I mine øyne bekrefter denne grafen at det meste hos deg er lett å korrigere da det er svært få avvik i trendene mellom de forskjellige høydene - og de få avvikene som finnes er veldig små i forhold til de fleste andre. Synes Snickers sitt forslag om å eksperimentere med å bruke snittet som utgangspunkt for tonal balanse er spennende.Ja
Har en gammel måling der går fra litt over hodet og ned til leggen. Begge høyttalerne målt og en del større avvik.
Vis vedlegget 886057
Rart det der. Med Trinnov er det jo lett å snitte og vekte og slik og man kan enkelt føye til og fjerne målinger i korreksjonen. Synes oppriktig ikke det har vært mye å hente eller tape på en slik øvelse.I mine øyne bekrefter denne grafen at det meste hos deg er lett å korrigere da det er svært få avvik i trendene mellom de forskjellige høydene - og de få avvikene som finnes er veldig små i forhold til de fleste andre. Synes Snickers sitt forslag om å eksperimentere med å bruke snittet som utgangspunkt for tonal balanse er spennende.
Jeg vil tro området mellom 100-300 er det mest kritiske siden det tross alt er der man finner de største avvikene. Man kan gjerne normalisere grafene relativt til den i hodehøyde slik at man ser det tydeligere hvor man bør teste litt varierende grader med korreksjon.
Når alt det er sagt, det er fryktelig lett å bruke andre sin tid og energi istedenfor sin egen, så hvis jeg var deg hadde jeg spilt musikk og gitt faen i hva alle snøsokkene her tror og mener.
Trinnov sin boks høres ut som en drøm for sånne som meg. Lyst å donere den vekk? Den passer jo ikke inn designmessig hos deg, så like greit å kaste den ut!Rart det der. Med Trinnov er det jo lett å snitte og vekte og slik og man kan enkelt føye til og fjerne målinger i korreksjonen. Synes oppriktig ikke det har vært mye å hente eller tape på en slik øvelse.
Vel, det er min erfaring og trenger på ingen måtte å være i konflikt med andres.
Må vel ha input satt til kanal 8....Skulle kjøre noen målinger nå men møtte på et merkelig problem.
Ingen lyd inn på input monitor og ingen registrert måling.
Lyd funker inn på RME, men virker som noe hindrer at målingen blir registrert i AL
Noen ideer ?
Vis vedlegget 886445
Spiller ingen rolle , inngang 9 i front er kanal 8 i ALHar bare 6 kanaler oppkoblet.
Selvsagt.Spiller ingen rolle , inngang 9 i front er kanal 8 i AL
I det siste har det jo vært snakket mye om multi punkt målinger. Det som det har vært snakket mindre om er hvilke ulike typer multi punkt som finnes, hva de forskjellige variantene kan brukes til, hvordan de får ulike roller i ulike deler av prosedyren og hvordan de ulike typene krever ulik filtrering og ulik matematikk.Rart det der. Med Trinnov er det jo lett å snitte og vekte og slik og man kan enkelt føye til og fjerne målinger i korreksjonen. Synes oppriktig ikke det har vært mye å hente eller tape på en slik øvelse.
Vel, det er min erfaring og trenger på ingen måtte å være i konflikt med andres.
Jeg har ingen innsikt i hvordan franskmennene har tilnærmet seg problemet utover at de operer med vektet snitt med en målings designert som referanse. Trinnov har klare anbefalinger i manualen om begrensningene med multipunkt.I det siste har det jo vært snakket mye om multi punkt målinger. Det som det har vært snakket mindre om er hvilke ulike typer multi punkt som finnes, hva de forskjellige variantene kan brukes til, hvordan de får ulike roller i ulike deler av prosedyren og hvordan de ulike typene krever ulik filtrering og ulik matematikk.
Funksjonaliteten i Trinnov vs Audiolense virker å være svært ulik, og derfor fordrer det nok også ulik fremgangsmåte. Det kan være at tilsynelatende samme prosess i de to systemene leder til ganske ulike resultater. De som eksperimenterer med å gjøre dette manuelt i REW får i sin tur andre resultater enn de to igjen, og må forholde seg til enda en annen fremgangsmåte.
Når vi i tillegg vet at effekten av multi punkt målinger også varierer med rom, både høyt og lavt i frekvens, er det ekstremt mange variabler, og jeg tror vi mangler et system som er helt universelt på tvers av rom, oppsett og korreksjonssystem.
@MakkinToskenJeg har ingen innsikt i hvordan franskmennene har tilnærmet seg problemet utover at de operer med vektet snitt med en målings designert som referanse. Trinnov har klare anbefalinger i manualen om begrensningene med multipunkt.
Vis vedlegget 886526
Hvorfor ikke jeg opplever signifikante forbedringer eller forverringer ved multipunkt kan jo være mange grunner og som du påpeker, variablene kan være så mange i de tusen hjem at min erfaringer er irrelevante for naboen.
Men nok Trinnov forstyrrelser fra meg i AL hjelpetråden til @Bx
man kan velge vekting på sweetspot vs resten, men ikke individuell vekting på hver og en.@Bx Nå er det lenge siden jeg dillet med Audiolense og multipunkt, men er det mulig å justere vekting av målingene eller må man bare gjøre det manuelt ved å ta flere målinger på samme punkt som man ønsker høyere vekting på?
Det er to vektinger. Ekstra dB i sweet spot på bekostning av de andre målepunktene, og en «ignore worst case». Det beste er å jobbe litt i simulatoren til du har en løsning du liker.@Bx Nå er det lenge siden jeg dillet med Audiolense og multipunkt, men er det mulig å justere vekting av målingene eller må man bare gjøre det manuelt ved å ta flere målinger på samme punkt som man ønsker høyere vekting på?
Uten "selective pre-ringing prevention" og samme innstillinger som tidligere, det er tydelig mer pre-ringing nå.^Ja, du har nok funnet årsaken. Svaret ligger i en kombinasjon av group delay og frekvensrespons. Her har du en group delay peak, og jeg er ganske sikker på at du har en dipp i frekvensresponsen på samme frekvens. Denne kombinasjonen av peak og dipp betyr at du har motfase-refleksjoner som er kraftigere enn direktelyden. Det er teoretisk mulig å korrigere i de fleste tilfeller, men sjelden lurt i praksis. Noen ganger holder det ikke med 64 bit float over et halvsekund eller lengre. Men den største flaskehalsen er gjerne hardware, og spesielt høyttalerelementene som kan ha betydelig forvrengning i forhold til den presisjonen som kreves for å korrigere dette. Du kan få en simulert step-respons som er perfekt nok til å låte perfekt, men det kan være annen lyd ut av høyttalerenndom ikke fanges opp. Støy, men først og fremst harmonisk forvrengning. Denne uperfektheten du ser her er Audiolense som forsøker å gjøre det beste kompromisset. Og det er ofte det dom funker best.
Og selv om step-responsen din her ikke er på Shy-høyt nivå, så er den faktisk ganske bra, og med god symmetri. Jeg har en liknende respons hos meg, og det lever jeg godt med.
Du vil få en mer perfekt step-respons-simulering hvis du slår av «selective pre-ringing prevention», men det er store muligheter for at det gir potensielt hørbar pre-ringing. Men det er verdt å sjekke ut; noen ganger går det bra.
100 til 150hz stemmer bra med refleksjon fra frontvegg. Jeg har trekt ut stativhøyttalerne såpass at at kanselleringen skal ligge på ca 100hz (avstand fra baffel og til vegg), men det ser ikke ut til å stemme når man måler fra lytte posisjon. Både venstre og høyre har tilsvarende kansellering.Når jeg ser litt uro i inngangen til step-responsen, så tar jeg alltid en kikk på korreksjonsfilteret som er involvert. Et korreksjonsfilter som har mye pre-ringing vil noen ganger gi hørbar pre-ringing selv om simulert step-respons ikke har hørbart avvik. Og det skyldes altså at høyttalerelementer ikke er perfekte; de produserer harmonisk forvrengning i varierende grad, bl. a. Og ytelseskravene til å korrigere den kanselleringen jeg beskrev ovenfor er ganske ekstreme … elementet skal operere med svært lav forvrengning på svært svake nivåer samtidig som det produserer lyd på maksnivå.
LR har et krysningspunkt på -6db LR 2 og høyere orden varianter.@Bx et par kjappe spørsmål
-Er det mulig i Audiolense å samle målingene fra venstre og høyre så en kan kjøre lik korreksjon på begge høyttalere?
-Er deleflankenes form Linkwitz Riley rett over og litt under deling før de stuper?
Mvh.
oks
Ser du har fått svar på det med delefiltre.@Bx et par kjappe spørsmål
-Er det mulig i Audiolense å samle målingene fra venstre og høyre så en kan kjøre lik korreksjon på begge høyttalere?
-Er deleflankenes form Linkwitz Riley rett over og litt under deling før de stuper?
Mvh.
oks
Du kan bare modifisere wav filen. Kopier en av kanalene til begge, så får du lik korreksjon på begge kanaler. Det er mulig du kan også justere config filen.Takker for svar alle sammen!
@Bx da kan det kanskje være et ønske for senere versjoner om en slik mulighet med samme korreksjon høyre og venstre.
Forstår selvsagt om det er omfattende programmering, men kanskje noe på samme måte som en kjører sammen multimålinger.
Jeg trur dette kan ha noe for seg i enkelte tilfeller med hysterisk utfordrende stuer
Ikke en fasit, men det er gjerne noe en da kan prøve.
Med denne metoden får en ikke gjennomsnitt av korreksjonen, atlernativt må det inn i rew for å gjøre Average om det er en rein .wav fil.Hvis du ønsker å
Du kan bare modifisere wav filen. Kopier en av kanalene til begge, så får du lik korreksjon på begge kanaler. Det er mulig du kan også justere config filen.