Sånn er det med cvt-kasser på undermotorisert bil. HR-V med turbo er visst helt annerledes, og trenger ikke skifte utveksling så ofte. Men, min -08 diesel-Outlander var et supertreskeverk i forhold til den Nissan Leaf jeg kom i skade til å kjøpe i 2017. De fleste fossilbiler er vel treskeverk, men heller det enn den dørgende kjedelige elbilen uten lyd og mekanikk som maler og synger. Om man ikke blir lei av elbil så har man heller ingen interesse for bil, tror jeg, annet enn til å forflytte seg (på en dørgende kjedelig måte).Bensinbil uten turbo med automat høres da forferdelig ut, medmindre det er en diger V8. Kjørte en nyere Honda CR-V med bensin og automat og det var et skikkelig treskverk. Kickdown for å holde 80 i motbakkene og et sinnsykt forbruk. Følte meg hensatt til 1979....
Vi har blitt godt vant de siste årene med relativt små turbomotorer med høyt dreiemoment....
Alle dei (tre) fossilbilane vi har eigd siste 14 åra har hatt manuelt gir. Av desse var nok den med bensin u/turbo artigast, sjølv om den var klart svakast motorisert.Dét er jo bra for oss gutta som har fått oss en nyere bensinbil uten turbo med automat og veldig lav km-stand
Da har du ikke elbil levert av Møller eller Mobile (Kia/Huyndai) du da(?)For eigen del klarer eg ikkje gjera stort meir “aktivt” vedlikehald enn å byta dekk to gonger i året, så skilnaden er nok stort sett at verkstadsrekningane er mykje lågare.
Leaf.Da har du ikke elbil levert av Møller eller Mobile (Kia/Huyndai) du da(?)
Ikkje campingvogn, men du har nok eit poeng. Med Leaf er det stort sett kortare turar med radius på maks 120 km (ish), Caravelle på langtur, når det er dårleg brøyting om vinteren osb.Sikkert en sammenheng med Leaf går 300 meter med noen Remaposer, mens Caravellen drar familien på 6 med oppakning og campingvogn
Til mitt forsvar heiter Caravellen eigentleg Multivan (T5) med noko betre demping og betre sete. Men litt støy er det definitivt. Diverre er han heller ikkje elektrisk.kirkebenk seter, støyete kupe, veldig støyete dieselmotor
Til mitt forsvar heiter Caravellen eigentleg Multivan (T5) med noko betre demping og betre sete. Men litt støy er det definitivt. Diverre er han heller ikkje elektrisk.
Men Teslaene til ett av våre medlemmer har fungert prikkfritt i 10 år....Mye dårlig Tesla reklame i media for tiden:
Tesla, Grønvold Bil-Demontering | Tesla-eier advarer mot bilen. Måtte ut med 180.000 kroner for batteri (nettavisen.no)
Tesla har vært part i 19 rettssaker i Oslo tingrett på fire år – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
Tesla-drømmen ble et mareritt for Ruben Jonassen fra Bodø – NRK Nordland
El-bil: Ny Tesla fungerte aldri – på verksted syv ganger på tre uker – NRK Nordland
Har en av bilene som har gått prikkfritt i 45 årMen Teslaene til ett av våre medlemmer har fungert prikkfritt i 10 år....
På toppen av det kommer Elon Musk, som i følge Putin «is an outstanding person».Mye dårlig Tesla reklame i media for tiden:
Tesla, Grønvold Bil-Demontering | Tesla-eier advarer mot bilen. Måtte ut med 180.000 kroner for batteri (nettavisen.no)
Tesla har vært part i 19 rettssaker i Oslo tingrett på fire år – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
Tesla-drømmen ble et mareritt for Ruben Jonassen fra Bodø – NRK Nordland
El-bil: Ny Tesla fungerte aldri – på verksted syv ganger på tre uker – NRK Nordland
Tja, er vel solgt 120-130000 teslaer i Norge totalt, de aller fleste av disse har ikke havarert og har fungert helt fint.Men Teslaene til ett av våre medlemmer har fungert prikkfritt i 10 år....
Tesla har en nybilandel på ca. 12% sammenlagt de siste årene og over 50% av klagene.Tja, er vel solgt 120-130000 teslaer i Norge totalt, de aller fleste av disse har ikke havarert og har fungert helt fint.
Volum øker, kvaliteten synker. Ikke så ukjent hvis man har fokus på volum hele tiden. Hvis man setter prisen for lavt blir man jo tvunget til å satse på volum, med de konsekvenser det har.
M.a.o. typisk kina-bil.Også det at bilene er bygd billigst mulig. En titt i interiøret viser at at bilen skal være billigst mulig å montere. Slik filosofi har lett til å ende opp i dårligere kvalitet...
Svaret er religion...kjenner et par og de virker helt hjernevasket av han derre Musk. Fatter det ikke for mannen er jo gal.År etter år
Tesla overrepresentert på klagestatistikken
Tesla har tolv prosent av nybilsalget men står for halvparten av klagene på nye biler i Norge. Det viser nye tall fra Forbrukertilsynet.www.nrk.noTesla med flest feil av alle
For første gang er Tesla med i J.D. Powers store undersøkelse. Det ble en dårlig start.www.elbil24.noTesla Model S på bunn med flest feil
elbil.no
Uansett, virker som om det er mange flere utrolig fornøyde kunder enn de som er misfornøyde.
Naboen er vel på sin 4 eller 5 tesla (2 model s, model x, model 3 som jeg husker). Vært veldig mange problemer og månedsvis på verksted men virker som om de ikke er klar over at det faktisk finnes noe alternativ.) Som om man tenker "hvilken Tesla dekker vårt behov best" når man trenger ny transport.
(Joda, andre merker har sine tilhengerskare de også). Kan si dette høyt nå som jeg ikke eier en eneste Audi siden 1999
Som apple igrunn....
Åttehundretusenmilliardermillioner dollar, selvfølgelig.Hva ville reparasjonshistorikken vært for en fossilbil som har gått 150k?
Javel.Du kan jo for eksempel si hva poenget ditt er.
Nei, egentlig ikke, men det er riktig at selve elbilholdet er enklere ettersom en stort sett ikke kan gjøre noe som helst for å sikre lang levetid. Service er stort sett pollenfilter, glidebolter på kalipperene, og så se på den en times tid, noe merkeverksteder tar godt betalt for.Så poenget ditt er at elbilhold er enklere?
Som en bekjent sier: Elsker Teslaen, men vil ikke eie den en eneste dag utenfor garanti.Tesla har en nybilandel på ca. 12% sammenlagt de siste årene og over 50% av klagene.
Tesla overrepresentert på klagestatistikken – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
Med to Teslaer, hhv fra 2013 og 2016, kan jeg ikke helt si at jeg forstår den problemstillingen.Som en bekjent sier: Elsker Teslaen, men vil ikke eie den en eneste dag utenfor garanti.
Bremseoverhalding ved 150 000 km. er da ikke noe spesielt. Det som er litt mer spesielt er det faktum at elbiler bruker bremsene såpass lite at de er mer utsatt for rust og at calipper setter seg fast.Her har vi jo et eksempel på reparasjonshistorie på en 5 år gammel elbil som, sitat fra mange arenaer, som elbil.no, NAF, Motor, Broom osv: "hva kan overhodet gå galt på en elbil som ikke har alle de bevegelige delene til en fossilbil?" Dette er ikke et enestående tilfelle.
Et kort søk på 8 - 10 år gamle elbiler på finn, et besøk hos elbilforum og vips: en bør skjønne at elbiler langt i fra er bankers for et billig bilhold lengden. Vis vedlegget 963005