To DSP, or not to DSP er et spørsmål jeg har fundert over i mange år nå.
Kommer til å drøfte dette mer inngående i egen tråd, men kortversjonen er - sånn som jeg hører det - som følger:
Digital signalbehandling er på mange måter en tryllestav. "Alt" kan repareres og bli "tilnærmet" perfekt. Ikke bare romakustikken, men også høyttalernes direktelyd kan forbedres. Selvtilliten får seg en knekk når man hører bassriggen til DSP-gutta. Det er så brutalt men samtidig luftig og detaljert, at det nesten er naturstridig.
Og det kan gjøres billig vha masseprodusert digitalelektronikk. Bare den lave introduksjonsprisen til MiniDSP, får deg i godt humør. So far so good.
DSP er også en løsning for de som ikke disponerer store stuer. At anleggsambisjonene er større en rommet, er et kjent fenomen ved denne hobbyen. Folk trykker inn 2 meter store høyttalere ned i en kjellerstue på 20m2. Men DSP så kan dette fungere overraskende godt. Slike entusiaster er i en slags tvangssituasjonen. Rommet er såvidt dårlig at de
må ha DSP for å få det til å fungere.
Men det er noen skjær i sjøen. Slik prosessering introduserer en egenlyd. Jeg vil ikke kalle det "slør", for det låter ikke tilsløret. Det er heller det at det låter
*litt* kjedelig og flatt. Bra på makro, men dårlig på mikro. Jeg har registrert at enkelte her inne har forsøkt å nulle ut begrepet mikrodynamikk, og å avfeie det som "blomsterspråk". Kanselleringskulturen gjør seg gjeldende også på Hifisentralen. Vel, dem om det. Det er uansett mikrodynamikken som tar skade ved overdreven DSP. Tenker da på presensområdet og oppover. Disse ørsmå nivåforskjellene glattes ut, konturene blir mindre tydelig. Naturlige instrumenter slik som stemmer, blåsere, strykere og akustisk gitar mister litt av sin "plutselighet". DSP kan i og for seg låte detaljert og oppløst, men noe av "ektheten" blir altså borte på veien. Jeg tror også at dette kan være individuelt. At noen neglisjerer denne lyten på mikronivå, fordi alt av "makro" blir så bra. Og billig. Syretesten blir antall timer i sweetspoten. Tilbringer du mest tid foran anlegget, eller bak anlegget? Gjør en ærlig evaluering; Spiller du like mange timer musikk nå som før? Låter det like engasjerende? Der har du svaret,
@SigbergAudio, på spørsmålet i overskriften din.
DSP introduserer en bismak i lyden. Det er et faktum. Spørsmålet er graden. Er det vesentlig eller er det neglisjerbart? Ta feks Audiolense, som trolig er det beste softwarebaserte systemet, med mange "tunge" brukere. Trykker du på alle knappene, og setter det på "full" korreksjon, så hører man bieffekten. Men justerer man korrigeringene ned i frekvens, nivå og tid, så avtar også bieffekten. Spørsmålet er om den helt forsvinner? Det svaret får jeg kanskje når vi kommer på besøk til
@The Shy.
Den beste allround DSP-lyden til nå? Jeg holder en knapp på
@Endpoint Audio sitt private oppsett utenfor Tønsberg. TAD/Shy-horn/Trinnov/mm i et ganske stort rom med akustikkbehandling. En kjapp lytt riktignok, men det låt svært bra i alle disipliner. Koste meg med forskjellige låter, uten å tenke på at dette var "DSP-lyd". Tvert i mot.
Kvaliteten på hardware spiller også inn. DSP innebærer AD-kovertering og DA-konvertering. Egentlig er dette 3 trinn, fordi en DA-konverter også er et linjetrinn. En preamp som skal drive etterfølgende effektforsterker. Hvor mye preamp-kvaliteter finner man under topplokket på feks en MiniDSP med medfølgende veggvorte? Mulig det er noen kondensatorer her, hvis du leter med lupe. Men det er altså disse analogkretsene du sitter og hører på. All lyden, endog i 4 kanaler (lowpass/highpass) regenereres i denne fyrstikkeskedingsen. Dette punktet gjør meg også kritisk til en del aktive (komplette) høyttalersystemer, da jeg mistenker det her brukes mye "budsjett-digitalteknologi".
Heldigvis finnes det bedre hardware varianter som Trinnov og Accuphase, samt ymse merker i pro-markedet.
(Skulle fatte meg i korthet, men så ble det litt tekst lell).
Vis vedlegget 861458