MDG vil fjerne rundkjøringer. Forskeren de viser til, skjønte lite da hun leste det: – Gir overhodet ikke mening
Transportforsker Alena Høye mener Oslo MDG ikke har støtte blant fagfolk hvis de vil fjerne de fleste av Oslos rundkjøringer.
Du kan se listen av publikasjoner hos Transportøkonomisk Institutt. Det de gjør er nokså viktig for planlegging av veier, flyplasser, jernbane og annen infrastruktur. Tror kanskje ikke man ønsker å overlate alt det til lokalpolitikeres magefølelse uten noe faktagrunnlag.Transportforsker - hva f... gjør en transportforsker? Har sikker millionlønning også for en tøysejobb.
Rasen kan også mellom annet fortelle slikt (eller at det ikke hjelper å bygge mer bilvei for å bli kvitt køene)
Det har kommet til en ny kontingent syklister... kvinner litt oppe i årene som før elsyklene kom sjelden/aldri syklet og som kanskje ikke har sertifikat for bil heller. Manglende forståelse for trafikkbildet gjerne også. Jeg bor like ved en "motorvei" for syklister og det er til tider skummelt (og litt morsomt) å observere adferd og noe mangelfull mestring.
Til soundtracketNår jeg kjører bil hater jeg syklister, når jeg sykler hater jeg bilister og når jeg går hater jeg begge deler.
![]()
MDG vil fjerne rundkjøringer. Forskeren de viser til, skjønte lite da hun leste det: – Gir overhodet ikke mening
Transportforsker Alena Høye mener Oslo MDG ikke har støtte blant fagfolk hvis de vil fjerne de fleste av Oslos rundkjøringer.www.aftenposten.no
Står i partiprogrammet deres, det."fjerne tullinger" er en altfor mild karakteristikk. Miljøfascistene i MDG er bare opptatt av at unge friske mennesker skal komme seg frem på sykkel. Eldre skrøpelige mennesker, som undertegnede, som er avhengig av biltransport for å komme seg til toget eller til matbutikken driter de i. Vi får heller sitte hjemme og sulte.![]()
(Kilde: MDG's politiske program)Eldrepolitikk
MDG har som målsetning å minske de eldres negative utvikling hva angår miljøbelastning og helse. Vi vil derfor innføre en rekke tiltak for å bedre deres generelle helse, samt deres miljømessige påvirkning i nærmiljøet.
Eldre er mer disponert for å bruke biler, samt spise kjøtt enn yngre mennesker. MDG vil derfor begrense eldre menneskers bevegelsesfrihet og forbruksrett til et minimum ved å:
- Frata alle over 75 førerrett for motoriserte kjøretøyer
- Innføre eldrebeskatning på inntekt, progressivt fra fylte 60 år, innslagspunkt 60%, økende med ett prosentpoeng årlig parallelt med stigende alder, slik at ved fylte 100 år, betales100% som skatt
- Innføre en øvre aldersgrense på utenlandsreiser. Ved 60 år skal ingen reiser utenfor Skandinavia tillates, og passet skal inndras ved fylte 70 år
- Overvekt er et økende helseproblem for eldre. Personer som er avhengig av hjemmehjelp får derfor ikke bestemme eget kaloriinntak, MDG vil utferdige helsebringende og vektreduserende handlelister for alle i denne gruppen. Kjøttmengde vil begrenses til 100 gram ukentlig.
- Eldre som ikke selv er i stand til å komme seg til nærmeste matvareforretning uten kjøretøy, må akseptere et visst nivå av sult, da dette har vist seg å våre helsebringende og øke livskvaliteten
Problemet er at vi har kommunale-, fylkes- og riksveier i Norge og at det er dårlig koordinering mellom nivåene (for ikke å si strid).Diskuterte med em Mdg dude som skal fjerne biltrafikken i Oslo og bygge sykkelveier. Jævlig mye ledig vei hvis du fjerner biltrafikken sa jeg til ham. Å nei du far. Her skal det bygges sykkelvei okke som
uansett, fint om de fjerner mest mulig bilerProblemet er at vi har kommunale-, fylkes- og riksveier i Norge og at det er dårlig koordinering mellom nivåene (for ikke å si strid).
Om man hadde gjort som byråd Stian Berger Røsland ønsket, i 2010, ville en rekke veier i Oslo blitt gjort om til gjennomgangstraseer for syklister.
![]()
Lover økt trykk på sykkelvei-bygging
Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) tar selvkritikk på at Oslo er kommet altfor kort i sykkelsatsningen. Nå varsler han at hovedsykkelveinettet bør stå ferdig innen 2-3 år.www.nettavisen.no
Kort etter etablerte Røsland en sykkeletat, som skulle akselerere dette arbeidet. Den møtte motstand fra Statens Vegvesen (les Bilvesen).
MDG kom til dekket bord og overtok Røslands sykkelplan, noe han først satte pris på, før Høyre i byen bestemte seg for at sykler, det er fæle greier.
Røslands sykkeletat:
![]()
Lager sykkeletat
Byrådsleder Stian Berger Røsland er lei sykkelsommel i hovedstaden, og lager nå en egen sykkeletat.www.nettavisen.no
"Syekkelveiene" som er anlangt i og rundt Oslo er stort sett helt håpløse og det er for meg umulig å se at de skal være særllig nyttige for å konvertere et stort antall reisende til syklister som ikke allerede er det. Det er vanskelig å se hvordan det kan bli bra uten å stenge gater fullstendig fra biltrafikk, det er ikke alllverdens veibredde å ta av i indre by og heller ikke ute i bydelene.Det er helt riktig å bygge rene sykkelveier. Gang- og sykkelveier er uklokt. Fotgjengere oppfører deg som på fortau. Det er også derfor at sykling på fortau ikke skulle vært tillatt. Unngå å blande fotgjengere, sykler og motoriserte kjøretøy i bymiljø. Og skyt det mennesket som fant på å lage sykkelfelt i kjørebanen.
Det går veldig fint uten tilgang med bil over alt.
Nettopp, i tillegg tror de fleste partier at det er bedre å skylde på motpartens politikk, for å liksom framheve sin egen politikk. Det er også årsaken til at jeg ikke lenger orker å høre disse debattene!!Å ha en egen politikk er vel og bra.
Være mot andres politikk er bedre.
Gjelder de fleste partier i floraen vår.
Stavanger er på god vei! Er brukt enorme resurser på en dedikert sykkelvei mellom Stavanger og Sandnes via Forus. Pga av massiv utbygging av kollektivaksen med eget kollektivfelt langs gamleveien Stavanger-Sandnes (4 felt+fortau og sykkelfelt), blir det også egen gode sykkelforhold her.Reell sykkelinfrastruktur. Det hadde vært noe!
I København er 60 prosent av all persontransport med sykkel ! Målet er å nå 80 prosent. Det er gjennomgående rene sykkelveier på kryss og tvers med egne trafikklys. Og selvfølgelig blandes ikke gående og syklende. Ved jernbanestasjonene er det svære toetasjers sykkelstativ. Morsomt å se i rushtiden om morgenen når pendlerne kommer med tog henter syklene i stativene og pedaler avgårde til jobben.Det er helt riktig å bygge rene sykkelveier. Gang- og sykkelveier er uklokt. Fotgjengere oppfører seg som på fortau. Det er også derfor at sykling på fortau ikke skulle vært tillatt. Unngå å blande fotgjengere, sykler og motoriserte kjøretøy i bymiljø. Og skyt det mennesket som fant på å lage sykkelfelt i kjørebanen.
Det går veldig fint uten tilgang med bil over alt.
Vis vedlegget 950255
Havvind skal ut på auksjon og regjeringen tilbyr å dekke tapet dersom prisen faller under 66 øre/kWh. Dette skal nå være øket til 96 øre. Til sammenligning har NVE, fremdeles, en langtidspris på 50 øre/kWh.
NVEs kostanslag for havvind er 116 øre/kWh. Med disse forutsetningene vil havvind bli ett tapssluk som vil kreve støtte fra skattebetalerne i størrelsesorden 2–15 milliarder kroner per år.
Da blir det jo bare mer statlig støtte... der er det jo nok av penger....I utgangspunktet er vel havvind på norsk sokkel langt dyrere å bygge ut enn lengre sør pga dypere vann. Om prisene øker på mye der vil det bli riktig interessant å se hva slags kWh-priser som må til for å gjøre utbygging av havvind lønnsomt i Norge. Regnestykket var allerede ganske stygt.
Og du min venn vet hvor det bildet er tatt? Og grunnen til at alle de syklene er sendt til destruering?Eneste sykkelinfrastrukturen jeg ville heie på:
Vis vedlegget 950290
Anser det ikke nødvendig med en smiley; dere er voksne folk.
Hva mener du er beste alternativ i det vi trenger vesentlig mer kraft i perioden 2027-2035?I utgangspunktet er vel havvind på norsk sokkel langt dyrere å bygge ut enn lengre sør pga dypere vann. Om prisene øker på mye der vil det bli riktig interessant å se hva slags kWh-priser som må til for å gjøre utbygging av havvind lønnsomt i Norge. Regnestykket var allerede ganske stygt.
![]()
Skrekk-tall for flytende havvind: – Kan koste 250 milliarder
Vil koste omtrent det dobbelte av kjernekraftverk med gigant-overskridelser – og produsere mye mindre strøm.www.nettavisen.no
![]()
Lønnsom havvind vil likevel bety svært høye kraftpriser for nordmenn
DEBATT: Havvind er i skuddet og en venter spent på konklusjonene. Verdien for samfunnet og utbyggerne er direkte avhengig av antagelsene for framtidig strømpris og forutsetningene for denne. Da kan da være interessant å se på «strømåret» 2022.www.aftenbladet.no
På den tidshorisonten tror jeg ikke vi kommer utenom betydelig kraftimport fra nabolandene, dvs norsk gass eksportert til Tyskland og returnert via overføringskablene til alle datasentre og «grønn industri» som er tenkt bygget, med ca 40-50 % energieffektivitet på veien. Pluss svensk og finsk atomkraft. Noen vil sikkert klage over «prissmitte» fra disse fæle prisene på kontinentet.Hva mener du er beste alternativ i det vi trenger vesentlig mer kraft i perioden 2027-2035?