Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    418
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Transportforsker - hva f... gjør en transportforsker? Har sikker millionlønning også for en tøysejobb.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.468
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Transportforsker - hva f... gjør en transportforsker? Har sikker millionlønning også for en tøysejobb.
    Du kan se listen av publikasjoner hos Transportøkonomisk Institutt. Det de gjør er nokså viktig for planlegging av veier, flyplasser, jernbane og annen infrastruktur. Tror kanskje ikke man ønsker å overlate alt det til lokalpolitikeres magefølelse uten noe faktagrunnlag.
    Om du vil vite eksakt hva Alena Høye jobber med kan du søke på hennes publikasjoner samme sted. Hun ser ut til å være særlig opptatt av å forstå årsakene til trafikkulykker og hvordan utformingen av veier kan bidra til å redusere avtall drepte i trafikken. https://www.toi.no/publikasjoner/?types=report,article_peer_review_scientific,article_other,other_publication_scientific,other_publication&area=&author=Alena+høye&searchstring=
    1694150900535.png
    Ser nokså u-tøysete ut for meg, men om du vil kan du klikke videre på de enkelte rapportene og se etter selv. Og om du lurer på hva en forsker i et slikt institutt tjener, finner du statistikken her:
    1694151062246.png
    Alena Høye er forsker I med doktorgrad, så du kan gå ut fra at hun tjener et sted rundt 800-850k, om akkurat det er viktig for deg. Litt over gjennomsnittslønn i Norge, som er 638k, men et godt stykke fra millionlønn. Man blir ikke forsker for pengenes del.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.748
    Antall liker
    14.371
    Rasen kan også mellom annet fortelle slikt (eller at det ikke hjelper å bygge mer bilvei for å bli kvitt køene)


    Forsker: Det har ingen effekt

    Likevel: Ifølge forskningen er Luxemburg på ville veier. For de studiene som har vært gjort på gratistilbud, er ganske entydige. Det har de vært siden 1970-tallet, sier forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt.


    – Du får flere passasjerer. Men de fleste er folk som ellers ville gått eller syklet. Det har nesten ingen effekt på biltrafikken, sier han.

    – Hvorfor ikke?
    – Å spare tid er viktigere for folk enn de pengene de kan spare. Med bilen kan du reise når det passer, og komme frem når det passer. Skal du få ned biltrafikken, er du dessverre nødt til å ty til restriktive tiltak som bompenger, parkeringsavgifter og færre parkeringsplasser. Det er ikke like populært, selvfølgelig.

    Fearnley legger til at du trolig får mer effekt av å gjøre kollektivtransporten bedre, med hyppigere avganger og flere direkteforbindelser, enn av å gjøre den billigere.

    – Når forskningen er så entydig, hva tenker du er grunnen til at vi får flere gratistilbud?
    – Vi er jo heldigvis demokratier, hvor forskerne ikke bestemmer. Jeg som bor i Oslo, vil også ha gratis tilbud, det høres kjempekult ut. Men slike tilbud bidrar til å skape mer motorisert transport, stikk i strid med alle målsettinger.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.011
    Antall liker
    2.591
    Torget vurderinger
    2

    "..Men begrepet «politisk risiko» er i ferd med å feste seg ved oss. For et land som er kjent for stabilitet og forutsigbarhet rundt sentrale rammebetingelser, er disse signalene dramatiske.

    Nylig fortalte en forvalter fra det finske investeringsselskapet Taaleri norsk presse hva dette betyr i praksis. Hun forvalter pengene til finske pensjonister, og har hatt et langsiktig perspektiv på vindkraftinvesteringer i Norge. Nå vurderer hun å ta Norge av kartet. Forvalteren er ikke nådig om hvilke konsekvenser det vil få dersom Norge innfører grunnrenteskatt på eksisterende vindkraftanlegg: Hun kommer ikke til å investere i norsk infrastruktur eller energiproduksjon igjen."

    ".. Kun syv ganger mellom 1917 og 2000 har Norge innført midlertidige eller situasjonstilpassede skatter og avgifter. I 2022 kom to nye skatter og avgifter helt uten forvarsel. Ta grunnrenteskatten på vindkraft: Mange investorer – som Taaleri – har allerede investert store beløp i eksisterende anlegg. Det har faktisk hjulpet oss med å gjennomføre vedtatt norsk politikk. Kostnader og inntekter er låst inn i langsiktige avtaler. Nå kan flere av de etablerte prosjektene bli ulønnsomme. Investorene kan bli påført store tap."
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    6.451
    Et medlem av politiets best trente spesialgruppe, beredskapstroppen, slår borti pistolen med skjoldet og skyter en ubevæpnet 22-åring i brystet, med det resultat at vedkommende blir lam. Og allikevel tenker noen at generell bevæpning av politiet er fornuftig...

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt mye å gjøre med transportforskerne på TØI, det er bra folk, meget innsiktsfulle og i stand til å gå i dybden på emner. De arbeider på oppdrag, så noen ganger skal man være klar over at rapporten kan være tilpasset en oppdragsgivers behov for å komme gjennom til beslutningstakere. Men jeg har ikke inntrykk av at TØIs forskere er tendensiøse eller at de legger vekk fakta til fordel for en tese.
    Det kan være ubehagelig å få sine fordommer konfrontert med realiteter, men selv der har jeg opplevd at de har vært åpne for innspill.

    Nils Fearnley, for eksempel, har revidert sin oppfatning av elsparkesykler betydelig siden han skrev dette.

    Populærvarianten: https://www.nrk.no/vestland/ti-bod-for-a-lykkast-med-elsparkesyklar-1.15077587

    Kollegavarianten av samme: http://cykelcentrum-dev.vti.se/wp-content/uploads/2020/06/Fearnley-Ti-råd-til-byene-om-elsparkesykkel.pdf

    Han vedgikk, etter noen diskusjonsrunder, at han hadde vært altfor positiv til brukernes selvregulerende evner og at et strengt regelverk var nødvendig.

    Å fjerne rundkjøringer er presis feil løsning på det MDG ønsker å oppnå, tryggere forhold for syklister. Problemet i Norge er at vi sykler som idioter, uten å ta hensyn til trafikkregler og uten å innse at sykler er kjøretøy som skal innrette seg som del av trafikken. Det sykles i alle retninger, på kryss og tvers, bortetter og opp og ned av fortau, mot rødt lys og i stor fart blant gående.
    Jeg var en runde i Oslo sammen med presidenten for Det internasjonale fotgjengerforbundet. Geert van Waeg var, mildt sagt, opprørt over hvor elendig syklister oppfører seg i trafikken (og elsparkesyklister ditto).

    Så det gjenstår en del før man behøver bekymre seg for rundkjøringer og sykling.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.415
    Antall liker
    110.033
    Torget vurderinger
    23
    Det har kommet til en ny kontingent syklister... kvinner litt oppe i årene som før elsyklene kom sjelden/aldri syklet og som kanskje ikke har sertifikat for bil heller. Manglende forståelse for trafikkbildet gjerne også. Jeg bor like ved en "motorvei" for syklister og det er til tider skummelt (og litt morsomt) å observere adferd og noe mangelfull mestring.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.415
    Antall liker
    110.033
    Torget vurderinger
    23
    Det går jo rundt for de uansett... for noen fjerne tullinger! Enten juger de bevisst om denne raporten (mest trolig) eller så har de store lese/tolkeproblemer. Uansett så er det ikke særlig flatterende.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.770
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    "fjerne tullinger" er en altfor mild karakteristikk. Miljøfascistene i MDG er bare opptatt av at unge friske mennesker skal komme seg frem på sykkel. Eldre skrøpelige mennesker, som undertegnede, som er avhengig av biltransport for å komme seg til toget eller til matbutikken driter de i. Vi får heller sitte hjemme og sulte.:mad:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.549
    Antall liker
    11.517
    "fjerne tullinger" er en altfor mild karakteristikk. Miljøfascistene i MDG er bare opptatt av at unge friske mennesker skal komme seg frem på sykkel. Eldre skrøpelige mennesker, som undertegnede, som er avhengig av biltransport for å komme seg til toget eller til matbutikken driter de i. Vi får heller sitte hjemme og sulte.:mad:
    Står i partiprogrammet deres, det.

    Eldrepolitikk

    MDG har som målsetning å minske de eldres negative utvikling hva angår miljøbelastning og helse. Vi vil derfor innføre en rekke tiltak for å bedre deres generelle helse, samt deres miljømessige påvirkning i nærmiljøet.

    Eldre er mer disponert for å bruke biler, samt spise kjøtt enn yngre mennesker. MDG vil derfor begrense eldre menneskers bevegelsesfrihet og forbruksrett til et minimum ved å:
    - Frata alle over 75 førerrett for motoriserte kjøretøyer
    - Innføre eldrebeskatning på inntekt, progressivt fra fylte 60 år, innslagspunkt 60%, økende med ett prosentpoeng årlig parallelt med stigende alder, slik at ved fylte 100 år, betales100% som skatt
    - Innføre en øvre aldersgrense på utenlandsreiser. Ved 60 år skal ingen reiser utenfor Skandinavia tillates, og passet skal inndras ved fylte 70 år
    - Overvekt er et økende helseproblem for eldre. Personer som er avhengig av hjemmehjelp får derfor ikke bestemme eget kaloriinntak, MDG vil utferdige helsebringende og vektreduserende handlelister for alle i denne gruppen. Kjøttmengde vil begrenses til 100 gram ukentlig.
    - Eldre som ikke selv er i stand til å komme seg til nærmeste matvareforretning uten kjøretøy, må akseptere et visst nivå av sult, da dette har vist seg å våre helsebringende og øke livskvaliteten
    (Kilde: MDG's politiske program)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ Du kødder ikke ? Men skulle egentlig ikke forundre meg, men riktig så galt er det vel ikke. Tenker dog ikke sjekke for partiprogram er ikke noe jeg leser...
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    673
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Diskuterte med em Mdg dude som skal fjerne biltrafikken i Oslo og bygge sykkelveier. Jævlig mye ledig vei hvis du fjerner biltrafikken sa jeg til ham. Å nei du far. Her skal det bygges sykkelvei okke som
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Diskuterte med em Mdg dude som skal fjerne biltrafikken i Oslo og bygge sykkelveier. Jævlig mye ledig vei hvis du fjerner biltrafikken sa jeg til ham. Å nei du far. Her skal det bygges sykkelvei okke som
    Problemet er at vi har kommunale-, fylkes- og riksveier i Norge og at det er dårlig koordinering mellom nivåene (for ikke å si strid).

    Om man hadde gjort som byråd Stian Berger Røsland ønsket, i 2010, ville en rekke veier i Oslo blitt gjort om til gjennomgangstraseer for syklister.


    Kort etter etablerte Røsland en sykkeletat, som skulle akselerere dette arbeidet. Den møtte motstand fra Statens Vegvesen (les Bilvesen).
    MDG kom til dekket bord og overtok Røslands sykkelplan, noe han først satte pris på, før Høyre i byen bestemte seg for at sykler, det er fæle greier.

    Røslands sykkeletat:

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.154
    Antall liker
    10.075
    Sted
    Oslo
    Å ha en egen politikk er vel og bra.
    Være mot andres politikk er bedre.
    Gjelder de fleste partier i floraen vår.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    673
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Problemet er at vi har kommunale-, fylkes- og riksveier i Norge og at det er dårlig koordinering mellom nivåene (for ikke å si strid).

    Om man hadde gjort som byråd Stian Berger Røsland ønsket, i 2010, ville en rekke veier i Oslo blitt gjort om til gjennomgangstraseer for syklister.


    Kort etter etablerte Røsland en sykkeletat, som skulle akselerere dette arbeidet. Den møtte motstand fra Statens Vegvesen (les Bilvesen).
    MDG kom til dekket bord og overtok Røslands sykkelplan, noe han først satte pris på, før Høyre i byen bestemte seg for at sykler, det er fæle greier.

    Røslands sykkeletat:

    uansett, fint om de fjerner mest mulig biler
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    4.633
    Torget vurderinger
    10

    Mvh.
    SAL
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.625
    Antall liker
    25.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt riktig å bygge rene sykkelveier. Gang- og sykkelveier er uklokt. Fotgjengere oppfører seg som på fortau. Det er også derfor at sykling på fortau ikke skulle vært tillatt. Unngå å blande fotgjengere, sykler og motoriserte kjøretøy i bymiljø. Og skyt det mennesket som fant på å lage sykkelfelt i kjørebanen.

    Det går veldig fint uten tilgang med bil over alt.

    1694242238468.jpeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.748
    Antall liker
    14.371
    Det er helt riktig å bygge rene sykkelveier. Gang- og sykkelveier er uklokt. Fotgjengere oppfører deg som på fortau. Det er også derfor at sykling på fortau ikke skulle vært tillatt. Unngå å blande fotgjengere, sykler og motoriserte kjøretøy i bymiljø. Og skyt det mennesket som fant på å lage sykkelfelt i kjørebanen.

    Det går veldig fint uten tilgang med bil over alt.
    "Syekkelveiene" som er anlangt i og rundt Oslo er stort sett helt håpløse og det er for meg umulig å se at de skal være særllig nyttige for å konvertere et stort antall reisende til syklister som ikke allerede er det. Det er vanskelig å se hvordan det kan bli bra uten å stenge gater fullstendig fra biltrafikk, det er ikke alllverdens veibredde å ta av i indre by og heller ikke ute i bydelene.

    Jeg kommer meg til og fra jobben på sykkel greit uten å være særlig i trafikk og uten å "konkurrere" med forgjengere, men det er mest fordi det er en strekning det bor få langs så det er nesten ingen som går på den kombinerte gang- og sykkelveien. Og fordi jeg for å få litt mer trening sykler en ganske stor omvei. Rakaste vegen er det rød asfalt mesteparten av strekningen og ingen ting resten.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Å ha en egen politikk er vel og bra.
    Være mot andres politikk er bedre.
    Gjelder de fleste partier i floraen vår.
    Nettopp, i tillegg tror de fleste partier at det er bedre å skylde på motpartens politikk, for å liksom framheve sin egen politikk. Det er også årsaken til at jeg ikke lenger orker å høre disse debattene!!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.117
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med finansieringen av kommunes lovpålagte tjenester jeg sliter med å forstå. Altså; de fleste kommuner som ikke er kraftkommuner eller storbyer virker å ha tildeles svært anstrengt økonomi. Mange av disse kommunene kjemper mot nabokommunene angående feks etablering av arbeidsplasser, og man ender med å rasere verdifull natur for all fremtid ettersom iveren etter å tilrettelegge for «mulig grønn og fremtidsrettet industri» gjerne vinner frem i kommunestyrene.

    I Lindesnes kommune, der jeg bor, håper kommunen å bli «havvind-hub», ordføreren (AP) selger inn muligheten for minst 1000 arbeidsplasser og får i det avgjørende møtet med seg ca 2/3 av kommunestyret på reguleringen som kan innebære nedsprenging av skjærgård på størrelsen med 40 fotballbaner. De fleste aksepterer nok dette om arbeidsplassene faktisk kommer, men risikoen er jo at dette ender kun som et steinbrudd med eneste formål som lagerplass e.l.
    Argumentene er økonomi. Man ser at man sliter med å levere de lovpålagte tjenestene og trenger desperat å øke inntektene.

    Utfordringen er at alle kommunene, fra Arendal til Stavanger, er inne i kampen om arbeidsplassene knyttet til havvindsatsingen «sørlige nordsjø», men i stedet for å se dette i et stort bilde ender kommunene med å kjempe mot hverandre. Rasert natur er resultatet om ikke statsforvalteren griper inn og sørger for at kun et absolutt minimum av areal sprenges bort.

    Er det fornuftig at kommunene må ta slike avgjørelser selv? Burde staten sørget for en bedre kommuneøkonomi ved hjelp av større overføringer i stedet for at kommunene tar avgjørelser de egentlig ikke ønsker, men som de føler de må av hensyn til kommuneøkonomi? Burde staten selv gå inn å plassere disse arbeidsplassene etter eget forgodtbefinnende, og hvordan skal man evt gjøre dette?

    DN har en glimrende reportasje vedrørende oppdrettsnæringen og utfordringen i kommunene som har dette i sine flotteste fjortarmer. Man lokkes av arbeidsplasser og skatteinntekter, lukker øynene og tillater massiv forurensning og naturskade. Dette er heftige saker og ganske ille synes jeg:

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Det å male rødt i veibanen er ikke "sykkelinfrastruktur". Som et ideale, bør det være klare skiller mellom arealer for gående, for sykler og for biler - det er umulig å oppnå konsekvent, og derfor bør det også være klare regler for hvordan de ulike trafikantene skal forholde seg til hverandre.

    I andre land er det strenge bøter og sanksjoner dersom kjøretøy på hjul, uavhengig av utforming og motor, beveger seg inn på gåendes arealer.
    Syklister må følge trafikkregler og bilister må vise stor aktsomhet og stort hensyn i trafikken.

    Slik har vi det ikke i Norge. I Sverige får du sykle på "trottoaren" til du er 8 år gammel, så må du bruke veibanen eller en sykkelvei, om slik finnes. Svenske barn ser frem til dagen da de får bruke veibanen.

    I Norge pløyer voksne menn og kvinner seg frem på fortau og gangveier, i begge kjøreretninger, med sykkel og ståmoped, mens de roper at gående skal ha seg unna.

    Jeg fikk mye kjeft av MDG da vi lagde denne tegningen, som viser holdningen til Anne Hidalgo i Paris og Lan Marie Berg, da hun var byråd i Oslo. I Paris settes gående først, og andre trafikanter må innrette seg etter gåendes behov. Det førte selvsagt til protester - først - nå jubler næringslivet over økt omsetning; folk over en stillere og triveligere og tryggere by; og syklister over den omfattende og reelle sykkelinfrastrukturen de har fått.

    Samtidig har utleierne av ståmopeder blitt sendt ut av byen. Det ble avholdt folkeavstemning og over 90% ville ha forbud mot utleie.
    I Norge kjemper Trondheim, Oslo og Bergen for at det fortsatt skal bli lov å sykle på fortau og gangveier, i sine høringsnotat til Statens vegvesen, når spørsmål om ev. sykkelforbud på gåendes frisone reises av samferdselsministre.

    Vi er et U-land når det gjelder trafikk.

    Fotgjengerrevolusjon.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    1.805
    Torget vurderinger
    1
    Reell sykkelinfrastruktur. Det hadde vært noe!
    Stavanger er på god vei! Er brukt enorme resurser på en dedikert sykkelvei mellom Stavanger og Sandnes via Forus. Pga av massiv utbygging av kollektivaksen med eget kollektivfelt langs gamleveien Stavanger-Sandnes (4 felt+fortau og sykkelfelt), blir det også egen gode sykkelforhold her.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.415
    Antall liker
    110.033
    Torget vurderinger
    23
    Det der var nok å gå til noe for voldsomt... MEN, det kan virke som enkelte hardcore sykkelpolitikere ikke har forstått at f.eks. her i Oslo er det i flere måneder av året store mengder ubrøytet snø og is, og faktisk ganske mange mennesker som av så banale og forkastelige årsaker IKKE er 23 år, bor på flatlandet rundt Grunerløkka og har en jobb downtown.... Da er sykling ikke brått like enkelt selv om en kan advokere for elsykkel osv.
    Sykling er fint og positivt for de som faktisk kan, jeg sykler selv og har syklet rundt i hele Oslo og omegn fra jeg fikk sykkel som åtteåring. Men topografien er forskjellig i Oslo og København.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.735
    Det er helt riktig å bygge rene sykkelveier. Gang- og sykkelveier er uklokt. Fotgjengere oppfører seg som på fortau. Det er også derfor at sykling på fortau ikke skulle vært tillatt. Unngå å blande fotgjengere, sykler og motoriserte kjøretøy i bymiljø. Og skyt det mennesket som fant på å lage sykkelfelt i kjørebanen.

    Det går veldig fint uten tilgang med bil over alt.

    Vis vedlegget 950255
    I København er 60 prosent av all persontransport med sykkel ! Målet er å nå 80 prosent. Det er gjennomgående rene sykkelveier på kryss og tvers med egne trafikklys. Og selvfølgelig blandes ikke gående og syklende. Ved jernbanestasjonene er det svære toetasjers sykkelstativ. Morsomt å se i rushtiden om morgenen når pendlerne kommer med tog henter syklene i stativene og pedaler avgårde til jobben.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.735
    Luftslottet havvind som inneholder fyndord som , "den nye olja" , "et norsk industrieventyr" , "ny tenkologi" og " verdensledende" osv , synes mer og mer substansløst og ja - luftig.


    "– Auksjonsprogrammet i Storbritannia var ikke tilpasset den nye virkeligheten. Kostnadene for å bygge ut havvind har økt med 30–40 prosent på kort tid. Det sier kraftanalytiker Olav Johan Botnen i analyseselskapet Volt Power Analytics."




    1694257932012.png

    Britisk fiaskoauksjon kan presse opp prisen på norsk havvind – E24
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.468
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I utgangspunktet er vel havvind på norsk sokkel langt dyrere å bygge ut enn lengre sør pga dypere vann. Om prisene øker på mye der vil det bli riktig interessant å se hva slags kWh-priser som må til for å gjøre utbygging av havvind lønnsomt i Norge. Regnestykket var allerede ganske stygt.

    Havvind skal ut på auksjon og regjeringen tilbyr å dekke tapet dersom prisen faller under 66 øre/kWh. Dette skal nå være øket til 96 øre. Til sammenligning har NVE, fremdeles, en langtidspris på 50 øre/kWh.

    NVEs kostanslag for havvind er 116 øre/kWh. Med disse forutsetningene vil havvind bli ett tapssluk som vil kreve støtte fra skattebetalerne i størrelsesorden 2–15 milliarder kroner per år.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.009
    Antall liker
    12.647
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I utgangspunktet er vel havvind på norsk sokkel langt dyrere å bygge ut enn lengre sør pga dypere vann. Om prisene øker på mye der vil det bli riktig interessant å se hva slags kWh-priser som må til for å gjøre utbygging av havvind lønnsomt i Norge. Regnestykket var allerede ganske stygt.
    Da blir det jo bare mer statlig støtte... der er det jo nok av penger....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.117
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    I utgangspunktet er vel havvind på norsk sokkel langt dyrere å bygge ut enn lengre sør pga dypere vann. Om prisene øker på mye der vil det bli riktig interessant å se hva slags kWh-priser som må til for å gjøre utbygging av havvind lønnsomt i Norge. Regnestykket var allerede ganske stygt.

    Hva mener du er beste alternativ i det vi trenger vesentlig mer kraft i perioden 2027-2035?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.468
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du er beste alternativ i det vi trenger vesentlig mer kraft i perioden 2027-2035?
    På den tidshorisonten tror jeg ikke vi kommer utenom betydelig kraftimport fra nabolandene, dvs norsk gass eksportert til Tyskland og returnert via overføringskablene til alle datasentre og «grønn industri» som er tenkt bygget, med ca 40-50 % energieffektivitet på veien. Pluss svensk og finsk atomkraft. Noen vil sikkert klage over «prissmitte» fra disse fæle prisene på kontinentet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn