Det tipset med 3-1-1 er egentlig andre veien, 113 får ta seg av dette snart
Men litt seriøst, jeg hadde også noia inntil fant ut hvordan dette virkelig virker. Så bare hinsides korreksjoner som jeg ikke ville ha, men som jeg reiner med Bernt har måtte sette som standard for et allround bruk. Og da har det irritert meg litt at ingen har forklart på pedagogisk vis hvordan gating fungerer i Audiolense.
Jeg innrømmer at dette er min feil også siden jeg aldri tok meg tiden til å spørre noen!
Men først bør en jo forstå hva gating egentlig er for noe.
Targetkurve tegner du selv, om det er traktor eller varebil form det finner du ut av.
Unngå for skarpe knekker.
Antall sykluser du skal benytte på gating må du finne ut av og se selv, og ikke minst høre på resultatet.
Jeg har bare sett litt kjapt på EDB skjermen her på dine gamle målinger hva som skjer og bare kastet ut et forslag.
Aner jo ikke hvordan det låter, har bare en ide om at det bør ikke være totalt feil.
Jeg tar frem dette bildet som kan forklare litt.
Vis vedlegget 876347
I den røde firkanten har du gating av måling (er egentlig smoothing, men ikke slik vi vanligvis tenker, det er med å sette ned antall perioder du ønsker ha med på målingen).
Slik du forteller det låter og hvordan du ønsker det så høres det ut som du vil ha mindre korreksjon, og da må målingen gates maksimalt.
Når du i hovedbildet har trykt på "Filter Measurement" så må du vurdere resultatet.
Da vises det en gatet måling. Liker du det ikke så er det tilbake og ender på antall perioder i gatingen.
Om du skal virkelig finpusse kan du regulere i halve perioder også, men under 1 periode blir jo vanskelig
Hold deg til hele perioder tenker jeg burde være greit.
Midfrequency har jeg blitt forklart at erfaringsmessig så er 150hz et greit valg, så kan ha det egentlig som et utgangspunkt.
10Hz sykluser skal du ikke være redd for å øke opp og bare prøve, i bassen er rom og høyttaler samme enhet så kan kjøre på.
24000Hz ville jeg hatt minst mulig perioder. 1-2 perioder eller noe slikt.
I den lilla firkanten er hvor mange perioder du vil ha med på selve korreksjonsfilen slik jeg har funnet ut.
Her må tallene være lik eller mindre enn de i den røde firkanten.
Ergo kan du også prøve ikke gate for mye på målingen, men gate langt ned på korreksjonen, men jeg har tolket det til å bli for mye med på måling.
JBL 2451 og 2384:
Vanligvis når du måler så er du nermere hornet. Da ser ikke fallet så dramatisk ut.
Nå måler du i lytteposisjonen og energi i diskanten faller veldig jo lenger unna du måler.
Ikke vær redd for å booste på! Det er bare å kjøre på, og det må du så lenge du skal ha punktkilde i toppen med det hornet.
Basskorreksjon og midbass:
Du kan øke deling mot midbass i frekvens, og du kan gjøre delingen brattere.
Audiolense oppgir deling i antall oktaver, stemmer ikke det? Så har du et 2 oktavs deling nå så kan du gå ned til 1 oktav og prøve.
De fjelltoppene i bassen, som faktisk ikke er så ille i forhold til hva mange har, da kan du gå ned til 1 periode i bassen og korreksjonen vil gjøre så lite som mulig.
Mitt tips: Ikke gi opp før du har testet dette skikkelig og har gangen i dette. Du kommer til å angre i ettertid om du gir opp.
Jeg ga meg for fort, men det hadde mest med at jeg så ikke løsningen hvordan implementere pc og bilde og hele sulamitten på fornuftig vis med hele familien skulle bruke dette også.
Du slipper forholde deg til alt det og delay problematikken siden du har bare lyd.
Kjør på!
Spør og grav om tips!
Kanskje
@TrompeteN kan stikke innom tråden og korrekturlese det jeg skriver og komme med tips.