Sete er byttet. Min gode venn har allerede vært på saken.
Ellers har vi tatt av toppen i dag.
Fjerde sylinder har en ventil som mangler foring, eller foringen har havnet på avveie. (Og ja, det har nok ikke vært særlig aktivitet på tredje sylindee heller).
Slik skal det ikke være.
Slik skal det være.
Ene ventilen hadde enormt kast. Så mye at den kilte seg i foringen i de fleste vinkler, og kom igjennom på et fåtall (les: kiler seg på ca 330 graders rotasjon og lukker på 30 grader). Det var merke på motsatt ventil så det er helt tydelig at noe ikke har gått som det skal.
Har noen brukt feil toppakning? Legg merke til avstanden mellom tredje og fjerde sylinder på blokka og tilsvarende (eller ikke) på pakningen.
Helt konkret så har det meste av dagen (avbrutt av kaffe og boller fra Åpent bakeri) gått med til å skru ut 45-50 pinner og rense gjengene på disse. Bare for å sikre at vi ikke har dårlige pinner når alt skal monteres og er trangt som pokker. Enklere å ettergå alt nå som det er lett tilgjengelig.
Det er noe å glede seg over:
- Jeg er nede i 9 tommeltotter uten å ha mistet så mye som en finger.
- Jeg hadde aldri kunnet lese meg til dette, Dette er praktisk helgekurs i mekanikk. Utrolig moro. Dritt som det var med alt, så kommer det i hvert fall lærdom ut av det.
- Toppen er sannsynligvis ikke ødelagt. Jeg har to, så det hadde ikke vært krise. Men, foringer, ventiler og pakninger er tross alt ikke det som er verdifullt, det hadde vært kjedelig om toppen hadde sprukket. En slik er tross alt vanskeligere og dyrere å skaffe.
Etter en bedre middag (kyllingbryst, stekt pollenta og en slags caponat) og et godt glass hvitvin er vi klare for denne:
Dette er storveis.
Modifisert Garrard 301, EMT (pickup, arm, trafo) modifisert Allnic H-7000. Kjører fortsatt med Manley 500 i tetrode-modus.
Kjenner at jeg kommer til å sove godt til natta.