Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Da min Teslamobil er småsyk om dagen lånte jeg svigers sin Skoda Enyaq som da blir den eneste elbil utom min egen jeg har kjørt noe særlig. Mammas bittelille Peugot teller ikke.

    God bil å kjøre, vesentlig bedre Cruisecontrol enn Tesla sin synes jeg, noe stillere inni enn min 2015-modell. Interiøret fremtår mer ekskulsivt, Tesla er mye plastic fantastic. Den store skjemen en vits i forhold til Telsa sin. Tok litt tid å bli vant til Skodas variant av regenrativ bremsing som langt på vei først slår inn når man trykker inn bremsepedalen fremfor Telsa sin som er ganske hissig. Mye en vanesak men tror, med litt mer tilvenning at jeg kanskje foretrekker Skoda sin variant på dette. Aner ikke om det kan justeres hit eller dit på Skoda. Opplevde gasspedalen som litt lite følsom men det kan også være tilvenning. Den hadde "creep", altså at bilen ruller litt om man ikke faktisk bremser, dette var noe av det første jeg valgte bort da jeg kjøpte Teslaen, har ikke sett etter instillingen siden så vet ikke om det er premanent fjernet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.090
    Antall liker
    2.544
    Skulle nesten ha vært postet i irritasjonstråden, men passer kanskje best her likevel.

    Jeg lurer på om toget er gått for å få både fagfolk og andre til å erkjenne at det er INGEN lader i veggboksene som kobles til elbiler med kabel i forbindelse med lading. Ikke engang de mindre boksene som sitter på kabelen med vanlig støpsel i enden, er en lader. Boksen på veggen, og den som sitter på kabelen, er bare en avansert strømbryter som kobler strømmen til og fra i kabelen som går til bilen. Laderen er integrert i bilen.

    Et litt seriøst foretak som NAF har testet disse som monteres på veggen, og gjennom hele artikkelen omtales de som ladeboks, vegglader, hjemmelader, elbillader eller rett og slett bare "lader". I tillegg har de med en fagjury som skal kvalitetsikre det hele og klarer likevel ikke å la være å omtale produktet som en "lader". Igjen, ved AC-lading sitter laderen i bilen.

    Har det ikke kommet noen nødvarsel å irritere seg over på et par dager?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.522
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skulle nesten ha vært postet i irritasjonstråden, men passer kanskje best her likevel.

    Jeg lurer på om toget er gått for å få både fagfolk og andre til å erkjenne at det er INGEN lader i veggboksene som kobles til elbiler med kabel i forbindelse med lading. Ikke engang de mindre boksene som sitter på kabelen med vanlig støpsel i enden, er en lader. Boksen på veggen, og den som sitter på kabelen, er bare en avansert strømbryter som kobler strømmen til og fra i kabelen som går til bilen. Laderen er integrert i bilen.

    Et litt seriøst foretak som NAF har testet disse som monteres på veggen, og gjennom hele artikkelen omtales de som ladeboks, vegglader, hjemmelader, elbillader eller rett og slett bare "lader". I tillegg har de med en fagjury som skal kvalitetsikre det hele og klarer likevel ikke å la være å omtale produktet som en "lader". Igjen, ved AC-lading sitter laderen i bilen.

    Jepp, er snedig at ingen ser ut til å forstå hva de vekselstrømboksene faktisk er.
    Og at en etter min mening betaler en grov overpris for de, sett i forhold til hva de inneholder og funksjonen de faktisk utfører...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.558
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så forskjellig kan man oppleve ting. At man kan kjøre bilen uten å forholde seg til en stor skjerm midt mellom forsetene er en av Enyaq sine store fordeler slik jeg opplever det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Så forskjellig kan man oppleve ting. At man kan kjøre bilen uten å forholde seg til en stor skjerm midt mellom forsetene er en av Enyaq sine store fordeler slik jeg opplever det.
    Det var ikke poenget, man forholder seg heller ikke til den store skjermen midt mellom forsetene når man kjører en Tesla på tilsvarende måte. Det er mer info på displayet rett foran føreren på en Tesla S enn hva som er tilfelle på Skodan jeg kjørte.

    Gitt størrelsen på skjermen til Tesla er kartene svært gode, brukergrensesnittet har vært svært bra fra dag 1 og det hele har en viss diskret eleganse over seg, da utover at skjermen er stor og var en radikal nyvinning da den kom selvsgt.

    Svigers, som da eier blen, klager også på appen, den er visstnok dårlig. Dette ser ut til å være en gjenganger på flere biler. Man skulle tro at dersom man klarer å lage en bil så klarer man å lage en relativt enkel app, men tydeligvis ikke. Teslas App har forsåvidt også stadig fått mer funksjoner, men den har alltid virket som avertert i alle fall.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.522
    Antall liker
    6.940
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    @Fenalaar hvorfor denne og ikke en fra de tradisjonelle merkene ? flott bil
    Det er veldig enkelt.

    - Jeg trenger tilstrekkelig stort bagasjerom til å få med det vi bruker å slepe på når vi skal til hytta.
    - 4WD er et must, siden vi bor der vi bor, og veivedlikeholdet ikke nødvendigvis er like greit når en lurer seg utenfor E6 på vinterstid
    - Hengerfeste og minimum 1500kg hengerkapasitet.

    VW/Skoda feiler alle modeller på hengerkapasitet, og stort sett på bagasjeromsstørrelse. ID.Buzz (som er stor nok) feiler på manglende 4WD og hengerkapasitet..

    Maxus har ikke skjønt poenget med hengerfeste, og ihvertfall ikke poenget med pickup.

    De aller fleste merkene feiler generelt på bagasjeromsstørrelse.

    Det er noen få som består alle kravene - Byd Tang, Audi E-tron, Tesla modell X, BMW iX, Mercedes EQC, Kia EV6, Hongqi E-HS9 og NioES8.

    Med tilleggskrav om pris ikke altfor mye over 7-800’ etter å ha lagt til passe med opsjoner, var det bare Byd igjen.
    - Mercedes blir for dyr
    -Audi er for dyr, ikke lokal forhandler
    - Tesla for dyr, ikke lokal forhandler
    - Hongqi for dyr
    - Nio ikke lokal forhandler
    - Kia ikke rette magefølelsen på forhandler

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.558
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Weld: appen er ikke all verden nei men har vist seg fullt tilstrekkelig for våre behov. Som med alt i livet må man vurdere hva man faktisk trenger.

    Satt på med en Y taxi forleden på en lenger tur. Sjåføren måtte gjøre noen operasjoner med vindusviskere og spyler underveis og tuklet så mye med skjermen at jeg som passasjer følte meg direkte utrygg.

    Tesla har åpenbart store fordeler på software og på akselerasjon. På alle andre parametre følte jeg i hvert fall at modell Y var et langt skritt ned ift Enyaq, setene var direkte ubehagelige for min kropp. Men det var en Y og ikke en S, som vel ligger i en helt annen prisklasse?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Satt på med en Y taxi forleden på en lenger tur. Sjåføren måtte gjøre noen operasjoner med vindusviskere og spyler underveis og tuklet så mye med skjermen at jeg som passasjer følte meg direkte utrygg.
    Jeg fikk en Model 3 loaner en dag bilen var på verksted, antar det er samme systemet på den og Y og det var ikke noe for meg i alle fall. På TMS så trengs den stort skjermen for min del kun evt til å ha et kart (hvor man skal kjøre vises også på den lille skjermen rett foran føreren når navigering er på) samt å justere ladingen og evt manuelt heve bakkeklaringen - ingen av to siste er ting som gjøres i fart uansett. Det man trenger for å faktisk kjøre kan fikses fra rattet eller spakene på rattet. Virker merkelig at man må innom skjermen for å betjene vindusviskere på Y men jeg har aldri kjørt en av sorten.

    Men de er tydeligvis en greie - jeg ble påkjørt bakfra mens jeg stod stille i køen på motorveien for en tid tilbake og da jeg fyllte ut forsikringsdetaljene var det et eget spørsmål om man var opptatt med skjermen i det ulykken skjedde. Det ble presisert at det ikke hadde noe å si for skadeoppgjøret men har må man nesten anta at det juges en del siden det er vanskelig å se oppsiden i å innrømme at man knotet med noe da det smallt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    På alle andre parametre følte jeg i hvert fall at modell Y var et langt skritt ned ift Enyaq, setene var direkte ubehagelige for min kropp. Men det var en Y og ikke en S, som vel ligger i en helt annen prisklasse?
    Ja, S koster vel dobelt så mye som Y eller noe slikt.

    S, i alle fall min variant anno 2015 er ingen eksklusiv bil, som sagt fremstår innsiden av Skodaen som langt mer forseggjort. Støyisoleringen er ikke av de beste (visstnok forbedret på nyere modeller), setene synes jeg er gode men det er mye smak og behag - de var også gode på Skodaen forsåvidt. Da jeg kjørte 3 en kort stud som loaner fremstod den som ganske skranglete samenlignet med min. Både på S og de rimeligere modellene fremstår det som ganske åpenbart at Tesla har gjort en del valg for å holde produksjonsprisen nede. Jeg synes forsåvidt det er effektivt og funksjonelt, men særlig premium-vibber gir det ikke akkurat.

    Enyaq fremstod som nesten lukseriøs til sammenligning innvendig. Nå skal det sies at den var ganske ny mens min er over 8 år gammel, men uansett. Kunne godt tenkt meg en av sorten etter hvert men synes bagasjerommet er litt lite - for øvrig et problem jeg har med veldig mange biler jeg ellers greit kunnet levd med. Ikke noe stress om det bare var jeg og madamen, men det blir fort en del bagasje når hele familien skal på tur - spesielt om vinteren.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    8.300
    Torget vurderinger
    1
    Så forskjellig kan man oppleve ting. At man kan kjøre bilen uten å forholde seg til en stor skjerm midt mellom forsetene er en av Enyaq sine store fordeler slik jeg opplever det.

    Har aldri skjønt hva man skal med en stor skjerm i en bil. Man skal kjøre, ikke se på TV.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Har aldri skjønt hva man skal med en stor skjerm i en bil. Man skal kjøre, ikke se på TV.
    Man trenger heller ikke å se på den mens man kjører. Stor skjerm gir muigheter for svært gode og oversiktelige kart, lage gode brukergrensesnitt hvor alt er lett tilgjengelig. Det er generelt ikke noe bling på den store skjermen i Model S i alle fall - alt er enkelt, funksjonelt og velfungerende. Det man trenger i det daglige er fint tilgjengelig uten å måtte bla i dype menyer.

    Jeg synes opplegget i Model S med to skjermer (en minre like foran føreren) og en i midten funker mye bedre enn i 3/Y hvor alt er på en skjerm. Skoda hadde også en grei variant med det mest essensielle som batteristatus og hastighet rett foran føreren og så resten på skjermen i midten.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    434
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Kan Elbiler forsvare driftsutgiftene. Hører mange sier det er færre driftsutgifter med de mindre Elbilene, men hvordan blir regnestykket på større Elbiler?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Kan Elbiler forsvare driftsutgiftene. Hører mange sier det er færre driftsutgifter med de mindre Elbilene, men hvordan blir regnestykket på større Elbiler?
    I utgangspunktet gjelder vel det samme for de større. De variable kostnadene er fortsatt beydelig lavere enn for en tilsvarende stor fossilbil. Drivstoff er mye rimeligere så lenge ladingen hovedsaklig gjøres hjemme, eventuelle bompenger er enn så lenge lavere, forsikring/dekk er vel mye det samme og rutineservice om det kreves er vel noe rimeligere (Tesla har ikke serviceintervaller i det hele).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan Elbiler forsvare driftsutgiftene. Hører mange sier det er færre driftsutgifter med de mindre Elbilene, men hvordan blir regnestykket på større Elbiler?
    Min erfaring fra Tesla Model S siden 2013 er at det er lave driftsutgifter. Bruker i snitt 0,19 kWh/km i strøm (energien tilsvarer 0,19 liter diesel på mila, i 2,5 tonn amerikaner med firehjulstrekk og 500+ hk). På mine er det fortsatt gratis superlading på langtur. ("Free. Forever.") Som weld77 skriver er det ingen årlig service, og min erfaring med Tesla er at de er nokså generøse med å ta saker på goodwill lenge etter at alle garantier er utgått. Sist tok de proaktivt kontakt nå i sommer og ville fikse et par småting på 2013-modellen. Kom hjem til meg, fikset, og dro igjen. Faktura: kr 0,00. Forsikringen er ikke all verdens heller (betaler ca en tusenlapp i måneden), og hvor ofte man behøver nye dekk er helt opp til hvordan man kjører. Det er nok fullt mulig å spise opp et sett dekk i løpet av en sesong hvis man kjører som et svin. I så fall vil det også bli noen utgifter etterhvert på å bytte slitedeler i understellet, men til gjengjeld vil ikke bremseskivene få tid til å ruste. Om man må skifte fullt sett av store Brembo-bremser ofte vil det jo koste litt.

    Jeg tenker å beholde mine ganske lenge. Hele økonomien er annerledes enn med fossilbil. Høyere engangskostnad, men langt lavere driftskostnader.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Min Teslamobil er nå noe over 8 år og det har begynt å dukke opp litt ymse. Har byttet bremsene noe overraskende siden de brukes svært lite samtidig som jeg passer på å bruke de "unødvendig" innimellom. Støtdempere foran er byttet og nå nylig så måtte begge kalipterene på parkeingsbremsen byttes. Det koster en del og er sure penger å betale, men det er fortsatt helt kurant sammenligned med verdifall og kapitalkost på en nyere bil. I utgangspunktet har jeg tenkt å ha den noen år til men om det dukker opp mye eller større ting så er det jo noe som må vurders.

    Jeg har kjørt 114k og nylig startet på mitt fjerde sett sommerdekk da inkludert de som stod på bilen da den var ny så bytter da i underkant av hvert 3. år med min kjørelengde. Har ikke tynet de lengst mulig men kjøpt nye til sesongen når de jeg har ikke vil holde frem til vinterdekkene skal på. Vinterdekk har jeg byttet på alder og ikke på mønsterdybde.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    434
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring fra Tesla Model S siden 2013 er at det er lave driftsutgifter. Bruker i snitt 0,19 kWh/km i strøm (energien tilsvarer 0,19 liter diesel på mila, i 2,5 tonn amerikaner med firehjulstrekk og 500+ hk). På mine er det fortsatt gratis superlading på langtur. ("Free. Forever.") Som weld77 skriver er det ingen årlig service, og min erfaring med Tesla er at de er nokså generøse med å ta saker på goodwill lenge etter at alle garantier er utgått. Sist tok de proaktivt kontakt nå i sommer og ville fikse et par småting på 2013-modellen. Kom hjem til meg, fikset, og dro igjen. Faktura: kr 0,00. Forsikringen er ikke all verdens heller (betaler ca en tusenlapp i måneden), og hvor ofte man behøver nye dekk er helt opp til hvordan man kjører. Det er nok fullt mulig å spise opp et sett dekk i løpet av en sesong hvis man kjører som et svin. I så fall vil det også bli noen utgifter etterhvert på å bytte slitedeler i understellet, men til gjengjeld vil ikke bremseskivene få tid til å ruste. Om man må skifte fullt sett av store Brembo-bremser ofte vil det jo koste litt.

    Jeg tenker å beholde mine ganske lenge. Hele økonomien er annerledes enn med fossilbil. Høyere engangskostnad, men langt lavere driftskostnader.
    Din Tesla har vel noe av det mest økonomiske bilholdet en bil kan ha med denne frie ladingen. Ikke mange som kan konkurrere med det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.484
    Min Teslamobil er nå noe over 8 år og det har begynt å dukke opp litt ymse. Har byttet bremsene noe overraskende siden de brukes svært lite samtidig som jeg passer på å bruke de "unødvendig" innimellom. Støtdempere foran er byttet og nå nylig så måtte begge kalipterene på parkeingsbremsen byttes. Det koster en del og er sure penger å betale, men det er fortsatt helt kurant sammenligned med verdifall og kapitalkost på en nyere bil. I utgangspunktet har jeg tenkt å ha den noen år til men om det dukker opp mye eller større ting så er det jo noe som må vurders.

    Jeg har kjørt 114k og nylig startet på mitt fjerde sett sommerdekk da inkludert de som stod på bilen da den var ny så bytter da i underkant av hvert 3. år med min kjørelengde. Har ikke tynet de lengst mulig men kjøpt nye til sesongen når de jeg har ikke vil holde frem til vinterdekkene skal på. Vinterdekk har jeg byttet på alder og ikke på mønsterdybde.
    Glad i dekk, den bilen din. :rolleyes:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.751
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    ^^Og dermed blir det vel egentlig uinteressant? Nå er det mange kostnader med bil som er større enn drivstoffkostnaden, men det er klart at hvis man har gratis drivstoff i bilens levetid betyr det jo en del, men det er ikke relevant for en som evt. vurderer å kjøpe elbil nå. Hvis bilen i hovedsak skal brukes til langkjøring og man ofte må bruke hurtigladere er ikke drivstoffkostnadene vesentlig lavere enn for andre motorer. Hvis man derimot nesten alltid lader hjemme stiller det seg jo litt annerledes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Din Tesla har vel noe av det mest økonomiske bilholdet en bil kan ha med denne frie ladingen. Ikke mange som kan konkurrere med det.
    Nei, det blir vel omtrent som å ha en Maserati Quattroporte med et medfølgende gullkort for ubegrenset fri tanking på Shell i bilens levetid. :)

    Stort sett lader jeg uansett hjemme, mens superladingen er på langtur, så jeg tenker at det i snitt koster omtrent gjennomsnittlig strømpris hjemme når man også tar høyde for at jeg lader på de tidene av døgnet og uken som har lavest strømpriser. Har ikke finregnet på eksakt hva det koster, men det er definitivt ikke den største kostnaden.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    434
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel for tidlig å si om Elbil forsvarer driftsutgifter kontra fossilbil. Den har ikke vært lenge nok tenker jeg. For de som bytter bil ofte blir regnestykket noe forskjellig sammenlignet med en som meg som gjerne har bilen i 10-15 år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Glad i dekk, den bilen din. :rolleyes:
    Tja, det er en stor og tung bil med veldig kraftige motorer så jeg vet ikke hva som eventelt ville være normalen. Mine to foregående biler eide jeg såpass kort at jeg ikke rakk å slite ut noen dekkene så vidt jeg husker. Kjører klart flest kilometer på sommerdekkene uten at jeg vet helt fordelingen - som sagt så sliter jeg ikke ut vinterdekkene. Om jeg hadde kjørt sommerdekkene ned til 3mm dybde før bytte så hadde det vel blitt bytte hvert 3. år ganske nøyaktig. Jeg kjører normalt pent vil jeg si, det er noen år siden morroa med kraftig aksellerasjon avtok for min del men en og annen gang blir det fortsatt.

    I følge internett er normal levetid for dekk i Norge 30.000 kilometer så jeg ligger ikke så langt under det på sommerdekkene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel for tidlig å si om Elbil forsvarer driftsutgifter kontra fossilbil. Den har ikke vært lenge nok tenker jeg. For de som bytter bil ofte blir regnestykket noe forskjellig sammenlignet med en som meg som gjerne har bilen i 10-15 år.
    Ikke enig. Vi kan nok si nokså klart og tydelig at elbil har høyere produksjonskostnad og lavere driftskostnad enn fossilbil, uansett størrelse. Derfor vil regnestykket for en som bytter bil annethvert år bli nokså stygt, mens den som beholder bilen i 10-15-20 år og bruker den en hel del kommer ganske pent ut.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Skal kjøpe elbil, tenker brukt bil opp til ca. 350.000kr. Trenger ikke være stor bil, men heller ikke noe alla E up. 4 x 4 er jo et pluss, hva tenker dere er et godt kjøp?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    434
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig. Vi kan nok si nokså klart og tydelig at elbil har høyere produksjonskostnad og lavere driftskostnad enn fossilbil, uansett størrelse. Derfor vil regnestykket for en som bytter bil annethvert år bli nokså stygt, mens den som beholder bilen i 10-15-20 år og bruker den en hel del kommer ganske pent ut.
    Tenkte spesielt på batteripakken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Skal kjøpe elbil, tenker brukt bil opp til ca. 350.000kr. Trenger ikke være stor bil, men heller ikke noe alla E up. 4 x 4 er jo et pluss, hva tenker dere er et godt kjøp?
    I den prisklassen med firehjulstrekk er det vel nesten kun brukte Teslaer og e-Tron som finnes?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    I den prisklassen med firehjulstrekk er det vel nesten kun brukte Teslaer og e-Tron som finnes?
    Ja, og Jaguar. E-Tron tror jeg ikke jeg vil ha grunnet antatt høye servicekostnader.
    Det koker vel ned til Tesla mod 3 long range eller Tesla mod S.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Strekker jeg meg til 400.000kr. så kan jeg få en Polestar 2 performance.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.017
    Om jeg hadde kjørt sommerdekkene ned til 3mm dybde før bytte så hadde det vel blitt bytte hvert 3. år ganske nøyaktig.
    Lovlig minste mønsterdybde på sommerdekk er faktisk så lavt som 1,6 mm.
    For vinterdekk er minstekravet 3 mm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    13.284
    Lovlig minste mønsterdybde på sommerdekk er faktisk så lavt som 1,6 mm.
    For vinterdekk er minstekravet 3 mm.
    Klar over det, men ikke noe jeg føler for å tyne mest mulig utav akkurat...

    En mer obskur regel er at med sommerdekk før første søndag etter 2. påskedag og etter 1. november (16. oktober nord forTrøndelag) så er kravet 3mm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte spesielt på batteripakken.
    Batteripakken har ingen driftskostnader, den bare fungerer. Inntil den eventuelt ikke gjør det lenger, og da er man kanskje i en annen kategori enn driftskostnader. Etter ti år og over hundre tusen kilometer uten noe problem og uten vesentlig endring av rekkevidde begynner jeg å tenke at det problemet heller ikke er så stort som folk vil ha det til. Klart, noe kan gå i stykker i morgen, men f eks kamremmen på en fossilbil kan også ryke og hamre ventilene inn i topplokket. Eller lynet kan slå ned eller en meteor kan treffe uten forvarsel. Shit happens.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Møller tar vel ca 10000kr for skifte av pollenfilter og smurning av bremser har jeg hørt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Huff oh huff...

    Merket med flest feil er ifølge J.D. Power Polestar* med 313 rapporterte feil per 100 bil. Deretter følger Tesla* med 257 feil per 100 bil og Volvo med 250 feil per 100 bil. Til sammenligning ligger snittet på 192 feil per 100 bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Huff oh huff...

    Merket med flest feil er ifølge J.D. Power Polestar* med 313 rapporterte feil per 100 bil. Deretter følger Tesla* med 257 feil per 100 bil og Volvo med 250 feil per 100 bil. Til sammenligning ligger snittet på 192 feil per 100 bil.
    Nja, det er vel Initial Quality Survey:
    TROY, Mich.: 22 June 2023 — New vehicles are becoming more problematic, evidenced by the number of problems per 100 vehicles (PP100) rising a record 30 PP100 during the past two years. According to the J.D. Power 2023 U.S. Initial Quality StudySM (IQS), released today, the rise in problems is 12 PP100 greater than in 2022, which follows an increase of 18 PP100 in 2022 from 2021. In 2023, the industry average is 192 PP100. A lower score reflects higher vehicle quality.

    The continuing decline in quality can be attributed to multiple factors such as greater usage and penetration of technology; continued integration of known problematic audio systems into other new models; poor sounding horns; cupholders that don’t serve their purpose; and new models with 11 PP100 more than carryover models.

    “The automotive industry is facing a wide range of quality problems, a phenomenon not seen in the 37-year history of the IQS,” said Frank Hanley, senior director of auto benchmarking at J.D. Power. "The industry is at a major crossroad and the path each manufacturer chooses is paramount for its future. From persistent problems carrying over from years past to an increase in new types of problems, today’s new vehicles are more complex—offering new and exciting technology—but not always satisfying owners.”
    1691934623953.png

    Dessuten er det Vehicle Dependability Study:
    Ikke at Tesla gjør det så mye bedre, der, men eierne er uansett blant de mest fornøyde:
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Ja, her er jo enhver filleting tatt med så det er ikke sikkert det er så gale som det ser ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker ihvertfall litt kontraintuitivt at Dodge er beste kvalitet, etterfulgt av Ram, Alfa Romeo og Buick. :)

    En gang jobbet jeg som konsulent i bilindustrien, så vi pleide å lese de resultatene ganske nøye. Det er litt viktig å forstå hva de viser og hva de ikke viser. IQS dekker enhver småting som eierne velger å nevne når intervjueren ringer noen måneder etter at de har kjøpt ny bil. Alt fra fit&finish til ubegripelige app-interfaces. Det er ikke saker som nødvendigvis fører til driftsstans eller verkstedbesøk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn