@Snickers-is
Da anbefaler jeg at du fortsetter utforskingen et annet sted.
Da anbefaler jeg at du fortsetter utforskingen et annet sted.
Ja, det stemmer nok.Hei @Bx
Må bare, uten og kommet i gang ennu, si at AL virker som en svært lovende applikasjon. Ikke lett og gjøre alle tilfreds med programmering/utforming av programmer. Spesielt kanskje ikke så spesifikk nisje som dette.
Jeg må ha fullversjon av XO utgaven da jeg nå vil i gang. Antar PLAYER.DLL feilmeldingen skyldes lydkortets manglende tilstedeværelse.
Var det denne du siktet til?@Snickers-is
Da anbefaler jeg at du fortsetter utforskingen et annet sted.
For det tok jeg for gitt at var en slags spøk, eller...?Ufordringer med horndiskanter skyldes kraftige refleksjoner i hornet...
Du VIL liksom ikke ta hintet....??For det meste leser jeg bare, men diskusjonene rundt horn og utfordringer med å få disse korrigert interesserer meg, blant annet fordi flere av kundene dine spør meg om akkurat dette, så derfor spør jeg deg videre.
Du antyder jo at du har løst dette på et vis, men i innlegget jeg henviste til, som jeg fortsatt ikke vet om var seriøst ment, fremstår det som om dette er noe man egentlig bare kan glemme å få til.
umulige å printeJa, de artiklene til Mitch er veldig nyttige.
Du har kanskje noe å bidra med selv i denne sammenhengen?Du VIL liksom ikke ta hintet....??
Foretrekker som BX her at du finner annet å pusle med....Du har kanskje noe å bidra med selv i denne sammenhengen?
Jeg hadde egentlig tenkt å gi f.... i hele hifisentralen, men så skriver jeg likevel her etter det jeg synes er et godt innlegg. Bedre med åpne erfaringer og betraktninger enn surmuling og one-liners, tross alt. Det gjelder vel forsåvidt uavhengig av følt tilhørlighet.At Audiolense i enkelte tilfeller har en eller annen glipp over 7k på et eller annet horn skyldes ikke refleksjoner i hornet.
Da får en sette seg inn i hornteori litt mer.
Målemikken står også en helt annen plass enn inni hornet.
Feilen ligger heller ikke i måledelen av Audiolense. Den mottar data som den skal.
Da står en igjen med korreksjonen som utføres, da er en på hvordan måling tolkes og hva filter som blir generert utifra dette.
I det nevnte tilfellet er det anbefalt å kjøre Partial Correction over 7k, altså gjør en da kun en minimum fase korreksjon.
Gjør en ikke dette så har en med en dunge med refleksjoner fra rommet som også korrigeres.
På DEQX fikk jeg utfordringer med horndiskanter som skulle deles inn ved 10k, men jeg trur det var en annen feil.
Det var i deleovergangen da fikk voldsom kamfilter effekt, som jeg trur skyldes at programmet ikke taklet den nødvendige delayen som var nødvendig, den var fysisk på nermere 80cm (JBL 2405 diskanter montert på leppa i 2360 horna)
Her måtte jeg bare begrense korreksjon.
I mitt tilfelle da jeg hadde Audiolense kom jeg frem til noe som Emokid er inne på, og det er å gjøre minimumfase korreksjon hele veien på hornet.
Altså Partial Correction langt ned. Jeg gikk så langt som helt ned til Schrøder med Partial Correction og det ga beste resultat.
Da er en under deleovergang til hornet som var rundt 600hz, folk trenger ikke være redd for å teste det.
Dette er forøvrig i tråd med teorier om å forsøke tilnerme seg anekoisk korreksjon.
Slik jeg jobber nå setter jeg opp anlegget selv, måler og korrigerer manuelt med vanlig EQ.
Dette er mildt sagt tidkrevende for en skal komme frem til metode å måle og tolke (Mulig jeg er treig men har god tid....)
Så skal en gjerne like å bale på med måling og finne ut av ting også.
Skulle jeg flyttet over til et annet rom og et annet horn ville jeg brukt veldig lang tid på å få dette til fordi en må gjøre seg kjent med det en har og hva en måler.
En må vurdere hva tiltak en kan gjøre og ikke, og grad av tiltak.
Fordelen med å jobbe slik er at en står fritt til å måle der en vil, og gjøre de tiltakene en vil.
Dette er måten jeg har fått beste resultat, over Schrøder vel og merke. Men jeg har ikke vanskeligheter i det hele tatt med å forstå at folk gir opp manuell korrigering og går for Audiolense, oppsett biten er veldig enkel. Men perfekt? Det går jeg ikke helt uten videre med på da en med måling i lytteposisjon og med en enkel tolkning har ikke den mengden med data som en innhenter med måling og evt. gating på flere plasser.
Under Schrøder mener jeg Audiolense gjør en veldig god jobb.
Det ryddet fint opp i bassområdet her, det har jeg ikke sjans å få til med manuell EQ, der må jeg ta til takke med noenlunde ok.
Så for min del er det da et valg mellom lydmessig fordel over eller under Schrøder, der jeg har valgt det første.
Jeg legger til: jeg har kun testet Audiolense på relativt store horn. På mindre kasse høyttalere kan ting være annerledes.
Generelt har jeg forstått at mindre høyttalere er enklere å måle. Et stort horn er i seg selv vanskelig nok å måle.
@John_Harald spurte om det går å la Audiolense bare korrigere i bassområdet. Jeg vil svare ja på det.
Men om det skal gjøres på en enkel måte så bør en ta med minmum phase korreksjon også oppover i frekvens så en kjører en komplett Audiolense fil.
Kutter en helt korreksjon rett over bassen får en fort problemer med stort nivå forskjell.
En annen metode kan være å generere en Audiolense fil med kun basskorreksjon og kjøre dette på kun basskanalene.
Så kan de andre kanalene korrigeres manuelt, men en må da ta hensyn til delay med FIR korreksjonen.
Hvordan gjøre det i praksis ser jeg ikke helt for meg.
Jeg hadde egentlig tenkt å gi f.... i å delta i denne tråden mer for det blir alt for fort surmuling og misstolkninger. Men gjør et siste forsøk her.
Min lisens har også fått nye eier, jeg trur @Hornlyd kan få et godt resultat med Audiolense når en veier opp fordeler og bakdeler.
Et spenstig valg med Topping DACen som jeg håper er et produkt som mange vil ha nytte av i lag med pc basert DSP.
Horna jeg har nå begynner med en buet overgang fra hals til horn, og har et konisk parti før det igjen er en buet avslutning.Jeg tror ikke noen har grunn til å se på det jeg spør om som kontroversielt eller kritisk.
Noen har forsøkt seg på forklaringer, noe jeg setter stor pris på. Synes det du @oks81 skriver om frekvensområdet der dette begynner å gjøre seg gjeldende er interessant. Det er rimelig å anta at en del driver/horn-kombinasjoner som er sårbare for HOM kan være dette nettopp herfra og oppover. Jeg tenker da spesielt på innvirkningen av bølgeform i hornhalsen ved høye frekvenser.
@emokid du virker jo å ha god kontroll både på horn og romkorreksjon. Samtidig minnes jeg at du har koniske horn, og om de får en unøyaktig bølgefront inn har de ikke noe verktøy for å fikse på dette slik man i teorien har på for eksempel et spaltehorn. Du skrev tidligere om at du kjørte partial correction i toppen om jeg ikke husker helt feil, innebærer det en båndbreddebegrensning av korreksjonen eller er det en ren minimum fase korreksjon?
Har du lykkes bedre med andre innstillinger på andre horn?
Jeg kom aldri så langt at nærfeltsmålte med Audiolense korreksjon.Interessant innlegg @oks81
Hvordan så nærfelt responsen ut i diskanten etter korreksjon med Audiolense? Jeg diller med Dirac nå og ser at korreksjon i lytteposisjonen gir noen peaker målt i nærfelt som ikke var der før Dirac korreksjon.
Jeg mistenker at interferens fra sofa, vegg eller andre flater i nærheten er årsaken og at de som har god avstand til reflektive flater får mye bedre resultat høyere I frekvens enn andre.
Jeg kunne ikke vert mer enigVi konkluderer og velger litt forskjellig, men det er ikke så farlig.
En ting som jeg ikke fikk testet men som sitter og ser litt på nå, er om en kjører ganske mye gating på "Measurement & Correction Window"Horna jeg har nå begynner med en buet overgang fra hals til horn, og har et konisk parti før det igjen er en buet avslutning.
Kontroll og kontroll. Jeg har veldig begrenset teoretisk kunnskap om både horn og romkorreksjon, og har vel en mer praktisk tilnærming med å gjøre praktiske forsåk så representabelt og sammenlignbart som mulig. The proof is in the....osv. Jeg har endt opp med et system som er ganske annerledes enn det jeg ble "lært" en gang i tida og hadde knalltro på inntil jeg testet det mot annen praksis.
Jeg ender opp med partial correction både med radialhorn, de koniske jeg har nå og JMCL. Både med og uten dedikert driver. Jeg har også vellykede erfaringer i anlegg uten horn i toppen, men det er kaaaanskje litt mindre forskjell i disse på med og uten partial....?
Men når en setter opp med IIR manuelt så kommer dette i all hovedsak an på kokken, hvordan han tolker målingen, hvor han måler, og hva korreksjoner han gjør.Bra innlegg her i det siste, men jeg må gi min erfaring i forhold til dempet eller ikke dempet rom og AL.
Selv har jeg i min svært lite dempede stur fått vesentlig bedre resultat med AL en andre oppsett med IIR
Så min konklusjon ert at på det punktet finnes det heller ikke en allround konklusjon.
Det går helt fintJeg hadde hjelp av noen gode kokker
Så jeg står ved mitt innlegg
Men kan ikke du lage Smalahove på islandsk vis en gang da, så får jeg kommer meg over fjelletSkulle egentlig blitt litt sur på Oksen nå ettersom han antyder at jeg er en dårlig kokk, men vi lar det skli