^Det er ikke en liten nivåforskjell du hører når du kopler inn og ut direkt-knappen? Kan faktisk også være at det ikke er helt paddeflatt med Direct utkoblet. Jeg ville ha sjekket det.
Sist redigert:
Digital grafisk EQ med fysiske brytere med digital utgang. Det må da finnes?Det er rett og slett kjempesynd at denne forsvant:
Vis vedlegget 861385
Jeg snakker da om dette spesifikke produktet. Dette er faktisk en digital eq med digitale inn og ut. Eq-båndene styrer bare dsp-en.
Noen som vet om andre produkter som fungerer på samme måte med like enkelt grensesnitt?
Ikke umulig det, men jeg har aldri hatt inntrykk av at jeg kan kompensere for ullenheten ved å stille volumet høyere.^Det er ikke en liten nivåforskjell du hører når du kopler inn og ut direkt-knappen? Kan faktisk også være at det ikke er helt paddeflatt med Direct utkoblet. Jeg ville ha sjekket det.
Joda, og det finnes sikkert bedre og dårligere implementeringer av tonekontroller. Men en heldigital grafisk EQ mellom kilde og DAC, med fysiske brytere, det hadde vært noe.Det er litt sånn i kvart einskilde høve dette her.![]()
Det fantes, men av en eller annen grunn tok de den ut av produksjon.Digital grafisk EQ med fysiske brytere med digital utgang. Det må da finnes?
Veldig synd.Det fantes, men av en eller annen grunn tok de den ut av produksjon.
Den var flottDet er rett og slett kjempesynd at denne forsvant:
Vis vedlegget 861385
Jeg snakker da om dette spesifikke produktet. Dette er faktisk en digital eq med digitale inn og ut. Eq-båndene styrer bare dsp-en.
Noen som vet om andre produkter som fungerer på samme måte med like enkelt grensesnitt?
Rommet mitt også. Null respekt for kunstnerens intensjoner.Både piffi og ketchup i én boks der. Ingen respekt for kunstnerens intensjoner.![]()
Det blir jo slik da med dårlige kunstnere, heldigvis så kan man i enkelte tilfeller tilpasse mer til egen smak uten at det går på bekostning av kvaliteten og vil dermed bli en personlig forbedring.Både piffi og ketchup i én boks der. Ingen respekt for kunstnerens intensjoner.![]()
Hva om høyttalerne allerede er stappfulle av piffi og ketchup? Heldigvis er veldig mye i lydens verden 100% reversibelt. Det er her DSP kommer inn.Både piffi og ketchup i én boks der. Ingen respekt for kunstnerens intensjoner.![]()
Bang on! De fleste er nok bare fornøyd noen kjøper musikken dems.Er det noen som noen gang har spurt en eller flere artister om de i det hele tatt bryr seg det aller, aller minste om hvordan kundene gjengir musikken deres?
Er det noen som noen gang har spurt en eller flere artister om de i det hele tatt bryr seg det aller, aller minste om hvordan kundene gjengir musikken deres?
Jeg tror ikke de alltid vet hva som gjøre med deres lyd. feks et opptak av trommesett.Det trenger man ikke. Det er bare å spørre en audiofil, de vet alt om hva som er ekte og hva artistens kunstneriske intensjoner er. Dessuten vet de ofte også navnet på bassisten og navnet på en annen plate han også har spilt på.
Gjelder dette bare dsp, eller også andre hifi-komponenter? Hvis det også gjelder andre komponenter så burde vel de fleste her finne seg en enklere hobby.
DIY Rom akustikk?
Spilevegger (puslespilltypen), kabelløftere, dempeklosser, bremseklosser, klossmajorer ... Du får mye moro for en billig penge med de der.DIY Rom akustikk?![]()
Her høres den variasjonen som oppleves ved lytting i forskjellige oppsett og er et resultat av samarbeidet mellom høyttalere, plassering, akustikk og rommetJeg tror ikke de alltid vet hva som gjøre med deres lyd. feks et opptak av trommesett.
Som videoen her viser, så er det ikke bare å løfte opp spakene på miksepulten og tro man får riktig lyd ut.
Videoen forklarer forskjellen på bruken av lineær og minimum fase filter ved miksing.
Vis vedlegget 861445
Tror de aller færreste bryr seg om det. Ubesudlet high-fidelity er det andre som er opptatt av.Er det noen som noen gang har spurt en eller flere artister om de i det hele tatt bryr seg det aller, aller minste om hvordan kundene gjengir musikken deres?
Jeg føler meg i skuddlinjen for det lille kanonskuddet der (mikrodynamikken).DSP er også en løsning for de som ikke disponerer store stuer. At anleggsambisjonene er større en rommet, er et kjent fenomen ved denne hobbyen. Folk trykker inn 2 meter store høyttalere ned i en kjellerstue på 20m2. Men DSP så kan dette fungere overraskende godt. Slike entusiaster er i en slags tvangssituasjonen. Rommet er såvidt dårlig at de må ha DSP for å få det til å fungere.
Men det er noen skjær i sjøen. Slik prosessering introduserer en egenlyd. Jeg vil ikke kalle det "slør", for det låter ikke tilsløret. Det er heller det at det låter *litt* kjedelig og flatt. Bra på makro, men dårlig på mikro. Jeg har registrert at enkelte her inne har forsøkt å nulle ut begrepet mikrodynamikk, og å avfeie det som "blomsterspråk". Kanselleringskulturen gjør seg gjeldende også på Hifisentralen. Vel, dem om det. Det er uansett mikrodynamikken som tar skade ved overdreven DSP. Tenker da på presensområdet og oppover. Disse ørsmå nivåforskjellene glattes ut, konturene blir mindre tydelig. Naturlige instrumenter slik som stemmer, blåsere, strykere og akustisk gitar mister litt av sin "plutselighet". DSP kan i og for seg låte detaljert og oppløst, men noe av "ektheten" blir altså borte på veien. Jeg tror også at dette kan være individuelt. At noen neglisjerer denne lyten på mikronivå, fordi alt av "makro" blir så bra. Og billig. Syretesten blir antall timer i sweetspoten. Tilbringer du mest tid foran anlegget, eller bak anlegget? Gjør en ærlig evaluering; Spiller du like mange timer musikk nå som før? Låter det like engasjerende? Der har du svaret, @SigbergAudio, på spørsmålet i overskriften din.
Her er du jo igjen inne på dette med kvaliteten på oppsettet og rommet som del av den totale ytelsen. Jeg finner ikke noen annen rimelig forklaring på dette enn at prinsippet om at det faktisk er en god del ting man ikke skal forsøke å korrigere med DSP.DSP introduserer en bismak i lyden. Det er et faktum. Spørsmålet er graden. Er det vesentlig eller er det neglisjerbart? Ta feks Audiolense, som trolig er det beste softwarebaserte systemet, med mange "tunge" brukere. Trykker du på alle knappene, og setter det på "full" korreksjon, så hører man bieffekten. Men justerer man korrigeringene ned i frekvens, nivå og tid, så avtar også bieffekten. Spørsmålet er om den helt forsvinner? Det svaret får jeg kanskje når vi kommer på besøk til @The Shy.
Igjen, ja, helt enig, kvaliteten på konvertering og analoge kretser, og spesielt interfacing (at impedansen mot de tilkoblede komponentene stemmer) er viktig. Det gjelder på lik linje med rom og høyttalere og alt. DSP skaper ikke en barriere mellom fysikken og opplevelsen, det er bare en enda mer presis måte å gjøre akkurat det samme som et passivt delefilter, en analog EQ eller hva som helst annet analogt også kan gjøre.Kvaliteten på hardware spiller også inn. DSP innebærer AD-kovertering og DA-konvertering. Egentlig er dette 3 trinn, fordi en DA-konverter også er et linjetrinn. En preamp som skal drive etterfølgende effektforsterker. Hvor mye preamp-kvaliteter finner man under topplokket på feks en MiniDSP med medfølgende veggvorte? Mulig det er noen kondensatorer her, hvis du leter med lupe. Men det er altså disse analogkretsene du sitter og hører på. All lyden, endog i 4 kanaler (lowpass/highpass) regenereres i denne fyrstikkeskedingsen. Dette punktet gjør meg også kritisk til en del aktive (komplette) høyttalersystemer, da jeg mistenker det her brukes mye "budsjett-digitalteknologi".
Huff ja, håper aldri det skjer meg...(Skulle fatte meg i korthet, men så ble det litt tekst lell).
Man kan kjøre en variant av dette:To DSP, or not to DSP er et spørsmål jeg har fundert over i mange år nå.
Kommer til å drøfte dette mer inngående i egen tråd, men kortversjonen er - sånn som jeg hører det - som følger:
Digital signalbehandling er på mange måter en tryllestav. "Alt" kan repareres og bli "tilnærmet" perfekt. Ikke bare romakustikken, men også høyttalernes direktelyd kan forbedres. Selvtilliten får seg en knekk når man hører bassriggen til DSP-gutta. Det er så brutalt men samtidig luftig og detaljert, at det nesten er naturstridig.
Og det kan gjøres billig vha masseprodusert digitalelektronikk. Bare den lave introduksjonsprisen til MiniDSP, får deg i godt humør. So far so good.
DSP er også en løsning for de som ikke disponerer store stuer. At anleggsambisjonene er større en rommet, er et kjent fenomen ved denne hobbyen. Folk trykker inn 2 meter store høyttalere ned i en kjellerstue på 20m2. Men DSP så kan dette fungere overraskende godt. Slike entusiaster er i en slags tvangssituasjonen. Rommet er såvidt dårlig at de må ha DSP for å få det til å fungere.
Men det er noen skjær i sjøen. Slik prosessering introduserer en egenlyd. Jeg vil ikke kalle det "slør", for det låter ikke tilsløret. Det er heller det at det låter *litt* kjedelig og flatt. Bra på makro, men dårlig på mikro. Jeg har registrert at enkelte her inne har forsøkt å nulle ut begrepet mikrodynamikk, og å avfeie det som "blomsterspråk". Kanselleringskulturen gjør seg gjeldende også på Hifisentralen. Vel, dem om det. Det er uansett mikrodynamikken som tar skade ved overdreven DSP. Tenker da på presensområdet og oppover. Disse ørsmå nivåforskjellene glattes ut, konturene blir mindre tydelig. Naturlige instrumenter slik som stemmer, blåsere, strykere og akustisk gitar mister litt av sin "plutselighet". DSP kan i og for seg låte detaljert og oppløst, men noe av "ektheten" blir altså borte på veien. Jeg tror også at dette kan være individuelt. At noen neglisjerer denne lyten på mikronivå, fordi alt av "makro" blir så bra. Og billig. Syretesten blir antall timer i sweetspoten. Tilbringer du mest tid foran anlegget, eller bak anlegget? Gjør en ærlig evaluering; Spiller du like mange timer musikk nå som før? Låter det like engasjerende? Der har du svaret, @SigbergAudio, på spørsmålet i overskriften din.
DSP introduserer en bismak i lyden. Det er et faktum. Spørsmålet er graden. Er det vesentlig eller er det neglisjerbart? Ta feks Audiolense, som trolig er det beste softwarebaserte systemet, med mange "tunge" brukere. Trykker du på alle knappene, og setter det på "full" korreksjon, så hører man bieffekten. Men justerer man korrigeringene ned i frekvens, nivå og tid, så avtar også bieffekten. Spørsmålet er om den helt forsvinner? Det svaret får jeg kanskje når vi kommer på besøk til @The Shy.
Den beste allround DSP-lyden til nå? Jeg holder en knapp på @Endpoint Audio sitt private oppsett utenfor Tønsberg. TAD/Shy-horn/Trinnov/mm i et ganske stort rom med akustikkbehandling. En kjapp lytt riktignok, men det låt svært bra i alle disipliner. Koste meg med forskjellige låter, uten å tenke på at dette var "DSP-lyd". Tvert i mot.
Kvaliteten på hardware spiller også inn. DSP innebærer AD-kovertering og DA-konvertering. Egentlig er dette 3 trinn, fordi en DA-konverter også er et linjetrinn. En preamp som skal drive etterfølgende effektforsterker. Hvor mye preamp-kvaliteter finner man under topplokket på feks en MiniDSP med medfølgende veggvorte? Mulig det er noen kondensatorer her, hvis du leter med lupe. Men det er altså disse analogkretsene du sitter og hører på. All lyden, endog i 4 kanaler (lowpass/highpass) regenereres i denne fyrstikkeskedingsen. Dette punktet gjør meg også kritisk til en del aktive (komplette) høyttalersystemer, da jeg mistenker det her brukes mye "budsjett-digitalteknologi".
Heldigvis finnes det bedre hardware varianter som Trinnov og Accuphase, samt ymse merker i pro-markedet.
(Skulle fatte meg i korthet, men så ble det litt tekst lell).
Vis vedlegget 861458
Gjelder også alle de som er fornøyd.Jeg mener at skeptikerne bør tenke på én ting:
Hvorfor låter oppsett med DSP alltid bedre om komponentene, høyttalerkonstruksjonen, rommet osv er bedre? Det kan synes som at DSP gjør mindre ugang jo bedre rommet er til å begynne med. Det er ikke bare kokken (som skrur DSP) som kan gjøre feil, det er også det at rommet gir oss uoverkommelige utfordringer.
Kanskje understreke at du her snakker om romkorreksjon, og ikke generell bruk av DSP oppover i frekvens?En annen misforståelse (min tolkning) er at fordi DSP ofte ikke gir så godt resultat oppover i frekvens, konkluderer man med at selve DSPen er av dårlig kvalitet. Det er en feilslutning. Faktum er at korrigering med DSP oppover i frekvens rett og slett ikke er en så veldig god idé rent konseptuelt. Så det at DSP funker best i bassen er fordi korrigering vha EQ er mest effektivt nettopp i bassen.
Så det er ikke på linje med "Klasse D, jaja, det funker til subwoofer men ikke noe annet" underforstått at Klasse D har dårlig kvalitet men det er ikke så nøye i bassregisteret. Det er snarere at aktiv og hard korrigering med DSP langt opp i frekvens er feil verktøy. At det ikke gir godt resultat har ikke noe med absolutt kvalitet på selve DSP-kretsene å gjøre.
Ja, man kan jo fint bruke DSP til å legge til en tilt av den tonale balansen eller hva man nå skulle ønske, tenkte på korreksjon av rom ja.Kanskje understreke at du her snakker om romkorreksjon, og ikke generell bruk av DSP oppover i frekvens?
Denne DSP/Analog kombi-varianten er veldig god. Samme prinsipp som @LMC benytter.Man kan kjøre en variant av dette:
Analoge aktive delefiltre, for så å ta kun bassdelen inn i dsp. Da slipper en at highpassdelen(e) går via dsp. Jeg kjører slik, men bruker billige aktive filtre og den nevnte 2x4 minidsp'en kun som eq. for subbassen.
Og siden det er snakk om budsjett-fi uten TAD, Fostex 500 og slikt, så er nok ikke lyden akkurat i referanseklassen...
Omvendt! Men gode DSPer gir deg mulighet til å justere buffer for å senke latency ved lav samplingrateLavere samplingfrekvens (48kHz) gir mindre latency enn høyere (96kHz).
Takk for korrekturen! Jeg retter opp i innlegget mitt, så det ikke blir vranglære. Sånn går det når man skriver på 10 år gammel husk.Omvendt! Men gode DSPer gir deg mulighet til å justere buffer for å senke latency ved lav samplingrate