Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Godt det er Roon og ikke Oks som styrer musikken da?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det kan være noe Mayhem dukker opp plutselig, det har vert gjennom lisensen :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Roon henger på mobilen. Får den ikke i gang:

    19BAE305-1EA2-455E-AC73-847421DDB9B2.png
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.802
    Antall liker
    1.982
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har ett spørsmål angående delefilteret til Dali 104. Jeg har 2 sett med Dali 104, hvorav ett er uten kabinetter. Har planer om og og oppgradere det ene paret, og skal skrive ned filter verdiene. Men vet du hvilket verdier det er på de 2 spolene i filteret, det står ingenting på de. Legger ved bildet av det ene filteret. Starter med oppgradering av filter og original elementene, men kommer nok til og teste andre diskanter og filter ut etter hvert.
    4926C1AC-911C-41F2-98AA-A548480CCF1C.jpeg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.970
    Antall liker
    1.580
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bare å lese videre. Mest vanlige problem er telefon og pc er tilknyttet to forskjellige deler av nettverket ditt. Dvs du har flere enheter i serie som deler ut forskjellige ip adresser.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Jeg har ett spørsmål angående delefilteret til Dali 104. Jeg har 2 sett med Dali 104, hvorav ett er uten kabinetter. Har planer om og og oppgradere det ene paret, og skal skrive ned filter verdiene. Men vet du hvilket verdier det er på de 2 spolene i filteret, det står ingenting på de. Legger ved bildet av det ene filteret. Starter med oppgradering av filter og original elementene, men kommer nok til og teste andre diskanter og filter ut etter hvert. Vis vedlegget 876271
    Litt usikker. Har ingen filter liggende men har slaktet noen.
    Du profiterer ikke på å oppgradere filteret.
    Originaldiskanten er ikke spesielt bra.
    En DXT modifisering lager «gull av gråstein».
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.802
    Antall liker
    1.982
    Torget vurderinger
    1
    Takker, skal notere meg det. Tenker og gjøre dette til neste år.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Lyttet halvannen time tidligere i kveld.

    En liten huskeliste til fremtidig tuning.

    Dette er små nyanser:

    Det låter bra, savner litt mer luft i toppen og litt mer artikulasjon i bassen, den er bittelitt fet. Det virker også som at når jeg spiller høyt så blir det en liten ressonans eller forvrengning i bassen? At noe gir for mye EQ enkelte steder? Eller kanskje bare litt for mye bass?

    Ellers er sammenhengen god og ting er ganske ryddig. På noen parametre nedover tror jeg AL fyller inn noen dipper jeg har hatt fra før. Men har det en pris ved at den «gir usannsynlig mye gass» (Kari Bremnes, Litt happiness kan ikkje skade. Sånn apropos syklus)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    2.462
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Du har en relativt stygg dipp på 43hz som jeg ville jobbet med på en eller annen måte... Der guffer AL på 10-12 db,mer luft? Legg på 1db på 15k,litt feit bass, trekk ned 1 db på toppen av knekken i bassen. 110hz?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lyttet halvannen time tidligere i kveld.

    En liten huskeliste til fremtidig tuning.

    Dette er små nyanser:

    Det låter bra, savner litt mer luft i toppen og litt mer artikulasjon i bassen, den er bittelitt fet. Det virker også som at når jeg spiller høyt så blir det en liten ressonans eller forvrengning i bassen? At noe gir for mye EQ enkelte steder? Eller kanskje bare litt for mye bass?

    Ellers er sammenhengen god og ting er ganske ryddig. På noen parametre nedover tror jeg AL fyller inn noen dipper jeg har hatt fra før. Men har det en pris ved at den «gir usannsynlig mye gass» (Kari Bremnes, Litt happiness kan ikkje skade. Sånn apropos syklus)
    Du må bytte strømkabel til DACen! :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.155
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    HR, du sladdet på tastaturet og sveipet til diskantene startet på 1750 og ikke 750 Hz. Derav dippen. Oks oppdaget det da han dissekerte målefila :)

    Vis vedlegget 876051




    Legger inn denne sånn at jeg husker hva jeg skal gjøre i morgen:


    Vis vedlegget 876050
    Min gode mann. Det var ikke oks som skulle oppdage det. Du skulle oppdage det.
    Målet var å få ting til å virke og ikke at det skulle spille bra.
    Det virket, så anså min del ferdig unnagjort.
    Mener bestemt at leksen var å gå gjennom alle innstillinger vi satte, men litt leksehjelp fra oks skader ingen tross alt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den som ikke gjør en dritt gjør heller ikke feil! Smal sak :)
    Så skal heller ikke vi andre tru at vi har sjangs å følge opp EDB kunnskapene HR! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    En liten huskeliste:

    oks har tipset om å kjøre et nyt filter med 3.1.1 sykluser og midtfrekvens på 300 hz


    Og etter å ha tenkt litt så hører jeg faktisk noen Lyngdorf Roomperfect svakheter (dau plastikklyd satt på spissen). Skulle jeg valgt pga erfaringen så langt hadde GS vunnet. Og jeg er så hjertens enig i at det er veldig negativt å ikke vite hva softwaren gjør. Å kunne styre prosessen selv steg for steg (iterativt som de intelligente sier) er best IMO. Med GS så låter det svært bra hos meg allerede.

    Jeg føler faktisk at AL ikke spiller helt på lag med systemet og prøver å skvise ut litt mer enn det det er kapasitet til??

    Men som Jan Eggum synger: "slappa av du vi har så vidt begynt" :)



    På bakgrunn av erfaringen med mitt eget rom på 3,3 x 5,7 meter gjennom mange år så har jeg noen antagelser.

    Viktig å huske:

    * Hele bakveggen er dekket av 4 stk RPG Modex Plate trykkbaserte bassfeller og frontveggen 4 stk fordelt i hjørenene: Lyd & Akustikk | Nettbutikk (lydogakustikk.no) Disse har liten effekt under 50 Hz men det er ikke der slaget står, det er fra 50 og litt forbi Schrøder som gjelder. (ellers er det diverse andre RPG og DIY greier som gjør jobbene sine i 1 og 2 refleksjoner meget bra)

    * Subwooferne er "on wall" og kun 22 cm dype, dvs lett å regne ut bølgelengden i lengderetningen (= 5,5 m)

    * AETD18H+ er ikke en subwoofer men et bass(midbass) elementet som dog alt har begrensset kapasitet ift the shy sine tjueåttetrettifiretommere! Kassa er på 155 liter og tunet til 29 Hz. Man kan vel ikke pøse på med effekt uten at det vrenger og xmaxen går bananas?

    * JBL 2450/51 med Truextent har mindre nivå enn TAD helt øverst så jeg er litt skeptisk til å skvise for enhver pris


    Jeg tenker

    1) 43 Hz er en dipp. 30 Hz en moderat peak. Ikke tukle til her med overdrevne korreksjoner og FOR ALL DEL ikke la AL skvise FLH her. Det sitter en liten EMS LB7 7 tommers fulltone i midbasshornet. Her må vi være forsiktige? Dele brattere? Heve deling fra 110 til 120 Hz? Kan man begrense AL sin boost her nede? Når det gjelder bassen så bør vel target kurven egentlig går fra 30Hz?

    2) Litt romgreier her ikke så viktig men jeg mangler litt attakk og artikulasjon på trommer og gnissing rundt de dypeste bass strengene

    3) Her ligger mye attakk? Mangler det litt her?

    4) Her må det mer luft inn men allikevel ikke så JBL2351be skvises? eller er det ufarlig?



    1.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det tipset med 3-1-1 er egentlig andre veien, 113 får ta seg av dette snart :)

    Men litt seriøst, jeg hadde også noia inntil fant ut hvordan dette virkelig virker. Så bare hinsides korreksjoner som jeg ikke ville ha, men som jeg reiner med Bernt har måtte sette som standard for et allround bruk. Og da har det irritert meg litt at ingen har forklart på pedagogisk vis hvordan gating fungerer i Audiolense.
    Jeg innrømmer at dette er min feil også siden jeg aldri tok meg tiden til å spørre noen!

    Men først bør en jo forstå hva gating egentlig er for noe.

    Targetkurve tegner du selv, om det er traktor eller varebil form det finner du ut av.
    Unngå for skarpe knekker.

    Antall sykluser du skal benytte på gating må du finne ut av og se selv, og ikke minst høre på resultatet.
    Jeg har bare sett litt kjapt på EDB skjermen her på dine gamle målinger hva som skjer og bare kastet ut et forslag.
    Aner jo ikke hvordan det låter, har bare en ide om at det bør ikke være totalt feil.


    Jeg tar frem dette bildet som kan forklare litt.

    1670915621805.png


    I den røde firkanten har du gating av måling (er egentlig smoothing, men ikke slik vi vanligvis tenker, det er med å sette ned antall perioder du ønsker ha med på målingen).
    Slik du forteller det låter og hvordan du ønsker det så høres det ut som du vil ha mindre korreksjon, og da må målingen gates maksimalt.
    Når du i hovedbildet har trykt på "Filter Measurement" så må du vurdere resultatet.
    Da vises det en gatet måling. Liker du det ikke så er det tilbake og ender på antall perioder i gatingen.
    Om du skal virkelig finpusse kan du regulere i halve perioder også, men under 1 periode blir jo vanskelig :)
    Hold deg til hele perioder tenker jeg burde være greit.


    Midfrequency har jeg blitt forklart at erfaringsmessig så er 150hz et greit valg, så kan ha det egentlig som et utgangspunkt.
    10Hz sykluser skal du ikke være redd for å øke opp og bare prøve, i bassen er rom og høyttaler samme enhet så kan kjøre på.
    24000Hz ville jeg hatt minst mulig perioder. 1-2 perioder eller noe slikt.

    I den lilla firkanten er hvor mange perioder du vil ha med på selve korreksjonsfilen slik jeg har funnet ut.
    Her må tallene være lik eller mindre enn de i den røde firkanten.

    Ergo kan du også prøve ikke gate for mye på målingen, men gate langt ned på korreksjonen, men jeg har tolket det til å bli for mye med på måling.


    JBL 2451 og 2384:
    Vanligvis når du måler så er du nermere hornet. Da ser ikke fallet så dramatisk ut.
    Nå måler du i lytteposisjonen og energi i diskanten faller veldig jo lenger unna du måler.
    Ikke vær redd for å booste på! Det er bare å kjøre på, og det må du så lenge du skal ha punktkilde i toppen med det hornet.

    Basskorreksjon og midbass:
    Du kan øke deling mot midbass i frekvens, og du kan gjøre delingen brattere.
    Audiolense oppgir deling i antall oktaver, stemmer ikke det? Så har du et 2 oktavs deling nå så kan du gå ned til 1 oktav og prøve.

    De fjelltoppene i bassen, som faktisk ikke er så ille i forhold til hva mange har, da kan du gå ned til 1 periode i bassen og korreksjonen vil gjøre så lite som mulig.

    Mitt tips: Ikke gi opp før du har testet dette skikkelig og har gangen i dette. Du kommer til å angre i ettertid om du gir opp.
    Jeg ga meg for fort, men det hadde mest med at jeg så ikke løsningen hvordan implementere pc og bilde og hele sulamitten på fornuftig vis med hele familien skulle bruke dette også.
    Du slipper forholde deg til alt det og delay problematikken siden du har bare lyd.
    Kjør på! :)
    Spør og grav om tips!

    Kanskje @TrompeteN kan stikke innom tråden og korrekturlese det jeg skriver og komme med tips.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.450
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Kaster meg utpå med et par erfaringer jeg selv har gjort meg. Kan ikke forklare det, men lydmessig har det stor påvrikning. Jeg har i over ett år spilt med samme filter hos meg. Lyden har vært bra, men jeg hadde lyst å teste Oks sine forslag til gating og korreksjon. Først prøvde vi med mid-freq på 500. Det gjorde noe med lyden som ikke ble helt som tiltenkt. Trompeten hadde gode innspill og anbefalte å redusere denne. Bassen hos meg ble mye bedre ved å senke mid-freq til 200 - 250 ish. Mer sprett og bedre definisjon i basss-strenger. Mellomtone ble også bedre, men den satt ikke som den skulle. Det hørtes ut som om vokalistene sang inn i en plastbøtte. Løsningen for meg var å reduserte lengden på filteret fra 131 072 til 16 384, da var smekk og tonalitet på plass igjen. Bøtta var borte! Forstår ikke hvorfor, og vet heller ikke om dette er noe som bare skjer hos meg. Det hadde imidlertid så store utslag på lyden at jeg tenkte at kanskje andre også bør teste. Supert hvis noen har en forklaring også :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.883
    Antall liker
    5.808
    Sted
    oslo
    @Hornlyd
    Anbefaler at du etterhvert tar en økt hvor du leser igjennom de to AL guidene jeg linket til i audiolense tråden mens du følger metoden på din egen maskin med din egen måling.

    De er veldig bra skrevet, og vil gi den en mye bedre forståelse av hva programmet faktisk kan, og hvordan du kan bruke de innebygde verktøyene bedre.
    (som analyse av step respons, impuls respons, etc)


     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Det tipset med 3-1-1 er egentlig andre veien, 113 får ta seg av dette snart :)

    Men litt seriøst, jeg hadde også noia inntil fant ut hvordan dette virkelig virker. Så bare hinsides korreksjoner som jeg ikke ville ha, men som jeg reiner med Bernt har måtte sette som standard for et allround bruk. Og da har det irritert meg litt at ingen har forklart på pedagogisk vis hvordan gating fungerer i Audiolense.
    Jeg innrømmer at dette er min feil også siden jeg aldri tok meg tiden til å spørre noen!

    Men først bør en jo forstå hva gating egentlig er for noe.

    Targetkurve tegner du selv, om det er traktor eller varebil form det finner du ut av.
    Unngå for skarpe knekker.

    Antall sykluser du skal benytte på gating må du finne ut av og se selv, og ikke minst høre på resultatet.
    Jeg har bare sett litt kjapt på EDB skjermen her på dine gamle målinger hva som skjer og bare kastet ut et forslag.
    Aner jo ikke hvordan det låter, har bare en ide om at det bør ikke være totalt feil.


    Jeg tar frem dette bildet som kan forklare litt.

    Vis vedlegget 876347

    I den røde firkanten har du gating av måling (er egentlig smoothing, men ikke slik vi vanligvis tenker, det er med å sette ned antall perioder du ønsker ha med på målingen).
    Slik du forteller det låter og hvordan du ønsker det så høres det ut som du vil ha mindre korreksjon, og da må målingen gates maksimalt.
    Når du i hovedbildet har trykt på "Filter Measurement" så må du vurdere resultatet.
    Da vises det en gatet måling. Liker du det ikke så er det tilbake og ender på antall perioder i gatingen.
    Om du skal virkelig finpusse kan du regulere i halve perioder også, men under 1 periode blir jo vanskelig :)
    Hold deg til hele perioder tenker jeg burde være greit.


    Midfrequency har jeg blitt forklart at erfaringsmessig så er 150hz et greit valg, så kan ha det egentlig som et utgangspunkt.
    10Hz sykluser skal du ikke være redd for å øke opp og bare prøve, i bassen er rom og høyttaler samme enhet så kan kjøre på.
    24000Hz ville jeg hatt minst mulig perioder. 1-2 perioder eller noe slikt.

    I den lilla firkanten er hvor mange perioder du vil ha med på selve korreksjonsfilen slik jeg har funnet ut.
    Her må tallene være lik eller mindre enn de i den røde firkanten.

    Ergo kan du også prøve ikke gate for mye på målingen, men gate langt ned på korreksjonen, men jeg har tolket det til å bli for mye med på måling.


    JBL 2451 og 2384:
    Vanligvis når du måler så er du nermere hornet. Da ser ikke fallet så dramatisk ut.
    Nå måler du i lytteposisjonen og energi i diskanten faller veldig jo lenger unna du måler.
    Ikke vær redd for å booste på! Det er bare å kjøre på, og det må du så lenge du skal ha punktkilde i toppen med det hornet.

    Basskorreksjon og midbass:
    Du kan øke deling mot midbass i frekvens, og du kan gjøre delingen brattere.
    Audiolense oppgir deling i antall oktaver, stemmer ikke det? Så har du et 2 oktavs deling nå så kan du gå ned til 1 oktav og prøve.

    De fjelltoppene i bassen, som faktisk ikke er så ille i forhold til hva mange har, da kan du gå ned til 1 periode i bassen og korreksjonen vil gjøre så lite som mulig.

    Mitt tips: Ikke gi opp før du har testet dette skikkelig og har gangen i dette. Du kommer til å angre i ettertid om du gir opp.
    Jeg ga meg for fort, men det hadde mest med at jeg så ikke løsningen hvordan implementere pc og bilde og hele sulamitten på fornuftig vis med hele familien skulle bruke dette også.
    Du slipper forholde deg til alt det og delay problematikken siden du har bare lyd.
    Kjør på! :)
    Spør og grav om tips!

    Kanskje @TrompeteN kan stikke innom tråden og korrekturlese det jeg skriver og komme med tips.
    Flott @oks81!😊😊
    Ser bra ut! Kommer innom med noen grunnleggende tips så fort jeg rekker. Midt i julekonsertstri her, men i kveld tenker jeg😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Her ute er det fler med erfaring med Topping dacen:


    Hva svarer jeg?
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her ute er det fler med erfaring med Topping dacen:


    Hva svarer jeg?
    Si det med bilder :)

    1670931340969.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Synes det er kult at du tok @emokid sitt innlegg på alvor og engasjerer deg som jeg tror nesten bare du kan😊

    AL har mange funksjoner som alle fører til endring, så det kan lønne seg å bruke tid på å bli kjent med hver enkelt før du trikser rundt med alle. Det er mange hester under panseret i AL og det skal disiplin til for å holde på "less is more". Sannsynligvis er det her du kommer til å feile mest.

    Skriver en liste over det min erfaring tilsier er det viktigste for å unngå typisk autokorreksjons-signatur og litt hvordan jeg har endt opp med å bruke programmet.

    Mange skriver at man ikke har helt kontroll hva AL gjør, men jeg vil fremheve at i AL får man titte under panseret og se hva som foregår i korreksjonen i analysedelen av programmet. Dessuten er AL relativt forutsigbart. Hvis man lærer det å kjenne er det et raskt og enkelt verktøy på grunn av simuleringsfunksjonen. Hvis man er vant til parametrisk EQ og REW er dette noe annet og man må omstille seg litt. Jeg føler jeg har mindre kontroll ved manuell EQ. Vanesak.


    1. Bruk ørene: akustikkmålinger som tilsvarer hva man hører er svært og komplekst. Ingen visninger vil gi deg svaret på det du hører. Mye handler om energibalanse og det er ikke alt som synes i målingen. Korreksjonsmåling er ikke det samme som akustikkmåling.

    2. Preringing og feilkorreksjoner er den største kilden til romkorreksjons-signatur.
    -vær SUPERNØYE med målingen. Ikke ha noen flater i miniumum en meters omkrets rundt mikrofonen. Fjern stol og andre elementer og sett de heller tilbake. Demp gjerne stativet hvis det kan reflektere. Pass på at ingenting i rommet vibrerer med i frekvenssweepet. Tilstreb flatest mulig måling fremfor nøyaktig plassering av mikken. Det kan fort være lokale peaker og dipper som forsvinner en centimeter unna.
    -følg avrullingene i topp og bunn i targetdesignen. Ikke hev disse. Dette er en sikker kilde til preringing. Vær nøye på at korreksjonen ikke gjør noe med disse.
    -vær obs på peaker i group-delay visningen som gir dipper i frekvensresponsvisningen. Dette gir feilkorreksjon og bør unngås.
    -når du er blitt erfaren kan du følge med på analysevisningene på hvor lavt preringingen ligger før peaken (men dette er finjustering)

    3. Forvrengning fra høyttaler
    -forsøk å gi systemet en enklere jobb etter korreksjon enn før korreksjonen. Dette gir lavere forvrengning og bedre lyd.
    -ikke hev de nedre virkeområdene på elementene. I midten av virkeområde kan man gjøre en del uten effekt, men hever man avrullinger stresser man elementet.
    -vær ekstra nøye med dette i området 700-4000hz.
    -jeg hever aldri diskanten og lar alltid target følge diskantens naturlige respons med mindre det er noen små peaker som kan trekkes ned.

    4. Target. I forhold til andre programmer har target stor betydning i AL fordi target separeres fra de andre innstillingene enn for eksempel i Dirac. Det resulterer i at lyden kan forandres markant med endringer i target.
    -Hvis du vil tvinge korreksjonen å følge target setter du to punkter ved siden av hverandre. Ved et punkt er den ikke så hard.
    -streb etter å ha så flat target som mulig, men med riktig energibalanse.

    5. Correction designer: jeg liker å begynne på ren frekvenskorreksjon med minimal korreksjon for så å legge til funksjoner etter behov. Husk at du kan bestemme max heving av dipper her. Anbefaler å begynne på 3db og eventuelt øke ved behov.
    -ved endringer av Gating eller frekvensperioder endrer du samtidig alltid energibalansen i target. Targetjobbing og gating følger hverandre. Ved for eksempel strammere korreksjon med flere perioder vil target oppleves slankere og må kompenseres med nivå.
    -hvis du ikke liker lyden av opptaksrommet vil partial correction fra 10Khz og opp gi en signatur høyttaler+rom som du er mer vant til. Anbefales å ha to filtre liggende å bytte litt.

    Aner ikke hvor komplisert dette virker på deg, men tror du skal komme et stykke på vei hvis du følger dette. Lykke til!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.262
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    1000 takk. Fortoner seg som meget komplisert ja, jeg henger med mindre enn 50 % så langt. Jeg skjønte fra første sekund at å stresse bassen under tuning og likedan diskant langt oppe ikke er særlig smart. Jeg har allerede stilt noen spørsmål på pmer om lyttestolens store tette rygg 10 cm fra målepunktet. Og jeg har et lite rom så jeg må spille på lag med det, er ikke bare å tro at AL løser alt uten videre.

    :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    1000 takk. Fortoner seg som meget komplisert ja, jeg henger med mindre enn 50 % så langt. Jeg skjønte fra første sekund at å stresse bassen under tuning og likedan diskant langt oppe ikke er særlig smart. Jeg har allerede stilt noen spørsmål på pmer om lyttestolens store tette rygg 10 cm fra målepunktet. Og jeg har et lite rom så jeg må spille på lag med det, er ikke bare å tro at AL løser alt uten videre.

    :)
    Stolen bør du nok flytte eller ha tykk glava mellom.
    AL løser ikke alt hos noen, men det kan kanskje hjelpe med å komme nærmere sitt lydideal😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn