig ikke aner om passer. Det er antakelig SET 300B og klasse D basert på Ncore eller Purifi som er de mest forutsigbare forsterkerne. Når vi beveger oss over på halvstore transistorforsterkere er det omtrent umulig å vite på forhånd hvilken vei det kommer til å vippe. Hadde disse vært definert i bestemte kategorier kunne man oppnådd en forutsigbarhet på linje med nettopp de to førstnevnte. Det er jo opp til en hver om man ønsker å gå utenfor den kategorien høyttalerprodusenten anbefaler, men det blir ikke akkurat oversiktlig med total mangel på teknisk klassifisering.
I alle dager!!! folk flest av musikkelskere verden over liker vist litt ødelagt utstyr så får fåtallet av målemafiaen kose seg med at de har rett selv om det store flertallet av de med stereo anlegg rundt om mene noe annetHvis det er noen som sliter med å forstå, så må det være deg. Kanskje du har forvrengning på internettlinjen din?
Jeg stiller jo samme spørsmål som deg: "Kanskje er det så enkelt, at eier faktisk liker ekstra forvrengning og støy?"
Det er jo selvfølgelig opp til han. Poenget mitt er at det kanskje ikke er av de grunnene han tror selv.
For å ta det med teskje til ære for deg: Han tror han har satt forsterkeren sin i en "ultralinær" og "forvrengningsfri" modus, men i virkeligheten er det motsatte som skjer og han har villedet seg selv til å tro at det er mindre forvrengning som gir best lyd.
La oss rydde litt i terminologien her.Er jo det enkelte ikke vil forstå her inne! enkelte produsenter har jo sin signatur og enkelte høyttalerprodusenter sier jo rett ut hvilke forsterkere de er ment for!
hvordan kan 4-5 personer her inne si hva som er fasiten
Et eksempel er jo mine Vrel høyttalere som produsenten selv sier er matchet for SET forsterkere og få watt men som de sier så er det jo opp til hver enkelt og bestemme selv. Dette er ingeniører, lydteknikkere og musikere samt orgel byggere men det har selvsagt ikke peiling, heller ikke de som liker lyden av disse
Helt enig. Jevnest og med nok headroom.Jevn bass er essensielt
Hehe.. Regner med at dere har foretatt et massivt markedsførings konsept for å kartlegge hva kunden vil ha da Vera ble utviklet?Hvis det er noen som sliter med å forstå, så må det være deg. Kanskje du har forvrengning på internettlinjen din?
Jeg stiller jo samme spørsmål som deg: "Kanskje er det så enkelt, at eier faktisk liker ekstra forvrengning og støy?"
Det er jo selvfølgelig opp til han. Poenget mitt er at det kanskje ikke er av de grunnene han tror selv.
For å ta det med teskje til ære for deg: Han tror han har satt forsterkeren sin i en "ultralinær" og "forvrengningsfri" modus, men i virkeligheten er det motsatte som skjer og han har villedet seg selv til å tro at det er mindre forvrengning som gir best lyd.
Er det triode drift vs pentode ?Hvis det er noen som sliter med å forstå, så må det være deg. Kanskje du har forvrengning på internettlinjen din?
Jeg stiller jo samme spørsmål som deg: "Kanskje er det så enkelt, at eier faktisk liker ekstra forvrengning og støy?"
Det er jo selvfølgelig opp til han. Poenget mitt er at det kanskje ikke er av de grunnene han tror selv.
For å ta det med teskje til ære for deg: Han tror han har satt forsterkeren sin i en "ultralinær" og "forvrengningsfri" modus, men i virkeligheten er det motsatte som skjer og han har villedet seg selv til å tro at det er mindre forvrengning som gir best lyd.
Tilten er frekvensbalansen og er i stor grad en smakssak, selv om jeg aner en konvergens. Ujavn bass gir rett og slett feil betoning selv om det ikke alltid er lett å pinpointe med bredspektrede instrumenter. Med visse musikksjangere(elektronika bla) vil små ujavnheter fremstå som gapende hull.Helt enig. Jevnest og med nok headroom.
Nei. Det er nok mer en antipati enn fobi. Jeg bare absolutt vil ikke ha det, og vil heller ikke drive med noe som kan minne om data eller pc for å få lyd. Akkurat som at jeg ikke vil ha modeling gitarforsterkere heller. Ikke minst fordi jeg ikke vil ha den forsinkelsen DSP o.l. gjerne medfører, og akkurat det er kanskje en fobi.Tror du en blindtest kunne løst denne fobien en gang for alle?