Hver tidsepoke har sine "feil" som følger med lydbildet fra musikkenMye bedre lyd (teknisk sett) på opptak i dag enn for flere tiår siden.
så mest sannsynlig er det en del av "standarden" vi må akseptere....
Hver tidsepoke har sine "feil" som følger med lydbildet fra musikkenMye bedre lyd (teknisk sett) på opptak i dag enn for flere tiår siden.
Har du hørt et slikt non-environment-rom, og vet du om det finnes i Norge?Hidleys non-environment room funker fint i praksis og kan absolutt anbefales,
men som mye annet.....vanskelig å få lov til å utføre i "møblerte hjem"
hvis flere skal bestemme......
Det hjelper ikke hvor mange navn du setter under den definisjonen. Så lenge du konverterer et signal til et 3D rom forsvinner relevansen til denne definisjonen. Ideen om 1 inn skal gi 1 ut virker intuitivt riktig, men når det man har inn og det man får ut ikke er komputable størrelser har ikke definisjonen noen matematisk relevans.Nøytralitet betyr at «det opprinnelige signalet overføres uten støy».
Dette er imidlertid ikke «min» definisjon, men en definisjon jeg treffer på i mange sammenhenger, som f.eks.i Newell, Holland og Hidley ovenfor.
Genau!MyFi. Til syvende og sist er det det handler om. Ognyttenytelsesmaksimering. Men noen finner kanskje nytelse i å vite at de oppfyller kravene under punkt 8 i en eller annen norm. Dem om det, si.
Det er du som tviholder på dette skillet, og du har ikke gjort ett eneste hederlig forsøk på å underbygge at denne påstanden er sann.Og det er denne spenningen mellom myfi og hifi som skaper både entusiasme, frustrasjon og temperatur.
Det har vært løsningen for egen del de seneste 10 år og er et viktig bidrag for opplevelsen av lydbildetHar du hørt et slikt non-environment-rom, og vet du om det finnes i Norge?
Neida, ikke bare jeg som tviholder på skillet. Ord som nøytralitet og farging brukes av andre enn meg.Det er du som tviholder på dette skillet, og du har ikke gjort ett eneste hederlig forsøk på å underbygge at denne påstanden er sann.
Til hvilket du svarer:Det er du som tviholder på dette skillet
Jeg har hevet ut to ord her for å vise hvordan du modifiserer påstanden så mye at du egentlig svarer på et annet utsagn.Neida, ikke bare jeg som tviholder på skillet. Ord som nøytralitet og farging brukes av andre enn meg.
Ser poenget ditt, men vi ser at de som jobber med nøytralitet i praksis forsøker å få oppsett til å høres likest mulig ut, mens myfi inneholder langt flere designmål.Hvis jeg får være litt pirkete (denne tråden innbyr jo til det) så er det ganske åpenbart at dette betyr "i denne tråden/i vår kontekst":
Til hvilket du svarer:
Jeg har hevet ut to ord her for å vise hvordan du modifiserer påstanden så mye at du egentlig svarer på et annet utsagn.
Det er ingen som påstår at det bare er du, med andre ord at du er den eneste i hele verden som skiller mellom disse to tingene. Det ville vært en "Russell's teapot" god som noen.
Det er også forskjell på å bruke begrepene "nøytralitet" og "farging", og å påstå at nytelse og nøytralitet må skilles strengt fra hverandre i jakten på den gode estetiske opplevelse. Det er det siste, og ikke bare det første, som du har gjort i denne tråden.
Her igjen ser vi jo at du bare har ignorert den lange posten min lengre opp her fordi den ikke passer med ditt syn. Du sier at det er folk som liker fravær av refleksjoner, men du hopper glatt over det at dette er veldig avhengig av når refleksjonene ankommer i tid. Det er ingen som synes det er noe særlig å høre i et ekkofritt rom.Jeg synes Newell, Holland og Hidley har et poeng. Hvis det som endrer det opprinnelige signalet er støy, blir rombidrag støy. Hidley, som har mer erfaring enn de fleste - og regnes som helt sentral i etterkrigshistorien for praktisk orientert design av små lydrom - endte opp med den mest ekstreme posisjonen; nemlig at refleksjoner må fjernes mest mulig for å kunne gjøre profesjonelle vurderinger i produksjonsprosessen ved kritisk lytting.
Jeg er helt enig i at Hidleys syn er urealistisk for de aller fleste, men rett ovenfor så vi et eksempel på en nøytralitetsridder på HFS som har prøvd (og dermed avveket fra den profesjonelle bransjestandarden). Beretninger forteller at en del folk liker lyden av fravær av refleksjoner, spesielt på HFS, men også ellers (merk at Toole har et mer avslappet forhold til demping basert på sin og andres undersøkelser. Toole sier vi hører gjennom rommet, dvs. rommets støybidrag).
Poenget mitt er at du ikke har forstått hva farging faktisk er, og hva det ikke er, og du bruker begreper om hverandre for å få ting til å høres riktig ut.Neida, ikke bare jeg som tviholder på skillet. Ord som nøytralitet og farging brukes av andre enn meg.
Poenget er at jo mindre farging, desto mer nøytralitet. Men du har rett i at myfi og hifi (nøytralitet) kan være overlappende.
Jo, når det er klart at jeg gjør dem. Men jeg ser ingen grunn til å bruke andre ord på HFS - og legge noe annet i disse ordene - enn det man ser på lydområdet for øvrig.Du er ikke så glad i å innrømme feil, er du?
Godt poeng.En liten oppsummering så langt:
Er det korrekt med Ketchup på pølse ?
Hvis ja......hvorfor velger tyskere sennep istedenfor ?
Du skrev: "...veldig avhengig av når refleksjonene ankommer i tid".Her igjen ser vi jo at du bare har ignorert den lange posten min lengre opp her fordi den ikke passer med ditt syn. Du sier at det er folk som liker fravær av refleksjoner, men du hopper glatt over det at dette er veldig avhengig av når refleksjonene ankommer i tid. Det er ingen som synes det er noe særlig å høre i et ekkofritt rom.
Og du mener at nøytralitet ikke kan oppnås uten et ekkofritt kammer.
Den "gamle" diskusjonen lever i beste velgående......og det trykkes stadig på "knapper"Diskusjonen i denne tråden om nøytralitet illustrerer hvorfor den gamle diskusjonen om kabler og elektronikk aldri kom helt i mål; det var fordi folk ikke ble enige om hva nøytralitet var og i stedet begynte å snakke om preferanser basert på egne opplevelser.
Skjønner ikke helt spørsmålet her i solen…Den "gamle" diskusjonen lever i beste velgående......og det trykkes stadig på "knapper"
i diverse tråder som hever temperaturen raskt, men tolker du nøytralitet slik at det er
synonymt med resultatet av "matching" ?
Jeg mener du legger ordet "nøytralitet" på en gruppe lyd-folk somSkjønner ikke helt spørsmålet her i solen…
Kan du utdype?
Du skrev: «Et nøytralt utgangspunkt burde flere se/høre nytten av på veien til sin egen tilnærming av preferanser både vedr. lyd og bilde».Jeg mener du legger ordet "nøytralitet" på en gruppe lyd-folk som
er opptatt av "matching" for å treffe egne preferanser.
Et nøytralt utgangspunkt burde flere se/høre nytten av på veien
til sin egen tilnærming av preferanser både vedr. lyd og bilde.....
Omformulert står det her "Det er dessverre en del folk på HFS som ikke er enige med meg. Haha. Er de ikke rare? "Du skrev: «Et nøytralt utgangspunkt burde flere se/høre nytten av på veien til sin egen tilnærming av preferanser både vedr. lyd og bilde».
Dessverre er en del folk på HFS ikke en gang enige om hva nøytrale høyttalere innebærer, hva nøytral avspilling fra nøytrale høyttalere betyr og om et avspillingsrom er nøytralt nok, osv. Ordet «nøytralitet» alene vekker sterke følelser på HFS
Folk klare ikke en gang å enes om at rombidrag er å oppfatte som støy i den forstand at rommet endrer det opprinnelige signalet.
Jeg registrer at vi sågar er uenige om slike ting som at høyttalere skal være så anekoisk flate som mulig. Når utgangspunktet er så forskjellig, så er det vrient å diskutere mer komplekse ting enn direktelyden fra en høyttaler.Omformulert står det her "Det er dessverre en del folk på HFS som ikke er enige med meg. Haha. Er de ikke rare? "
Det er ikke bare vi som er uenige, du er også uenig, ellers hadde vi jo vært ..enige. Du synes det er helt åpenlyst at ditt perspektiv er det riktige. Jeg tenker det er helt åpenlyst at det ikke er det. Så at vi "ikke en gang ditt" og "ikke en gang datt" kan du ta med deg lenger ut på landet.
På listen over problemer med denne diskusjonen så er hva jeg tenker om akkurat det veldig langt ned på listen. Det har vi ikke berørt på sikkert 30 sider, ingen har blitt noe mer enige av den grunn.Jeg registrer at vi sågar er uenige om slike ting som at høyttalere skal være så anekoisk flate som mulig. Når utgangspunktet er så forskjellig, så er det vrient å diskutere mer komplekse ting enn direktelyden fra en høyttaler.
Jeg registrer at vi sågar er uenige om slike ting som at høyttalere skal være så anekoisk flate som mulig. Når utgangspunktet er så forskjellig, så er det vrient å diskutere mer komplekse ting enn direktelyden fra en
@svart-hvitt
Jeg tror muligens uenighetene i tråden koker ned til dette:
Du mener at i et anekoisk rom, bør en høyttaler ha flat respons.
Ovenstående er alle enig med deg i.
Du mener også at i et normalt rom med refleksjoner, som gir et rombidrag, så skal rombidraget fjernes, slik at man er tilbake til flat respons også her.
Ovenstående er ingen enig med deg i.
Det er litt vanskelig når noen hevder følgende er korrekt:Jeg registrer at vi sågar er uenige om slike ting som at høyttalere skal være så anekoisk flate som mulig. Når utgangspunktet er så forskjellig, så er det vrient å diskutere mer komplekse ting enn direktelyden fra en høyttaler.
Som alle politikere vet så tar en debatt utgangspunkt i at man har all informasjon tilgjengelig, har tolket informasjonen korrekt og derfor har besluttet et resultat som ikke kan være feil. Det vil si at alt annet er misforstått eller feil. Så da er det eneste som gjenstår å vinne debatten, og hvor de mest drevne justerer vinklingen litt underveis hvis det IKKE ligger an til en klar seier pga uforutsett informasjon, noe som egentlig er en umulighet og et paradoks man ikke ønsker å grave i; da er det mer hensiktsmessig å endre litt på agendaen slik at uforutsett informasjon blir irrelevant og beslutningen fortsatt framstår som uangripelig.
Det er litt vanskelig når noen hevder følgende er korrekt:
- En høyttaler som er nøytral skal måle flatt anekoisk.
- Med room-gain skal den måle flatt in-room med pink noise.
- Rommet skal ikke ha verken refleksjoner eller annen form for signatur.
- Man skal ikke bruke akustiske tiltak i rommet.
- Dersom vi i dag begynner å mastre alle innspillinger så de låter optimalt på monitoring uten noen som helst heving i bassen vil det påvirke alle innspillinger som som er mastret ferdig før dette.
- Vi kan betrakte rommet som en "black-box" og frekvensresponsen forteller oss alt om hva som er nøytralt og ikke.
- Rom som ikke er ekkofrie er defekte.
- Høyttalere som ikke måler paddeflatt ekkofritt OG SAMTIDIG paddeflatt i et vanlig rom målt med pink noise er defekte.
- Alle, unntatt noen idioter på hifisentralen, er enige om at det er slik, men de trenger vi ikke å ta seriøst for de prater bare tull uansett.
- Et eksempel på en høyttaler som måler anekoisk helt flatt er en høyttaler som stiger 6dB fra nedre til øvre mellomtone.
Alle disse tingene er i prinsippet saklig sett direkte feil eller totalt misforstått, og flere av dem lar seg ikke en gang kombinere fordi det er rene selvmotsigelser.
Det er flere som anbefaler lytteposisjon tett på bakvegg. Årsakene er flere. En årsak er at en plassering feks 60-100 fra bakvegg gir er en økning av nivået i bassen som gjerne kompenserer for høyttalernes naturlige avrulling. En annen årsak er at det normalt er færre utfasinger (dipper) i bassresponsen når man nærmer seg veggen i forhold til posisjoner mer fritt i rommet.Kom til å tenke påJoachim Gerhard (Audio Physic) som anbefalte høyttalerne oppstilt i rommets bredderetning for mest mulig cinematisk lydbilde og lytteposisjon så og si kloss opptil bakveggen for maks basstrykk. Ikke spesielt nøytralt, kanskje, men høy grad av nytelse.
Du kan ikke snakke deg ut av dette. Du er blitt stilt til veggs for hvert enkelt av disse tingene og har blitt bedt om å bekrefte at det er ditt ståsted, noe du har gjort for hvert enkelt av dem. Hvis du er uenig så er du i såfall uenig med deg selv.- En høyttaler som er nøytral skal måle flatt anekoisk.
Enig...
Det jeg skrev ovenfor i innlegg #1631, er mine kommentarer. Jeg kan utdype om ønskelig.Du kan ikke snakke deg ut av dette. Du er blitt stilt til veggs for hvert enkelt av disse tingene og har blitt bedt om å bekrefte at det er ditt ståsted, noe du har gjort for hvert enkelt av dem. Hvis du er uenig så er du i såfall uenig med deg selv.
I en ingeniørs arbeidsdag arbeider man i stor grad med å skape løsninger som finner gode kompromisser mellom flere ulemper.- En høyttaler som er nøytral skal måle flatt anekoisk.
Enig.
- Med room-gain skal den måle flatt in-room med pink noise.
Flat bass, over Schroeder varsom med kompensasjon for rombidrag.
- Rommet skal ikke ha verken refleksjoner eller annen form for signatur.
For å oppnå nøytralitet, dvs lyd uten bidrag fra rommet (noise), sier det seg selv. I praksis umulig i en stue, men profesjonelle praktiserer dette.
Nesten ingen profesjonelle praktiserer dette.- Rommet skal ikke ha verken refleksjoner eller annen form for signatur.
For å oppnå nøytralitet, dvs lyd uten bidrag fra rommet (noise), sier det seg selv. I praksis umulig i en stue, men profesjonelle praktiserer dette.
Jeg mener å huske at Gerhard argumenterte med at når en kommer så nærme bakveggen, så er forsinkelsen mellom direkte og reflektert lyd så liten at hjernen ikke klarer å skille dem (ikke arrester meg på dette). Selv sitter jeg ofte tett på bakveggen, noe jeg synes funker veldig bra ved lytting på lavt nivå på grunn av hevingen i bassen.Det er flere som anbefaler lytteposisjon tett på bakvegg. Årsakene er flere. En årsak er at en plassering feks 60-100 fra bakvegg gir er en økning av nivået i bassen som gjerne kompenserer for høyttalernes naturlige avrulling. En annen årsak er at det normalt er færre utfasinger (dipper) i bassresponsen når man nærmer seg veggen i forhold til posisjoner mer fritt i rommet.
Ulemper finnes selvsagt også oppover i frekvens, da man får refleksjoner fra bakveggen. En miks av diffusjon og absorpsjon kan bidra godt til å redusere negativ effekt av dette. Feks kan en bokhylle bak lytteposisjonen være en praktisk løsning.
Fwiw, jeg har lagt min RT over din. Mye høyere RT hos meg, se høyre y-akse.For dødt ? nei....
Vis vedlegget 931889