S
Syncrolux
Gjest
Basshevningen er mellom 20 og 100 ca. Ikke så høyt som 500…..
Så resten av anlegget er ujustert fra 100Hz og høyere i frekvens?Basshevningen er mellom 20 og 100 ca. Ikke så høyt som 500…..
Nei, har både en bbc-dip og avrulling på 5dB ved 20 kHz.Så resten av anlegget er ujustert fra 100Hz og høyere i frekvens?
Hva er den anekoiske responsen til høyttalerne dine?
Poenget mitt er at en del høyttalerprodusenter lager høyttalere med voicing. Av og til stiger frekvensresponsen på slike høyttalere i diskanten. Slike iboende ubalanser gjør det til gjetning å finne den tonale balansen i rommet fordi man ikke vet hva som er høyttalerens iboende respons over Schroeder.Nei, har både en bbc-dip og avrulling på 5dB ved 20 kHz.
Hvilket frekvensområde lurer du på ang høyttalerne ?
Jeg kan måle ekkofritt over 1kHz ca, men hvor nyttig er det da ?
Kanskje svaret ligger her? En anekoisk flat høyttalers frekvensrespons i rommet vil falle litt også etter Schroeder, spesielt etter 10-15kHz. Fallet etter Schroeder, og spesielt fra 10-15 kHz, avhenger av rommet.
Neida. Har både ører, målemikk og REW.Du vet ikke hvordan høyttalerne dine måler anekoisk, og da må du gjette deg frem til tonal balanse.
Hvordan måler du ekkofritt. Gater du bare?Nei, har både en bbc-dip og avrulling på 5dB ved 20 kHz.
Hvilket frekvensområde lurer du på ang høyttalerne ?
Jeg kan måle ekkofritt over 1kHz ca, men hvor nyttig er det da ?
Til første større refleksjon ca. Skjeldent man klarer mer enn 4 msHvor kort er fornuftig.
gatede målinger in-room er relativt ubrukelig under et par kHz med mindre man løfter høyttaleren opp fra gulvet og har store avstander til flater.Hvor kort er fornuftig.
Prøvde 2 ms eller ca 70 cm.Til første større refleksjon ca. Skjeldent man klarer mer enn 4 ms
Hvis du har samme naturlige fall fra 2kHz og opp i frekvens, men bruker dsp til å heve kurven til å bli flat i samme område, er det ikke rart at lyden da høres ubalansert ut.Samme hos meg egentlig
Du viste en helt rak, flat kurve, se nedenfor.Jeg hever den ikke, jeg senker den. Fint om du leser innleggene mine.....
Du bruker kraftig DSP for å få den flate kurven over ca. 1kHz.Dette er kurven FØR jeg la på target curve. Det står i innlegget sammen med denne målingen. Altså UTEN voicing.
@Syncrolux har ikke vist hvilken romkurve han synes »låter skit», så da står man i fare for å snakke forbi hverandre.Sliten i dag S-H
Husk at romkurve med fallende topp gjelder for normalt spredningsmønster. En dipol sender ikke ut mye energi til sidene, så da blir romkurven mer lik on-axis responsen.Du bruker kraftig DSP for å få den flate kurven over ca. 1kHz.
SLÅ AV ALL ROMRELATERT DSP EQ OVER 1 KHZ.
Deretter kjører du flat kurve under 1 kHz med DSP.
Da vil du få en flat kurve i bånn med naturlig avrulling i toppen. Det er dette som er flat romkurve.
Uansett er det greit å kjenne til et systems anekoiske respons før man diskuterer en dB eller to på kurven. Det er en grunn til at høyttalere ikke skal ha et anekoisk avvik på mer enn ±2dB fra flat når man skal være i stand til å lytte etter «small impairments».Husk at romkurve med fallende topp gjelder for normalt spredningsmønster. En dipol sender ikke ut mye energi til sidene, så da blir romkurven mer lik on-axis responsen.
Helt enig.Det står også noe om direktivitet på høyttalerne og om rommet, bl.a etterklangstid. Du kan altså ikke velge ett kriterium i standarden og ri det som en kjepphest uten at de andre kriteriene er på plass. Annen polarrespons og andre romforhold krever kanskje - nok en gang - en annen kurve.
Helt enig.Det står også noe om direktivitet på høyttalerne og om rommet, bl.a etterklangstid. Du kan altså ikke velge ett kriterium i standarden og ri det som en kjepphest uten at de andre kriteriene er på plass. Annen polarrespons og andre romforhold krever kanskje - nok en gang - en annen kurve.
Er du sikker på at mastering/mixingen foregår i rom med flat respons?. I boken til Toole og fra nettsider kan man at studioer spriker ganske så mye og mange anerkjente og populære høyttalere i bruk i studio er helt på jordet... En viss Yamaha med hvite elementer feks..Og det faktum at ingen har redusert bassen, er litt rart når vi vet at en del mastringsteknikere setter den tonale balansen på lydmaterialet i et rom som måler flatt gjennom akustiske tiltak og/eller EQ. Mye tyder derfor på at basskurvene vi observerer er en miks av søken mot balanse, egen smak og de reneste gutteromsstreker.
Hvorfor bruker du så mye tid på å mobbe Hi-Fi-folk når du vet at hver enkelt velger kabler, høyttalere og forsterkere som leverer den lydopplevelsen de selv skal leve med? Alle vet at både musikere og studio jukser i produksjonen for at vi skal like resultatet og kjøpe produktet...Mye tyder derfor på at basskurvene vi observerer er en miks av søken mot balanse, egen smak og de reneste gutteromsstreker.
Godt poeng!Er du sikker på at mastering/mixingen foregår i rom med flat respons?. I boken til Toole og fra nettsider kan man at studioer spriker ganske så mye og mange anerkjente og populære høyttalere i bruk i studio er helt på jordet... En viss Yamaha med hvite elementer feks..
Sikkert blitt bedre de siste år med Genelec JBL og sånn men mye musikk er mastert og mixet på helt feil grunnlag. Vi kan derfor slett ikke vite hva som er "rett" kurve