Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.388
    Antall liker
    11.280
    Hvis dette stemmer så er det skremmende. Blåst bort fra virkeligheten hele gjengen.

    Jeg har flere hundre tusen poeng som jeg egentlig hadde tenkt skulle få lov til å smuldre opp av seg selv uansett etter at jeg pensjonerte meg, men skal jeg av en eller annen grunn ut og reise fremover så bruker jeg noen andre.


    Fagforbundet vurderer å kuttet ut flyreiser med SAS

    Fagforbundet reagerer kraftig på opplysninger om at SAS skal ha krevd en tiårig tariffavtale uten streikerett. – Fagforeningsknusing, sier leder Mette Nord.


    – Dette tåler ikke dagens lys. Jeg er sjokkert. Det er ingen god grunn for Fagforbundet å fortsette å bruke SAS når fagforeningsknusing er det store målet. Vi må gjøre en grundig vurdering fremover, sier Nord.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.257
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette stemmer så er det skremmende. Blåst bort fra virkeligheten hele gjengen.

    Jeg har flere hundre tusen poeng som jeg egentlig hadde tenkt skulle få lov til å smuldre opp av seg selv uansett etter at jeg pensjonerte meg, men skal jeg av en eller annen grunn ut og reise fremover så bruker jeg ut noen andre.


    Fagforbundet vurderer å kuttet ut flyreiser med SAS

    Fagforbundet reagerer kraftig på opplysninger om at SAS skal ha krevd en tiårig tariffavtale uten streikerett. – Fagforeningsknusing, sier leder Mette Nord.


    – Dette tåler ikke dagens lys. Jeg er sjokkert. Det er ingen god grunn for Fagforbundet å fortsette å bruke SAS når fagforeningsknusing er det store målet. Vi må gjøre en grundig vurdering fremover, sier Nord.
    SAS er et hinsides dårlig drevet selskap som har overlevd på særavtaler og overføringer. Vi trenger det ikke.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fagforbundet reagerer kraftig på opplysninger om at SAS skal ha krevd en tiårig tariffavtale uten streikerett. – Fagforeningsknusing, sier leder Mette Nord.
    Slik pilotenes forhandlere beskriver prosessen, med at SAS kastet inn stadig nye og mer ekstreme krav hver gang man trodde at man hadde kommet frem til enighet, til og med etter at meglerne hadde sagt seg fornøyd og reist hjem, så virker det jo som om SAS-ledelsen ville ha en konflikt for å få et påskudd til å gå til Chapter 11, som i sin tur ser mer ut til å være en beskyttelse mot gjelden til leasingselskapene enn mot pilotenes lønnskrav. I den forhandlingen var vel spørsmålet mest hvor stor lønnsreduksjon pilotene var villige til å akseptere.

    Det lukter bad faith av hele greia. Jeg liker det ikke.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Jeg har vel egentlig mest inntrykk av at de ville ansette oppsagte piloter i de nye selskapene med den danske tariffavtalen til danske LO for de aktuelle selskapene, men dette var ikke ønsket av pilotene, de ville ansettes i morselskapet med avtale der. Restruktureringen under chapter 11 vil jo fortsatt kreve masse frisk kapital, kan ikke se at en streik i høysesong skulle gjøre det til et mer attraktivt investeringsobjekt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det også, og det gjorde det ikke lettere å bli enige, men om pilotenes forhandlere snakker sant om hvordan forhandlingsprosessen har foregått, så virker det som nokså urent trav fra ledelsens side. Slenge inn nye krav etter at man allerede har blitt enige - hvorfor det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.748
    Antall liker
    14.371
    Kan noen huske så mye offentlig skittkasting mellom partene i en streik?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.909
    Antall liker
    1.194
    Leste for noen dager siden at det var kinesisk interesse for å kjøpe SAS.
    Det får gå som det går.
    Dårlig drevet i årevis med statsstøtte og reelt konkurs for lenge siden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.257
    Torget vurderinger
    2
    Fra Dagsavisen:


    Da den nederlandske Anko van der Werff i 2021 ble ansatt som den første ikke-skandinaviske toppsjefen i SAS, kom han fra det colombianske flyselskapet Avianca. Der hadde han nettopp gjennomført en kontroversiell finansiell operasjon. Nemlig å søke konkursbeskyttelse i USA ved hjelp av en såkalt Chapter 11-prosess.
    Nå har han gjort det samme med SAS. Da kan det være interessant å se hva som skjedde i Avianca.
    I hovedsak skjedde to ting samtidig i det søramerikanske selskapet: Tusenvis av ansatte ble sagt opp eller gikk av før tiden. De resterende ansatte godtok opptil 89 prosent kutt i lønna. Samtidig mente selskapet at det var viktig å holde på toppledelsen gjennom krisen. Derfor ble det utbetalt store bonuser. 7,2 millioner dollar til sammen. Av dette gikk 2,7 millioner dollar, eller litt over 30 millioner kroner i direkte bonus til Anko van der Werff.
    Werff mener det er en streikekultur i SAS, det er heller tvilsomt. Men det som er 100 prosent sikkert er at Werff kommer fra en helt annen kultur enn det som har vært en viktig faktor for suksessen til den nordiske arbeidslivs modellen – og som har bidratt til at de nordiske landene er blant verdens beste landene å bo i.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.257
    Torget vurderinger
    2
    Litt sent ute med de planene, men man forstår hvorfor de trenerte en løsning med pilotene, mens de forberedte Chapter-11 i USA, etter Avianca-modell.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt sent ute med de planene, men man forstår hvorfor de trenerte en løsning med pilotene, mens de forberedte Chapter-11 i USA, etter Avianca-modell.
    Artikkelen har heller ikke noe godt svar på hvordan et skandinaviskregistrert selskap kan søke Chapter 11-beskyttelse i New York. Jeg forstår at konsernledelsen foretrekker det fremfor en bostyrer oppnevnt av skifteretten, men forstår ikke helt hvorfor de kan gjøre det.
    Maybe one of the most important and significant issues is under U.S. Chapter 11 law as a result of a filing, the management stays in control of the company. A trustee is not brought in unless there are extraordinary circumstances, and that is very much unlike most of the jurisdictions around the world. That’s comforting and attractive to existing management who want to continue to oversee their reorganization and not be looked at with 20-20 hindsight by a third party coming in that is unfamiliar with the case and perhaps critical of management’s decisions.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.748
    Antall liker
    14.371
    Artikkelen har heller ikke noe godt svar på hvordan et skandinaviskregistrert selskap kan søke Chapter 11-beskyttelse i New York. Jeg forstår at konsernledelsen foretrekker det fremfor en bostyrer oppnevnt av skifteretten, men forstår ikke helt hvorfor de kan gjøre det.
    Det holder at man har virksomhet i USA for å benytte seg av den - stod i alle fall i avisen her om dagen at ordningen er rimelig romslig sånn sett. Seadrill gikk også på amerikansk Chapter 11 for noen år siden for eksempel.

    De kunne angivelig gjort det samme i Sverige når en ny lov trer i kraft der i slutten av juli - hvorfor de velger en amerikansk ordning er vel et av mysteriene - de juridiske kostnadene kommer til å bli rimelig heftige må man anta.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok så enkelt som at ledelsen beholder jobben under Chapter 11, mens skifteretten oppnevner en bostyrer ved en skandinavisk akkordforhandling. At det koster selskapet langt mer i advokatutgifter er en annen historie. Nåværende SAS-ledelse imponerer ikke stort, så en svensk skifterett kunne vært like greit.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Det er vel litt lettere og beholde bonusprogrammer(eurobonus) og generell normal drift om man unngår skifteretten. Men interesant den kommentaren om at man prøver å gjøre sas til ryanair, har man egentlig noe valg, gitt dagens fritidsmarked?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Det er jo den veien det går, lufthansa, ba og alle andre legacy flyselskap gjør jo akkurat det samme. Vi kan jo like det eller ikke, det endrer jo ikke på realitetene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, som forretningsreisende vil man kanskje heller ikke tilbake til tiden med røykfylt businesskabin og fri drinker. Jeg skal på jobb, for svarte, og vil komme meg fra A til B med maksimal presisjon og minimal hassle til lavest mulige pris. Alternativet er å booke møtet på Teams denne gangen også hvis man ikke kan stole på at flyet går i rute. Og det kan man åpenbart ikke.

    Jeg har valgt Norwegian fremfor SAS en del ganger pga mindre hassle og lavere pris, valgt motsatt en del ganger pga konkursrisiko i Norwegian, og nå tror jeg Teams og Tesla leder stort over begge på distanser i Skandinavia. Tross alt, når man må regne flere timer i hver ende for innsjekking og bagasjerot begynner det å bli mer attraktivt å bare droppe hele greia hvis man kan.

    Dagens reisende er fritidsreisende som skal til London på shopping og er villige til å betale en femtilapp for turen. Konseptet med å dele opp SAS i flere underselskaper for hvert sitt segment er nok sunt, som Lufthansa med Condor, og som Hardingfele nevnte som en forspilt mulighet med SAS og Braathen, men det er også noe med måten man gjør det på.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Man kompliserer deg også for selv med å ikke ha bransjeavtaler samt forhandle 3 land i slengen, hva SAS driver med på Kastrup er noe ganske annet enn på basen på Gardermoen. I tillegg har man hatt dette sammensuriumet på eiersiden hvor man har hatt 3 nordiske land inne med helt forskjellige interesser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Multiplisert med 2-3 fagforeninger pr personalkategori pr land, alle med vilje og evne til å streike og la det gå utover passasjerene hvis de ikke får det som de vil. For hver iterasjon forsvinner enda litt mer av merkevaren og evnen til å ta mer betalt enn Ryanair.

    Det var et forretningsmessig mirakel at Norwegian overlevde, men med SAS er det vanskelig å se hvordan og hvorfor det ikke er nødvendig å gå via skifteretten. Lufthansa har vel tidligere avvist forslag om å kjøpe SAS med begrunnelsen at det er billigere å vente til de har gått konk og deretter kjøpe restene fra boet. Det er litt assosiasjoner til GM over det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    1.201
    Sted
    '
    Tja, som forretningsreisende vil man kanskje heller ikke tilbake til tiden med røykfylt businesskabin og fri drinker. Jeg skal på jobb, for svarte, og vil komme meg fra A til B med maksimal presisjon og minimal hassle til lavest mulige pris.
    Hvorfor tenker du lavest mulig pris, hva skulle nå det være godt for?
    Den gang da, sa jeg alltid ja til gratis drikke, høye smørbrød og business lounge. Alle reiser ble timet slik at det ble tid til en sigar i champagnebaren på hotellet før man knallet i seng. Jo dyrere reise, jo bedre.
    For omtrent ti år siden ble det slutt på moroa og økonomiklasse ble den nye standarden. Like greit å erstatte en ukomfortabel opplevelse med Teams, ja.:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor tenker du lavest mulig pris, hva skulle nå det være godt for?
    For min del: Budsjettansvar og EBIT som KPI. Min EBIT, ikke SAS sin. :)
    Dessuten personalansvar, og vil helst slippe oppryddingen som følger når medarbeidere har holdt på med den livsstilen noen år. En betalt kopp kaffe på flyet har færre bivirkninger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.257
    Torget vurderinger
    2
    Multiplisert med 2-3 fagforeninger pr personalkategori pr land, alle med vilje og evne til å streike og la det gå utover passasjerene hvis de ikke får det som de vil. For hver iterasjon forsvinner enda litt mer av merkevaren og evnen til å ta mer betalt enn Ryanair.

    Det var et forretningsmessig mirakel at Norwegian overlevde, men med SAS er det vanskelig å se hvordan og hvorfor det ikke er nødvendig å gå via skifteretten. Lufthansa har vel tidligere avvist forslag om å kjøpe SAS med begrunnelsen at det er billigere å vente til de har gått konk og deretter kjøpe restene fra boet. Det er litt assosiasjoner til GM over det.
    Jeg har vært i møte med Bob Lutz og GM var dysfunksjonelt, men likevel nivåer under hvordan SAS klarte å svinebinde seg selv.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    sas-piloter hentet hjem charterturist dong fra parga i dag. tanken på buss for fly resulterte i skallebank. takk, piloter
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Fra Dagsavisen:


    Da den nederlandske Anko van der Werff i 2021 ble ansatt som den første ikke-skandinaviske toppsjefen i SAS, kom han fra det colombianske flyselskapet Avianca. Der hadde han nettopp gjennomført en kontroversiell finansiell operasjon. Nemlig å søke konkursbeskyttelse i USA ved hjelp av en såkalt Chapter 11-prosess.
    Nå har han gjort det samme med SAS. Da kan det være interessant å se hva som skjedde i Avianca.
    I hovedsak skjedde to ting samtidig i det søramerikanske selskapet: Tusenvis av ansatte ble sagt opp eller gikk av før tiden. De resterende ansatte godtok opptil 89 prosent kutt i lønna. Samtidig mente selskapet at det var viktig å holde på toppledelsen gjennom krisen. Derfor ble det utbetalt store bonuser. 7,2 millioner dollar til sammen. Av dette gikk 2,7 millioner dollar, eller litt over 30 millioner kroner i direkte bonus til Anko van der Werff.
    Werff mener det er en streikekultur i SAS, det er heller tvilsomt. Men det som er 100 prosent sikkert er at Werff kommer fra en helt annen kultur enn det som har vært en viktig faktor for suksessen til den nordiske arbeidslivs modellen – og som har bidratt til at de nordiske landene er blant verdens beste landene å bo i.
    Men han fikk gjennomført en restrukturering, selskapet overlevde og de kom ut av det med 2 mrd dollars i frisk egenkapital. Jeg tipper nok det var det eierne betalte for.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.770
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mistet troen på SAS når de reduserte fra tre til to konfektbiter til kaffen sist vinter.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.327
    Jeg mistet troen på SAS når de reduserte fra tre til to konfektbiter til kaffen sist vinter.
    Liten digresjon; jeg så en gang et regnestykke på reduksjon i drivstofforbruk vs vekt spart. Det blir overraskende mye når man ganger opp én stakkars konfektbit med antall passasjerer ganger antall flights per år. Kanskje er de også pakket i ekstra emballasje og pakkes ut på flyet før de distribueres til passasjerene, slik at flyet også må frakte med seg søppelet til destinasjonen, osv.

    Men sett fra passasjersynspunkt kan det nok virke smålig ja.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.257
    Torget vurderinger
    2
    Relevant til finanskrise.

    Musk meldte at han ville kjøpe Twitter en tid tilbake. I går meldte han at det kommer han ikke til å gjøre. Det kommer til å koste ham en god del, fordi kjøpstilbudet han i sin tid kom med ble fremsatt uten forbehold, noe som drøftes i detalj i videoen under.

    Flere var skeptiske i utgangspunktet til hele prosjektet, ingen mer enn Common Sense Skeptic, som har laget fire Debunking Elon Musk episoder, der utsagnene fra et langt TED-intervju tidligere i år plukkes fra hverandre.

    I del 4 går CSS løs på twitter-oppkjøpet og en del andre påstander fra Musk, bl.a. om Tesla. Relevansen til finanskrise? Tesla er forgjeldet, avhengig av subsidier og karbonkreditter og vilt overpriset. God episode, som ville vært enda bedre om de lot være å ha musikk under, men slik går dagene.

     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.680
    Antall liker
    7.358
    Sted
    Holmestrand
    Bare sånn for å argumentere litt...😄
    Det er vel aldri toppsjefens lønn som er problemet? (Dvs å redusere den er aldri løsningen?)
    Det er det vel egentlig ingen som mener, det blir bare litt merkelig når en som tjener en GOD årslønn i måneden begynner å karakterisere andres krav som skammelige ...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.680
    Antall liker
    7.358
    Sted
    Holmestrand
    Det holder at man har virksomhet i USA for å benytte seg av den - stod i alle fall i avisen her om dagen at ordningen er rimelig romslig sånn sett. Seadrill gikk også på amerikansk Chapter 11 for noen år siden for eksempel.

    De kunne angivelig gjort det samme i Sverige når en ny lov trer i kraft der i slutten av juli - hvorfor de velger en amerikansk ordning er vel et av mysteriene - de juridiske kostnadene kommer til å bli rimelig heftige må man anta.
    Men hvordan kan en amerikansk lov/domstol trumfe prosesser i det/de land virksomheten faktisk holder til?
    Veldig merkelig, men sikkert noe man må være blåruss for å skjønne eller se rimeligheten i.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Ganske vanlig fenomen det der. Chapter 11: an increasingly popular tool for foreign companies seeking to restructure or liquidate — Financier Worldwide

    Part of the attractiveness of Chapter 11 is that it is relatively easy for a foreign company to become a Chapter 11 debtor. A company merely needs to “reside or [have] a domicile, a place of business, or property in the United States”. The property prong of the eligibility criteria is particularly broad as there is no particular threshold or minimum amount of assets that are required. Bankruptcy courts that have considered the issue have found that even a minimal amount of property, such as the funds a prospective debtor has in a lawyer’s retainer account, in the US is acceptable.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.466
    Antall liker
    39.561
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, jeg forstår at det kan være attraktivt for ledelse og styre i et skakkjørt selskap å gå for Chapter 11, slippe å bli sparket og slippe at en bostyrer begynner å se nærmere på hva de har foretatt seg, men jeg skjønner likevel ikke at det aksepteres fra landet hvor selskapet faktisk er registrert.

     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.388
    Antall liker
    11.280
    Kan bli interessant og se om en norsk lønnsnemd er en fordel eller bakdel for SAS. Hvis de kommer dit.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.680
    Antall liker
    7.358
    Sted
    Holmestrand
    Kan bli interessant og se om en norsk lønnsnemd er en fordel eller bakdel for SAS. Hvis de kommer dit.
    Lønnsnemnd er ALLTID fordel for arbeidsgiver.
    Det spekuleres det vilt og hemningsløst i.
    Se f eks på flymekanikerstreiken.
    Lønnsnemnda burde gi NHO & co en smekk på fingrene ved å gi de streikende fullt medhold i alt og litt til i noen ganger så hadde de nok blitt mer innstilt på å forhandle.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.748
    Antall liker
    14.371
    Lønnsnemnd er ALLTID fordel for arbeidsgiver.
    Det spekuleres det vilt og hemningsløst i.
    Det er egentlig ikke så lett å se hva alternativet skulle være, altså til at man i lønnsnemnda ender opp med ca det samme som andre grupper. Det snakkes mye fint om streik og kamp, men saken er at enkelte yrkesgrupper i realiteten ikke har noen streikerett (oljå f.eks) mens andre kan streike i vinter og votter uten at noen egentlig bryr seg (renholdere på hoteller streiket vel i månedsvis for noen år siden). Enkelte yrkesgrupper kan lamme samfunnet fullstendig på ganske kort tid og/eller påføre det offentlige enrome kostnader (igjen, oljå for det siste) og det ville neppe funket veldig bra om slike yrkesgrupper kunne streike "hele tiden" vel vitende om at de vil få et saftig oppgjør i nemnda.

    Andre grupper rammer først og fremst tredjepart og ikke arbeidsgivere (lærere kanskje det klareste eksempelet).

    Dersom man mener at man burde ha veldig mye bedre betalt og/eller andre vilkår så er, for den enkelte, det klart mest fruktbare å se seg om etter noe annet å drive med. Å tro at streik er måten man skal få alt så meget bedre på synes jeg er litt merkelig, empirien er ganske tung for det motsatte.

    Stem med føttene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.168
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo litt artig at det akkurat nå er lærerstreik.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.680
    Antall liker
    7.358
    Sted
    Holmestrand
    Det er egentlig ikke så lett å se hva alternativet skulle være, altså til at man i lønnsnemnda ender opp med ca det samme som andre grupper. Det snakkes mye fint om streik og kamp, men saken er at enkelte yrkesgrupper i realiteten ikke har noen streikerett (oljå f.eks) mens andre kan streike i vinter og votter uten at noen egentlig bryr seg (renholdere på hoteller streiket vel i månedsvis for noen år siden). Enkelte yrkesgrupper kan lamme samfunnet fullstendig på ganske kort tid og/eller påføre det offentlige enrome kostnader (igjen, oljå for det siste) og det ville neppe funket veldig bra om slike yrkesgrupper kunne streike "hele tiden" vel vitende om at de vil få et saftig oppgjør i nemnda.

    Andre grupper rammer først og fremst tredjepart og ikke arbeidsgivere (lærere kanskje det klareste eksempelet).

    Dersom man mener at man burde ha veldig mye bedre betalt og/eller andre vilkår så er, for den enkelte, det klart mest fruktbare å se seg om etter noe annet å drive med. Å tro at streik er måten man skal få alt så meget bedre på synes jeg er litt merkelig, empirien er ganske tung for det motsatte.

    Stem med føttene.
    Da blir det en del yrker uten folk vil jeg tro?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Når det gjelder sas piloter så er det jo ganske absurde rettigheter de forhandler om, f.eks 5 års gjenansettelses rett. Hvem andre har det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn